Titta

Tänk till snackar stress

Tänk till snackar stress

Om Tänk till snackar stress

Vi pratar om stressen, oron och ångesten som vi alla kan känna, men som vi sällan pratar högt om. Det handlar om allt från framtidsstress, panikångest och kärlek till sociala medier och könsroller.

Till första programmet

Tänk till snackar stress : KönsrollerDela
  1. Vad tänker du
    när jag säger könsnormer?

  2. Ouppdaterade regler-

  3. -som bestämmer hur man ska bete sig
    om man föds med kuk eller fitta.

  4. Det är 2016, och ändå:
    Går man lite utanför "normramen"-

  5. -får man skit och sneda blickar.

  6. Jag fattar inte en så enkel sak
    som varför vi har normer.

  7. Kan man
    på ett smärtfritt sätt gå emot?

  8. Jag vill vara mig själv: Emin Agga.

  9. Men jag vill inte bli kallad konstig
    för det.

  10. På gymnasiet började det bli
    arga blickar, att de sa:

  11. "Varför sminkar du dig?"

  12. De kommer en
    och så står gänget bakom.

  13. De fångar mig när jag är ensam
    och frågar: "Sminkar du dig?"

  14. "Är det en tjejväska?"
    Jag svarade ja.

  15. "Vill du veta numret på min
    foundation, var jag köpte min väska?"

  16. Sen satte de handen över munnen och
    flinade och tittade på kompisarna.

  17. "Jag vågade fråga, nu vet vi."
    Jag tänkte bara: "Jaha?"

  18. Det är när jag kommit ut i
    arbetslivet som jag märker-

  19. -att jag inte får komma till
    arbetsplatsen och vara sminkad-

  20. -för jag skapar oro på arbetsplatsen.

  21. Då känns det som om nånting
    har gått fel.

  22. Jag skulle på mitt första vikariat
    på en förskola.

  23. Jag fixade mig
    precis som inför alla grejer.

  24. Det är en vana att fixa mig
    och ta på smink.

  25. Lite ögonskugga och fixa mitt hår.

  26. Det är mig jag fixar mig för.

  27. Så går jag till mitt jobb.
    Det är små barn.

  28. De är jättenyfikna.
    De springer fram till mig.

  29. "Vem är du? Du ser ut som en kille
    men du ser ut som en tjej."

  30. "Du förvirrar mig." Jag satte mig ner
    som en jultomte och sa: "Kom hit."

  31. "Nu ska vi prata."

  32. Så kommer en från personalrummet ut-

  33. -tar mig in till personalrummet
    och säger:

  34. "Vi tar inte sånt här. Såna som du
    diskuterar vi inte här."

  35. Det kändes verkligen som om nån tog
    min personlighet ifrån mig.

  36. Lyfte upp mig på en stor scen
    och kastade tomater på mig.

  37. Emin är bara så bra.
    Jag kan relatera till allt han säger.

  38. Jag är varken känslokall eller hård.

  39. Jag säger till min flickvän att hon
    är vacker, jag gråter hela tiden.

  40. Jag får panik på könsroller.

  41. I högstadiet var jag högljudd
    och ifrågasättande.

  42. Sånt som inte anses vara typiskt
    tjejigt. Då blev jag dryg och jobbig.

  43. Vissa killar var likadana,
    men ingen reagerade på att de var så.

  44. -Visste du att du var normbrytande?
    -Absolut. Samtidigt är det dumt...

  45. ...att man förväntas vara på
    ett visst sätt p.g.a. sitt kön.

  46. Det gör mig så arg.
    Haris fick lugna min upprördhet.

  47. -De här eller de här?
    -Till vad?

  48. -I dag.
    -Vi ska curla i dag. På is.

  49. Va? Så jag behöver inte badkläder?

  50. Gud vad skönt. Jag har haft ångest
    i flera veckor. Ska vi åka?

  51. Får man gå ut med vanliga skor?
    Shit, vad halt! Vi måste byta skor.

  52. Inga knän i isen.
    Känn att du kan hänga på den här.

  53. Haris, varför behöver vi normer?

  54. Normer hjälper oss.
    De hjälper oss navigera i samhället-

  55. -och i samvaron med varandra.

  56. De hjälper oss med rätt och fel.
    Då kan vi förhålla oss till det.

  57. -Så normer är bra?
    -Inte nödvändigtvis alltid.

  58. Det finns normer som förtrycker. Då
    har vi all anledning att se över dem.

  59. Normer vill tvinga in oss
    i alldeles för trånga ramar.

  60. Vi människor
    är mycket mer komplexa än så.

  61. -Därför är det värt att ifrågasätta.
    -Då måste man vara modig.

  62. Då måste man också utstå
    diskriminering och blickar.

  63. Men det är också enda sättet
    att vara sann mot sig själv.

  64. -Du ligger under. Du får klämma i.
    -Så här, nånting.

  65. Jag identifierar mig som man.

  66. Men jag har mer feminina drag
    än de stereotypt maskulina.

  67. Det måste finnas många som inte kan
    identifiera sig som man eller kvinna.

  68. -Hur ska man tänka då?
    -Vi föds inte med kön.

  69. Vi gör kön.
    Det har vetenskapen lärt oss.

  70. Det är en blivandeprocess
    genom saker vi gör i livet.

  71. Snarare har samhället stora brister.

  72. Samhället förmår inte hantera
    det som är annorlunda.

  73. Annorlunda behöver inte vara ett hot.

  74. Så länge det inte förtrycker
    människor är det okej.

  75. Så egentligen är det bra
    att vi hamnar utanför hela tiden.

  76. Om vi är ense om att vi suger på
    curling och inte är bra på reglerna-

  77. -är det okej att hitta på egna regler
    så länge det inte skadar nån.

  78. -Så vi är normbrytande.
    -Och det är okej.

  79. När man mår skit,
    hur ska man våga be om hjälp?

  80. Vilken hjälp ska man söka?

  81. Jag ska testa på olika sätt
    som kan få mig att må bättre.

  82. I dag ska jag träffa en kurator
    på ungdomsmottagningen.

  83. Hej, är det du som är Tora?
    Välkommen hit. Kom.

  84. Jag sätter mig här.

  85. Nu har jag kommit över
    den jobbiga delen att ringa samtalet.

  86. Hur gör man? Var börjar man?

  87. För att göra det mer tydligt skulle
    man kunna göra en känslokarta.

  88. För när man kommer
    och inte vet hur man ska börja-

  89. -är det bra att bara formulera
    "det här är jag och det jag känner".

  90. Pennor bland kondomerna.

  91. Vi har en blandning.
    Det är frukt, kondomer och pennor.

  92. Tepåsarna har jag
    på ett annat ställe.

  93. Vi börjar här. Du är i mitten.

  94. Vad har du för tankar och känslor då?
    Kan du skriva ner dem runt det här?

  95. Utifrån din erfarenhet som kurator-

  96. -upplever du att det finns
    mycket ångest kring könsnormer?

  97. Det finns mycket frågor
    både om identitet och könsidentitet.

  98. "Är jag verkligen hon, är jag han
    eller är jag hen? Vad är jag?"

  99. -Hur kan man komma ifrån det här?
    -Bygga upp sitt självförtroende.

  100. Då behöver man lite hjälp.

  101. Man behöver höra att man är bra,
    man behöver bekräftelse.

  102. Förstå att andra också känner så här.
    Det är jätteviktigt.

  103. "Jag trodde att jag var ensam om
    det." Då blir det mer normaliserat.

  104. Det blev en spiral på nåt sätt.

  105. När man mår dåligt
    finns det en anledning.

  106. Då är det bra att söka hjälp. När du
    mår dåligt betyder det nånting.

  107. När du löser det, kommer du ur det
    och känner att du har klarat av det.

  108. Det var inte så jobbigt. Man får
    prata av sig om det som tynger en.

  109. De gånger som jag mått som sämst-

  110. -hade jag nog mått bra av
    att få prata med en kurator.

  111. Det känns som om många upplever
    att de inte passar in.

  112. Det tycker man väl själv också.

  113. Framför allt könsroller
    är så svårt att gå emot-

  114. -för att de är så inpräntade.

  115. Samtidigt som det känns lugnande att
    många känner att vi inte passar in.

  116. Lotta sa att folk kommer till henne
    för att prata om sin identitet.

  117. Det kan vara klyschigt att säga,
    men könsroller förändras.

  118. Kan man hitta en trygghet i sig själv
    - det här är jag-

  119. -då kanske man lättare kan stå emot
    sneda blickar och kommentarer.

  120. Jag undrar hur Emin mår, som blivit
    ifrågasatt när han går emot normer.

  121. -Tjena.
    -Hej, Emin. Hampus och Tora här.

  122. Du berättade att du blev
    diskriminerad på din arbetsplats-

  123. -och har blivit motsagd.
    Hur känns den situationen i dag?

  124. Det är från person till person.
    Om jag ser att de är obekväma med-

  125. -att bara fråga angående utseende
    eller utstrålning...

  126. För hela den biten hos mig-

  127. -att jag har ett beteendemönster
    som är både kvinnligt och manligt...

  128. De kanske blir obekväma med
    om det är hen, eller han, eller hon.

  129. Jag säger alltid: "Jag är jag."

  130. "Kalla mig Emin. Jag är just nu
    en han. Säg det du ser."

  131. Du har tryggheten och tar kampen.

  132. Har du några tips till folk som
    känner att de heller inte vet-

  133. -men inte har samma trygghet?

  134. En röd tråd har alltid varit
    att förklara för vänner.

  135. Det ska inte vara konstigt. Du ska
    inte komma ut med nån Youtube-video.

  136. Det ska inte vara nån sensation.

  137. Visa att du är en människa.
    Inte som en slags chock.

  138. Och känn till dina rättigheter.

  139. Jag visste inte första dagen
    på min arbetsplats-

  140. -att jag skulle vända mig till
    diskrimineringsombudet.

  141. Tack för att du vill prata
    om det här. Det är skitviktigt.

  142. -Tack snälla.
    -Tack så jättemycket.

  143. Ta hand om dig så hörs vi. Hej!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Könsroller

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa, Psykologi och filosofi > Psykologi, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Genus (socialt kön), Genusfrågor, Könsroller, Manlighet, Normer, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tänk till snackar stress

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Kärlek

Avsnitt 1 av 10

Kärlek är svårt. Den kan lyfta en och få varje dag att kännas underbar, men den kan också få en att må jättedåligt, om man till exempel inte får sin kärlek besvarad. Henrik Thorsson berättar om sin kärlek och hur den får honom att må. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför man blir mindre smart när man är kär och svarar på om man kan dö av brustet hjärta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Sociala medier

Avsnitt 2 av 10

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Panikångest

Avsnitt 3 av 10

Panikångest kan beskrivas som starka känslor av rädsla och oro som kommer plötsligt. En som vet precis hur läskigt det kan kännas är Per. Vi träffar också vloggaren och youtubern Therese Lindgren som är en stor förebild för många. Hon har haft panikångest i flera år och har fått hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Men vad är egentligen panikångest? Kan man dö av panikångest? Psykologen Jenny Jägerfeld svarar och lugnar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Skönhetsideal

Avsnitt 4 av 10

Idealen om hur en tandrad, en midja, en rumpa eller ett ansikte ska se ut kan vara svåra att värja sig emot. Jakten på det perfekta utseendet kan göra att vi svälter oss eller tränar sönder våra kroppar. Vi hör Nawar berätta om en tuff period med alldeles för mycket träning. Psykiatriforskaren Emma Frans ger oss perspektiv på idealen då och nu och berättar om varför vi är svaga för ytliga ideal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Sömn

Avsnitt 5 av 10

Det finns många saker som kan få en att sova dåligt. Ibland är det yttre faktorer som grannar som låter, men det kan också vara för att man ligger och tänker på saker man måste hinna. Om man inte sover så mår man till slut väldigt dåligt. EliSophie berättar om hur det kan vara. Psykologen Jenny Jägerfeld förklarar varför vi behöver sova och hur många timmar som faktiskt är nödvändiga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Alkohol

Avsnitt 6 av 10

Marika berättar om när hon gick i gymnasiet och drack väldigt mycket alkohol. Hon ville passa in och vara en del i gänget, men hon fick mer ångest och oro. Det finns många negativa konsekvenser av att använda droger och alkohol, men det måste ju finnas något bra med det också. Psykiatriforskaren Emma Frans berättar om varför många ändå dricker alkohol.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Könsroller

Avsnitt 7 av 10

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Föräldrar

Avsnitt 8 av 10

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och bli älskad för den man är. Vi träffar Tove som inte har haft det så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd hemma. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Roller och status

Avsnitt 9 av 10

Roller och status kan påverka oss på många olika sätt. Man kan till exempel må dåligt av att inte ha någon status eller så blir man stämplad som något man inte vill vara. Vi träffar Felicia som berättar om en roll hon haft under skoltiden och som påverkat henne. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför vi ofta söker efter en specifik roll i olika grupper, trots att den kan få oss att må dåligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Framtiden

Avsnitt 10 av 10

Vad ska du bli när du blir stor? Om framtidsstress och prestationsångest och att må dåligt av att känna att man hela tiden måste prestera för att bli något. En som har erfarenhet av att må dåligt på grund av framtidsstress och skolstress är Tilde. Hon berättar om hur hon har haft det. Vi träffar psyklologen Jenny Jägerfeld som ger oss lite perspektiv och förklarar varför det är så lätt att oroa sig för framtiden. Hon ger råd om hur man kan minska prestationskraven.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sömn

Det finns många saker som kan få en att sova dåligt. Ibland är det yttre faktorer som grannar som låter, men det kan också vara för att man ligger och tänker på saker man måste hinna. Om man inte sover så mår man till slut väldigt dåligt. EliSophie berättar om hur det kan vara. Psykologen Jenny Jägerfeld förklarar varför vi behöver sova och hur många timmar som faktiskt är nödvändiga. Vi ringer upp journalisten Fredrik Wikingsson och frågar om hans tråkiga flöde i sociala medier.

Fråga oss