Titta

UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Om UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Föreläsningar från Mediedagarna i Göteborg (Meg) om aktuella frågor inom medieutveckling. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016 : Berättelser och människans överlevnadDela
  1. Tack! Tack så mycket!

  2. Och tack för att ni dök upp.
    Man är ju alltid rädd för-

  3. -att ingen ska dyka upp.

  4. Jag heter Mary Lee Copeland,
    och jag har bott i Sverige sen 1993-

  5. -och 1993, ni kanske minns 1993-

  6. -så hade vi reklam,
    men det var relativt nytt.

  7. Jag minns att folk sa:
    "Vet du vad, Mary Lee?"

  8. "I Sverige gillar vi
    varken försäljning eller reklam."

  9. Jag arbetade inom marknadsföring,
    men jag tror på marknadsföring-

  10. -och jag vet
    att efter mat, skydd och kläder-

  11. -så är det att dela med oss av känslor
    som får oss att växa.

  12. Och det är det jag tänker prata om här
    vad gäller människors överlevnad.

  13. Okej... Tekniskt sett
    borde vi ha en bild här uppe.

  14. Ja! Bra! Okej.

  15. Det här är vad mitt företag gör.

  16. Vi hjälper varumärken att skapa
    historier som kan göra dem större.

  17. Ni kanske tänker: "Varför?
    Vi vill ju inte bli manipulerade"-

  18. -"inte ens genom underhållning
    och såna saker."

  19. Men komplexitet
    ligger i människans natur.

  20. Om jag säger att jag gillar er,
    vad tänker ni direkt då? "Ogillar."

  21. Det finns vad jag kallar för teman.

  22. Dessa teman är kluster av känslor.

  23. Skillnaden mellan 1993 och 2016-

  24. -är att vi faktiskt
    har tillgång till känsloklustren.

  25. Det jag pratar om i dag är en synvinkel.

  26. Det är min filosofi och min åsikt.

  27. Förhoppningsvis får vi höra era senare.

  28. Omdefiniera allt.

  29. Jag vet inte om ni har märkt det,
    men man har börjat omdefiniera allt-

  30. -särskilt under de senaste åren.

  31. Historieberättande, en samling
    historier som färdas runt, fungerar-

  32. -genom att ord och begrepp dyker upp.

  33. Ett begrepp som nyligen dök upp
    är "trans".

  34. Vi har "transformeringar"
    och "transpersoner"-

  35. -och vi har även "tjejer".

  36. Vi har en massa känslor kring det,
    och vi undrar varifrån orden kommer.

  37. De kommer ifrån det vi kallar big data.

  38. Data som finns överallt
    och som samlas in-

  39. -av allt omkring oss,
    särskilt våra mobiltelefoner.

  40. Så jag fokuserar på "mobil" i dag-

  41. -eftersom vår mobiltelefon
    är vår bästa vän.

  42. Det är den vi vaknar upp med.

  43. Vi visar känslor omkring den,
    och den samlar dessutom in data-

  44. -precis som alla andra apparater
    samlar in data-

  45. -och dessa data
    är känslomässiga.

  46. Så den stora mängden data-

  47. -som vi analyserar och studerar-

  48. -är ett stort stycke mänskliga känslor.

  49. PR och historier är en strategi,
    vi berättar en historia.

  50. Vi ska prata mer om det sen,
    för historien är oerhört viktig.

  51. Hur hittar man en dramatisk historia?

  52. Och de existerar, annars
    hade man inte sett dem i big data.

  53. Det kan behövas för kommunikationen.

  54. Jag kan bara nå kvinnan längst bak
    om hon ser mig när jag ler mot henne.

  55. Antingen ler hon tillbaka
    eller så är klyftan för stor.

  56. I klyftan hittar vi dramatiken.

  57. Men nu ler hon tillbaka,
    det är den respons jag får-

  58. -så vi har redan
    en berättelse med en röd tråd.

  59. Förhoppningsvis är vi alla med i den,
    så att vi blir ett enormt stycke data.

  60. Teknik... Nyligen blev jag tillfrågad
    om jag ville tala på Web Summit.

  61. Jag tänkte: "Så kul! Teknikerna
    har upptäckt historieberättandet!"

  62. Det här är väldigt smarta människor-

  63. -så de är smarta nog att veta
    att deras historier inte är starka nog.

  64. De vill veta hur man skapar historier-

  65. -och hur man
    blir bättre på att berätta dem.

  66. Det är en strategi,
    för ett varumärke har inte en historia-

  67. -precis som ni inte har en historia.

  68. Jag kan säga:
    "Ni är svenskar, långa och rosa."

  69. Säger det er nåt?
    Ja, kanske i relation till mig-

  70. -men det är ju inte er historia,
    ni har en massa historier om er själva.

  71. Ni vaknar upp med era historier.
    Utan dem hade vi inte behövt terapi.

  72. I Sverige har man ju fika,
    så det är där ni berättar historierna.

  73. Jag kan inte besvara frågor om teknik-

  74. -så jag har med mig Adrian McDonald,
    som ska berätta lite om...

  75. I stället för att jag
    ska stå här utan koll-

  76. -så ska han ta upp ett fall
    som har med teknik att göra.

  77. Det är viktigt
    att ni förstår vad jag pratar om-

  78. -för jag kommer att säga saker som:
    "Historier är nivå fyra av överlevnad."

  79. Det är rätt brett och... Ni fattar.

  80. När ni går här ifrån ska ni tänka:

  81. "Okej, hon pratade
    om min mobiltelefon och data."

  82. Så Adrian ska få prata lite senare.

  83. Okej. Nu ska jag berätta
    en historia om mig själv.

  84. Innan nätet existerade för mig-

  85. -så fanns det en man, Bill Smith,
    och hans mellannamn var Crocker-

  86. -och Crocker-delen är viktig,
    för det visar att han var från Södern.

  87. Svenskar frågar jämt:
    "Är du från New York?"

  88. "Ser det så ut? Låter det så?"

  89. Men jag insåg
    att svenskar älskar New York.

  90. Men nej, jag kommer från Södern.
    Jag kommer från grisar, jordnötter-

  91. -bomull och tobak.

  92. Jag vaknade till lukten av majs.

  93. Jag vet att för att få riktig majs
    så måste man skörda den-

  94. -och sen måste den kokas direkt,
    för kokas den inte inom ett dygn-

  95. -så är det inte majs, utan stärkelse.
    Det visste ni nog inte om.

  96. Så när jag äter majs här tänker jag:
    "Det här matade vi grisarna med."

  97. Förlåt, hör ni, men det är sant.

  98. De gör ju saker
    för att hålla den färsk-

  99. -men ni borde komma till Södern
    och äta lite majs.

  100. Så jag är från Södern,
    och jag föddes 1958.

  101. I år fyller jag 58, vilket är toppen!

  102. De flesta av mina barndomsvänner
    lever inte längre av olika skäl.

  103. Vissa blev skjutna när de var trettio,
    vissa dog av drogöverdoser-

  104. -andra klarade sig inte
    och hamnade på mentalsjukhus.

  105. Så jag är glad över att fylla 58!

  106. Och jag har inte bara överlevt,
    jag står framför er här i dag.

  107. När Bill Crocker Smith träffade mig
    var jag fjorton år gammal-

  108. -och han var en händelse i mitt liv.

  109. Han var i trettioårsåldern-

  110. -och han hade kommit ut
    som homosexuell i Virginia.

  111. Ni känner nog till Richmond
    eftersom ni följer primärvalen-

  112. -och 1958...

  113. Nej, 1968
    var det olagligt att vara homosexuell.

  114. Det var olagligt att ha en svart sambo,
    vilket Bill också hade.

  115. Men det var inte det vi pratade om.
    Bill matade mig-

  116. -med poesi, mode och litteratur.

  117. Han berättade
    om världen och geografi.

  118. Tro det eller ej, jag är ju amerikan...

  119. Han öppnade upp världen för mig.

  120. Han var
    mitt känslomässiga leveranssystem.

  121. En frihet. Han fick mig att växa,
    och han gjorde mig fri.

  122. Ni ska få träffa...

  123. Ursäkta. Oj... Vart tog Bill vägen?

  124. Okej, Bill är inte här...
    Jag tänkte visa en bild av Bill.

  125. Jag får gå vidare till viljor och behov.
    Vad gäller...

  126. Det är så lustigt,
    det är alltid problem med tekniken!

  127. Men då blir presentationen bättre-

  128. -för nu måste jag visa er hur Bill gick.

  129. De flesta män i Södern
    bar hatt och gick så här-

  130. -särskilt om man var gay,
    för då var man ingen riktig man.

  131. Svarta fick inte titta på vita,
    för då kunde man åka i fängelse.

  132. Bill gick så här.
    Han skakade på överkroppen.

  133. Han hade en stoltserande gång,
    och jag var helt fascinerad av det.

  134. Han var en händelse i mitt liv,
    och när historieberättande görs bra-

  135. -när ett varumärke levererar
    historieberättande till kunderna-

  136. -så är det nånting
    som överskrider begränsningarna.

  137. Då blir det en händelse i våra liv,
    när det överskrider begränsningarna.

  138. Så om den digitala världen,
    teknikvärlden, onlinevärlden-

  139. -levererar bra historier,
    så växer vi och överlever bättre.

  140. Vi kastar ut
    ett oerhört långt rep av hopp.

  141. Det är därför jag inte har en adblocker,
    för jag vill-

  142. -att man ska kunna samla in
    information om mig, för det är hopp.

  143. Om jag hade haft Internet som barn,
    vem vet var jag hade varit nu?

  144. Jag arbetade för Motown och gick
    på Wellesley College, vilket var kul.

  145. Men föreställ er vart
    all den här informationen kan ta oss-

  146. -när den samlas in,
    och det är nätet av historieberättande.

  147. Och om jag inte hade haft Bill Smith-

  148. -hade jag aldrig blivit
    den händelse jag hoppas bli i ert liv.

  149. Det är det jag vill ge er i dag.

  150. Om ni funderar på att berätta historier
    men inte gör det än-

  151. -så gör ni det jag kallar aktiviteter.

  152. "Jag vill bara bli gillad. Gilla mig!"
    Ni vet... Och det gillar inte svenskar.

  153. Ni vill ha komplexiteten,
    och nu kan ni få den.

  154. Jag ska förklara. Vi har James Brown.

  155. Ett varumärke. Han påbörjar en resa
    tillsammans med sina vänner.

  156. Och vi har publiken, som man inte såg.

  157. Det här är allt känslomässigt innehåll
    man behöver.

  158. Det är det vi avger varje dag,
    och det är jag så tacksam för.

  159. Jag vet att vissa inte gillar
    att man samlar in uppgifter om dem-

  160. -men enligt mig så är det vår räddning.

  161. Nu ger hans vänner honom en cape-

  162. -för att visa honom att han är färdig.

  163. "Du är helt slut,
    så nu sätter vi på dig en cape."

  164. Men då tar han av sig capen.

  165. Utan cape kan han inte skapa dramatik
    när han tar av sig den.

  166. Det är det vi ger till våra kunder-

  167. -och till våra klienter -
    teknik och att köpa saker.

  168. Saker som gör att man
    kan gå från en känsla till en annan.

  169. Om man inte får kunder eller klienter
    att gå från en känsla till en annan-

  170. -så får man
    varken en resa eller några känslor.

  171. Men jag anser
    att vi behöver lika många känslor-

  172. -som det finns människor,
    så vi behöver massor med känslor.

  173. Då blir vi nöjda.
    Vi vet inte varför vi är nöjda-

  174. -men vi vet att vi är det
    och är väldigt glada över det.

  175. Nu ska Adrian få berätta
    om hur man samlar in data.

  176. -Varsågod.
    -Tack.

  177. Är den på? Hör ni mig?

  178. Jag är tacksam över att Mary Lee
    lät mig dela scenen med henne-

  179. -för att prata
    om framtiden inom marknadsföring-

  180. -på den mest
    personliga apparat vi äger.

  181. På Widespace strävar vi efter-

  182. -att göra allas liv mer meningsfullt
    genom att observera och studera-

  183. -folks känslostyrda beteenden
    och det som betyder mest för dem.

  184. Vi har surfat på mobilvågen länge nu
    med ganska stor framgång-

  185. -men innerst inne
    har vi inte alltid varit så imponerade-

  186. -av den riktning i vilken
    reklam i mobilen har varit på väg.

  187. Ett exempel på nåt som vi inte
    har gillat och som vi har utmanat-

  188. -är det gamla sättet
    att rikta sig mot och nå ut till folk-

  189. -som baseras på standarddata,
    vilket ofta innebär ålder och kön.

  190. Anledningen till
    att vi inte är så förtjusta i det-

  191. -är att det finns ett överflöd
    av stereotyper och antaganden-

  192. -vilka inte kan bevisas
    eller antas vara sanna.

  193. Det jag menar med det är
    att alla personer inte är likadana.

  194. Alla kvinnor mellan 25 och 45
    är inte likadana, eller hur?

  195. Man har antagit att alla
    i en viss grupp har samma intressen-

  196. -och att de därför känner samma sak
    för ett visst varumärke-

  197. -och att de också
    uppvisar samma beteende.

  198. Ni är smarta, så ni förstår nog-

  199. -att så inte alltid är fallet.

  200. Så för ungefär arton månader sen
    bestämde vi oss för att göra nåt annat.

  201. Vi började utveckla
    några prediktiva tekniker-

  202. -och bestämde oss för att vi skulle
    studera data ur ett nytt perspektiv.

  203. Vad det innebär är
    att vi ville studera folks beteende-

  204. -och försöka förstå
    vad som betyder mest för dem.

  205. Tekniken matas med dessa data-

  206. -och den lär sig och förstår
    konsumenternas viljor och behov.

  207. Om vi tar James Brown-exemplet-

  208. -så kan tekniken liknas vid
    James Browns vänner på scen.

  209. Det är det vi gör för våra kunder,
    alltså varumärkena.

  210. Det vi har lärt oss av den här tekniken
    och det här sättet att se på data-

  211. -är att vi kan utläsa,
    eller att vi faktiskt vet-

  212. -vad folk gillar och hur mycket de
    gillar det, baserat på deras beteende.

  213. Mary Lee nämnde begreppet "big data".

  214. Vi har hört om det i fyra år.
    Visst har ni hört om det?

  215. Man har fått big data
    att framstå som framtiden.

  216. Till viss del har det nyligen fått
    ganska negativa konnotationer.

  217. Till exempel förknippar många big data
    med övervakning.

  218. Vår syn på framtiden är annorlunda,
    och vi har ett annat perspektiv på det.

  219. Det handlar varken om
    trendord eller övervakning-

  220. -utan om att veta
    vad kunderna bryr sig om-

  221. -och sen låta varumärken
    använda den informationen-

  222. -för att förstå och nå ut till kunderna
    på meningsfulla, känslosamma sätt.

  223. Det som är intressant
    med den här approachen-

  224. -är att tekniken
    som kan bearbeta dessa data-

  225. -drivs av det som betyder mest
    för konsumenterna.

  226. Därför har man
    en empatisk inställning-

  227. -till konsumenterna under tiden.

  228. Vilka sorters data syftar jag på?
    Det är en öppen fråga.

  229. Vad är känslomässiga uppgifter?

  230. Vad är det för beteenden
    som visar vad folk bryr sig om?

  231. En sak vi har lärt oss är
    att interaktion med annonser-

  232. -som att klicka på, svepa över
    eller att skaka fram en annons-

  233. -att prata med en annons,
    vi har annonser med röstigenkänning-

  234. -och hur länge man studerar annonser
    är väldigt starka intresseindikatorer.

  235. Det ger ett hum om hur folk känner-

  236. -och vad de vill ha
    när det kommer till varumärken.

  237. Vi vet mycket om folks attityder mot-

  238. -och känslor för varumärken
    tack vare påverkansanalyser-

  239. -och vi kan jämföra dessa data
    med det vi vet om andra grupper-

  240. -genom att studera
    deras beteendemönster.

  241. Vi vet också att sajterna folk besöker
    och hur ofta de besöker dem-

  242. -har stor betydelse för folk
    och visar vad de bryr sig om.

  243. En sak vi har studerat nyligen,
    som är rätt rolig...

  244. Jag skrattar inombords
    när jag pratar om det.

  245. Vi har sett att inte alla män
    beter sig helt och hållet "manligt".

  246. Och vad innebär det?

  247. Data kan aldrig visa att nån är-

  248. -helt och hållet man
    eller helt och hållet kvinna.

  249. Det innebär att beteendena vi uppvisar
    ofta är överlappande.

  250. Vi gör samma sak oavsett
    kön och ålder, vid olika tidpunkter-

  251. -så på ett sätt blir vi alla
    en stor grupp människor-

  252. -men med olika intressen,
    och det är det vi fokuserar på.

  253. Jag bör nämna att vi också vet
    när folk inte är intresserade.

  254. Det får vi veta genom enkäter
    eller genom att folk stänger annonser.

  255. Sån information är oerhört viktig-

  256. -och vi anser
    att man bör ta det i beaktande-

  257. -när man försöker förstå folk,
    för det är en känslomässig reaktion.

  258. För att göra insikterna väsentliga-

  259. -krävs det stora mängder data,
    och det är väldigt viktigt.

  260. Den mängd information
    som måste behandlas-

  261. -och hastigheten
    som den måste behandlas i-

  262. -kan inte uppnås av nån här
    eller av nån på den här planeten-

  263. -och det är här tekniken blir så viktig.

  264. Vi har också insett
    att oavsett vad vi kanske tror-

  265. -eller vilka förutfattade meningar
    vi har om människors åsikter-

  266. -eller om vilka människor
    som reagerar känslosamt på nåt-

  267. -så kan data ge oss en helt annan bild.

  268. Det här var några exempel
    på vad folk vill ha och gillar-

  269. -men vi kan även få
    en djupare förståelse-

  270. -för vad konsumenternas
    framtida behov skulle kunna vara.

  271. Då krävs matematiska modeller,
    vilka jag inte går in på nu-

  272. -men jag tänkte visa er några bilder.

  273. Och jag vill berätta att det här är
    en visuell skildring av tekniken.

  274. Vår teknik studerar binära data,
    som ettor och nollor.

  275. Här har vi två annonser-

  276. -Ecco och Nike,
    som båda säljer damskor.

  277. Vi människor börjar direkt
    anta saker om annonserna.

  278. Annonserna är lika, liksom skorna,
    och färgschemana är likadana.

  279. Vi människor
    med vårt gamla tankesätt-

  280. -hade sagt:
    "De riktar sig till samma sorts person."

  281. "Folk i en viss grupp
    kommer att vilja ha båda skorna."

  282. Det är det annonserna säger oss.

  283. Men vem hade kunnat berätta
    att personen som gillar Ecco-

  284. -har ett större intresse-

  285. -för bilar tillverkade i Asien-

  286. -eller att personen som gillar Nike
    är intresserad av tysktillverkade bilar?

  287. Det är det som data
    kan berätta om framtida behov.

  288. Vi kan gå ett steg längre
    och titta på mode och skönhet.

  289. H&M och Johnson & Johnson
    är populära hos Ecco-personen-

  290. -medan Nike-personen även gillar
    smycken, accessoarer och smink.

  291. Sånt här förstår vi inte
    om vi inte frågar folk om det-

  292. -men poängen med
    att samla in data från mobilen är-

  293. -att informationen
    blir inaktuell så snabbt.

  294. Därför är tekniken så viktig.

  295. Det här gillar jag, livsmedel.
    Ecco-personen är nån i min smak.

  296. Öl, Red Bull, glass och McDonald's.

  297. Men andra gillar Nike-personen,
    som äter mer hälsosamma saker.

  298. Det är sånt här vi fokuserar på,
    och vi hade aldrig känt till det här-

  299. -om vi inte hade letat
    efter intresseindikatorer-

  300. -och studerat människors beteenden.

  301. Det var nog allt för mig,
    men Mary Lee har mer att säga.

  302. Jag vill lägga till en sak.
    Anledningen till att jag bjöd in Adrian-

  303. -trots att det kanske verkar som om
    vi bara pratar om marknadsföring-

  304. -är att man ju samlar in data
    om alla känslor bakom det här-

  305. -och om vilka människorna är.

  306. Därigenom kan vi lösa de problem
    som människor faktiskt har.

  307. Det handlar inte bara om
    rent eller smutsigt vatten-

  308. -utan även om ensamhet eller närhet.

  309. För från... - Hej!

  310. Dig känner jag, hej!
    - Där ser ni, närhet.

  311. Det är närheten som skapar känslor-

  312. -och det är då Siri i telefonen
    börjar prata med en och säga...

  313. Min telefon pratar med mig
    även om jag inte frågar den nåt.

  314. Den säger: "Vad vill du ha?"

  315. Så om vi stänger av annonserna-

  316. -så stänger vi av
    all annan information också.

  317. När vi letar efter
    det vi tror att vi vill ha-

  318. -Ecco-skor eller Red Bull-

  319. -så analyserar tekniken
    vad vi kan behöva för att överleva.

  320. När man studerar den informationen
    blir världen en helt annan plats.

  321. En fantastisk värld öppnar sig,
    människosläktets komplexitet.

  322. Det är det som är frihet för mig.

  323. Om jag hade vetat det här som barn
    när jag var på väg till munkbutiken-

  324. -vem vet hur långt jag hade kunnat gå?

  325. Lyckligtvis hade jag... Jag är
    rädd för att klicka fram nästa bild-

  326. -för det här är fel presentation,
    men jag chansar.

  327. Så när man frågar...

  328. Alla historier räddar en värld
    så länge de framkallar känslor.

  329. De kan hjälpa människor
    med allt ifrån att bli varma-

  330. -till att hitta kärleken.

  331. Och vem ska rädda världen-

  332. -om inte, på nåt sätt, de varumärken-

  333. -som existerar i vår värld?

  334. Jag pratar inte
    om samhällsinformation-

  335. -och inte heller
    om att skapa saker som sparar tid.

  336. Jag pratar om närheten,
    den oerhört viktiga närheten.

  337. Nu så! Äntligen!

  338. Det här är min lärare Bill Smith,
    som dog för bara några veckor sen.

  339. Facebook gjorde det möjligt
    för hans 95 elever att samlas-

  340. -och minnas hur blandningen
    av de upplevelser vi delade-

  341. -utgjorde just det där
    känslomässiga leveranssystemet.

  342. Ni förstår att jag föreställer mig
    att ni är det där systemet för nån.

  343. Förresten, i slutet blev han
    intresserad av trädgårdsodling-

  344. -och han döpte några magnolior,
    varav en hamnade i Sverige-

  345. -och jag är en annan av hans produkter
    som hamnade i Sverige.

  346. Jag önskar er alla
    så mycket frihet som ni bara kan få-

  347. -för det enda sättet att segra
    är att knyta känslomässiga band-

  348. -och skapa fina historier ihop
    i största möjliga utsträckning.

  349. Det ska jag säga,
    det är ett stort känslomässigt avstånd-

  350. -mellan grisar, bomull och tobak-

  351. -och Gothia Towers
    i ett av världens vitaste länder-

  352. -där det är kallt,
    men här är jag nu i dag.

  353. Det var allt jag hade att säga.
    Tusen tack för att ni kom och lyssnade!

  354. Tack!

  355. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Berättelser och människans överlevnad

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur viktigt är berättandet för människan? Mary Lee Copeland, konstnärlig ledare vid The Next Level Storytelling Academy (TNLSA), föreläser om hur människor alltid har berättat och varför vi gör det. Till sin hjälp har hon Adrian McDonald från Widespace AB. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Berättande, Historieberättare, Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Mediecheferna samtalar

De fem mäktigaste mediecheferna i Sverige i ett samtal om global konkurrens, strategier i en snabbt växlande värld och demokratiskt ansvar. Medverkande: Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Raoul Grünthal, vd Schibsted Sverige, Tomas Franzén, vd Bonnier AB, Anders Jensen, vd MTG och Hanna Stjärne, vd SVT. Moderator: Andreas Ekström. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Hacka journalistiken

Journalisten Azmat Khan berättar om ny teknik, innovationer i undersökande journalistik och om hur man kan hacka journalistiken för att ge plats åt nya röster. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Hur gör Buzzfeed nyheter?

I en globaliserad värld där medier allt mer kan korsa gränser via internet har nyhetssajter med multinationella marknader som mål kommit upp. Buzzfeed är en av dem. Qichen Zhang, chef för internationella produkter på Buzzfeed, berättar om hur de producerar nyheter och hur de ser på den nya medievärlden och vad som väntar branschen. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Överlevnad genom kuratering

Värdet på att producera och skriva musik har snart nått nollvärde. Samtidigt produceras det mer musik än någonsin tidigare. Konsumenten är övermättad med ett överflöd av val. Är kuratering något som konsumenterna kommer att betala för? Ryan Walsh, tidigare Apple Music och numera Floodgate Ventures, berättar. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Digitala nyheters framtid

Vad har det forntida berättandet genomensamt med dagens? Hur skiljer sig berättande via internet jämfört med boktryckarkonsten? Andrew Morse, vice vd för CNN, berättar om då och nu och hur CNN ser på framtiden med nyheter genom digitalt berättande. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Berättelser och människans överlevnad

Hur viktigt är berättandet för människan? Mary Lee Copeland, konstnärlig ledare vid The Next Level Storytelling Academy (TNLSA), föreläser om hur människor alltid har berättat och varför vi gör det. Till sin hjälp har hon Adrian McDonald från Widespace AB. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Stockholm Literature 2015

Marie NDiaye + Jonas Hassen Khemiri

Som liten flicka var jag väldigt tystlåten men ändå full av ord, säger franska författaren Marie NDiaye när hon berättar för Jonas Hassen Khemiri om hur hennes senaste bok "Ladivine" kom till. De pratar om hundar, sagor och tjänarinnor och om hur man lever med ett namn man inte riktigt känner sig som. Inspelat den 24 oktober 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Stockholms litteraturfestival.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Rapport från kinesisk by - 50 år senare

1963 gav Jan Myrdal ut sin bok "Rapport från kinesisk by". Den kom att påverka en hel världs syn på den kinesiska revolutionen. Hur ser det ut i den lilla byn Liu Lin idag? Och hur sann var egentligen den bild Myrdal gav i sin bok?

Fråga oss