Titta

Testa!

Testa!

Om Testa!

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment relaterade till naturvetenskap och teknik, lämpliga för mellanstadiet. Fysikaliska lagar, material och fenomen testas. Många experiment går att göra själv, andra bör göras lite mer kontrollerat. Och så finns de stora experimenten som kräver styrka och märkliga maskiner.

Till första programmet

Testa! : MagneterDela
  1. Det här är Isabelle,
    och hon bor på en pråm.

  2. En slags lastbåt
    som glider fram i kanaler i Holland.

  3. Det här är styrhytten.
    Där jobbar hennes pappa.

  4. Han är skeppare och väldigt upptagen.

  5. Nu ska de lasta på 2 miljoner kilo
    grus som ska till Rotterdam.

  6. På datorn ser man var de är
    och vart de ska.

  7. Men man kan använda en kompass
    också.

  8. Här är en gammaldags kompass.
    Pilen pekar alltid åt norr.

  9. Ibland leker Isabelles lillebror
    med den.

  10. Magneter finns överallt.
    Den här väskan stängs med en magnet.

  11. Köksskåpen stängs
    med hjälp av magneter.

  12. Och så sitter det några på kylskåpet
    så klart.

  13. Nyligen upptäckte Isabelle
    att det finns magneter i hörlurarna.

  14. Dagens program handlar om magneter.

  15. Johan har tagit med sig
    en låda med starka magneter.

  16. Vad är det magneter drar till sig,
    eller attraherar?

  17. En skiftnyckel? Ja. Trä? Nej.

  18. Koppar? Nej. Johan? Nej.

  19. En spik? Ja.

  20. Skiftnyckeln och spiken
    är gjorda av järn.

  21. Magneter fastnar på saker av järn.

  22. Och järn fastnar på magneter.

  23. I soporna kan det finnas mycket järn.

  24. Konservburkar, lock och andra saker.
    Av det använda järnet-

  25. -kan man göra nya grejer. Först
    måste man ta upp det ur soporna-

  26. -med en stor magnet.

  27. Med en magnet och ett metspö
    kan man göra en kul grej.

  28. Nycklar är av järn.

  29. Kasta nycklarna en bit bort,
    knyt magneten vid metspöet-

  30. -och försök fiska upp nycklarna
    med magneten.

  31. Men använd inte dörrnycklarna.
    Ta några gamla.

  32. Man kan lyfta järn med en magnet.
    Vilken kraft!

  33. Kan man göra den kraften synlig
    med hjälp av barnolja?

  34. Ta lite stålull.

  35. Klipp av små bitar.

  36. Ta en dålig sax,
    för den blir förstörd.

  37. Stålull är vasst och lite läskigt.

  38. Strö bitarna med stålull i barnoljan
    och skaka flaskan ordentligt.

  39. Håll magneten nära flaskan.

  40. Titta på de fina mönstren.
    När du håller magneten mot flaskan-

  41. -ser du att de flesta bitarna
    rör sig mot magnetens spets.

  42. Där är de magnetiska krafterna
    som starkast.

  43. En magnet har oftast
    två målade ändar.

  44. Men vad betyder färgerna?

  45. Den röda ändan fastnar vid järn,
    precis som den gröna.

  46. Båda ändar är magnetiska.
    Isabelle tar en magnet till.

  47. De röda ändarna stöter bort varandra,
    precis som de gröna gör.

  48. Men den röda och gröna änden
    dras till varandra.

  49. Magnetens röda ände kallas nordpolen,
    och den gröna änden sydpolen.

  50. Nordpolen och sydpolen
    dras alltså till varandra.

  51. Vad händer
    om man sågar magneten mitt itu?

  52. Nu har vi fått en lös nordpol
    och en lös sydpol.

  53. Kommer nordpolen att fastna vid
    Johans sydpol? Nej.

  54. Och ja.
    Det har inte blivit två lösa poler.

  55. Utan två små magneter.

  56. En magnet består av ett material
    som beter sig så hela vägen genom.

  57. Hur många gånger man än delar på en
    magnet får man alltid nya magneter.

  58. Det finns en väldigt stor magnet
    som alla känner till.

  59. Jorden.

  60. En kompass pekar alltid åt norr.
    Vilket håll man än vänder den åt.

  61. Man skulle kunna tro att norr på en
    kompass pekar mot en magnets nordpol.

  62. Men norr på en kompass pekar mot
    magnetens sydpol.

  63. Norr på en kompass pekar mot
    jordens magnetiska sydpol.

  64. Och den ligger vid nordpolen.
    Förvirrande, va?

  65. Med en kompass
    vet man alltid var man är.

  66. Men om man inte har nån kompass
    kan man göra en.

  67. Ta en nål och en magnet.
    Gnid magnetens gröna ände mot nålen.

  68. Det gör nålen magnetisk. Lägg nålen
    på ett papper i en skål med vatten.

  69. Nålen pekar mot norr. Den pekar
    åt samma håll som fartygskompassen.

  70. Jordens magnetkraft är svag.

  71. Den här magneten är lite starkare.

  72. Men världens starkaste magneter
    görs av neodym.

  73. Johan har med sig en magnet
    med en dragkraft på 250 kg.

  74. Den ligger i lådan,
    men...den fastnar.

  75. Tur att de har en stor lyftkran.

  76. Även väldigt små neodymmagneter
    har stor dragkraft.

  77. Det är praktiskt
    i locket till väskan, t.ex.

  78. Den här magneten är jättestark.
    Det är väldigt farligt.

  79. Titta nu. Johan lägger försiktigt
    supermagneten ovanpå en tomat.

  80. Magneten dras mot skrovet
    med en kraft på 250 kg.

  81. Ketchup.
    Tur att det inte var ett finger.

  82. Det här är en liten neodymmagnet.

  83. Den lilla, runda magneten
    har en dragkraft på 3 kg.

  84. Det kan man ha roligt med.

  85. Ta t.ex. 50 bitar tuggummi
    och tugga ihop allting till en boll.

  86. Eller ta en klump modell-lera.
    Klipp små bitar av stålull.

  87. Blanda bitarna med tuggummit.
    Nu är det farligt att tugga, förstås.

  88. Titta.

  89. Det här är ett konstverk
    av Jolan Van der Wiel.

  90. Han använder ett speciallim med järn.

  91. Han formar limmet med magneter
    och gör figurer och mönster.

  92. När limmet har torkat
    har det blivit en...pall.

  93. Den här stora neodymmagneten
    är fäst vid ett rep.

  94. Magneten dras till järn,
    men inte till aluminium.

  95. Men vad händer om man låter den
    pendla ovanför aluminiumplattan?

  96. Den saktar in nästan genast
    och svänger inte fram och tillbaka.

  97. Magnetens rörelse skapar
    en magnetisk kraft i aluminiumet.

  98. Den kraften bromsar magneten.
    Det fenomenet kan vara användbart.

  99. På berg- och dalbanevagnen
    sitter en magnet.

  100. I slutet av banan
    ligger tjocka aluminiumplattor.

  101. När vagnen når plattorna
    dras magneterna mot plattorna-

  102. -och vagnen bromsar lugnt in.
    Det är ett magnetiskt bromssystem.

  103. Nu är det dags för ett trolleritrick.

  104. Hur får man den här pennan
    att sväva med hjälp av magneter?

  105. Du behöver två träplankor.

  106. Två små fästen, fyra platta magneter,
    två ringmagneter och en penna.

  107. Och lite verktyg och tejp.

  108. Skruva ihop träplankorna
    och skruva dit fästena på snedden.

  109. Placera magneterna på fästena,
    båda med samma ände uppåt.

  110. Sätt ringmagneterna
    på pennans båda ändar.

  111. Det är viktigt hur magneterna sitter.

  112. Prova lite. När de sitter rätt...

  113. ...svävar pennan.

  114. Det här är en film från Japan.
    Det supersnabba tåget har inga hjul.

  115. Det svävar ovanpå spåren
    med hjälp av starka magneter.

  116. Det är därför det kan köra
    i 500 km/h.

  117. Varje dag seglar Isabells pappa en
    pråm med grus genom Nederländerna.

  118. Johan kan ett trick
    som får en pråm att sväva.

  119. Här är en bana gjord av magneter.
    Klossen är av en speciell metall.

  120. När den blir superkall
    stöter den bort magneter.

  121. Klossen svävar ovanför magnetbanan.

  122. Oj. Där åker den. Häftigt.

  123. Men den stora pråmen är kanske mer
    praktisk att frakta grus med.

  124. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Magneter

Avsnitt 3 av 18

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Magneter är kul att experimentera med. Även stora magneter om man som Isabelle bor på en stor lastpråm med metalldurk.

Ämnen:
Fysik > Elektricitet och magnetism
Ämnesord:
Fysik, Magneter, Magnetism, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Testa!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ytspänning

Avsnitt 1 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att göra roliga experiment med ytspänning. I alla fall om man som Maureen bor på en tulpanodling med mycket vatten och sträva tulpanblad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kraft och motkraft

Avsnitt 2 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att testa kraft om man har en skatebord. Extra kul om man som Raynan bor bredvid en stor rymdbas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Magneter

Avsnitt 3 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Magneter är kul att experimentera med. Även stora magneter om man som Isabelle bor på en stor lastpråm med metalldurk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Speglar

Avsnitt 4 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Speglar är spännande och kan förvrida verkligheten. För Jeanne som dansar balett är de ett arbetsredskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flytkraft

Avsnitt 5 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vad flyter och vad flyter inte? Det går lätt att ta reda på om man som Jacob bor på en ö med både brygga och båt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Syror

Avsnitt 6 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Syror kan vara snälla som de som finns i bär, eller farligt aggressiva. Det kan vara spännande att göra försök med syror när man som Petra bor mitt ute i bärskogen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Statisk elektricitet

Avsnitt 7 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Iwan bor vid en stor fyr där åskan ofta slår ner, han har blivit extra intresserad av statisk elektricitet. Gnugga ytor mot varandra och se vad som händer!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Illusioner

Avsnitt 8 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vind

Avsnitt 9 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vindens kraft kan vara stark. Den är extra bra att mäta om man bor vid kusten och kitesurfar som Stan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Friktion

Avsnitt 10 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Brit som åker skridskor vill bara ha lite friktion, utom när hon ska bromsa.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kupoler

Avsnitt 11 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Aung som bor i Myanmar ser dagligen fina, komplicerade kupoler och testar att bygga en själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vatten

Avsnitt 12 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. San Dah lever i ett vattenrikt område i Burma. Vattnet går att åka båt på, men vatten som går att dricka är det sämre med.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ljud

Avsnitt 13 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Ljud är vågor i luften. Tiweeda bor i Myanmar och är munk. Det är meningen att han ska sitta still och meditera och inte fundera på ljud, men det är lätt hänt att tankarna drar i väg!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Matematiska former

Avsnitt 14 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flyga

Avsnitt 15 av 18

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Att tunga saker som flygplan kan hålla sig uppe i luften är spännande och nästan overkligt. Men ändå så fungerar tekniken om man vet hur man ska göra. Elikanah bor i Kenya och där använder de små flygplan för att spana efter tjuvjägare över stora områden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.