Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment
Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Då är det dags för
"Gigantiska experiment" igen.-Vad sägs om lite disco?
-På med musiken, bara.Nej, vi ska göra rummet fuktigt med
het ånga och försöka göra ett moln.-Va? Kommer det att lyckas?
-Kolla in.Med hjälp av forskare och ingenjörer
får vi se gigantiska experiment.Vilka vackra moln.
Tänk om man kunde ta på moln.-Vad är de gjorda av?
-De ser ut som grädde.Men det är små, små vattendroppar
och is, faktiskt.Det där ser ut som moln.
Så har man ju gjort.När det är kallt ute blir andedräkten
vit, nästan som små moln.-När det är kallt?
-Ja. Titta, det är tre grader.Luften vi andas ut är 36-37 grader,
som vår kroppstemperatur.Det är 33 graders skillnad.
-Och då bildas de här molnen?
-Ja, då blir andedräkten vit.Men... Vad händer nu?
Vi är inne i ett vanligt rum
med 20-25 grader.-Man ser ingenting utanför munnen.
-Temperaturskillnaden är 10 grader.36 i kroppen och 26 inomhus.
Då blir det inga såna där moln.
Så temperaturskillnaden är nyckeln
till att få molnutandning.Nu är vi inomhus
och det händer grejer.Vi testar detta i ett laboratorium.
De delar in det lilla rummet i två.-Jag såg is där, var det rätt?
-Ja, den ena sidan ska bli kall.I den andra ställs en värmefläkt.
Sen sprutar man in fukten.Imman på rutan,
kommer den av det här?Ja, temperaturskillnaden är just nu
ungefär 40 grader.Kolla, då kommer molnen.
Fukten och temperaturskillnaden gör
att vi får moln.-Ska vi göra ett stort moln inomhus?
-Ja, här i "Gigantiska experiment".Ett stort rum ser jag.
Det byggs för fullt.Vi har delat upp en tv-studio
i två våningar.Den undre är varm
och den övre är kall.Temperaturskillnaden var viktig.
Varför ska vi vara försiktiga?Vi måste täta och försluta allt
så att inget läcker ut.De sätter in fönster.
Är det tunna plastfönster?Nej, det är supertjocka fönster
med dubbla lager.De har jobbat länge,
men nu är det klart.Det är 5 meter högt
och 6 meter brett.Och det är 3 meter djupt.
Snacka om gigantiskt experimentrum.
Det är byggt
så att människor kan gå in.Nu skjutsar de på nån bräda.
Vi skiljer övervåningen från
undervåningen med den här brädan.Den verkar lite tung.
Vi placerar två termometrar
på olika höjd på båda våningarna.Hur blir det olika varmt uppe
och nere?Nedre våningen har vanlig
rumstemperatur runt 20 grader.På övervåningen är det 25 grader,
men den ska öka till över 60 grader.Hur gör man det?
Tre värmefläktar ska blåsa ut luft
som är 300 grader varm.Vad sa du? 300?
Vi behöver extremt hög värme för att
värma upp ett så stort rum fort.Det börjar bli lite imma på rutan.
Vi ska tillsätta lite hett vatten
så att luften blir fuktig.Skickas fuktig luft
till nedre våningen också?Ja.
Han går in med ett paraply.
Varför det?Det är väldigt varmt där uppe.
När man tar bort brädan--kommer det att trilla ner
varma vattendroppar.Vi pratar om temperaturskillnaden.
Hur stor är den nu efter 1,5 timmar?Temperaturskillnaden
mellan våningsplanen är 47 grader.Vi är redo. Nu ska brädan dras bort.
-Nu kör vi.
-Ta i!-Varför går det så segt?
-Luftfuktigheten försvårar det hela.De måste ta i riktigt hårt!
-Bara de inte har sönder nåt.
-Nu verkar det funka igen.Han är redo med paraplyet.
Men jag ser inget. Eller?-Det händer inget.
-Vi chillar lite. Vänta.Jag kanske ser nåt på vänstersidan.
Kolla. Nu börjar det hända grejer.
-Det har gått en minut. Vad händer?
-Det börjar bli moln.Precis där brädan var
börjar det bli moln.Det blir bara vitare och vitare.
Vad häftigt. Vi måste se bättre.
Få se om vi kan fixa till fönstren.Kolla.
Molnen rör sig
och blir bara tjockare och tjockare.Kolla. De stiger uppåt.
Nu har det gått 25 minuter,
och då ser det ut så här.Det ser ut att ha stigit ännu mer.
Molnet började bildas där brädan var.
Sen steg det uppåt.Ska vi kolla vad temperaturen är
runt molnet på övervåningen?Undra vad som har hänt nu. Kolla.
-Du ser. Runt 30-31 grader.
-Det har sjunkit mycket.Luften på övervåningen blandas
med luften på nedervåningen.Så när varm luft blandas
med kall luft blir det moln?-Helt rätt.
-Vilket häftigt experiment.-Vad vackert.
-Vi har skapat ett moln.Du ville ju ta på ett moln.
Nu kan du göra det. Ska vi prova?Lyllos honom som får pilla
på ett moln.Undra hur det känns att ha
sitt alldeles egna moln.Vad häftigt. Vi har gjort ett moln!
-Det är lite som en dröm.
-En dröm som gick i uppfyllelse.Det gick att skapa ett moln inomhus.
Nycklarna var temperaturskillnader,
och att varm luft blandas med kall.-Ett häftigt experiment.
-Tack för att du lärde mig det här.
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Inomhusmoln
Avsnitt 8
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.
- Ämnen:
- Fysik > Väder
- Ämnesord:
- Geofysik, Meteorologi, Moln, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Alla program i Gigantiska experiment
- Säsong 2
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentDen människodrivna hissen
BeskrivningAvsnitt 1
Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentDen flygande hanteln
BeskrivningAvsnitt 2
Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentSätt färg på elden
BeskrivningAvsnitt 3
Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentPuttra och kör
BeskrivningAvsnitt 4
Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentHimlen är full av regnbågar
BeskrivningAvsnitt 5
Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentKarusellen
BeskrivningAvsnitt 6
Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentSlå på stort
BeskrivningAvsnitt 7
Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentInomhusmoln
BeskrivningAvsnitt 8
Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentExtrem balans
BeskrivningAvsnitt 9
Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentLinjalbilen
BeskrivningAvsnitt 10
Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentDen starka myran
BeskrivningAvsnitt 11
Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentMagnetexpressen
BeskrivningAvsnitt 12
Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentDen mänskliga tv-skärmen
BeskrivningAvsnitt 13
Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentHur långt kan värme färdas?
BeskrivningAvsnitt 14
Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
TittaGigantiska experimentFota en giraff
BeskrivningAvsnitt 15
Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6