Titta

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Om UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

På temat realism och science fiction samlar Stockholms internationella seriefestival en mängd serieskapare från hela världen. Sara Granér pratar om jordens undergång i serieform, Rutu Modan om varför så det finns så få serietecknare i Israel och Kim W. Andersson om att slå igenom på den amerikanska seriemarknaden. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016 : Science fiction och realismDela
  1. Temat för årets seriefestival
    är realism och science fiction.

  2. Dessa ses som två separata enheter.

  3. Jag vill bevisa motsatsen
    genom att citera Warren Ellis:

  4. "Science fiction handlar alltid om tiden
    då den skrevs och är socialfiktion."

  5. Genren är till för att testa idéer-

  6. -och ge oss möjligheten att se den
    framtid vi vill ha, eller varna oss.

  7. Med mig i dag har jag Maria Fröhlich
    och Kim W. Andersson-

  8. -för att diskutera varifrån
    båda hämtar sin inspiration-

  9. -och hur det är att jobba med
    den amerikanska marknaden.

  10. Jag tänkte börja med: Vad är er åsikt
    om Warren Ellis-citatet?

  11. Hänger science fiction och realism
    ihop eller är det separata entiteter?

  12. Jag skulle säga
    att det självklart hänger det ihop.

  13. All science fiction kommer ur
    den tid den är skapad.

  14. Science fiction har
    transgressiva egenskaper.

  15. Den kan skapa nya normer
    och nya idéer.

  16. Men det är alltid utifrån nåt behov
    i den kontext den skapas i.

  17. Varför har vi ett sånt behov av
    att konsumera dystopier just nu?

  18. Det blir alltid en frågeställning...
    Man läser de verk som kommer ut-

  19. -och så blir frågan:
    "Var kommer det ifrån?"

  20. Jag har så klart
    tänkt på den här frågan tidigare.

  21. Det är intressant
    ur svenskt perspektiv...

  22. Svenskar är duktiga på socialrealism.

  23. Vad vi än tar oss an ska det vara
    med ett bra stänk av socialrealism.

  24. Som ett arv från Bergman
    och Lars Norén.

  25. Jag är i alla fall halvsvensk.

  26. Så jag gör väl samma sak.

  27. Jag är halvpolack också.

  28. De är duktiga på science fiction.
    Jag kanske får nånting därifrån.

  29. Det är bara att hålla med.
    Warren Ellis är ett snille.

  30. Polen har ju... Östblockskommunismen
    hade en ganska bra tradition.

  31. Vi har Stanislaw Lem till exempel,
    med "Solaris".

  32. Det finns ett exempel där serier och
    science fiction speglar sin samtid.

  33. Det finns en serie som är
    sju sidor lång av Al Feldstein-

  34. -som heter "Judgement Day". En
    metafor för segregation och rasism.

  35. Den publicerades
    mitt under Jim Crow-lagarna.

  36. Han brottades även med
    Comics Code Authority.

  37. Twisten är att astronauten är svart.
    Han bad Comics Code dra åt helvete.

  38. Har ni nåt favoritverk, nån serie
    eller bara science fiction-bok-

  39. -som verkligen tar upp nånting
    som ni tycker är viktigt?

  40. En specifik idé
    eller nån form av filosofi?

  41. Jag skulle säga "X-Men". De temana.

  42. De berör strukturell rasism
    och normkritiken.

  43. Det är många saker som de behandlar
    på ett direkt sätt.

  44. Sen kan man tala om representationen
    i "X-Men". Det är en metafor-

  45. -där alla är vita och hetero.

  46. De har en asiatisk flicka nånstans.

  47. Jag kan känna "do better".

  48. Den är jätterelevant.

  49. Jag var ett stort fan av "X-Men"
    när jag växte upp.

  50. Ja, jag har ju gjort mig "känd"-

  51. -som skräckserietecknare.

  52. Jag kommer väl mer från skräcksidan
    än science fiction-sidan.

  53. De genrerna blandas gärna ihop.

  54. "Alien" är en stor favorit som jag
    återkommer till många gånger.

  55. Den science fiction som jag skriver
    nu, med min seriehjältinna Astrid-

  56. -kommer nog
    att ha sina skräckelement också.

  57. Det är också friheten som rymden ger.

  58. Jag kan låta det vara alla genrer
    på en och samma gång.

  59. Vill jag göra ett Västern-äventyr-

  60. -åker hon till en planet
    där det går till på det sättet.

  61. Vill jag göra kung fu-äventyr,
    gör jag det.

  62. Det är den oändliga frihet
    som universum ger-

  63. -som lockade mig till
    att börja skriva "space fantasy".

  64. Maria, bortsett från din talang
    som tecknare och illustratör-

  65. -vad fick dig att bli uppmärksammad
    på den amerikanska marknaden?

  66. Åh, svårt.
    Jag gjorde en serie för Utopi 2014-

  67. -som jag sen publicerade ordlös
    på Tumblr. Jag tror att det var den.

  68. Den fick uppmärksamhet på Tumblr,
    sen började det rulla på.

  69. Du fick nån intervju på
    ComicsAlliance. Hjälpte den?

  70. Ja, Gud!

  71. Det gjorde den.
    De hittade också mig via Tumblr.

  72. -Driver Tumblr-kulturen din karriär?
    -"Pretty much".

  73. Sociala medier har öppnat.

  74. Allt är så tillgängligt. På Tumblr
    finns så många andra kreatörer.

  75. Där finns en möjlighet att inspireras
    och samtala med andra kreatörer-

  76. -vilket gör att man utvecklas.

  77. Sen har jag haft tur där också.

  78. Kim,
    du har varit inspirerad av "Alien".

  79. Du fick din karriär startad med
    "Love Hurts" i "Nemi".

  80. Hur mycket tog du inspiration från
    B-skräckisar?

  81. Vi har omslagen här för...

  82. Du har nån slags Frankenstein...

  83. ..."Metropolis"-inspiration.

  84. Vad inspirerade dig
    att skriva "Love Hurts"?

  85. "Love Hurts", som då samlar-

  86. -korta, romantiska skräckserier,
    var väldigt inspirationsstyrt.

  87. Jag gjorde en serie i månaden
    i ett par år för "Nemi" först.

  88. Det var en underbar sak att få göra.

  89. I varje serie fick jag skriva om det
    jag var inspirerad av den månaden.

  90. Var jag inne på kung fu-filmer,
    gjorde jag en sån serie.

  91. Var jag inne på sjöjungfrur,
    vilket jag verkar vara ganska ofta-

  92. -gjorde jag en sån serie.
    Rymden också.

  93. Jag kunde börja om från början
    hela tiden och testa olika grejer.

  94. Det var väldigt utvecklande.
    Det var en tidig grej i min karriär.

  95. Det är mitt största tips när jag
    träffar aspirerande serietecknare.

  96. Vill ni börja rita serier,
    rita korta serier.

  97. Det är färdiga serier som räknas.

  98. En färdig serie
    är alltid bättre än en bra serie.

  99. Ja, det stämmer. Så "Love Hurts"
    var väldigt inspirerande.

  100. Efter "Love Hurts" gjorde jag
    "Alena". En serieroman.

  101. Det var en utmaning
    att hålla en berättelse i 100 sidor.

  102. Det gav möjlighet att fördjupa sig
    i karaktärer-

  103. -och berättelsen. Men det var inte
    lika inspirationsdrivet.

  104. Så i science fiction-serien "Astrid"
    ville jag blanda de två sakerna.

  105. Att kunna göra
    den här långa berättelsen-

  106. -utveckla henne, hennes relationer
    och världen hon lever i-

  107. -men samtidigt kunna göra
    de inspirationsdrivna, korta...

  108. ...serierna, scenerna
    eller kapitlen i berättelsen.

  109. "Nu ska tiden gå baklänges."

  110. Då åker vi till en dimension
    där tiden går baklänges.

  111. Vad var din fråga?

  112. Hur mycket du har... Om vi
    fokuserar på "Love Hurts".

  113. Nån science fiction-film
    förutom "Alien"?

  114. Till "Love Hurts"?

  115. Nej, "Love Hurts" var nog i grunden
    min stora fascination för skräck.

  116. Jag har ätit upp
    alla skräckfilmer som finns.

  117. Det är väl att ta i,
    men nästan alla i alla fall.

  118. Men sen skapar jag den här formen,
    den här begränsningen.

  119. Det måste vara
    en romantisk berättelse-

  120. -och det måste vara ett twist-slut,
    gärna tragiskt och blodigt.

  121. Okej.
    - Maria, du kommer att publicera-

  122. -en one-shot till Kelly Sue
    DeConnicks serie "Bitch Planet".

  123. Kan du berätta mer om "Bitch Planet"
    och hur du fick jobbet?

  124. Bortsett från Tumblr.

  125. Ja, jag blir erbjuden jobb.
    Jag får mejl. Folk hör av sig.

  126. Det är så det brukar gå till
    nu för tiden. Tack och lov.

  127. "Bitch Planet" är en fängelseserie
    som utspelar sig i en framtidsvärld.

  128. "Orange is the new black"
    möter "Alien".

  129. Nånting åt det hållet.

  130. Feministisk punkserie kallas den
    i många av recensionerna.

  131. Väldigt cool.
    Jag hade haft ögonen på den.

  132. Sen hörde Cheryl Lynn Eaton av sig.

  133. Hon hade ett manus
    som skulle publiceras där.

  134. Hon undrade om jag ville vara med.
    "Yes!" Det är den vägen.

  135. Jag fick reda på att "Bitch Planet"
    skapat nån form av trend-

  136. -att man börjat tatuera in
    NC-loggan. Non-Compliant-loggan.

  137. Plötsligt har den här serien skapat
    nån halvfeministisk revolution.

  138. Ja. Det är jättehäftigt.

  139. Kelly Sue har gjort
    ett fantastiskt arbete.

  140. Jag har hört att Kelly Sue är väldigt
    kollaborativ. Hur har det varit...

  141. -...att jobba för henne?
    -Jättekul.

  142. Hon är jättedriven och kreativ.
    Jättekul och lätt att jobba med.

  143. Superkul har det varit.

  144. Så... Ja, jag fortsätter vidare.

  145. Innan vi går in på "Astrid",
    hur kom du in med "Love Hurts"?

  146. Du har fått "Alena" publicerad på
    Dark Horse. Hur lyckades du med det?

  147. Nu kommer hemligheten.

  148. Nu ska ni få veta hur man blir
    utgiven på drömförlaget.

  149. Kolla min t-shirt. Jag fick
    trycka den själv, för de hade inga.

  150. Uruselt. Men så här var det.

  151. Jag fick en mejladress
    från vår kollega Peter Bergting-

  152. -som jobbat mycket med Dark Horse.

  153. -Han har varit hjälpande för mig.
    -Mig med.

  154. Jag fick mejladressen till Scott
    Allie, som var gäst här förra året.

  155. -Ja, han var här förra året.
    -Han var då chefredaktör.

  156. Så jag mejlade bara. "Hej, här är
    mina serier, hoppas du gillar dem."

  157. Så där som alla säger
    att man inte ska göra.

  158. Särskilt står det på deras hemsidor
    i tydlig text:

  159. "Skicka aldrig mejl
    och säg 'här är mina serier'."

  160. Utan följ
    de här commission guidelines...

  161. -Submission.
    -Submission guidelines.

  162. Som är komplicerade och tråkiga. Så
    jag gjorde det man inte skulle göra.

  163. Sen svarade de efter en dag och sa:
    "Det här ser toppen ut."

  164. "Jag skickar vidare det till min
    assistent. Han hör av sig till dig."

  165. Han hette Jim Gibbons.
    Han var Scott Allies assistent.

  166. Sen blev Jim Gibbons redaktör.
    Vi höll kontakten i många år.

  167. Sen kom nästa trick:
    Det var att åka dit och hälsa på.

  168. Jag åkte till Seattle Comic Con och
    sen till Portland och träffade alla.

  169. Det är inte konstigt.
    De behöver se att man är på riktigt.

  170. Jag kan vara en tokig människa-

  171. -som har stulit serierna från nån
    och skickat till dem.

  172. Man får åka dit och vara trevlig
    och visa att man är ambitiös.

  173. Sen lossnade allt.

  174. Så då kom först en samling med båda
    mina "Love Hurts"-böcker som en bok-

  175. -som heter "The Complete Love Hurts".
    Sen har de också köpt "Alena".

  176. Den kommer ut i augusti.
    "Astrid" gör jag åt Dark Horse.

  177. Den kommer ut i november i USA.
    Men också i Sverige.

  178. Maria, berätta mer om one-shoten.

  179. Kan vi få detaljer om berättelsen
    och vilken karaktär du illustrerar?

  180. Det är en av vakterna på fängelset
    som jag kommer att följa.

  181. Hennes berättelse. Sen... Jag vet
    inte om jag kan gå in mer på det.

  182. Jag har inte fått okej från mitt
    förlag att säga nåt ingående.

  183. Vi kan inte bryta nåt NDA.

  184. Vi blir tyvärr inspelade just nu.

  185. Om ingen säger åt en att det
    inte är hysch, så är det hysch.

  186. Men ja... Man kan väl...

  187. Det handlar om
    hennes resa i fängelset-

  188. -men också om
    hur fängelset påverkar henne.

  189. -Hur lång är den?
    -Åtta sidor.

  190. -Vet du när den publiceras?
    -I år. Sen höst skulle jag gissa.

  191. Okej. - Kim, "Astrid" är
    din unika sci fi-berättelse.

  192. Är det en gammal idé som har
    legat och skramlat i bakhuvudet-

  193. -eller är det en relativt ny idé
    som bara kommit så?

  194. Som jag nämnde är det en idé som
    springer ur mina tidigare verk.

  195. Den inspirationsdrivna serien
    "Love Hurts"-

  196. -men också
    det här mer komplexa verket "Alena".

  197. Sätt ihop dem så blev det "Astrid".

  198. Men också
    att jag är fascinerad av rymden.

  199. Det är en magisk plats. Det är också
    den läskigaste platsen som finns.

  200. Man ska skriva om det man är
    rädd för, för att kontrollera det.

  201. Men just karaktären Astrid-

  202. -hon skapades
    när jag började skriva henne.

  203. Förhoppningen är att hon ska
    följa med mig väldigt länge.

  204. När du fick för dig "jag vill skriva
    en sci fi-berättelse i rymden"-

  205. -kom bara Astrid fram?
    Som vi har här.

  206. Ja, just det. Hon har fått äran
    att vara affisch för seriefestivalen.

  207. Den blev fin. Hon läser min
    favoritserie "Love and Rockets".

  208. Det är det
    som ska symbolisera realism.

  209. Det finns en punk-estetik i serien.
    Jag fick läsa en preview.

  210. Just det. Ja.

  211. Vem hon är,
    eller var hon kommer ifrån?

  212. Precis som alla mina karaktärer är
    hon jag. Så är det när man skriver.

  213. Hon är mina sämsta och bästa sidor.
    Sen blandar man ihop det.

  214. Maria, du tecknade Neil Gaimans
    hyllning till Ray Bradbury-

  215. -i... Vad var det det hette?
    "Shadow Show".

  216. Har du nån relation till Bradbury
    sen tidigare-

  217. -eller har du blivit inspirerad av
    hans böcker på senare tid?

  218. Jag har läst
    två av hans böcker i ungdomen.

  219. Jag hade en science fiction-
    och fantasyperiod under högstadiet.

  220. -Vilka av Bradburys böcker?
    -"Fahrenheit" och så den här...

  221. ..."Oktoberberättelser".

  222. Just det.
    "Autumn Country", "Autumn Lands".

  223. -En samling noveller som hänger ihop.
    -Precis.

  224. Men det var tio år sen. Så jag hade
    en relation till texterna-

  225. -men det var ett tag sen
    jag läst dem.

  226. Hur var det
    att jobba med Neil Gaiman?

  227. Berättelsen heter
    "The Man Who Forgot Ray Bradbury".

  228. Hur var det
    att jobba med Neil Gaiman?

  229. Det kändes som ett stort ansvar,
    för novellen är väldigt...sårbar.

  230. Den är väldigt... Det finns
    en väldig saknad och en väldig...

  231. I hyllningen finns det en sorg också.

  232. Det kändes som ett jättestort ansvar.

  233. Man gick in i det
    med respekt för originalverket-

  234. -och försökte återskapa
    känslan i novellen.

  235. -Hade du nån kontakt med Gaiman?
    -Väldigt lite.

  236. Jag ville höra hemligheter.

  237. Inga hemligheter.
    Han är aktiv i sociala medier.

  238. Jag vet inte
    hur många hemligheter han har.

  239. Kim, designen av Astrid...

  240. Som vi ser är det nån blandning av
    Moebius och "Linda och Valentin".

  241. Jag får den känslan.

  242. Är det några specifika serier
    som du hämtade inspiration från?

  243. Speciellt i designen och berättelsen?

  244. "Linda och Valentin" var en serie
    som jag aldrig fick chansen att läsa.

  245. Den var omöjlig att få tag i.

  246. Den kom ut i Sverige, men på ett
    antikvariat kostade den 500 kronor.

  247. Det var inte jag beredd att betala.

  248. Nu har de äntligen börjat ges ut igen
    i jättefina utgåvor.

  249. Så då har man fått chansen
    att läsa dem.

  250. Det hände samtidigt
    som jag började göra "Astrid".

  251. Det var blandade känslor. Jag kände:

  252. "Fan, det var det här
    jag skulle göra."

  253. Så jag tycker jättemycket om den.

  254. Jag fick äran att träffa tecknaren
    Mézières. Han var här förra året.

  255. Jag fick chansen
    att prata lite med honom.

  256. Och då sa... Det var bara en minut,
    men han tecknade en bild till mig.

  257. Då sa jag så klart till honom:

  258. "Jag gör serier och är väldigt
    inspirerad av 'Linda och Valentin'."

  259. Jag tog i. Jag är inte så inspirerad,
    men han är ju 100 år, gubben.

  260. Man får ha lite saker.

  261. Då säger han dödsallvarligt:
    "Inspirera är bra."

  262. "Men stjäla får man inte göra."

  263. Då tänker han så klart på
    "Star Wars".

  264. Han menar att George Lucas
    har stulit allt.

  265. -Det finns vissa likheter.
    -Det gör det så klart.

  266. Men...whatever. Men de ska göra
    en "Linda och Valentin"-film nu.

  267. De har släppt bilder med Besson.
    De har tagit bort silverdräkten.

  268. Det är mer svart armédräkt.

  269. Jag har tappat förtroendet
    för Luc Besson.

  270. -Men "Femte elementet"?
    -Jag såg om den. Vad pinsamt det var!

  271. Alla gubbar
    är krokiga, franska, roliga gubbar.

  272. Alla tjejer är fotomodeller.
    Det är så snuskigt.

  273. Det inkapslar 90-talets ostighet.

  274. Jag älskade den när den kom,
    men jag var femton.

  275. Det är mycket fint i den. Mycket
    fin design, som de har lånat.

  276. -Designen är det man fastnar för.
    -Och Gary Oldman.

  277. Där har vi även...
    Moebius jobbade på "Femte elementet".

  278. Men hade du nån...

  279. Berättelsen när de hamnar i planeten
    kändes Moebius-inspirerad.

  280. Just det.
    Just det, du har fått läsa manus!

  281. -Spoila ingenting!
    -Det är en liten lätt spoiler.

  282. Nej, det är ingen fara.
    Det du sa står i säljtexten.

  283. Självklart är Moebius en inspiration.

  284. Han är en av de största serieskaparna
    nånsin.

  285. Det går inte att göra serier
    och inte vara inspirerad av Moebius.

  286. Men jag skulle inte peka ut honom
    som en speciell inspiration-

  287. -när det gäller design.

  288. Jag vet inte var min design kommer
    ifrån. Det är väl allt på nåt sätt.

  289. Du har även gjort
    science fiction-serier i Sverige.

  290. Jag tänkte på
    "Sagor från Mirakelstaden".

  291. Kan du berätta vad den handlar om
    och var tog du din inspiration ifrån?

  292. "Sagor från Mirakelstaden"
    handlar om möten.

  293. Man följer tre berättelser
    som möter varandra.

  294. Tre ungdomar försöker få pengar
    för att gå på ett event.

  295. Det är en robot som bor i kloakerna
    som försöker rädda en kompis.

  296. Och det är en graffare
    som har en flygande skateboard.

  297. Som skriver protester
    om de nya lagarna i stan.

  298. De här figurerna kommer tillsammans
    i olika möten i serien-

  299. -och hjälper varandra på olika sätt,
    kan man säga.

  300. Okej. - Vi tar här, Kim...

  301. Jag tror att jag läste på
    din hemsida...

  302. Det är en Tumblr också, fast jag har
    inte haft lika mycket framgång...

  303. -Du får bli bättre. Gå nån kurs.
    -Jag tror att jag är för gammal.

  304. Gamla farbror...
    Dark Horse beskriver "Astrid" som:

  305. "För dig som gillar
    'Firefly' och 'Mass Effect'."

  306. Stämmer det här, eller är det för att
    Dark Horse råkar publicera serierna?

  307. Just det, det tänkte inte jag på!

  308. Jag tänkte på "Mass Effect" tv-spelet
    och "Firefly" tv-serien.

  309. De har spin-offs.
    De expanderar universumen.

  310. Det där är en text som jag inte har
    skrivit. Dark Horse har skrivit den.

  311. Det är deras tolkning.
    Den får de absolut ha.

  312. De brukar också fånga...

  313. Mina andra serier har jämförts med
    "Buffy". Eller inte jämförts...

  314. -Det finns likheter.
    -De är besläktade.

  315. "Buffy" tycker jag väldigt mycket om.

  316. "Mass Effect" och "Firefly" har jag
    inte läst. Tv-spelet älskar jag.

  317. Det är en av mina favoritspelserier
    också.

  318. Det är nog en av mina
    favorit-sci fi-berättelser.

  319. "Firefly" kom jag aldrig in i.

  320. Det är Joss Whedons serie
    efter "Buffy".

  321. Jag gillar "Buffy", men "Firefly"...

  322. -Jag tyckte inte att den var så bra.
    -Nu svär du i kyrkan.

  323. Jag också. Jag var inte jätteförtjust
    i den heller.

  324. Jag var inte heller
    ett jättestort fan.

  325. Men jag har fått lära mig att vissa
    saker ska jag hålla för mig själv.

  326. Det där kan lätt skada
    din Tumblr-karriär.

  327. Det är därför jag aldrig haft
    en Tumblr. Jag sticker ut hakan.

  328. Joss Whedon är inte perfekt.

  329. Nu kommer facklorna och högafflarna.

  330. Har du tagit nånting
    från "Mass Effect"-spelen?

  331. Absolut. "Mass Effect" var en stor
    inspiration när jag skrev "Astrid".

  332. Det kanske jag inte borde erkänna.
    Jag spelade intensivt när jag skrev.

  333. Jag blev rädd
    att jag började stjäla för mycket.

  334. Men det är inte så farligt.

  335. Ska man resa i rymden, behöver man
    en kraft som vi inte har än så länge.

  336. -En kosmisk slangbella.
    -Den finns faktiskt på riktigt.

  337. Och det använder jag i min serie.
    Det finns likheter.

  338. Maria har illustrerat barnboken-

  339. -"Just nu har vi varandra"
    av Sara Bergmark Elfgren.

  340. Kan du beskriva processen
    för att illustrera tiden?

  341. Hur man går bakåt och framåt
    och framtidsversionen.

  342. Sara hade gjort ett fantastiskt
    arbete med texten när jag kom in-

  343. -och hade en tydlig vision som vi
    började jobba fram bilderna från.

  344. Det var kul. Det var en utmaning
    att jobba med tid på det sättet-

  345. -och att kunna fånga...
    Det fanns två berättelser i boken.

  346. Att i bild berätta den andra
    berättelsen var en utmaning, men kul.

  347. Då tar vi lite mer allmänna frågor.
    Hur skiljer sig-

  348. -det amerikanska sättet att kunna
    göra serier på jämfört med Sverige?

  349. För det första får man betalt.

  350. Ja... Jag har inte fått så mycket
    betalt... Nä, men det är spännande.

  351. Jag och Maria har pratat privat
    om det här väldigt mycket.

  352. Vi har samma dröm om USA.
    Vi växte upp med amerikanska serier-

  353. -och det är där vi vill bli nånting.

  354. Men vi har väldigt skilda ingångar
    på den drömmen, tror jag.

  355. Att jag...

  356. Det amerikanska arbetssättet
    är så klart annorlunda.

  357. Men jag är inte intresserad av-

  358. -att komma in i
    den amerikanska serieindustrin.

  359. Jag vill göra serier på mitt sätt och
    förhoppningsvis kan de acceptera dem.

  360. Vilket de har gjort nu. Jag vet inte
    om de sålt, men de har gett ut dem.

  361. -Medan du...
    -Jag är intresserad av...

  362. ...att komma in i
    den amerikanska serieindustrin.

  363. Det var så här... När man var tolv:
    "Jag ska jobba i USA. Inget annat."

  364. Så det har varit fokuserat på det.

  365. På vägen har man blivit intresserad
    av att publicera sitt eget arbete.

  366. Nu vill jag ge ut mina egna serier
    och egna visioner och tvinga in dem.

  367. Samtidigt som det är kul att vara
    en del av den amerikanska industrin.

  368. Det är en skillnad mellan dig och
    Kim. Du har tagit mer frilansjobb-

  369. -och du har gjort dina egna.

  370. Vad är skillnaden i att du kör eget
    och du har tagit frilans?

  371. Det är väl pengarna, då.
    Du får betalt och jag inte.

  372. Jag får göra vad jag vill.
    Det är min betalning.

  373. Sen är det klart att jag får
    lite pengar för de här böckerna.

  374. Man kan säga att om det inte vore för
    de stöd vi har i Sverige-

  375. -Konstnärsnämnden och sånt, hade det
    varit svårt för mig att rita serier.

  376. Du får ju dem också.

  377. Tack, staten!

  378. När ni jobbat för
    den amerikanska marknaden-

  379. -vad har varit roligast
    och vad har varit jobbigast?

  380. För det är skillnaden mellan...
    Vi har en annan arbetskultur-

  381. -och ett annat sätt
    att kunna driva företag på i Sverige.

  382. En stor skillnad är att...

  383. Det är väl både och. Många projekt
    som går i gång avslutas inte.

  384. Av de projekt man börjar på
    är det 30 procent som går i lås-

  385. -och blir en serie som publiceras.

  386. Så det är mycket att hålla många järn
    i elden hela tiden.

  387. Så är det lite i Sverige också.

  388. Men många av projekten som påbörjas
    här avslutas i större utsträckning.

  389. Det jag hoppades och längtade efter-

  390. -när jag började jobba med USA
    var att ha en amerikansk redaktör.

  391. En redaktör som verkligen
    ger sig in i ens arbete-

  392. -och hjälper till med att ändra
    och komma med idéer.

  393. Från manusstadiet och hela vägen.
    Det saknade jag i Sverige.

  394. Här är inte redaktörerna så hands-on.
    Det är mer att man ger dem en bok-

  395. -och så publicerar de den
    eller skiter i det.

  396. Jag ville ha det där.
    Det är ett ensamt arbete,

  397. I alla fall när jag gör mina egna
    serier. Jag gör ju allt själv.

  398. Så jag ville ha det här utbytet.

  399. Det fick jag med min första redaktör
    Jim Gibbons på Dark Horse.

  400. Vi hade bra kontakt. Däremot är det
    ändå på andra sidan jordklotet.

  401. Hur bra sociala medier än har blivit-

  402. -och man kan chatta och skypa, är det
    inte samma sak som att träffas.

  403. Så då åkte jag över och träffade Jim.

  404. Men sen slutade han
    och nu har jag en ny redaktör.

  405. Henne har jag inte träffat
    personligen.

  406. Då blir det inte samma relation.

  407. Jag måste åka över och skaka hand-

  408. -så tror jag att jag kommer tillbaka
    till den personliga relationen.

  409. I Sverige jobbar många serieskapare
    för det mesta för sig själva.

  410. I USA är det mer kollaboration
    mellan serieskapare och tecknare.

  411. Skulle du kunna tänka dig
    nåt drömprojekt-

  412. -för att få jobba med nån författare
    och göra nånting speciellt?

  413. Samarbeten har alltid varit
    en känslig grej för mig.

  414. När jag började rita serier
    för tolv, tretton, fjorton år sen-

  415. -jag började på Serieskolan i Malmö,
    var det en tid i seriesverige-

  416. -där det fanns nån idé om att du kan
    antingen skriva eller rita.

  417. Ingen kan göra både och.
    Förutom Joakim Pirinen.

  418. Jag hatade den idén,
    för jag var duktig på att rita-

  419. -vilket betydde
    att jag inte kunde skriva.

  420. Så jag jobbade så himla hårt med
    med att bli duktig på att skriva-

  421. -och läste om att skriva
    och verkligen piskade mig själv-

  422. -för att motbevisa de jävlarna.
    Som antagligen fanns i mitt huvud.

  423. Så jag ville i många år
    inte göra ett samarbete-

  424. -för jag ville visa
    att jag kunde göra allt.

  425. Det var väldigt...
    Hämnd var en stor drivkraft.

  426. -Hämnd är en underbar drivkraft.
    -Underbar, men inte hälsosam.

  427. -Harlan Ellison kanske säger emot.
    -Jo, precis.

  428. Nej, det kostade rätt mycket
    i slutändan, den drivkraften.

  429. Men jag fick ut ett par böcker av
    det. Sen hände det en vacker sak.

  430. Jag var i Tokyo, bara för att göra
    den här anekdoten lite spännande...

  431. Jag var där och köpte den här jackan.

  432. Jo, jag var i Tokyo
    med min kompis Jossan.

  433. Då ringer Alexander Rönnberg,
    som är filmproducent.

  434. Han säger: "Tja, det är Alexander."

  435. Jag säger: "Jag är i Tokyo, så
    det här är jättedyrt. Säg snabbt."

  436. Då säger han bara:
    "Du kommer att ha råd."

  437. Det betydde att de skulle göra film
    på min bok "Alena".

  438. Som de nu har gjort.

  439. Jag fick inte skitmycket pengar,
    men det var snyggt sagt.

  440. I och med att det hände... Förutom
    att det var en fantastisk sak-

  441. -och jag är jätteglad över hur filmen
    blev... Den blev superbra.

  442. Det får jag säga, eftersom det inte
    är jag som gjort den.

  443. Med det följde
    att jag blev så fri på nåt sätt.

  444. "Nu har jag bevisat mig."

  445. Då började idéerna om samarbeten, som
    jag skjutit undan, komma tillbaka.

  446. "Nu ska jag ta tag i det där. Nu ska
    jag ringa Sara Bergmark Elfgren"-

  447. -"och komma i gång med den där serien
    'Misty Island' som vi snackat om."

  448. Så jag hoppas på samarbeten
    i framtiden.

  449. Nu har det lossnat för mig.

  450. Maria, har du nåt drömprojekt?

  451. Ja, jag vill ge ut min seriebok.

  452. Jag har jobbat på
    ett seriemanus i tre år.

  453. Som är klart,
    som ska bli en seriebok.

  454. Målsättningen är att få ut den.
    Det är science fiction, dessutom.

  455. Det har varit fokus på det. Jag har
    också haft en resa med skrivandet.

  456. Jag är dyslektiker och fick förklarat
    för mig att jag inte kan skriva.

  457. "Okej, då är det väl så." Jag hade
    inte övervägt att skriva berättelser-

  458. -förrän jag gick på Serieskolan
    i Hofors.

  459. En kompis gjorde narr av mig
    för att jag inte kunde stava.

  460. På nåt sätt kände jag
    att jag borde skriva själv.

  461. Jag började träna på att skriva.

  462. Man hade teckningstränat
    som en galning så himla länge.

  463. Övat varje dag. Man hade ju
    ett försprång med teckningen-

  464. -som behövde tas igen med skrivandet.

  465. Lägga ner de timmar som behövs
    för att man ska bli bra på det.

  466. Jag känner igen det där.
    Att teckna som vi tecknar-

  467. -vilket jag tror man brukar
    kalla realistiskt...

  468. Man måste öva mycket
    för att komma till vår nivå.

  469. Det är som en sport.
    Man måste öva otroligt mycket-

  470. -och fortsätta utmana sig själv.

  471. Är du dålig på att rita bilar,
    rita bilar. Utmana hela tiden.

  472. Det var väl så jag angrep skrivandet.

  473. En fråga om skrivandet.

  474. Jag har alltid undrat
    hur man gör för att skriva.

  475. Vad är processen
    när man gör ett manus?

  476. Vad är grundidén
    och hur får man grundidén på papper?

  477. För när man försökt själv blir det:
    "Det funkar inte. Delete."

  478. Delete ska du inte göra.

  479. Det finns övningar.

  480. Det finns jättebra övningar.

  481. En övning som jag gjorde i en bok som
    jag tror heter "The 90-Day Novel"-

  482. -som handlar om att skriva...

  483. I slutet av den finns det
    300 stycken frågor som är numrerade.

  484. Frågor som "vad åt du till frukost",
    "vad tycker du om din bästa vän".

  485. Jag tog tre tärningar,
    fick en siffra-

  486. -pekade på en fråga och svarade på
    den frågan som en av mina karaktärer.

  487. I fem minuter.
    Jag måste skriva konstant.

  488. Jag får inte sluta skriva och inte
    fortsätta efter fem minuter.

  489. Såna trick. Då hittar man grejer.

  490. Små skrymslen i huvudet
    och man börjar skriva...

  491. Ofta börjar man skriva om känsliga
    saker. Jag skrev om min pappa-

  492. -när jag skulle skriva science
    fiction. Det öppnar saker.

  493. -Maria?
    -Det finns så många ingångar.

  494. Det finns en bok som heter "Story-
    telling" nånting som jag började med-

  495. -för att den gick igenom
    en ingång till skrivandet.

  496. Men i mitt fall...

  497. Det beror också på om man är litterär
    eller visuell serieförfattare.

  498. Det finns olika sätt att berätta
    i serier.

  499. Neil Gaiman är litterär
    och beskrivande i sina texter.

  500. Sen finns det visuellt berättande.
    Tänk "Naruto".

  501. Där texten kompletterar bilden.
    Jag drar helt klart åt det visuella.

  502. Ofta börjar jag med storyboarden.

  503. Sen börjar man skriva
    i kombination med att man tecknar.

  504. Det har blivit min process.

  505. Det går som filmer i huvudet.
    För mig har det varit-

  506. -att man har en film i huvudet
    och sätter ner den på pappret.

  507. Mycket av övningen har gått ut på-

  508. -att kunna avbilda exakt det man har
    i huvudet på papper.

  509. Första gången jag lyckades göra det
    på gymnasiet var jag så himla glad.

  510. Jag skröt om det hela dagen.
    Ingen brydde sig.

  511. Det har jag fortfarande inte lyckats
    med.

  512. Det är jättesvårt.
    Det tog väldigt lång tid.

  513. Men jag tror att det beror på
    vad man är för berättare.

  514. Jag känner igen mig jättemycket
    i det du säger.

  515. Vårt serieberättande är mer besläktat
    med film än med litteratur.

  516. Jag har läst fler böcker om
    att skriva film-

  517. -än om att skriva litteratur.
    Det finns en...

  518. Den som jag läste heter "Story".
    Var det den du menade?

  519. -Nej.
    -Den är en scriptwriting-bibel.

  520. Den är bra och spännande.

  521. Men där jämför han hela tiden
    film, teater och litteratur.

  522. Varje gång han gjorde det fick jag
    pausa och lägga till "serier".

  523. "Så här är det i teater,
    film och litteratur."

  524. Jag fick lägga undan:
    "Hur är det i serier?"

  525. Det är problemet när man skriver
    manus för serier och film.

  526. Du jobbar med statiska bilder
    i serier.

  527. Man märker på
    filmer som har misslyckats...

  528. Det är statiskt. Hur för man över
    det statiska till rörelse?

  529. Det kan vara en fälla
    när man försöker skriva.

  530. Ja, man ska inte göra en film.

  531. Jag har sett många seriealbum
    som försöker göra en film.

  532. Serier är ett komplett medium
    i sig själv.

  533. Den ska inte vara nåt annat.
    Jag älskar serier.

  534. Det är väldigt spännande.

  535. Den lägre stående klass
    som serier har-

  536. -under litteratur och film är
    den mest perfekta förutsättningen.

  537. Tänk att göra en film i dag, och man
    har giganter att förhålla sig till.

  538. I serier är det en annan frihet.

  539. Man kan göra serier
    till det man vill att det ska vara-

  540. -på ett helt annat sätt än vad man
    skulle kunna göra med film.

  541. Jag har slut på frågor,
    men vi har lite tid kvar.

  542. Så om det är nån som har en fråga
    får ni...

  543. Här borta.

  544. Du har hållit på med ett manus
    i tre år.

  545. Får man veta vad den handlar om?

  546. Ja, den handlar väl om...
    Den handlar om media.

  547. Om... Om verkligheten...

  548. Om hur vi konstruerar verkligheten
    i dag-

  549. -i sociala medier och hur den inte
    alltid stämmer med verkligheten.

  550. Skillnaden som växer
    mellan koncept och verklighet.

  551. Sen är det insnört
    i en äventyrsberättelse.

  552. Är det nån mer som har frågor?

  553. Jag tänkte undra: science-delen...

  554. Hur mycket vetenskap och research...

  555. Hur jobbar ni med det?

  556. Jag... Ja, precis.
    Ska man prata science fiction-

  557. -med riktiga science fiction-fans,
    ska man akta sig.

  558. Min berättelse är inte "hard sci fi",
    som de kallar det för.

  559. Utan det är mer "space fantasy".

  560. Så vetenskap är
    en inspirationskälla för mig.

  561. Det är otroligt inspirerande
    med vetenskap-

  562. -och rymdforskning.

  563. Jag fick ett mejl
    från Christer Fuglesang häromdagen.

  564. Jag ville låna en rymddräkt.
    Det fick jag inte.

  565. Jag ville ha ett författarporträtt
    med en astronaut.

  566. När det kommer till science-delen,
    har jag en person som jag frågar.

  567. Det är Jesper Rönndahl.
    Vet ni vem det är?

  568. Han är vetenskapskomiker.

  569. Han är duktig på vetenskap
    och på de nya rönen.

  570. Och är det ännu svårare frågor
    som han inte kan svara på-

  571. -vet han vem som kan göra det.

  572. Men samtidigt. "Space fantasy"...

  573. Det finns en kraft i min berättelse-

  574. -som vi inte har hittat än.
    Hoppas jag.

  575. Och det är en massa saker
    som inte hade funkat.

  576. Det är sci fi bara på kul.

  577. Men det är en allvarlig historia.

  578. Jag har pluggat lite astronomi,
    astrofysik och kvantfysik.

  579. Men ofta offrar man det
    för berättelsens läglighet.

  580. Ofta tänker man: "Det borde inte vara
    så här." Sen gör man det ändå.

  581. "Jag får försvara mig sen",
    tänker man.

  582. Jag har jätteintresse för
    och är inspirerad av vetenskap.

  583. Det är ju jättekul.
    Innan jag blev uppslukad av serier-

  584. -skulle jag bli serietecknar-
    vetenskapsmansbergsklättrare.

  585. Det var grundidén.
    Det var plan A när jag var nio.

  586. Så det har alltid funnits
    ett intresse.

  587. Det är jättekul om man kan göra
    en blinkning till dem som läser-

  588. -som kanske också har den grunden.

  589. Om man kan smyga in det, så ja.

  590. Vi har inte tid för fler frågor.
    Tack för att ni kom.

  591. En stor applåd till Kim och Maria!

  592. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Science fiction och realism

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Är science fiction motsatsen till realism eller är det egentligen samma sak? Serietecknarna Kim W. Andersson och Maria Fröhlich samtalar om varför det är så spännande att skriva om rymden och hur man slår igenom på den amerikanska serietidningsmarknaden. Moderator: Daniel Löf. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Ämnen:
Bild, Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Berättande, Bilder, Litteraturvetenskap, Science fiction, Serietecknare, Tecknade serier, Teckningskonst
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Science fiction och realism

Är science fiction motsatsen till realism eller är det egentligen samma sak? Serietecknarna Kim W. Andersson och Maria Fröhlich samtalar om varför det är så spännande att skriva om rymden och hur man slår igenom på den amerikanska serietidningsmarknaden. Moderator: Daniel Löf. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Jordens undergång i serieform

Författaren Jesper Weithz samtalar med serietecknaren Sara Granér om hur apokalypsen och kapitalismen gestaltas i hennes serier. Dessutom blir det bildanalys av Saras serieteckningar. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Feminism, radiomagi och sci-fi

Jessica Abel och Matt Madden är ett hyllat amerikanskt serietidningspar och Abels serie om hur man skapar radio är redan en modern klassiker. Samtalet med Fredrik Strömberg, ordförande för Seriefrämjandet, rör sig från hur man skapar konst som ett par, till feminism och science fiction. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Israels första och enda serietecknare?

Varför är Rutu Modan nästan ensam som serieskapare i Israel? I ett samtal med Fredrik Strömberg, ordförande för Seriefrämjandet, berättar Rutu Modan om inspirationskällor, hur hon leker med judiska stereotyper och använder riktiga skådespelare i sitt serieskapande. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Slovensk seriekonst

Stripburger är ett slovenskt konstkollektiv och en serietidning som funnits i 25 år och som nu börjar få internationell spridning. Här berättar några av personerna bakom om deras historia och om Balkans serie-scen. Medverkande: Tanja Skale, redaktör, serietecknarna Andrej Stular, Mattias Elftorp och Anna Ehrlemark. Moderator: Kalle Hakkola. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2015

Grafisk komik och serier

Kalle Mattson, grafisk formgivare, berättar om sin bok "Robocoprah Winfrey". Johannes Klenell, förläggare, och Natalia Batista, serietecknare, pratar om den svenska seriescenen. Gästerna intervjuas av Natanael Derwinger. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.