Titta

Tänk till snackar stress

Tänk till snackar stress

Om Tänk till snackar stress

Vi pratar om stressen, oron och ångesten som vi alla kan känna, men som vi sällan pratar högt om. Det handlar om allt från framtidsstress, panikångest och kärlek till sociala medier och könsroller.

Till första programmet

Tänk till snackar stress : FramtidenDela
  1. Om jag tänker på stress och ångest
    tänker jag nästan direkt på skolan.

  2. Det finns mycket att snacka om
    vad det gäller skolstressen.

  3. Man måste gå i skolan, man måste göra
    proven, man måste få bra betyg.

  4. Om man misslyckas i skolan, är det
    som om man inte har nån framtid.

  5. Det måste vi prata om. Vad handlar
    prestationsångesten om egentligen?

  6. Vad kan man göra om kraven
    och ångesten blir för stor?

  7. En massa måsten.

  8. Jag måste göra detta,
    jag måste göra detta.

  9. Man känner sig hungrig,
    men man är inte det.

  10. Det är en hunger av oro.

  11. Det värsta som skulle hända
    är att inte blir klar med allting.

  12. Att veta att jag får F i nåt ämne.

  13. Den rosa blomman är jag.
    Den står för jaget.

  14. Den röda blomman står för kärleken.

  15. En svart blomma för att mitt liv
    inte är så perfekt.

  16. Jag har haft dåliga perioder.

  17. I högstadiet fick jag en depression.

  18. På grund av
    att jag hade höga krav på mig själv.

  19. Jag ville vara
    så duktig som mina kompisar.

  20. Jag mådde rent ut sagt skit.

  21. Det var väldigt jobbigt.

  22. Jag gick i ett mörker och hade svårt
    att hitta tillbaka till mig själv.

  23. Betygssystemet ser bara till
    en viss typ av förmåga.

  24. Man har buntat ihop alla-

  25. -så att de ska klara av
    de förväntade kraven.

  26. Men man är inte A4-papper.

  27. Utan man är typ ett ovalt papper.
    Eller så.

  28. Men så har jag ju sagt
    till mig själv-

  29. -att oavsett vad som händer ska du
    tänka positivt så blir det bra.

  30. Jag älskar Tilde.
    Hon gav mig ett lugn.

  31. Frågan "vad ska du bli när du blir
    stor" får man från man är fyra år.

  32. Jag vet fortfarande inte.

  33. Jag pratade med mamma för nåt år sen.
    Jag visste inte vad jag skulle bli.

  34. Hon har jobbat som sånglärare
    i säkert över 20 år.

  35. Hon är över 50 och känner
    att hennes liv bara börjat.

  36. Vad underbart!
    Så vill jag också tänka sen.

  37. Jag känner att jag är en fungerande
    person som växer och lär mig.

  38. Älskar framför att hata. Det blir
    oväsentligt då vad jag ska jobba med.

  39. Jag försöker tänka som du,
    men samtidigt har jag ångest-

  40. -för att jag inte har allting
    planerat.

  41. Jag orkar inte alltid tänka på
    vad jag ska göra sen.

  42. -Jag är nöjd med där jag är nu också.
    -Paradoxalt.

  43. "Lev i nuet." Men vad ska vi
    göra sen? Det går inte ihop.

  44. -Vad ska du göra sen?
    -Måste du fråga hela tiden?

  45. -Du hetsar totalt hela tiden.
    -Jag hetsar väl inte?

  46. För ett år sen tog jag studenten.
    Du planerar mitt liv.

  47. Onödigt. Kör.

  48. Jag gör det.

  49. Yatzy! Då får du 50 poäng.

  50. -Tur i spel, otur i kärlek.
    -Säg inte så, jag blir så deprimerad.

  51. För mig var skolan prestationsångest
    deluxe. Vad är prestationsångest?

  52. Prestationsångest är en oro
    eller rädsla inför en prestation.

  53. Att man är rädd för
    att inte klara av den.

  54. -Varför får vi prestationsångest?
    -Det kan ha olika skäl.

  55. Det kan handla om en perfektionistisk
    syn på hur man ska prestera.

  56. "Jag måste få alla rätt."
    Eller att man lägger mycket tyngd-

  57. -vid prestationssituationen. "Klarar
    jag det inte, går allt åt helvete."

  58. -Kan man prioritera bort skolan?
    -Ja.

  59. Allt står och faller inte
    med det här enskilda provet.

  60. Man får fler chanser. Om man känner
    sig överstressad är det viktigt-

  61. -att prioritera sin psykiska hälsa
    före att prestera maximalt på provet.

  62. Om man är på väg att gå in i väggen,
    måste man ta en paus.

  63. -Det blev inte bra.
    -Du får inte nånting.

  64. -Två ettor. Två poäng.
    -Du vill ha det, alltså.

  65. Jag kan tycka att man alltid ska ha
    nästa steg planerat.

  66. "Vad händer härnäst?"
    Varför kan man inte nöja sig?

  67. Exakt. Det är en väldig hets kring
    att lyckas eller gå vidare.

  68. Det som är viktigt för mig
    är kanske inte viktigt för dig.

  69. Då blir det olika
    vad det är att lyckas.

  70. Ta reda på
    vad som är viktigt i mitt liv.

  71. Är det mitt yrkesliv eller
    att ha många härliga relationer?

  72. Att satsa helhjärtat på familjen,
    att starta en hönsfarm? Vad är det?

  73. -Ska vi kolla vem som vann?
    -Eller ska vi skita i det?

  74. Vi kan riva den. - Du fick med
    när jag slog yatzy, eller?

  75. Hade vi spelat Risk,
    då hade du fått se.

  76. När man mår skit, hur ska man våga
    och orka be om hjälp?

  77. Vilken hjälp ska man söka?

  78. Jag ska testa på olika sätt
    att må bättre.

  79. Jag ska träffa den mentala rådgivaren
    Johannes Hansen.

  80. Jag är skitstressad över att jag inte
    vet vad jag vill göra med mitt liv.

  81. Johannes säger att en mental
    rådgivare är som en PT.

  82. Fast i stället för större muskler ska
    han hjälpa mig att få bättre tankar.

  83. Nu ska jag se om han kan hjälpa mig.

  84. Jag har levt med ångest. Kanske inte
    bara p.g.a. framtidsångesten.

  85. Jag kan vakna upp och känna:
    "I dag är inte en bra dag."

  86. -Utan att basera det på nåt.
    -Vad händer då? Hösten, som exempel.

  87. -Hur såg ditt liv ut?
    -Jag hade flyttat hit.

  88. Jag hade lite oklara jobb.

  89. Jag bodde med en kompis.
    Det var inte alltid jättebra.

  90. Jag skulle snarare vilja säga:
    Då hade du en ångest som är bra.

  91. Du var i situationer du inte ville
    vara i. Då är ångest bra bränsle.

  92. Men när ditt liv är halvkaos,
    när du inte har ett jobb framför dig-

  93. -du behöver leva - då är det väl
    rimligt att man har ångest?

  94. Förmodligen använde du den som
    drivkraft för att söka sammanhang-

  95. -där du kanske kunde få ett jobb.
    I det sammanhanget är det jättebra.

  96. Ibland vill jag ha det klart för mig.

  97. Samtidigt vill jag kunna ta det
    lite som det kommer.

  98. Men på senare tid har jag känt:
    "Jag har flyttat till Stockholm"-

  99. -"vad ska jag få ut av det?"

  100. Varför måste du veta
    exakt vad du vill?

  101. Jag känner att många
    har tydliga drömmar och mål.

  102. -Jag har det inte tydligt.
    -Jag skulle säga tvärtom.

  103. Man tänker: "Alla verkar
    ha klart för sig vad de vill."

  104. Det stämmer inte.
    Man kanske har en bild-

  105. -men man vet inte alla steg på vägen.
    Man vet inte vad som händer i steg 2.

  106. Jag sitter med några av de mest
    framgångsrika i Sverige och världen.

  107. De vet inte exakt vad de vill.

  108. Om man inte gör nånting
    och har jättehög ambitionsnivå-

  109. -då är det klart som fan att man
    ska ha ångest. Det är bränslet.

  110. Men det är rimligt att sänka
    en del av ambitionsnivåerna.

  111. Du behöver inte veta exakt
    vad du vill i ditt liv.

  112. Du behöver inte vara överallt.

  113. Du behöver inte konstant vara
    sysselsatt med saker.

  114. Du kan ta det i en rimlig takt.

  115. Jag kunde nästan bli provocerad.
    Johannes var så ärlig.

  116. Men vi hade mått bra ibland av
    att få se ångesten som en drivkraft-

  117. -att göra nåt åt ens problem
    i stället för att älta problemen.

  118. Vad tänker du nu om skolstress,
    prestationsångest och framtidspanik?

  119. Jag vet inte.
    Kan du och jag bestämma för varandra-

  120. -att vi slutar tortera varandra med
    "vad ska du göra"?

  121. Det kan jag hålla med om. Och komma
    ihåg att allt inte är livsavgörande.

  122. Min största issue är att jag tänker
    att varje beslut avgör ens framtid.

  123. Men det gör det inte.
    Jag tycker att vi ska ringa Tilde.

  124. -Hej, det är Tilde.
    -Hampus och Tora här.

  125. -Hur mår du?
    -Jag mår jättebra.

  126. Hur gör du för att orka med
    all stress och press?

  127. Jag brukar ta en sak i taget.
    Och sådant.

  128. -Men det känns inte lika jobbigt nu?
    -Nej, det gör det inte.

  129. -Hur kom du att hantera det?
    -Förut trodde jag...

  130. ...att betygen var en del av det
    som definierade mig själv och sånt.

  131. Nu har jag lärt mig
    att jag inte är en bokstav.

  132. Vi tror på dig.
    Vem som helst kan relatera.

  133. Det viktigaste är att person
    och prestation inte är samma sak.

  134. Så tänker jag också.
    Jättebra, Hampus.

  135. Har du nåt annat tips till folk som
    är i den situation du har varit?

  136. Det är mest
    att man får komma till insikt själv-

  137. -att man duger som man är. Det är
    inte betygen som definierar dig.

  138. -Tack för att du ville vara med.
    -Tack själva.

  139. Du är grym.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Framtiden

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad ska du bli när du blir stor? Om framtidsstress och prestationsångest och att må dåligt av att känna att man hela tiden måste prestera för att bli något. En som har erfarenhet av att må dåligt på grund av framtidsstress och skolstress är Tilde. Hon berättar om hur hon har haft det. Vi träffar psyklologen Jenny Jägerfeld som ger oss lite perspektiv och förklarar varför det är så lätt att oroa sig för framtiden. Hon ger råd om hur man kan minska prestationskraven.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa, Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Arbetspsykologi, Prestationsångest, Psykologi, Stress hos ungdomar, Tillämpad psykologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tänk till snackar stress

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Kärlek

Avsnitt 1 av 10

Kärlek är svårt. Den kan lyfta en och få varje dag att kännas underbar, men den kan också få en att må jättedåligt, om man till exempel inte får sin kärlek besvarad. Henrik Thorsson berättar om sin kärlek och hur den får honom att må. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför man blir mindre smart när man är kär och svarar på om man kan dö av brustet hjärta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Sociala medier

Avsnitt 2 av 10

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Panikångest

Avsnitt 3 av 10

Panikångest kan beskrivas som starka känslor av rädsla och oro som kommer plötsligt. En som vet precis hur läskigt det kan kännas är Per. Vi träffar också vloggaren och youtubern Therese Lindgren som är en stor förebild för många. Hon har haft panikångest i flera år och har fått hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Men vad är egentligen panikångest? Kan man dö av panikångest? Psykologen Jenny Jägerfeld svarar och lugnar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Skönhetsideal

Avsnitt 4 av 10

Idealen om hur en tandrad, en midja, en rumpa eller ett ansikte ska se ut kan vara svåra att värja sig emot. Jakten på det perfekta utseendet kan göra att vi svälter oss eller tränar sönder våra kroppar. Vi hör Nawar berätta om en tuff period med alldeles för mycket träning. Psykiatriforskaren Emma Frans ger oss perspektiv på idealen då och nu och berättar om varför vi är svaga för ytliga ideal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Sömn

Avsnitt 5 av 10

Det finns många saker som kan få en att sova dåligt. Ibland är det yttre faktorer som grannar som låter, men det kan också vara för att man ligger och tänker på saker man måste hinna. Om man inte sover så mår man till slut väldigt dåligt. EliSophie berättar om hur det kan vara. Psykologen Jenny Jägerfeld förklarar varför vi behöver sova och hur många timmar som faktiskt är nödvändiga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Alkohol

Avsnitt 6 av 10

Marika berättar om när hon gick i gymnasiet och drack väldigt mycket alkohol. Hon ville passa in och vara en del i gänget, men hon fick mer ångest och oro. Det finns många negativa konsekvenser av att använda droger och alkohol, men det måste ju finnas något bra med det också. Psykiatriforskaren Emma Frans berättar om varför många ändå dricker alkohol.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Könsroller

Avsnitt 7 av 10

I vårt samhälle finns vissa normer som bidrar till könsroller som handlar om hur killar och tjejer "ska" vara. Vi träffar Emin som ända sedan dagis har känt att han inte hör hemma i en typisk manlig roll. Han började sminka sig på högstadiet och när han kom ut i arbetslivet stötte han på diskriminering. Varför finns normer och kommer vi någonsin kunna bryta dem? Antropologen Haris Agic svarar på det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Föräldrar

Avsnitt 8 av 10

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och bli älskad för den man är. Vi träffar Tove som inte har haft det så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd hemma. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Roller och status

Avsnitt 9 av 10

Roller och status kan påverka oss på många olika sätt. Man kan till exempel må dåligt av att inte ha någon status eller så blir man stämplad som något man inte vill vara. Vi träffar Felicia som berättar om en roll hon haft under skoltiden och som påverkat henne. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför vi ofta söker efter en specifik roll i olika grupper, trots att den kan få oss att må dåligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till snackar stress

Framtiden

Avsnitt 10 av 10

Vad ska du bli när du blir stor? Om framtidsstress och prestationsångest och att må dåligt av att känna att man hela tiden måste prestera för att bli något. En som har erfarenhet av att må dåligt på grund av framtidsstress och skolstress är Tilde. Hon berättar om hur hon har haft det. Vi träffar psyklologen Jenny Jägerfeld som ger oss lite perspektiv och förklarar varför det är så lätt att oroa sig för framtiden. Hon ger råd om hur man kan minska prestationskraven.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Droger

Sista trippen

Mimmi blev 18 år gammal. På en fest drack hon alkohol och GHB och drabbades av andningsstillestånd. Mimmis bästa kompis och syster berättar vad som ledde fram till hennes död. Vi träffar också Lukas som sålde droger, men som istället för att håva in pengar från andra själv började använda det han skulle ha sålt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Föräldrar

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och får bli älskad för den man är. Hemma hos Tove var det inte så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar. Vi undrar också hur det står till i de digitala drömparadisen och ringer upp Klas Eriksson för att ställa honom mot väggen