Titta

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Om UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

På temat realism och science fiction samlar Stockholms internationella seriefestival en mängd serieskapare från hela världen. Sara Granér pratar om jordens undergång i serieform, Rutu Modan om varför så det finns så få serietecknare i Israel och Kim W. Andersson om att slå igenom på den amerikanska seriemarknaden. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Till första programmet

UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016 : Jordens undergång i serieformDela
  1. Jag heter Jesper Weithz
    och är författare-

  2. -inte till nåt som liknar serier,
    utan till romaner.

  3. Jag har skrivit en roman som heter
    "Det som inte växer är döende"-

  4. -som kom ut för ett gäng år sen.

  5. Den behandlar i nån mån
    jordens undergång-

  6. -vilket jag har satt som tema
    för samtalet.

  7. Du behöver egentligen
    ingen större presentation...

  8. ...men för tittarnas skull...

  9. Nån introduktion behövs säkert-

  10. -ifall nån har råkat missa
    nåt du har gjort tidigare.

  11. Du har gett ut fyra seriealbum
    eller säger man böcker?

  12. Jag tycker man kan säga seriealbum.

  13. Man kan också säga böcker.
    Det kan bero lite på sammanhang.

  14. Ibland kanske böcker låter bättre
    om nån specifikt gillar böcker...

  15. ...som de som delar ut stipendium...

  16. Det förstår jag.

  17. De heter:

  18. "Det är bara lite Aids", 2008.
    "Med vänlig hälsning", 2010.

  19. "All I want for Christmas
    is planekonomi", 2012.

  20. Sen kom ett samlingsalbum,
    kan man kalla det-

  21. -med lite nytt, 2015.

  22. Den gavs ut bara på bokmässan
    - "För allas trevnad."

  23. "Jag vill inte dö, jag vill bara inte
    leverera" kom 2015.

  24. Det var två år mellan de första
    albumen och sen var det tre år.

  25. Det tog lite längre tid
    tills den senaste kom.

  26. Bilderna ni ser bakom
    är alla tagna ur den...

  27. Det här var debuten.
    De kommer ur en senare bok.

  28. Varför tog det längre tid?

  29. Det finns olika anledningar till
    att det tog längre tid.

  30. Ibland kanske det ska ta längre tid.

  31. Man kan ha olika syn på det.

  32. Jag tycker det är intressant själv
    när jag jobbar.

  33. Om man måste producera mycket
    och det är en stressig omständighet-

  34. -så kan det bli-

  35. -att vissa grejer blir sämre
    och vissa blir bra.

  36. Det är inte riktigt sant det här:
    "Ta din tid så blir det bra."

  37. När jag gav ut den första boken...

  38. Den tog ganska lång tid att göra.

  39. Efter att jag hade gett ut den
    fick jag ett frilansjobb på DN-

  40. -där jag skulle göra en teckning
    varje vecka.

  41. De var så små
    att de knappt gick att se.

  42. Det var en utmaning.

  43. Jag var tvungen att jobba med-

  44. -att orden skulle innehålla
    få bokstäver.

  45. Det var som en poetisk haiku-uppgift.

  46. Då producerade jag ganska mycket.

  47. Då kom den andra boken rätt snabbt.
    Det är nästan bara såna bilder i den.

  48. På vissa sätt är det beroende på
    om jag har haft...

  49. ...mycket jobb under tiden.

  50. Det är mer omständigheter
    än nåt annat.

  51. När jag hade gett ut "planekonomi..."
    så var den...

  52. Vad ska man säga?
    Det var lite klassisk...

  53. ...sur och punkig politisk satir...

  54. Det var en ton jag blev trött på.

  55. Det tog lång tid för jag orkade inte
    fortsätta göra samma sak-

  56. -utan försökte hitta nån annan ton.

  57. Jag tycker också att jag, rent
    konstnärligt, har ansträngt mig...

  58. Kanske inte just den här bilden...
    Jo, den är väl fin.

  59. Jag har försökt lägga mycket tid
    på teckningarna på ett annat sätt.

  60. Jag tycker den är finare
    än min förra bok.

  61. Vi ska återkomma till vad jag själv
    upplever är en skillnad-

  62. -mellan den här och de tidigare.

  63. En grej jag tänker på...

  64. Ni kanske inte håller med
    men får göra det ändå.

  65. Jag upplever
    att den här formen av seriekonst-

  66. -som inte är grafiska romaner
    utan kortare teckningar-

  67. -påminner om poesi.

  68. Jag ser framför mig människor
    som skapar hela tiden.

  69. De skriver dikter
    som plötsligt blir en bok.

  70. När man skriver romaner vet man var
    man ska sluta redan när man börjar.

  71. Hur känner du att det är dags?

  72. "Nu har jag
    tillräckligt med material."

  73. Eller är det när förlaget
    ringer och säger att det är dags?

  74. Jag är ganska beroende av
    att ha en deadline.

  75. Om jag skulle vänta tills det kändes
    bra och jag ville ge ut nåt-

  76. -så hade jag nog inte gjort det
    nånsin.

  77. I mitt fall behöver jag bestämma-

  78. -och försöka få ut nåt till dess.

  79. Då får det kännas halvfärdigt-

  80. -och skämmigt.

  81. Jag kan inte vänta tills jag
    skulle känna mig nöjd eller så.

  82. Det blir nåt konstigt moment 22.

  83. "Nu är det här skämtet roligare
    och den här teckningen finare."

  84. "Då måste jag ju plocka bort
    sidan 23"...

  85. -..."för den är mycket sämre."
    -Man filar på det i all evighet.

  86. Då är det bättre att bara ge ut det
    och göra nåt hytt.

  87. Ja...

  88. Jag måste erkänna att det är första
    gången jag är på en seriefestival.

  89. Du har lite mer erfarenhet än mig,
    misstänker jag.

  90. Vad såg du fram emot på vägen hit
    förutom samtalet med mig?

  91. Vad är grejen med en seriefestival?

  92. Jag tycker det är väldigt trevligt-

  93. -på de här seriefestivalerna,
    jämfört med bokmässor.

  94. Det finns mycket
    egenproducerade grejer.

  95. Det finns mycket egna tecknare
    och mindre seriekollektiv-

  96. -som har kopierat upp fanzines
    själva och har en scen för det.

  97. Det tycker jag ofta
    är väldigt inspirerande.

  98. Det som är utmaningen
    är att det finns så mycket.

  99. Det är lätt att gå vilse i-

  100. -vad man ska plocka på sig.

  101. Det kan vara inspirerande-

  102. -att se den typen av kreativitet.

  103. Det är mycket på temat
    "äga scenen själv".

  104. Man närmar sig konstformen
    kompromisslöst-

  105. -vilket jag tycker är inspirerande.

  106. Jag ser fram emot att titta
    på fanzines och köpa det.

  107. Vad får jag inte missa
    nu när jag är här?

  108. Ska jag plöja mig genom fanzine-havet
    där uppe?

  109. -Det tycker jag nog.
    -Härligt.

  110. Många som har gett ut böcker
    har också gett ut fanzine.

  111. Man kan ju hitta fram
    de vägarna också.

  112. Nu ska vi närma oss det som är
    rubriken för det här samtalet.

  113. "Jordens undergång"...

  114. Med anledning av min debutroman
    har jag fått prata om det mycket.

  115. "Ni kan prata om jordens undergång,
    men det får inte bli för deppigt."

  116. Då är det skönt att prata med dig-

  117. -som gör serier som bågnar av liv,
    känslor och energi.

  118. Om inte annat är färgstämningen
    allt annat än nedslående.

  119. Jag valde den här bilden
    för den har ganska många...

  120. Jag kanske gör bort mig nu-

  121. -men den har ganska många förlagor.
    Det är en klassisk bild.

  122. I miljö- och klimatsammanhang
    är det en klassisk bild.

  123. Människor i en buss eller en bil
    som rör sig mot stupet...

  124. Du har gjort en egen "take" på den.

  125. Vad tänkte du själv
    när du gjorde den här bilden?

  126. Det är en "take"
    på den typen av teckning.

  127. Magnus Bard har gjort en
    med ett tåg som går snabbt.

  128. Nån sitter vid en laptop
    och en annan frågar:

  129. "Vad jobbar du på?"

  130. Då svarar den personen: "En broms."

  131. Det är verkligen det här...

  132. För mig var det också...

  133. ...dels
    en frustrationsillustration...

  134. ...och ett sätt...

  135. ...att driva med uttrycket
    "att vara efterklok".

  136. "Var det i förhand", var nåt slags
    tidsskämt jag höll på med.

  137. Vilka är personerna?

  138. Jag jobbar
    väldigt mycket med klassiska...

  139. ...ett väldigt klassiskt symbolspråk.

  140. Har man en kostym på sig
    är man företrädare för-

  141. -en politisk eller ekonomisk makt.

  142. Har man luva och gympaskor
    så är man mer "Citizen Joe".

  143. Då är man en vanlig person.

  144. -Du har stekt kapitalistens hatt.
    -Det är det enda jag har tagit bort.

  145. De brukar också ha
    en portfölj med sig-

  146. -med aktiedokument.

  147. De är inte på väg på bandy
    och har med en termos med sprit.

  148. Nej, precis.

  149. Hur skulle du helst se själv
    att jorden gick under?

  150. Det skulle ske i termer av
    det man uppfattar som normalt...

  151. Om civilisationens maktsystem...

  152. ...skulle omkullkastas
    och ersättas av nåt annat...

  153. ...på ett sätt
    som är så svårt att föreställa sig...

  154. ...och man skulle uppleva det som en
    undergång av det som är bekant...

  155. ...så skulle man behöva göra
    på ett annat sätt.

  156. Det är en dröm om det vita pappret
    - att få börja om från början?

  157. Precis.

  158. Zombie-genren
    är onekligen populär just nu.

  159. Det är det den ofta handlar om.

  160. Att tvingas börja om
    snarare än att få lov att börja om...

  161. Du har tagit bort den höga hatten.

  162. I zombie-apokalyps-genren...

  163. ...tar man bort allt det vi betraktar
    som civilisation och trygghet.

  164. Det brukar inte vara särskilt
    positiva skildringar.

  165. Nej.

  166. -Du tänker att det blir "gött"?
    -Nej.

  167. Men du frågade
    hur jag skulle helst vilja...

  168. Det finns en bild av
    de här karnevalerna i Brasilien...

  169. Det finns en sociologisk tolkning-

  170. -om att man har omkullkastat
    hela klassamhället.

  171. Allting är nåt slags kaos
    i en sån bemärkelse-

  172. -att de sociala rollerna är
    utflippade och ingen kan längre se-

  173. -vem som är
    överordnad och underordnad.

  174. Alla håller på
    på ett helt annat sätt.

  175. Ingen... Man har på sig...

  176. -Tanga och mask...
    -Och en fjäder...

  177. Om man tänker lite mer
    den typen av symbolspråk...

  178. Om man tänker på omkullkastningen...

  179. Man kan tänka på revolution
    som att man vänder upp-och-ner.

  180. Det är ett slags undergång.

  181. När du säger det så tänker jag på-

  182. -att det är nånting du använder
    ganska mycket i dina bilder.

  183. Jag har inte
    nåt direkt exempel på det här.

  184. Du pratar om arbetsmarknaden
    som en dålig partner...

  185. Du vänder upp-och-ner på språket
    och låter-

  186. -kapitalister och barn byta plats.
    Jag har tyvärr inga såna bilder.

  187. Den fanns ju den där med mötet.
    Den är lite så.

  188. Precis.
    Vi kommer fram till den senare.

  189. Jag tänker på undergången.

  190. Det finns ett dystopiskt tema som
    återkommer i den här boken.

  191. Eller så läser jag in det för att jag
    själv är förtjust i ämnet...

  192. Från Bibeln till "bookbusters"
    så är det ett återkommande tema-

  193. -inte minst då i zombie-genren.

  194. Vad tror du lockar oss
    som människor mot det?

  195. Intresserar det dig, eller är det
    bara en följd av en analys av-

  196. -systemet vi lever i?

  197. Jag själv och zombie-genren...

  198. Jag håller inte på så mycket...

  199. ...och känner nån psykologisk
    fascination på det sättet.

  200. Jag vet inte.

  201. Det jag kan tänka är...

  202. ...att det finns nåt fascinerande...

  203. ...i tanken att den ordning som är...

  204. ...inte är beständig
    och kan lösas upp.

  205. Allting skulle kunna vara på
    ett helt annat sätt.

  206. Det kombineras
    med en existentiell situation-

  207. -av att jag själv kommer att dö
    och nåt annat kommer att hända.

  208. Den civilisationen som jag lever i...

  209. ...kommer också att dö
    som alla andra civilisationer.

  210. Det finns nåt...

  211. De lagar
    vi har satt upp för oss själva-

  212. -kommer icke att verka.

  213. Är det nåt som skrämmer dig?
    Är du rädd?

  214. Ja. Jag är inte heller en sån...

  215. Det där med karnevalen...
    Jag tycker inte heller att det är...

  216. Jag längtar
    efter mer än en karneval.

  217. Det handlar
    min "planekonomi..."-bok om.

  218. Nåt slags ordning...

  219. Det är som att den politiska...

  220. ...åskådning som jag själv tillhör...

  221. Man betraktas ofta som flummig.

  222. Man kanske älskar en flummig karneval
    där alla bara ska flumma runt.

  223. Jag kan mycket mer känna
    att jag skulle vilja längta efter-

  224. -ett system där det finns en
    övergripande tanke. Det här funkar.

  225. Det finns en uträkning som stämmer.

  226. Det finns en logik och en ordning.

  227. Det finns ett mönster
    som passar ihop.

  228. Jag har estetiskt varit besatt
    av mönster-

  229. -och ritar det mycket.

  230. Jag tror det handlar om det.

  231. Det är mycket mer en vilja till...

  232. ...ordning, normalitet och lugn...

  233. ...än en utflippad karneval
    där alla är fulla.

  234. Även om jag tycker
    att det som bild ändå är...

  235. Jag är en tråkig autist-revolutionär.

  236. Hellre revolution genom röstning
    än tanga och mask?

  237. När du säger så blir jag osäker.

  238. Man har planekonomi.
    Det ska finnas en plan.

  239. "Nu blir det här ordentligt gjort."

  240. -Ordning och reda...
    -I den globala ekonomin...

  241. Ordning och reda
    i den globala orättvisan...

  242. Det har sagts flera gånger... Jag har
    stött på citatet flera gånger.

  243. "Det är lättare att föreställa sig
    jordens undergång"-

  244. -"än kapitalismens slut."
    Håller du med om det?

  245. Ja...

  246. Ja. Jag tror att det har uppkommit
    av en anledning.

  247. Det blir som att man...

  248. Om man lever i sin civilisation-

  249. -så är väl den 100 % av verkligheten.

  250. Det går inte att...

  251. Att tänka bortom den blir ju
    att tänka jordens undergång.

  252. För det är ju nåt helt annat...

  253. Jag har också en helt annan
    invändning mot begreppet.

  254. Jag läser mycket om fysik till
    ett annat projekt jag håller på med.

  255. Då är det mycket om gravitationen.

  256. Man måste tänka på
    att det inte finns nåt upp och ner.

  257. Man tänker att det skulle falla
    neråt, själva jordklotet-

  258. -och det händer ju inte eftersom
    det finns andra grundkrafter.

  259. Man faller aldrig neråt? Jag förstår.
    Det är en ganska intressant vinkel.

  260. Ett exempel som brukar tas upp är-

  261. -att det tog Romarriket 300-500 år
    att falla.

  262. Även om man levde i dess undergång så
    upplevde man det aldrig så.

  263. Få civilisationer har utplånats inom
    loppet av två-tre år...

  264. ...så att man kände
    att man var med om när det hände.

  265. Apropå kapitalismen,
    så har jag bytt bild bakom dig.

  266. Det är bilden
    refererades det till tidigare-

  267. -med kapitalisterna
    som pratar som barn.

  268. Minns du var den här bilden
    kommer ifrån?

  269. Mm... Ska jag läsa den?

  270. Kan alla se vad det står? De nickar.

  271. Ja, jag tecknade för...

  272. -...en myndighet som heter Formas.
    -Det är en myndighet.

  273. På sin nättidning
    hade de olika bilder.

  274. De håller på med forskning
    om hållbarhet, klimat och miljö.

  275. Jag jobbar mycket med det här...

  276. ...att vända på perspektiv...

  277. ...och försöka hålla på med...

  278. ...en ganska barnslig
    "men du själv då"-spegel.

  279. Det finns ett regelverk och så
    försöker man se vad som händer-

  280. -om man applicerar det regelverket
    på nån i en annan maktposition.

  281. Jag tycker det är intressant
    att man säger så till barn.

  282. De ska kanske...

  283. Det finns ett marshmallow-test.

  284. Ett barn
    får en marshmallow framför sig-

  285. -och sen går den vuxne ut ur rummet.

  286. Om barnet inte äter marshmallowsen
    får det en marshmallow till.

  287. Vissa barn kan inte hantera det
    utan måste äta.

  288. Man filmar men barnet
    vet inte om att man filmar.

  289. Vissa gröper ur godisbiten
    från undersidan-

  290. -så att det inte ska synas.
    Det är det bästa barnet.

  291. Det är så lustigt.

  292. Om den här civilisationen
    skulle göra ett marshmallow-test...

  293. ...så skulle det gå
    fruktansvärt dåligt.

  294. Det extremt kortsiktiga tänkandet...

  295. Jag vet inte vad...

  296. Kan man säga att skatteflyktingar
    som placerar pengar i Panama...

  297. -...gröper ur marshmallowsen inifrån?
    -Ja, precis.

  298. Ja... Det här är ett sånt.

  299. Jag har gjort många teckningar
    på det här temat...

  300. ...där man pratar med nån som man
    pratar med barn eller ungdomar.

  301. Jag har också gjort
    ett vykort en gång-

  302. -om placeringen av AP-fonderna
    som var precis så.

  303. Nån är orolig för att ens
    pensionspengar umgås-

  304. -med skumma företagsledare.

  305. Man har en sån syn.

  306. Den var på SJ-tågen, tror jag...

  307. ...som reklam som sitter framför en
    som man inte kan undvika...

  308. Det var nog inte den-

  309. -för det var Latinamerika-grupperna
    som man kunde skicka vykortet till.

  310. Tyvärr hade de nog inte den.

  311. Det var inte reklam för SJ.
    Det var nån annan avsändare.

  312. Jag har gjort nån
    med Naturskyddsföreningen.

  313. Om man har läst dina album
    och i synnerhet det senaste-

  314. -verkar du inte ha mycket till övers
    för det kapitalistiska systemet.

  315. Varför tycker du så illa
    om detta system-

  316. -som gör att vi kan sitta här
    med högteknologiska mikrofoner?

  317. Det är väl...
    Jag ångrade mig nu när du sa det.

  318. Det är härligt
    med den tekniska utvecklingen.

  319. Vi drar in boken efter samtalet.

  320. Jag är inte sämre
    än att jag kan ångra mig.

  321. Men det är väl sant...

  322. ...att det har hittats på
    olika typer av teknologi...

  323. ...som jag tycker om, inom ramen
    för det här ekonomiska systemet.

  324. Ja...

  325. Jag måste hitta ett trevligt sätt
    att svara på frågan.

  326. Det finns väl olika skäl till
    att hålla på med kritik.

  327. En kritik som är "basic",
    som är ett barns kritik-

  328. -är kanske inte så
    intellektuellt utmanande kritik-

  329. -men ändå väldigt ovanligt-

  330. -vilket kan vara konstigt.

  331. Det är det här med tillväxten-

  332. -de ändliga resurserna-

  333. -och det "hitte på"-iga i-

  334. -att låtsas att det går.

  335. Det blir...
    På ett sätt kanske det är...

  336. Det är kanske lurigt, på ett sätt,
    om man försöker...

  337. Som konstnär eller författare
    vill man kanske ha en annan...

  338. Ett barn kan säga så.

  339. Jag gör mycket sånt som är som
    en affisch jag kommer ihåg-

  340. -med ett citat med nån från
    Nordamerikansk ursprungsbefolkning.

  341. Vet ni vilken jag menar?

  342. "Först när du
    har druckit upp sista droppen"-

  343. -"upptäcker du
    att pengar inte går att äta."

  344. Det är det temat...

  345. Det är för lätt.

  346. Det är för låg nivå
    på den intellektuella utmaningen.

  347. Jag har själv
    väldigt svårt för matematik-

  348. -men t.o.m. jag kan förstå det här.

  349. Finns det nån poäng med
    att göra sig lite dum och naiv?

  350. Uppenbarligen kanske det gör det-

  351. -eftersom det inte görs
    på en seriös nivå.

  352. Det är ju inte "ordning och reda"
    i den globala ekonomin.

  353. "Okej, det är kanske inte värt att
    sitta här med USB-dammsugare"...

  354. ..."när det är så här."

  355. "Vi får styra upp det här
    så gott det går."

  356. Då måste man hitta på ännu en ny form
    av USB-dammsugare-

  357. -för att expansionen
    och tillväxten måste fortgå.

  358. Det måste komma nya marknader.
    Man måste hitta på en ny vara.

  359. Här har vi ju männen i kostym.

  360. Portföljerna står utanför bild.

  361. Hur avsiktligt är det
    att jag ser ett M på en mugg?

  362. Jag såg också det nu men det
    ska vara en reflektion av glas.

  363. Man ser det på glaset bredvid.
    Det är skiftningar i glaset.

  364. Jag förstår. Glaset avslöjar
    den politiska sammansättningen.

  365. Det bredvid har mer en "11".

  366. Det blir bildanalys
    på mycket detaljerad nivå.

  367. På nåt sätt kommer det
    att handla om Illuminati.

  368. På figuren till höger har jag glömt
    att sudda ut ett streck.

  369. Det blev lite fel.

  370. Har de här männen...

  371. Det finns även kvinnor
    som kan sitta vid det här bordet.

  372. Har du nånsin mött
    nån motargumentation eller kritik-

  373. -från dem som sitter vid bordet
    och har tankesmedjor i deras namn?

  374. Jag tror att representationen
    i det verkliga livet-

  375. -gör nåt helt annat-

  376. -än att titta på akvarellbilder som
    nån människa i Malmö har gjort.

  377. De har annat att störa sig på.

  378. De har nåt annat de håller på med.

  379. Skattetrycket
    eller nåt annat jobbigt...

  380. Hoppsan... Hit ska vi.

  381. Du nämner evig tillväxt-

  382. -som nånting din "beef"
    med kapitalismen involverar.

  383. Den här bilden är en del av...

  384. I det senaste albumet
    finns flera serier-

  385. -som är ganska långa
    och textintensiva.

  386. Jag har valt bort dem för att vi
    inte ska sitta och läsa dem.

  387. Det är de lite kortare
    och mer direkta verken vi tittar på.

  388. Den här ingår
    i en serie om fyra eller fem sidor-

  389. -som heter
    "Den eviga tillväxten och jag"-

  390. -eller nåt liknande.

  391. På de två tidigare bilderna
    står det "palla" och "orka".

  392. Här står det
    "Ta det för helvete lite lugnt".

  393. Varför tror du
    att politiker och kapitalet...

  394. Det är enkelt att förstå
    att evig tillväxt-

  395. -som nuvarande system bygger på,
    inte är förenligt med-

  396. -en planet
    och en viss mängd naturresurser.

  397. I Stockholm finns
    Stockholm Environment Institute-

  398. -som har hittat ett system för
    att prata om planetära gränser.

  399. Det är saker som inte får överskridas
    om inte planeten ska haverera.

  400. De har förändrats några gånger.
    Jag tror det är 11 eller 14.

  401. Som systemet ser ut nu
    har vi överskridit merparten av dem.

  402. Varför förstår inte de som
    ska bestämma över vår värld-

  403. -det som du som inte kan matte
    har fattat?

  404. -Ingen press...
    -Ingen press...

  405. Jag vet inte.

  406. Det är som...

  407. Jag vet inte...

  408. Det är för att det är...

  409. ...gynnsamt ekonomiskt
    och maktmässigt, på kort sikt...

  410. ...för få människor som har...

  411. ...möjlighet att bestämma det.

  412. De spelreglerna är...

  413. ...inte möjliga...

  414. Det är som ett självspelande piano.

  415. Är det en tacksam del av systemet
    att ge sig på?

  416. Du gör det gång på gång
    med en envishet jag beundrar.

  417. Jag vet inte. Det är ju...

  418. Det är ju då svårt på många sätt...

  419. ...att hitta en ingång...

  420. ...som ska resultera
    i nåt konstnärligt intressant...

  421. ...mer än att bara säga
    att det är vidrigt.

  422. I den här serien
    har jag försökt använda...

  423. ...perspektivet
    med det här "att orka".

  424. Att diskutera
    den enorma energiproduktionen-

  425. -och det enorma arbete som läggs ner-

  426. -för att kunna åstadkomma
    överskridandet av de här gränserna.

  427. Ur ett perspektiv som kanske...

  428. ...inte är så mycket maktgrejen
    egentligen utan mer:

  429. "Meh, det är jobbigt. Orka."

  430. Det är inte barnets
    utan mer tonåringens kritik.

  431. Som inte orkar göra sin matte...

  432. Att upphäva det genom att göra...

  433. Eller... Uppgradera det...

  434. ...genom att lägga ner mycket
    i själva estetiken.

  435. Jag jobbar mycket med att ha
    ett perspektiv som är...

  436. ...ganska vräkigt eller "basic"
    på en pubertal nivå...

  437. ...med en estetik
    som är väldigt ordentlig.

  438. Samtidigt som jag tycker
    att det är en relevant invändning...

  439. När du använder
    antingen barns naivitet...

  440. ...eller tonåringens...

  441. ...starkt känslomässiga...

  442. ...känsla av att alla är dumma
    i huvudet utom en själv...

  443. Kan du längta efter...

  444. ...att gå på sidan av det
    och formulera...

  445. ...en "vuxen kritik",
    om du förstår vad jag menar.

  446. Skulle det kännas intressant?
    Eller blir det konstnärligt keff?

  447. -Förstår du frågan?
    -Jag är nog inte tillräckligt vuxen.

  448. Jag tycker jag är ganska vuxen.

  449. Jag fattar. Jag tror ändå att jag...

  450. För mig är seriemediet
    och hela grejen-

  451. -att jag upplever jättemycket-

  452. -att det finns rum
    för de här olika tonerna.

  453. Jag kan hålla på med barnets ton.

  454. Jag är jätteinspirerad av...

  455. ...en samhällsgeograf som heter David
    Harvey som böcker om kapitalismen.

  456. Det han gör, upplever jag, är-

  457. -att titta på det ekonomiska systemet
    från en rymdfarkost-

  458. -och se kapitalströmmarna-

  459. -som på en meteorologisk karta.

  460. Produktion flyttas runt
    och det förändrar sig.

  461. Det perspektivet är jag inspirerad av
    och håller på med.

  462. Då kanske det är en absolut...

  463. Vad ska man säga...?

  464. Man håller på med nåt slags...

  465. ...analys.

  466. Min fråga är egentligen - Får du nån
    gång lusten att skriva en essä?

  467. Jag tycker att jag...

  468. Jag tycker det är det
    jag är ute efter att göra.

  469. Jag tror att jag ändå vill göra...

  470. ...en akvarell till den essän.

  471. Men det är möjligt...

  472. Jag tycker om...

  473. Jag håller med dig om
    att det är som poesi-

  474. -som dikter att rita en kanin till.

  475. Jag tycker om det och jag vill det.

  476. Sen kanske jag vill nåt annat
    nån annan gång.

  477. Vi ska hoppa över en bild.
    Vi ska hoppa...

  478. ...hit.

  479. När jag läste...
    Det är en fantastisk bild.

  480. När jag läste boken, vilket jag
    for efter när vi började prata-

  481. -så kände jag-

  482. -att jag "Jag vill bara inte dö..."
    har ett annat tempo-

  483. -och ett bredare
    känslomässigt spektra.

  484. Jag tyckte
    att jag såg mer av personen bakom.

  485. Det kändes ibland som
    att jag fick känna-

  486. -vad den som har skapat verken kände.

  487. Jag tyckte det var oerhört spännande.

  488. Jag kände ganska mycket
    sorg och frustration.

  489. Det tycker jag
    den här bilden bakom oss visar.

  490. Om vi låtsas att det är jag
    som har gjort bilden, och inte du.

  491. Vad skulle du gissa
    att jag ville säga med den?

  492. Jag är inte alls
    så här duktig på att rita.

  493. Jag vet inte. För mig är det här
    ett exempel på...

  494. Det här är inte David Harvey som
    tittar på kapitalismen från rymden.

  495. Det här är nåt annat som jag gillar.

  496. Det finns nåt väldigt direkt.

  497. Jag tyckte det här bara var kul.

  498. Jag tänker att du
    också tyckte att det var skojigt.

  499. Det var ett skämt
    som kanske inte var...

  500. ...så mycket mer
    och att det ibland får vara så.

  501. Om du bad mig förklara
    skulle jag försöka hitta olika saker.

  502. Att säga så till nån...

  503. Det är en uppgivenhet i det...

  504. "Jag säger det här
    men du kommer aldrig att lyssna."

  505. Ska vi byta roll? Nu är jag Jesper
    och Sara är Sara-

  506. -så ingen blir förvirrad.

  507. Jag uppfattar den här som otroligt
    meta i nån bemärkelse.

  508. "Jag ritar och ritar men inget
    förändras. Ni lyssnar inte på mig."

  509. Det var det jag såg
    när jag tittade på den här.

  510. Kommentarer på det?

  511. -Känns bra...
    -Jag frågar dig.

  512. Jag tycker det känns bra. Det var
    ett kort, snabbt och positivt svar.

  513. "Han spelade upp till mig på kanten
    och sen blev det mål."

  514. Det var min tolkning av...
    Jag minns inte vad han heter.

  515. Det här är ju också en ordvits-

  516. -vilket är min nya genre
    som jag verkar flitigt inom.

  517. "Wherever I lay my..."
    Vad är det det står?

  518. Det finns en bild med en hatt-

  519. -och så står det på olika sätt
    "hatet" i hatten.

  520. "My home is where I lay mitt hat."
    Det är en svengelsk ordvits.

  521. Det är också en blomstrande genre.

  522. Det är stort på västkusten.

  523. Om vi ska vara lite seriösa då...

  524. Boken innehåller nån slags
    sorg över sakernas tillstånd.

  525. De tidigare böckerna innehåller inte
    bara ilska men de är politiskt arga.

  526. I den här uppfattar jag ett slags
    sorg eller åtminstone frustration.

  527. Det känner jag igen mig i.
    Den är mycket mer dov.

  528. Hade jag varit ett band så hade det
    varit som att jag hade bytt ton.

  529. -Du har blivit singer/songwriter nu.
    -Eller börjat med...

  530. Ja, jag har bytt genre...

  531. Det är klart att det går att lägga in
    en politisk tolkning av det.

  532. Men man kan också se det
    som ett sätt...

  533. ...som skapare och serietecknare...

  534. ...att jag behöver utvecklas själv...

  535. ...för att inte fastna.

  536. Mycket av mitt eget driv är-

  537. -en känsla av
    att vara trött på mig själv-

  538. -och så försöker jag hitta
    ett annat språk, en annan ton-

  539. -eller en annan estetik.

  540. Mycket av utvecklingen
    är nån slags uttråkning.

  541. Är det svårt?

  542. Debutboken blev ju en stor succé-

  543. -likaså böckerna som följde.
    Dina teckningar var överallt.

  544. I olika jobb jag hade försökte jag få
    Sara att göra saker åt mig.

  545. Ett tag fanns det tid
    men plötsligt drog alla i dig.

  546. Jag är inte bitter alls.

  547. Jag gillade hennes grejer
    innan andra tyckte det var coolt.

  548. Är det svårt?

  549. Om man kommer med ett personligt
    uttryck som människor tycker om-

  550. -kan det vara svårt
    att lämna det sen?

  551. Det här är en Sara Granér-pryl,
    men du vill göra nåt annat.

  552. Är det svårt? Jag antar
    att det blir en drivkraft också.

  553. -Det tror jag.
    -Det finns en förväntning på dig.

  554. Precis. Det är mycket så med humor.

  555. Om folk förväntar sig
    att få skratta-

  556. -så kan jag tänka mig
    att man nästan blir arg-

  557. -om nån ger ut
    en diktsamling med en kanin.

  558. Det kan jag tänka mig.

  559. Men jag försöker. Jag vet inte
    hur mycket kontroll man kan ha.

  560. Jag tänker att det är viktigt-

  561. -att inte tänka för mycket-

  562. -på vad den målgruppen ska tycka.
    Men sen gör man det intuitivt ändå.

  563. Kommunikation handlar om
    att göra nåt gemensamt.

  564. Jag säger nåt du måste förstå, för
    annars var det inte kommunikation.

  565. Man får försöka ha nån sorts balans-

  566. -och försöka strunta i det.

  567. Det kan vara hämmande
    och svårt att veta-

  568. -vilka folk är
    på den andra imaginära sidan.

  569. Man tänker att man vet vad folk
    vill ha, men så vet man inte det...

  570. De kanske visst vill ha
    en kanin och en dikt.

  571. Eller så vill nån annan ha det
    och då blir det bra för den...

  572. Det blir skadligt för skapande-
    processen att tänka för mycket.

  573. Ja, det tror jag. Att skapa
    stereotyper kring vem ens läsare är-

  574. -kan också vara ett problem. Vissa
    tycker att man ska tänka på det.

  575. Jag har gått serieskolan i Malmö-

  576. -och det var mycket med
    att man skulle tänka på sin målgrupp.

  577. Det kanske man behöver tänka på
    till viss del-

  578. -men jag tror också
    att man behöver inte tänka på det.

  579. -Tips från coachen...
    -Har ni tagit notis?

  580. Ska vi runda av? Jag trodde vi hade
    till halv. Jag ber om ursäkt.

  581. Då ska jag leta upp en sista bild.

  582. En otroligt peppig liten bild för
    att runda av "jordens undergång"...

  583. Det finns en pågående debatt som jag
    drogs in i med min debutroman-

  584. -om huruvida
    undergångstematik är peppande-

  585. -eller deppande på nåt sätt.

  586. Det finns forskning som visar
    att båda har rätt.

  587. Vi ska inte säga så mycket om bilden.
    Den är ganska självförklarande.

  588. Det kanske är nån som har uppfunnit
    evighetsmaskinen.

  589. Som ett tips till publiken
    vill jag fråga dig:

  590. När du själv vill bli peppad på att
    underblåsa kapitalismens undergång...

  591. ...och hamna
    "där allting blir gött"...

  592. ...genom ordning och reda
    i omställningen av samhället...

  593. ...finns det nåt särskilt
    du läser eller lyssnar på?

  594. Var hittar du inspiration-

  595. -för att hamna lite mer
    på den sidan av gungan?

  596. Jag tycker det är väldigt olika.

  597. Jag ska inte svara jättelänge...

  598. Jätteolika...

  599. Man kan vara i karnevalen
    men också vilja ha ordning.

  600. Det är olika
    vilka uttryck man behöver...

  601. Ibland kan det vara inspirerande
    med sånt som är väldigt lågmält.

  602. Man kan ställa vissa frågor
    på ett sätt man inte brukar göra.

  603. Du har ett bra citat
    i början på din bok:

  604. "Om ingen frågar svarar ingen..."

  605. "Om ingen frågar
    kommer ingen att svara."

  606. Det blev jag inspirerad av.
    Jag vill tipsa om din bok.

  607. Ja. Ska vi avsluta
    med tips om min bok?

  608. -Tack för att ni lyssnade på oss.
    -Tack.

  609. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Jordens undergång i serieform

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Författaren Jesper Weithz samtalar med serietecknaren Sara Granér om hur apokalypsen och kapitalismen gestaltas i hennes serier. Dessutom blir det bildanalys av Saras serieteckningar. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Ämnen:
Bild, Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Berättande, Bilder, Litteraturvetenskap, Serietecknare, Tecknade serier, Teckningskonst
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Science fiction och realism

Är science fiction motsatsen till realism eller är det egentligen samma sak? Serietecknarna Kim W. Andersson och Maria Fröhlich samtalar om varför det är så spännande att skriva om rymden och hur man slår igenom på den amerikanska serietidningsmarknaden. Moderator: Daniel Löf. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Jordens undergång i serieform

Författaren Jesper Weithz samtalar med serietecknaren Sara Granér om hur apokalypsen och kapitalismen gestaltas i hennes serier. Dessutom blir det bildanalys av Saras serieteckningar. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Feminism, radiomagi och sci-fi

Jessica Abel och Matt Madden är ett hyllat amerikanskt serietidningspar och Abels serie om hur man skapar radio är redan en modern klassiker. Samtalet med Fredrik Strömberg, ordförande för Seriefrämjandet, rör sig från hur man skapar konst som ett par, till feminism och science fiction. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Israels första och enda serietecknare?

Varför är Rutu Modan nästan ensam som serieskapare i Israel? I ett samtal med Fredrik Strömberg, ordförande för Seriefrämjandet, berättar Rutu Modan om inspirationskällor, hur hon leker med judiska stereotyper och använder riktiga skådespelare i sitt serieskapande. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Internationella seriefestivalen 2016

Slovensk seriekonst

Stripburger är ett slovenskt konstkollektiv och en serietidning som funnits i 25 år och som nu börjar få internationell spridning. Här berättar några av personerna bakom om deras historia och om Balkans serie-scen. Medverkande: Tanja Skale, redaktör, serietecknarna Andrej Stular, Mattias Elftorp och Anna Ehrlemark. Moderator: Kalle Hakkola. Inspelat den 7 maj 2016 på Klarabiografen, Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning

Mer allmänbildande & bild

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2015

Grafisk komik och serier

Kalle Mattson, grafisk formgivare, berättar om sin bok "Robocoprah Winfrey". Johannes Klenell, förläggare, och Natalia Batista, serietecknare, pratar om den svenska seriescenen. Gästerna intervjuas av Natanael Derwinger. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: UR.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Graffitimålaren

Graffitimålaren Apher har börjat göra sig ett namn inom graffitivärlden. Han är 15 år och brinner för sin konstart. Trots att samhället har bekämpat graffitin, kallat den för klotter och skadegörelse och utövarna har straffats, dör graffitin inte ut. Tvärtom, nya generationer av graffitiutövare tillkommer hela tiden. Vad är det som driver Apher att trotsa lagen? Här berättar han om hur det är att vara graffitikonstnär, om när han blev tagen av polisen, och vi får följa med från skiss till färdig graffitimålning.