Titta

Nyanländ

Nyanländ

Om Nyanländ

För att känna sig delaktig i landet Sverige behöver man kunskaper om hur samhället är uppbyggt och fungerar. Vi hoppas kunna ge er nyanlända grundläggande kunskap om ert nya land.

Till första programmet

Nyanländ : Hur styrs Sverige?Dela
  1. "Nyanländ" - serien
    som guidar dig genom Sverige.

  2. Vi ska prata om hur Sverige styrs
    med statsvetaren Dalia.

  3. -Vad gör en statsvetare?
    -Jag jobbar på universitetet.

  4. Jag är lärare och forskar om
    hur staten och kommunerna fungerar-

  5. -och hur medborgare kan påverka.

  6. Vi ska kika på en fråga
    som vi fick på stan.

  7. Hej, jag heter Sultan.
    Jag är tjugo och bor i Handen.

  8. Landet jag kommer från
    är en låtsasdemokrati.

  9. Varför ska jag rösta i Sverige?

  10. Det är en jättebra fråga.

  11. I Sverige
    har vi ett representativt system.

  12. Det betyder att vi har makten,
    men vi väljer representanter-

  13. -i parlamentet, alltså riksdagen,
    i kommuner och på EU-nivå.

  14. Det är jätteviktigt att vi är noga,
    men också att vi gör valen.

  15. Vi vill ju inte låna ut vår makt
    till vem eller vilka idéer som helst.

  16. Alla ska vara med och bestämma:

  17. Män och kvinnor, unga och gamla,
    de som bott här länge och de nya.

  18. Våra politiker har den makten
    oavsett om vi röstar-

  19. -så det är viktigt att rösta.

  20. -Kan alla rösta?
    -Du får rösträtt när du fyller arton.

  21. Vi röstar i fyra val:

  22. Till riksdagen och EU-parlamentet
    får svenska medborgare rösta.

  23. Vi röstar också
    till kommun och landsting.

  24. För att få rösta ska man
    ha varit folkbokförd där i tre år.

  25. Vi har fått ett mejl från Batoul:
    "I mitt land censureras människor."

  26. "Får man säga eller skriva
    vad som helst i Sverige?"

  27. Du får säga och skriva vad som helst.

  28. Det är en grundlag
    som reglerar yttrandefriheten.

  29. Däremot får du inte sprida
    kränkningar mot vissa grupper.

  30. Det kallas "hets mot folkgrupp".

  31. -Vad är en grundlag?
    -De står över andra lagar.

  32. De är särskilt viktiga
    i en demokrati.

  33. Grundlagar reglerar förhållandet
    mellan medborgare och stat.

  34. Den garanterar oss
    grundläggande rättig- och friheter.

  35. Yttrandefrihet, religionsfrihet,
    föreningsfrihet, pressfrihet o.s.v.

  36. Den berättar också för staten
    vad de får göra och hur.

  37. Hur de får fatta beslut och vilka
    beslut som fattas på vilka nivåer.

  38. Grundlagen kan också
    reglera monarkin.

  39. Successionsordningen handlar om
    vem som får bli kung eller drottning.

  40. Jag heter Weaam
    och kommer från Palestina.

  41. Jag har jobbat som läkare.
    Vad gör kungen?

  42. Kungen - det skulle också
    kunna vara en drottning-

  43. -har ingen reell makt.
    Han har en ceremoniell funktion.

  44. -Har kungafamiljen ingen makt?
    -Det beror på hur man menar.

  45. Kungafamiljen
    representerar Sverige utomlands-

  46. -men den har ingen
    formell politisk makt.

  47. -Vilka bestämmer, då?
    -Vi. Det står också i grundlagarna.

  48. "All makt utgår från folket."
    För att det ska fungera i praktiken-

  49. -lånar vi ut lite makt
    till våra politiska representanter.

  50. Riksdagen stiftar lagarna-

  51. -och regeringen ser till
    att de omsätts i praktiken-

  52. -så att skolan fungerar
    och bussarna kör.

  53. Kommunerna bestämmer över
    vissa områden, liksom landstingen.

  54. Sen bestämmer EU också över Sverige.

  55. Vi har fått ett mejl från Amina:

  56. "Vilka partier finns det i Sverige,
    och vad är skillnaden mellan dem?"

  57. Det finns massvis med partier.

  58. Det finns partier på kommunal nivå
    och partier i Europaparlamentet-

  59. -och partier
    som representerar oss i riksdagen.

  60. I riksdagen har vi åtta partier.

  61. De kan förenklat ses som två block.
    Vi brukar ofta tänka så.

  62. Å ena sidan har vi partier
    åt vänster:

  63. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna
    och Miljöpartiet, som har samarbetat.

  64. Vi har partier mer åt höger:

  65. Centerpartiet, Liberalerna,
    Moderaterna och Kristdemokraterna.

  66. Vi har också ett parti som heter
    Sverigedemokraterna i riksdagen.

  67. De är inte med i något av blocken.

  68. Vad är det här med vänster och höger?

  69. Höger-vänsterskalan
    finns i många länder.

  70. Partier åt vänster,
    som socialdemokratiska partier-

  71. -förespråkar jämlikhet, en stark stat
    och ekonomisk omfördelning:

  72. Att man kan förskjuta pengar
    mellan t.ex. rika och fattiga.

  73. Partierna åt höger lägger mer tonvikt
    på frihet och valfrihet:

  74. Att t.ex. kunna välja mellan
    olika alternativ inom välfärden.

  75. Man vill inte se en stark stat.

  76. Man betonar individens frihet
    i relation till staten.

  77. Vi har fått ett mejl från Fidan.

  78. "Jag var politiskt aktiv
    i mitt hemland."

  79. -"Kan jag starta ett parti här?"
    -Alla kan starta ett parti här...

  80. ...men för att ställa upp i val krävs
    stöd av ett visst antal personer.

  81. Antalet varierar på olika nivåer.

  82. För att sitta i riksdagen
    måste man ha rösträtt.

  83. Nästa fråga har Bebti mejlat:

  84. "Vad är kommunens ansvar,
    och hur påverkar jag det som händer?"

  85. Kommunen, den lokala nivån-

  86. -ansvarar för välfärdstjänsterna
    eller samhällsservicen-

  87. -alltså skola, äldrevård, förskola
    och stöd till funktionshindrade.

  88. Det är på kommunal nivå,
    och den kan du påverka på många sätt.

  89. Dels genom att rösta
    i kommun- och landstingsval-

  90. -men också
    genom att påverka samhällsservicen.

  91. Man kan t.ex. engagera sig
    i sitt barns skola eller förskola.

  92. Man kan också organisera sig
    genom det lokala föreningslivet.

  93. Vi ska kika på en fråga på stan.

  94. Hej, jag heter Hussain
    och kommer från Eritrea.

  95. Vad är ett landsting?

  96. Landstinget är som en kommun
    och gör lite samma sak.

  97. Även landstingen
    tillhandahåller en välfärdstjänst.

  98. Landstinget tillhandahåller vård,
    genom t.ex. vårdcentraler.

  99. Man kan rösta i landstingsval och
    påverka ungefär som på kommunal nivå.

  100. Vi har en fråga från Facebook
    från Mino:

  101. "Får jag engagera mig i ett parti
    innan jag har fått medborgarskap?"

  102. Ja, det finns inga formella hinder
    för det.

  103. "Varför är vi med i EU?"
    Vi röstade om det på 90-talet.

  104. Ungefär hälften röstade ja.

  105. De allra flesta partierna
    vill att vi ska vara med.

  106. Också många företag
    har intresse av att vi är med i EU.

  107. -Varför finns EU?
    -Vissa länder ville samarbeta...

  108. ...för att förhindra
    nya krig i Europa.

  109. Fler länder har tillkommit, och
    fler uppgifter för EU-medlemskapet.

  110. Man kan tycka att vi ska vara med
    av olika anledningar.

  111. Vissa frågor kräver ett samarbete,
    som miljö och migration.

  112. Det kan också
    handla om fri rörlighet för pengar-

  113. -men också för människor,
    som t.ex. kan studera i olika länder.

  114. -Hur påverkar EU-medlemskapet oss?
    -Väldigt mycket och på många sätt.

  115. Både genom internationella samarbeten
    gällande t.ex. miljön-

  116. -men också med migrationsuppgörelsen.

  117. EU påverkar också vår vardag.

  118. EU:s lagar är över våra svenska,
    så EU:s beslut gäller i Sverige.

  119. Vi får anpassa vår lagstiftning
    till EU:s.

  120. Det gäller allt från hur mycket
    det får bullra i våra städer-

  121. -till hur en lekplats ska utformas.

  122. Till och med sådant som hur länge mat
    får stå framme i en offentlig lokal.

  123. EU påverkar vår vardag, men också
    på ett brett politiskt sätt.

  124. -Hur kan vi påverka EU?
    -På olika sätt.

  125. EU kan kännas långt borta,
    men man kan påverka.

  126. Dels röstar vi till EU-parlamentet,
    men man kan påverka mellan valen.

  127. Man kan engagera sig i ett parti
    eller en organisation i någon fråga-

  128. -kanske miljö-
    eller kvinnorättsfrågor.

  129. Man kan också påverka via kommunen.
    De har ofta representation i EU.

  130. Ens fackförening, om man är med i en,
    kan också påverka EU.

  131. Det finns många olika kanaler.

  132. Folk kan känna att det inte
    spelar någon roll hur en röstar.

  133. Politikerna gör ju som de vill ändå.
    Spelar det någon roll?

  134. Politiskt deltagande spelar roll.

  135. Att rösta är att vara en politisk
    medborgare, men det finns fler sätt:

  136. Engagemang i samhällsservice,
    föreningsliv eller liknande.

  137. Att tro att man inte har makt är det
    vanligaste sättet att förlora makt.

  138. Det är viktigt att förstå
    att vi har makt och kan påverka.

  139. Varje röst kan göra skillnad,
    ensam eller i samarbete med andra.

  140. Både inom partierna
    och föreningslivet.

  141. Tack, Dalia, för alla bra svar.
    Ha det fint.

  142. Vi ses snart igen.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hur styrs Sverige?

Avsnitt 2 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om hur Sverige styrs. Varför är vi med i EU? Vilka har rösträtt i Sverige? Och vad gör kungen? Hamon Moravejzadeh intervjuar Dalia Mukhtar Landgren som är statsvetare.

Ämnen:
Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Politik, Politiska rättigheter, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Statsskick
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Nyanländ

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Arbete

Avsnitt 1 av 25

Om arbete och hur man söker jobb. Vad ska du tänka på inför en arbetsintervju? Och vad är ett CV? Nadine Jazzar intervjuar Ayse Andersson från Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hur styrs Sverige?

Avsnitt 2 av 25

Om hur Sverige styrs. Varför är vi med i EU? Vilka har rösträtt i Sverige? Och vad gör kungen? Hamon Moravejzadeh intervjuar Dalia Mukhtar Landgren som är statsvetare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Allmän hälsa

Avsnitt 3 av 25

Om den svenska sjukvården. Varför får man inte penicillin? Kan man få vård som asylsökande? Och vilken hjälp kan du som är hörselskadad få? Nadine Jazzar intervjuar Anna Nergård som är chefsläkare inom Stockholms läns landsting.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vuxenutbildning

Avsnitt 4 av 25

Är det bäst att satsa på arbete eller utbildning? Och vad kostar det att studera i Sverige? Nadine Jazzar intervjuar Inger Hellman som är studievägledare på SFI.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Högre utbildning

Avsnitt 5 av 25

Om högre utbildning. Vad betyder grundläggande behörighet? Och hur kan jag få min utländska examen godkänd? Och hur pluggar man på universitetet ifall man har dyslexi? Hamon Moravejzadeh intervjuar Cecilia Ulfsdotter, enhetschef på Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hitta bostad

Avsnitt 6 av 25

Hur hittar man bostad? Varför är det så svårt att få tag i en bostad? Och hur gör man för att inte bli lurad? Nadine Jazzar intervjuar Mahad Malingur, Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Barn

Avsnitt 7 av 25

Om barns rättigheter och föräldrars ansvar. Varför är det olagligt att slå sina barn? Hur kan man hjälpa sitt barn om hen är deprimerad? Hamon Moravejzadeh intervjuar Anneli Öhrling från Bris och Eva Harnesk från Rädda Barnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Psykisk ohälsa

Avsnitt 8 av 25

Om psykisk ohälsa bland nyanlända. Vi pratar bland annat om trauman och psykiska konskevenser av dem. Var kan man vända sig om man mår dåligt och vilken hjälp kan man få? Hamon Moravejzadeh intervjuar Trifa Shakely från Röda Korset.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asyllagen?

Avsnitt 9 av 25

Om den svenska asyllagen. Vad innebär den svenska asyllagen? Och hur kan den påverka mig som flykting eller skyddsbehövande? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Permanent uppehållstillstånd

Avsnitt 10 av 25

Om uppehållstillstånd i Sverige. Hur kan jag få ett permanent uppehållstillstånd i Sverige? Hur förnyar jag ett uppehållstillstånd? Och vad är skillnaden mellan ett tillfälligt uppehållstillstånd och ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Kan min partner få permanent uppehållstillstånd?

Avsnitt 11 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Kan min partner få ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia, programledare träffar Ignacio Vita, asylrättsadvokat, som svarar på frågan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asylreglerna?

Avsnitt 12 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vad betyder de svenska asylreglerna för mig och min familj? Kan vi återförenas i Sverige? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vilka räknas som anhöriga?

Avsnitt 13 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vilka människor räknas som mina anhöriga enligt svenska asylregler? Och vart kan jag ansöka om familjeåterförening? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad betyder försörjningskrav?

Avsnitt 14 av 25

Om försörjningskrav och familjeåterförening. Vad betyder försörjningskrav? Vad krävs för att få återförenas med sin familj i Sverige? Är reglerna annorlunda för ensamkommande barn? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Viktigt att veta om asyllagen

Avsnitt 15 av 25

Om asyllagen. Vad är det viktigaste att veta om asyllagen? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Stockholm, Sverige

För 15 år sedan lämnade Bienvenido Flores Ecuador för att leva som öppet homosexuell i Sverige. Idag arbetar han frivilligt och på egen hand för att förbättra EU-migranternas livssituation. Vi möter honom på gatorna när vakter vill köra bort tiggare och i domstolen tillsammans med rumänska Viorica som bor i ett skjul i skogen. Men rollen som hjälpare på egen hand gör också Bienvenido sårbar och att vara homosexuell gör det knappast lättare. Homofobi är ett problem han möter varje dag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mod

Linn

Linn blev gravid vid 15 års ålder och beslöt sig för att behålla barnet. Många runt omkring henne försökte påverka hennes beslut, både handgripligen och i form av näthat. Ingenting kunde dock få Linn att ändra sig och idag lever hon tillsammans med sin son.