Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : MagnetexpressenDela
  1. Välkommen till
    "Gigantiska experiment".

  2. -Häftigt!
    -I dag blir det full fart.

  3. Vi ska undersöka om magneter och
    koppartråd kan tända en massa lampor.

  4. Det ser ut att vara fler hundra.

  5. Med hjälp av forskare får vi se några
    spännande och gigantiska experiment.

  6. Cool cykel. Ska vi träna cykling?

  7. -Vi ska kolla hur lampan fungerar.
    -Den lyser ju.

  8. -Ja, men hur lyser den?
    -Jag vet inte.

  9. Kolla här.

  10. -En dynamo.
    -Okej. Vad innebär det?

  11. Vi plockar isär den.

  12. Vad finns inne i en dynamo?

  13. -Vad är det där?
    -Magneter.

  14. -Ja, det är en magnet och koppartråd.
    -Jaha.

  15. Det här är en galvanometer
    som känner av elektrisk ström.

  16. -Den rör på sig.
    -Precis.

  17. När magneten rör sig
    märks det i strömmen.

  18. När den är ifrån händer det
    ingenting, men kommer man nära...

  19. -Det rör sig. Är avståndet viktigt?
    -Exakt.

  20. -Vad är det här?
    -Vi flyttar magneten med en tågbana.

  21. -Läckert. Ett magnetiskt tåg?
    -Ja.

  22. Den rosa änden är den norra polen
    och den blå är den södra.

  23. Magneten är tre centimeter
    i diameter.

  24. Vi har en backe där tåget går snabbt.

  25. Magnettåget går under koppartråden-

  26. -som är ansluten till en maskin
    som mäter elektrisk ström.

  27. -Vi ser att det gav utslag.
    -Ja, det blir som en våg.

  28. Lampan ska tändas. Tåget åker under
    tråden, men...lampan lyser inte.

  29. Avståndet och farten har betydelse.

  30. Det är för lite fart för att det ska
    bli nog ström för att tända lampan.

  31. -Så nu tar vi starkare magneter?
    -Alltid lite starkare.

  32. -Ja, du ser.
    -Den elektroniska vågen blev större.

  33. Elektriciteten blir större,
    liksom utslaget på mätaren-

  34. -när magneten och farten blir större.

  35. -Men nu görs backen ännu större.
    -Ja, vi skulle ju tända lampan.

  36. -Det där var snabbt.
    -Mer ström alstras då.

  37. Det är en större magnet och backen
    lutar brantare så att det går snabbt.

  38. -Nu är det fler magneter. De är två.
    -Vi måste få lampan att tändas.

  39. Det är två elektriska vågor nu
    men styrkan är ungefär densamma.

  40. Vi måste tajma dem exakt-

  41. -så att strömmen blir starkare
    precis vid exakt rätt tillfälle.

  42. Då måste tågen passera samtidigt?
    Hur var det nu? Vi kollar.

  43. -Kolla där. Japp!
    -Exakt samtidigt.

  44. -Det borde bli en jättevåg. Kolla!
    -Det blir en större våg.

  45. Dels är det två magneter
    och dels kör tåget snabbare.

  46. Då blir det en jättevåg.

  47. -Vi skulle ju tända hundra lampor.
    -Det är dagens gigantiska experiment.

  48. Vi ska tända hundra lampor.

  49. -Vad händer här?
    -Vi måste ha jättemånga magneter.

  50. Då fäster vi dem på en ram.

  51. Varje ram som du ser
    består av sex magneter.

  52. -Totalt hur många har du satt ihop?
    -Det är tjugo ramar sida vid sida.

  53. Totalt finns det 120 magneter
    som ska röra sig tillsammans.

  54. Sen har vi koppartråden som vi fäst
    på plexiglas som blir som tunnlar.

  55. -Dem ska magnettåget åka under.
    -Ja.

  56. -Precis. De åker i tunnlarna.
    -Precis.

  57. Avståndet mellan magnet och tråd
    är viktigt. Man justerar höjden.

  58. Hur många lampor har vi, Björn?

  59. Tåget ska passera under broarna.

  60. Varje sån kopplas till 100 lampor.

  61. Vi har fem rader av de här,
    så totalt sett blir det...

  62. 100, 200, 300, 400, 500...
    500 lampor ska vi tända.

  63. Det är många. Hur ska det funka?

  64. Vi har börjat med en magnet under en
    koppartråd och har lärt oss på vägen.

  65. Nu är det hur många som helst,
    men jag tror att det går.

  66. -Vad är det där?
    -Det är en hastighetsmätare.

  67. Vi ska se hur fort tåget
    passerar under koppartrådstunnlarna.

  68. Då är det dags
    för ett gigantiskt experiment.

  69. -Kolla.
    -Ja.

  70. -Ettan blinkar lite. Trean, då? Nej.
    -Det blinkar lite.

  71. De lyser ju inte. De blinkar till.

  72. Avståndet mellan tråden och magneten
    är okej. Vad är problemet?

  73. Ettan och tvåan tändes,
    men sen funkade det inte.

  74. Vi kollar hastigheten.
    Den stannar av lite grann.

  75. Starkt i början.

  76. Ja, du har rätt. Det går långsammare.

  77. Det blir långsammare längre fram.

  78. -Vad ska de göra nu?
    -Vi måste få det att gå snabbare.

  79. Avstånd och hastighet har betydelse.

  80. Vi fixar in gummiband och spänner
    så att vi får ett supersnabbt tåg.

  81. Gummibanden verkar kraftfulla.

  82. Det är åtta personer som drar.

  83. Åtta stycken måste dra för att få
    tåget på plats för experimentet.

  84. -Nu gäller det. 500 lampor är målet.
    -Nu kör vi. Allt är klart.

  85. -Det där var snabbt!
    -Kolla!

  86. 39 km/h. Vad säger du om det?

  87. Så snabbt får man inte ens köra
    utanför en skola. Där är det 30 km/h.

  88. Kolla här. Det blinkar.
    Tvåan, trean, fyran, målgång!

  89. Alla lampor lyser upp, men de verkar
    tändas innan magneterna passerar.

  90. När magneterna kommer nära
    slås lamporna på-

  91. -och när de passerat släcks de igen.

  92. Elektriciteten flödar när en magnet
    rör sig nära eller förbi koppartråd.

  93. Exakt. Ju snabbare magneten rör sig,
    desto starkare lyser lamporna.

  94. -Häftigt.
    -Nästan som ett fyrverkeri.

  95. -Tack för i dag. Hej då.
    -Hej då.

  96. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism
Ämnesord:
Fysik, Magneter, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Linjalbilen

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.