Titta

UR Samtiden - Möt Almapristagaren 2016

UR Samtiden - Möt Almapristagaren 2016 : Möt Almapristagaren 2016Dela
  1. Tillåt mig presentera Meg och Maria.

  2. God afton, och varmt välkomna, alla ni
    som har kommit för att lyssna på oss.

  3. -Och varmt välkommen, Meg Rosoff.
    -Tack.

  4. Jag börjar med den oundvikliga frågan:
    Hur har ditt liv sett ut-

  5. -efter den där dagen i april när du
    trodde att det var försäljare på tråden-

  6. -men då det i själva verket
    var Boel Westin från ALMA-juryn-

  7. -som meddelade att du hade tilldelats
    Astrid Lindgren Memorial Award?

  8. Först trodde jag
    att de hade begått ett misstag.

  9. Att de kanske hade ringt fel.

  10. Jag sa tidigare att när man
    råkar ut för nåt riktigt livsomvälvande-

  11. -så tar det ett tag
    innan det sjunker in.

  12. Det är först den här veckan
    som det börjar sjunka in, för...

  13. Jag har fått en halv miljon mejl
    från alla jag nånsin har träffat-

  14. -och folk skrev: "Grattis! Du dricker
    väl skumpa och dansar hejvilt nu."

  15. Men i själva verket satt jag i ett hörn
    och oroade mig och hade huvudvärk.

  16. Jag tänkte: "Varför valde de mig?"

  17. De kanske säger:
    "Vi tyckte lite synd om dig."

  18. Men nu när jag börjar vänja mig
    vid tanken tänker jag: "Bra val!"

  19. -Det låter bra.
    -Men det tog lång tid.

  20. Men jag ska säga att... Som ni vet
    fanns det många namn på listan-

  21. -och bland dem fanns några av
    personerna jag beundrar allra mest.

  22. Illustratörer, författare och så vidare.

  23. Så jag är inte bara blygsam
    när jag säger att jag blev förvånad.

  24. Jag kan inte avslöja hur juryn arbetar-

  25. -men vi ger det inte
    till folk vi tycker synd om.

  26. Det låter bra
    att du har börjat vänja dig vid tanken.

  27. Ett av de underligare inslagen
    i din författarkarriär-

  28. -som ofta kommer upp i intervjuer-

  29. -är att du blev publicerad ganska...
    Låt oss säga "lite senare i livet".

  30. -Du debuterade i 40-årsåldern.
    -Med "Så har jag det nu", ja.

  31. Hur gick det till?
    Det var väl nåt med nån livskris?

  32. Ja. Jag brukade tycka att jag var
    väldigt gammal när jag började skriva-

  33. -men det var för tolv år sen, och nu
    tycker jag att jag var ganska ung.

  34. En livskris, ja. Jag hade jobbat
    i reklambranschen i ett antal år-

  35. -och jag var fylld av självförakt.

  36. Jag tänkte saker om: "Varför kan jag
    inte göra nåt som jag inte avskyr?"

  37. Och jag var usel på reklam.
    Jag gillade inte att sälja-

  38. -och jag fick ofta sparken.

  39. Oftast för att jag hade
    "en dålig inställning", är jag rädd.

  40. Sen fick min yngsta syster cancer-

  41. -och jag fick den där känslan
    som vi alla får nån gång i livet.

  42. Vi vet att vi ska dö, men vi känner
    det inte i magtrakten, så att säga.

  43. När hon dog tänkte jag...

  44. Jag började tänka
    på min egen begravning-

  45. -och jag tänkte att om jag
    blev påkörd av en buss nästa vecka-

  46. -så skulle min begravning bli patetisk,
    för...

  47. Jag haft att jobb jag hatar i femton år,
    och...

  48. Jag hade listor i huvudet med folk som
    blev författare när de var 70 eller 80.

  49. Nån skrev sin första bok vid 95 års
    ålder. Så det fanns hopp för mig.

  50. Jag insåg plötsligt att livet var kort,
    och att jag måste göra ett försök.

  51. Så jag försökte.

  52. Du försökte, säger du, men din
    första roman var en stor framgång.

  53. -Hade du förväntat dig det?
    -Jag hade inga förväntningar alls.

  54. Om jag hade vetat hur svårt det är
    att livnära sig som författare...

  55. Jag ville ju bara skriva en bok,
    och så tänker nog de flesta.

  56. Men sen ringer förläggaren
    och frågar när nästa bok är klar.

  57. Min reaktion var: "Vad menar du?
    Måste jag skriva två böcker?"

  58. Så...

  59. Den fick The Guardians pris för bästa
    barnbok innan den hade kommit ut.

  60. Jag fick veta att jag hade cancer-

  61. -en vecka
    innan "Så har jag det nu" kom ut-

  62. -så jag var inlagd på sjukhus
    när boken släpptes.

  63. Och jag var glad, för jag tänkte
    att om jag inte överlever-

  64. -så kommer folk säga
    "Synd att hon inte skrev fler böcker"-

  65. -i stället för "Patetiskt - det enda hon
    gjorde var att klaga på sitt jobb".

  66. Du säger att du var dålig på reklam,
    men du fortsatte med det.

  67. Det gör mig nyfiken.
    Är du envis av dig-

  68. -eller fanns det nånting
    i den branschen som lockade dig?

  69. Det var en intressant fråga.
    Ja, jag är envis.

  70. Jag behövde en inkomst.
    Jag var gift med en målare-

  71. -och han hade kunnat bo i en kartong
    vid motorvägen, men inte jag-

  72. -så nån var tvungen
    att dra in pengarna.

  73. Och...

  74. Jag kände väl nånstans
    att om jag höll på med det länge nog-

  75. -så skulle jag förstå hur man gör.
    Det är ett slags metafor för mitt liv.

  76. Jag har alltid haft svårt
    att förstå strukturen, reglerna.

  77. Först när jag började skriva förstod jag
    att det fanns ett yrke utan regler.

  78. Det var nåt mer du ville veta.

  79. Jag undrade
    om det fanns nåt i det yrket som du...

  80. Just det. Och ja, det fanns nånting där.

  81. Jag har ofta jämfört det med
    ett slags medeltida lärlingskap-

  82. -där ens föräldrar säljer en
    till en skomakare när man är fyra-

  83. -och de första tio åren får man bara
    bära fram spikarna till skomakaren.

  84. Och när man kan det, efter tio år,
    får man slå i en spik.

  85. Men bara just den spiken i tio år.
    När man är 50 kan man göra en sko.

  86. Så var det att jobba
    i reklambranschen, för...

  87. Det finns delar av skrivandet, oavsett
    vilket skrivande man sysslar med-

  88. -som hjälper en med allt annat
    skrivande. Att skriva reklam var bra-

  89. -för det var ingen
    som ville läsa det jag skrev.

  90. När man skriver en annons
    så vet man att ingen vill läsa den.

  91. Jag var tvungen att skriva den-

  92. -på ett sätt som övertygar läsarna-

  93. -som tror sig veta
    att de kan allt om tvättmedel...

  94. Hur får man dem att tro att tvättmedlet
    är annorlunda, fast det inte är det?

  95. Det var en intellektuell utmaning.

  96. Det blev snart en deprimerande
    intellektuell utmaning-

  97. -men det var en utmaning. Hur säljer
    man nånting som inte går att sälja?

  98. Hur var det med skrivandet på fritiden?

  99. Skrev du redan som barn?

  100. Det är svårt att förstå att...

  101. Din första roman var fantastisk,
    med ett perfekt tonläge.

  102. Den kan inte ha kommit
    ur tomma intet.

  103. Jag hade inga manus i byrålådan.
    Jag skrev inga berättelser.

  104. Mellan 8 och 45 års ålder-

  105. -skrev jag en artikel för en tidning-

  106. -som handlade om affischer i Londons
    tunnelbana. Jag vet inte varför.

  107. Jag var nog så övertygad om att
    det inte gick att jag inte ens försökte.

  108. Jag var även en sån där smart,
    högpresterande flicka-

  109. -som hade läst hundratusentals
    böcker, så nånstans tänkte jag:

  110. "Om jag inte kan skriva en lika bra bok
    som böckerna jag verkligen älskar..."

  111. "Jag vill inte bara skriva en bok."

  112. Det var nog en del av problemet.

  113. Om jag inte kan vara jätteduktig
    på det så låter jag hellre bli.

  114. Det är verkligen sorgligt,
    men så var det.

  115. Du läste mycket redan som barn.
    Jag tittade på din gamla hemsida-

  116. -där du hade listor med böckerna
    du hade läst. Och du mognade tidigt.

  117. Var det Sendaks "Till vildingarnas land"
    som stod först på listan?

  118. Nej, den andra boken. Det här
    är viktigt. Det var "I nattköket".

  119. Alla älskar "Till vildingarnas land",
    med rätta-

  120. -men "I Nattköket" är en av de
    underligaste barnböckerna nånsin.

  121. Den handlar om en dröm,
    och så de där tre figurerna som säger:

  122. "Mjölk i vår smet, mjölk i vår smet,
    vi bakar kaka, men ingen kan se't."

  123. Jag läste den oavbrutet för min dotter,
    som då var fyra eller fem år gammal.

  124. Senare sa hon:
    "Du traumatiserade mig."

  125. "Den var väldigt läskig,
    och du borde inte ha läst den för mig."

  126. Men jag gillade den.

  127. Och Maurice Sendak... Det var
    ett av problemen med ALMA-priset.

  128. Man vill ju inte få samma pris som
    Maurice Sendak, för han är ju en gud.

  129. I intervjuer med dig har jag sett
    att du hade en berättelse-

  130. -som du lämnade in för publicering
    innan din första roman kom ut-

  131. -och det var väl nån sorts hästhistoria?

  132. De kallas för hästböcker i USA
    och ponnyböcker i England, och jag...

  133. De finns säkert i Sverige med, de där
    barnen som har nån genetisk brist-

  134. -som gör att de älskar hästar
    över allt annat.

  135. Jag älskade hästböcker,
    fast jag var livrädd för hästar.

  136. Hästböcker kändes så trygga,
    för de följde ett visst recept.

  137. Jag läste alla hästböcker som hade
    getts ut i USA, men sen tog de slut.

  138. Så okej, jag skulle skriva en bok, men
    jag kunde inte skriva en "riktig" bok-

  139. -för jag kunde inte vara som mina
    hjältar, och jag var usel på handling.

  140. Men en hästbok kunde jag skriva-

  141. -för det finns bara två olika handlingar
    i världens alla hästböcker.

  142. I en av dem
    är det en hästtävling på slutet-

  143. -där den där
    otroligt snobbiga tjejen förlorar.

  144. Och hjältinnan vinner, mot alla odds.

  145. Den andra
    handlar om en rik och en fattig tjej.

  146. Den rika tjejen har en jättefin häst,
    men den fattiga tjejen har ingenting.

  147. Vi vet att den fattiga flickan på nåt
    sätt får den vackra hästen på slutet.

  148. Så jag bestämde mig för att skriva den.

  149. Jag började skriva på den, och jag
    gjorde en förvånande upptäckt-

  150. -nämligen att böcker inte bara
    bygger på en idé som man har fått-

  151. -utan de kommer från en plats
    djupt inne i ens medvetande.

  152. När jag skickade in boken
    till en agent sa hon:

  153. "Du skriver bra, men jag kan inte ge ut
    en hästbok med så här mycket sex i."

  154. Jag var i fyrtioårsåldern,
    och inte helt sextokig-

  155. -men det finns ett moment
    i varje hästbok-

  156. -där den rika flickan far
    måste hitta en tränare-

  157. -till sin dotter.
    Oftast är det den rika flickans far.

  158. Han hittar han en kille i en rullstol
    eller som haltar efter en olycka.

  159. En före detta olympisk ryttare
    eller en före detta kavallerist.

  160. Ett ess i sadeln i sin ungdom,
    som nu får en andra chans.

  161. Men i min bok
    så skickade jag pappan till Paris-

  162. -och där hittade han
    en ung, stilig olympisk ryttare-

  163. -som hade haft några motgångar,
    och han blev den unga flickans lärare.

  164. Ni kan ju tänka er vad som hände.
    Han var 25 år gammal.

  165. De gillar inte varandra,
    men så en mörk kväll i stallet-

  166. -när alla svettas
    och hästlukten är överallt...

  167. Plötsligt
    så hade jag skrivit en sexscen.

  168. Jag skrev ner den, men sen tänkte jag:
    "Vänta lite nu..."

  169. "Sex mellan en 25-åring
    och en 15-åring är nog olagligt."

  170. Men det var ju bara att haka på.
    Sexscenen var klar-

  171. -och sen kallas polisen in, för det
    handlade ju om sex med minderårig-

  172. -och vi vet inte ens
    om flickan hade samtyckt.

  173. Och så förflöt hundratals sidor,
    helt utan hästar.

  174. Det blev en tämligen mörk historia-

  175. -om hemska saker.

  176. Jag lärde mig att det inte spelar
    nån roll vilka avsikter man har.

  177. Man vill skriva en hästbok,
    men man kan stöta på patrull.

  178. Det har hänt flera gånger, så jag säger
    inte till förlaget vad jag skriver på-

  179. -för oftast blir det nåt helt annat.

  180. Du sa att du måste följa berättelsen.

  181. Är det så du närmar dig författandet?

  182. Ja. Världens samlade barnboks-
    författare och övriga författare-

  183. -är uppdelade i folk som...

  184. ...i stort sätt
    lägger upp handlingen förväg.

  185. Ett bra exempel är J.K. Rowling, som...
    Jag antar att hon...

  186. Hon skissade upp grunddragen
    för alla Harry Potter-böcker.

  187. Hon hade åtminstone en bild av
    hur den sista skulle se ut.

  188. Skriver man sju böcker
    så måste man ju knyta ihop allting-

  189. -och det är svårt
    om man inte vet hur det slutar.

  190. Jag fungerar tvärtom.
    Jag brukar börja med en enstaka rad.

  191. Eller med en person eller nån vag idé.

  192. Och sen följer jag bara med.

  193. Jag hamnar oftast inte
    där jag hade tänkt-

  194. -utan ofta på underliga
    och besynnerliga platser.

  195. Dina böcker är väldig känslobetonade.

  196. Det är...

  197. De kan vara äventyrliga,
    tragiska, upprörande-

  198. -eller underbart magiska,
    och så vidare-

  199. -men de är väldigt känslobetonade.

  200. Hur ser skrivprocessen ut? Är det
    nåt väldigt känslomässigt för dig?

  201. Jag får nog svara nej.

  202. Det är som att fråga en komiker
    om denne skrattar åt sina egna skämt.

  203. Svaret på den frågan
    är naturligtvis nej.

  204. Väldigt sällan,
    när jag har ombetts läsa-

  205. -ett avsnitt ur mina böcker
    som nån annan har valt...

  206. Som med "Så har jag det nu".
    Jag satt i ett litet bås på BBC-

  207. -som hade nåt slags uppkoppling
    till nåt annat ställe.

  208. De bad mig att läsa ett visst stycke,
    och det handlade om min syster-

  209. -som hade dött, och när jag läste det
    hade jag svårt att hålla inne gråten.

  210. Men det är väldigt ovanligt.
    Oftast när man skriver...

  211. När jag skriver...

  212. Det... Det är inte
    ett transliknande tillstånd, men...

  213. Jag blir inte... Jag blir inte arg
    när jag skriver ett argt stycke-

  214. -och jag gråter inte
    när jag skriver om nåt sorgligt.

  215. Men ibland när jag bläddrar tillbaka
    och tittar på det igen-

  216. -så undrar jag var jag fick det ifrån.

  217. För det finns
    ett slags känslomässig sanning-

  218. -i dina personbeskrivningar.

  219. Jag tror att skrivandet
    kommer från väldigt långt inom oss-

  220. -och om man funderar över
    vad som gör att man gillar en bok-

  221. -så är det ofta det man känner igen.

  222. Det där som kommer
    från det omedvetna.

  223. Jag har tänkt mycket på
    varifrån skrivandet kommer ifrån-

  224. -och jag vet inte hur det är på svenska-

  225. -men på engelska
    pratar folk ofta om "the zone".

  226. Jag hatar det uttrycket,
    och alla använder det.

  227. -Nåt slags...
    -För mig är det bara ett ord.

  228. Som att man är nånstans, och
    man vet inte hur man kommer dit igen.

  229. Jag ser det
    som en stor klump av det omedvetna.

  230. En stor, mörk plats.

  231. Där finns även den medvetna hjärnan,
    och så finns det en bro mellan dem.

  232. Och de flesta, precis som jag-

  233. -är för upptagna med att jobba,
    uppfostra barn och oroa sig för huslån-

  234. -för att ägna nån större tid
    i det där stora mörkret.

  235. Men författare tillbringar
    större delen av sina liv där-

  236. -och då blir det lättare att gå
    fram och tillbaka över den där bron.

  237. Eftersom man gör det oftare.

  238. Det är så jag brukar beskriva det.
    Det underlättar om jag kan rita upp det.

  239. Men jag vet att ni har bra fantasi.

  240. Hur är det att skriva
    för just unga vuxna?

  241. Du brukar säga att du inte
    tänker på läsarna när du skriver.

  242. Att det oftast är förlaget
    som avgör klassificeringen.

  243. En del av dina böcker ges
    i några länder ut för unga vuxna-

  244. -och i andra länder för vuxna.

  245. Jag vill inte tänka på läsarna,
    för om man gör det-

  246. -så börjar man oroa sig för
    huruvida de kommer att gilla det.

  247. Jag kan inte oroa mig för huruvida
    folk kommer att gilla mina böcker.

  248. Jag måste skriva
    det som måste skrivas.

  249. Så i slutändan
    skriver jag för mig själv.

  250. Jag gillade det som sades under
    introduktionen, att jag skriver för...

  251. Ingmar sa att jag skriver
    för ungdomen inom oss alla.

  252. Det kanske är den omogna personen
    inom oss, men...

  253. Jag tror inte
    att hela det här med att växa upp-

  254. -är så viktigt som folk verkar tycka.

  255. Så jag skriver om den där delen av livet
    där den där bågen börjar-

  256. -när man börjar tänka på
    hur man blir en människa.

  257. Och den tar inte slut förrän man dör.

  258. Förvånades du när "Så har jag det nu"
    klassades som en bok för unga vuxna?

  259. Nej, för jag hade skaffat en agent-

  260. -som representerade författare
    av böcker för unga vuxna.

  261. Jag hade inte läst
    en bok för unga vuxna på 30 år.

  262. Varför skulle jag det? Och det fanns
    inte så många när jag växte upp.

  263. Men jag gillade huvudpersoner
    som var på gränsen till vuxenvärlden.

  264. Det kunde vara Henrik V i "Kung
    Henrik den fjärde" del ett och två-

  265. -en förtappad själ som
    bara var ute och rumlade med Falstaff-

  266. -tills han håller ett underbart tal
    om hur det nu är dags att bli prins.

  267. Den pjäsen
    handlar verkligen om att bli vuxen.

  268. Eller "Stolthet och fördom". Elizabeth
    Bennet är 19 eller 20 år gammal-

  269. -och hon befinner sig där på gränsen
    och gör en del barnsliga antaganden-

  270. -men får med tiden en större förståelse
    för vad det innebär att vara vuxen.

  271. Jag skulle kunna...
    Jag ska skriva en avhandling nån dag-

  272. -om böcker för vuxna som i själva
    verket är böcker för unga vuxna.

  273. Dina böcker problematiserar även
    vår föreställning-

  274. -om vad ålder egentligen är.
    Ålder är biologisk, men även social-

  275. -och många av personerna i dina
    böcker har liksom alla åldrar inom sig.

  276. De är ofta... Som i din första bok-

  277. -där Edmund, tror jag det var,
    som är som en...

  278. Han är tonåring,
    men han kör bil och röker.

  279. Han beter sig som en vuxen.

  280. Det ironiska är att... Jag har alltid
    varit intresserad av kloka barn-

  281. -och i vissa böcker av kloka bebisar.

  282. I "Justin Case" finns det en bebis som
    är mycket klokare än sin tonårige bror.

  283. Han försöker förklara för sin bror...
    Och han kan inte ens prata-

  284. -så monologen finns bara i hans
    huvud. Han säger till sin bror:

  285. "Så här är det: Om man vill ha nånting
    så måste man vara väldigt specifik."

  286. Han kan bara ett par ord,
    så han säger: "Anka."

  287. Och hans bror,
    som inte har hört den här monologen-

  288. -tänker "Jaha, han vill ha sin anka",
    så han hämtar den.

  289. "Där ser du. Om man säger vad
    man vill ha så hämtar folk det åt en."

  290. Men det är fortfarande logik
    på bebisnivå.

  291. Det är inte
    en bebis som är som en 50-åring-

  292. -utan en bebis som förklarar för nån
    som har blivit väldigt komplicerad-

  293. -hur man förenklar tankeprocessen.

  294. Jag tror nog att alla känner kloka barn.

  295. Man stöter på dem ibland,
    och det kan vara ganska chockerande.

  296. En vän fick barn, och hon tog hem
    sin en dag gamla bebis, och vi andra...

  297. Hon var en av de första
    som skaffade barn, och vi utbrast:

  298. "En bebis! Ta ett glas!" Och alla drack.

  299. Bebisen, som jag minns det,
    och jag minns nog fel-

  300. -satt bara och tittade på oss,
    och såg ut att tänka:

  301. "Skämtar ni?
    Är så här det är att vara människa?"

  302. Bebisen tänkte antagligen inte alls så-

  303. -men hennes blick fick mig att tro
    att hon hade levt ett tidigare liv.

  304. Unga barn har ett visst sätt att se på
    en. De är inte rädda för ögonkontakt.

  305. Vissa mer än andra.

  306. Mila i "Picture Me Gone"
    är en annan sån där väldigt klok...

  307. Men hon är mer normalbegåvad, tycker
    jag.

  308. Hon är mer observant
    än de andra i rummet.

  309. Hon är en iakttagare, och...

  310. Just då var jag besatt av "Sherlock"
    med Benedict Cumberbatch.

  311. Jag älskade att Sherlock mötte nån-

  312. -och man såg en massa undertexter
    på kroppen. "Har en orange katt."

  313. "Åt pannkakor till frukost."

  314. En av de stora dragningskrafterna
    hos Sherlock Holmes-

  315. -är tanken på att man kan vara en
    person som ser mer i en situation-

  316. -än alla andra.

  317. Det är en sån där föreställning
    som vi alla älskar.

  318. Jag råkade ut för nåt sånt
    när jag jobbade med reklam.

  319. Jag jobbade
    med en stor pojke från norra England-

  320. -och han var inte särskilt sofistikerad.

  321. Han läste inte så mycket och han
    var inte... Han var bara en stor pojke.

  322. Vi gick in på en intervju tillsammans,
    och vi kom ut tillsammans-

  323. -och han sa: "Det där
    gick ju ganska bra." Och jag sa:

  324. "Det var så spänt i rummet. Vilken
    hemsk stämning. Jag var så obekväm!"

  325. Han bara tittade på mig. "Vadå?"
    "Nåt var fel i det där rummet."

  326. Senare fick vi reda på
    att killarna som hade intervjuat oss-

  327. -hade fått sparken samma morgon,
    men de träffade oss ändå.

  328. Så jag har ett begrepp om den
    känslomässiga stämningen i ett rum-

  329. -men det hade inte han. Men vi
    ligger på samma skala, och Mila med.

  330. Ja, hon har
    en nästan övernaturlig förmåga-

  331. -och det förekommer ofta hos dig.

  332. Som Daisy och Edmund -
    har de verkligen en telepatisk kontakt-

  333. -eller är det bara i deras fantasi?

  334. Samma sak
    med rösterna som Justin hör.

  335. Det finns alltid med där nånstans,
    och jag har tänkt på det där.

  336. Skulle du säga att du skriver fantasy
    eller magisk realism eller...?

  337. Jag tror att jag... Jag är helt klart
    intresserad av verklighetens utkanter-

  338. -och det är väldigt intressanta platser.

  339. Alla har vi varit där, men ibland
    är vi så måna om att vara rationella-

  340. -att vi inte låtsas om det.
    Nånting underligt kanske händer...

  341. Man lyfter luren för att ringa en vän
    som man inte träffat på tio år-

  342. -och så är det upptaget
    för att samma vän försöker ringa en.

  343. Och man utbrister:
    "Vilket sammanträffande!"

  344. Det är sånt som händer i verklighetens
    utkanter, och jag påstår inte att det...

  345. Att det är nåt magiskt, ödet eller Gud.

  346. Men jag tror att man måste studera
    de här sakerna när de inträffar.

  347. Försöka förstå varför de inträffade.
    Eller bara lägga märke till dem.

  348. Jag ägnar mycket tid åt att lägga märke
    till vad som sker i utkanterna.

  349. En anledning är nog
    att jag som barn var väldigt dålig på-

  350. -att förstå var verkligheten tog slut
    och fantasin började.

  351. Så det kanske var
    en oförmåga att förstå-

  352. -var verklighetens utkanter fanns
    som drev mig dit.

  353. Betraktar jag det som fantasy
    eller magisk realism? Inte direkt.

  354. Med "I begynnelsen var Bob" insåg jag
    att jag hade skrivit en sexscen-

  355. -mellan en nitton år gammal Gud
    och en vacker ung flicka, en människa.

  356. Och jag tänkte: "Jösses, jag har skrivit
    en paranormal kärlekshistoria."

  357. Så man kan alltid
    sätta etiketter på saker, men...

  358. Det är väldigt svårt att sätta etiketter
    på dina böcker. Det är...

  359. Det är jag naturligtvis glad för.

  360. För du blandar både åldrar och genrer.

  361. "The Bride's Farewell"
    kan ju mycket väl ses som en hästbok.

  362. Du plockar saker från lite överallt och
    sätter ihop dem på överraskande sätt.

  363. Jag skrev trots allt ingenting på 46 år-

  364. -så allt samlades nånstans...

  365. -Det låg och kokade där uppe.
    -Ja, precis.

  366. Många idéer från min barndom
    börjar komma tillbaka.

  367. När jag var fem eller sex så
    brukade jag åka buss hem från skolan-

  368. -och vi hade lärt oss
    på religionskunskapen-

  369. -att Gud är allsmäktig och allvetande.

  370. Och trots min ringa ålder tänkte jag:
    "Vänta lite nu..."

  371. Jag tänkte inte:
    "Varför skapade han cancer?"

  372. Jag tänkte:
    "Varför måste jag åka buss hem?"

  373. "Jag borde
    bara kunna...och så var jag hemma."

  374. "Där har han verkligen tabbat sig."

  375. Så jag har uppenbarligen
    en något konstig hjärna.

  376. Den är nog inte konstigare än andras-

  377. -men jag är nog mer uppmärksam
    på de konstiga sakerna.

  378. Det pratas mycket om katastroferna
    i dina böcker, och det är en del sånt.

  379. Ett tredje världskrig,
    och en flygolycka i "Justin Case".

  380. Men jag tycker att det är orättvist, för
    det händer många fina saker också.

  381. Det sker mirakel i dina böcker,
    som ett resultat av...

  382. ...de svåra situationerna
    personerna hamnar i.

  383. Och många av personerna
    i dina böcker är överlevare.

  384. Daisy överlever kriget på nåt sätt.

  385. Justin snubblar omkring
    tills han till slut hittar nånting.

  386. Jag vet inte...

  387. Om vi utgår ifrån
    att mina böcker kommer härifrån-

  388. -så antar jag att mycket av det
    kommer från en känsla-

  389. -att jag överlevde flera årtionden
    där jag var olycklig och förvirrad-

  390. -och i största allmänhet
    osäker på världen.

  391. Jag brukar säga att min ungdomstid,
    den där tiden-

  392. -när barn är förvirrade
    och osäkra på världen-

  393. -och gör uppror och...

  394. Allt sånt där som ska hända
    när man är mellan tretton och nitton-

  395. -hände när jag var
    mellan tretton och 45. Eller 55.

  396. Min ungdomstid
    varade alldeles för länge.

  397. Men... Jag har blivit misstänksam.

  398. Jag har trott att jag var ungdom
    för länge, och nu är jag misstänksam-

  399. -mot såna som säger
    att de blev vuxna tidigare-

  400. -för jag vet inte
    om jag tror på vuxna längre.

  401. Det kanske är de som är en fantasi.

  402. Att tänka att man har löst
    livets gåta och kan koppla av-

  403. -och man vet vad man vill och allt går
    som det ska, är att bädda för katastrof.

  404. En enorm tröst jag får
    när jag läser dina böcker-

  405. -är att världen
    kanske är en kaotisk plats-

  406. -men...man kan klara sig ändå.
    Även om de underligaste saker händer.

  407. Jag tror på vissa saker,
    som vänskap och kärlek.

  408. Och de formerna
    av vänskap och kärlek kan anta-

  409. -miljontals olika ansikten och former.

  410. Det kan vara kärleken till en
    utdöd pingvin, som i en av böckerna.

  411. Eller så kan det vara...
    Det kan vara sexuell kärlek eller...

  412. Den stora kärlekshistorien
    i "Så har jag det nu"-

  413. -är inte mellan Daisy och Edmund,
    utan mellan Daisy och Piper.

  414. En fantastisk kärlekshistoria.

  415. Det förhållandet räddar henne mer
    än förhållandet med Edmund-

  416. -för hon tvingas
    ta ansvar för nån annan.

  417. Och hon får vara viktig för nån.

  418. Och eftersom
    hon ansvarar för nån annan-

  419. -måste hon komma ut ur sitt skal,
    och...

  420. Ibland handlar det bara om
    att se förhållanden på olika sätt.

  421. Jag har sett i böcker och filmer...

  422. När man ser dåliga förhållanden mellan
    en man... Ett partnerskap.

  423. I vanliga fall är en av dem hjälten
    och en god person-

  424. -medan den andra är ett kräk,
    en dålig person.

  425. Fast i själva verket så tror jag
    att det är så, att om två personer-

  426. -som är fel för varandra blir ihop,
    så får de varandra att se hemska ut.

  427. Den ena verkar behövande och smått
    galen och den andra verkar sadistisk.

  428. Men tillsammans med andra personer
    kanske de är underbara.

  429. Så det har jag också tänkt på mycket,
    vad som händer i ett dåligt förhållande.

  430. Är det en person som är dum, eller
    handlar det bara om dålig matchning?

  431. Ingen är ensam. Man är alltid
    tillsammans med nån annan.

  432. Och man definieras
    i relation till andra människor.

  433. Du skriver även
    om alternativa livsstilar.

  434. Jag tänker på böckerna
    vi inte har nämnt-

  435. -"Den jag var"
    och "The Bride's Farewell".

  436. En handlar om en ung pojke som inte
    vill vara den han förväntas vara.

  437. Den andra handlar om en ung flicka
    som vill vara den hon förväntas vara.

  438. Varför dras du till dessa teman?
    För att du är en rebell?

  439. Jag vill inte avslöja alla hemligheter.
    Jag var mer mystisk för en timme sen.

  440. Tänk på saken. Jag är en vit,
    amerikansk medelklasskvinna-

  441. -som växer upp i förorten
    på 60- och 70-talet-

  442. -och alla jag känner förväntar sig
    att jag ska gå på ett bra universitet-

  443. -och gifta mig
    med en Harvard-utbildad advokat-

  444. -och skaffa en fin bil
    och ett vackert hus, skaffa några barn-

  445. -och leva lycklig i alla mina dagar.
    Det var förväntningarna på mig.

  446. Jag gjorde inte uppror mot dem -
    jag klarade bara inte av det.

  447. Jag ville vara normal, men jag kunde
    inte lista ut hur jag skulle göra.

  448. Det började gå väldigt fel
    när jag kom in på Harvard.

  449. Alla dunkade mig i ryggen.
    "Grattis, nu är din framtid utstakad."

  450. "Du äktar en Harvard-man, får en
    Harvard-bebis, köper ett Harvard-hus"-

  451. -"får en Harvard-karriär
    och en fin Harvard-begravning."

  452. Jag var där i ungefär...

  453. Det känns som sex minuter,
    men det var nog ett par veckor.

  454. Det började bara kännas så fel,
    och jag gillade inte att vara där.

  455. Jag vet inte om det var
    mitt eller skolans fel, eller bådas.

  456. Det var nog
    ett väldigt konservativt ställe.

  457. Jag var inte så intresserad av...

  458. Jag hade haft underbara lärare
    och läst fantastiska böcker.

  459. Nu satt jag i stora föreläsningssalar,
    och ingen... Det var inte lika intimt.

  460. Jag ville bli kär, och jag var inte
    så intresserad av litteratur.

  461. Så jag slutade, och jag
    flyttade till London när jag var nitton.

  462. Jag blev kär, och jag gick på konst-
    skola, vilket också var en katastrof.

  463. Jag bodde i en stor, smutsig,
    dysfunktionell, kaotisk stad-

  464. -i ett och ett halvt år,
    och jag var så lycklig.

  465. Ingenting fungerade.
    Elen strejkade, brödet strejkade.

  466. Försök säga det till en amerikan.

  467. Det gick inte ens att begripa.

  468. Och så regnade det hela tiden.
    Men jag var lycklig.

  469. Så...

  470. Mina hjältar som söker efter en plats
    där de kan bli lyckliga gör det jag...

  471. Och de hittar lyckan, men de måste...

  472. Det är ingen lätt resa för dem.
    Alla måste de offra nånting.

  473. Tja, livet är svårt.
    Så gott som alla här inne-

  474. -har haft ganska bekymmerslösa liv
    jämfört med många andra i världen.

  475. Några av barnen
    som jag träffade i morse-

  476. -kommer från hemska situationer
    med krig och...

  477. Men det krävs inga krig
    för att livet ska kännas svårt.

  478. Förlust och smärta
    är alltid närvarande-

  479. -och om det inte skulle vara det
    så lyckas vi ibland hitta det ändå-

  480. -vilket är ännu en brist
    i den mänskliga naturen.

  481. Även om dina ämnen
    ibland är ganska allvarliga-

  482. -så är du inte rädd-

  483. -för att även
    fylla dina böcker med humor.

  484. Vi har flickan som föder en älgbebis-

  485. -och förstås hela tanken bakom
    "I begynnelsen var Bob".

  486. Vad har humorn för roll
    i ditt författarskap?

  487. Är humorn en försvarsmekanism
    eller en resurs?

  488. Både och.

  489. Det var nog därför
    jag drogs till England.

  490. Engelsmännen är... De kanske inte
    är lika dystra som finnarna-

  491. -eller svenskarna uppe i norr-

  492. -men engelsmännen
    är proffs på att vara dystra.

  493. Om det är en vacker dag säger alla:
    "Åh, det är så varmt!"

  494. -Så säger jag också.
    -En fin dag kan de säga:

  495. "Det regnar inte än, nej."

  496. Den där förväntningen-

  497. -att livet bara är en lång börda,
    full av hemskheter.

  498. Men det gör dem även väldigt roliga,
    och de skrattar mycket.

  499. För mig är det sånt
    som gör livets elände uthärdligt.

  500. Du har kallat dig för en humoristisk
    melankoliker. En glad melankoliker.

  501. Ja. Jag har depressionen i blodet-

  502. -vilket löper genom hela min släkt-

  503. -och de flesta författare jag känner
    är en aning deprimerade.

  504. Men jag är ganska munter av mig. Jag
    inleder inte varje dag med att gråta.

  505. Livet rullar på-

  506. -och det som gör det uthärdligt är
    förmågan att kunna skratta åt saker.

  507. "Konstigheternas drottning."
    "Hon skriver som Beckett på ecstasy."

  508. Det är sånt som kritikerna
    har sagt om dig. Känns det okej att...

  509. Jag älskar det.
    Det där är mina två favoriter.

  510. "Konstigheternas drottning"
    var L.A. Times.

  511. Det är nog lätt att vara konstig i L.A.,
    för alla ser likadana ut.

  512. Beckett var en av mina favoriter
    när jag var femton-

  513. -så "Beckett på ecstasy"... Vem skulle
    inte vilja vara Beckett på ecstasy?

  514. -Läser du recensioner?
    -Ja.

  515. Det är inte alla författare som gör det.

  516. Jo, det gör jag.

  517. Recensenterna har nästan alltid
    varit ganska snälla mot mig-

  518. -om inte förläggaren
    gömmer de dåliga.

  519. Ja, du borde läsa dem,
    för de är väldigt...

  520. De brukar vara snälla,
    för jag är en litterär författare-

  521. -och det gillar recensenterna.
    De riktigt knäckande recensionerna-

  522. -hittar man på Goodreads eller
    Amazon, men de allra värsta...

  523. Om man är påtänkt
    för Carnegiepriset i England-

  524. -så finns det ett forum
    där hundratals ungar "skuggar" en.

  525. Det finns fem eller sex möjliga
    pristagare, så under månaderna-

  526. -fram till att vinnaren tillkännages-

  527. -så läser barnen
    de tilltänka pristagarnas böcker.

  528. Och de kommentarerna
    är särskilt brutala.

  529. Jag vann med "Justin Case" och var
    tilltänkt med de två böckerna efter det-

  530. -och tredje gången var det barn som
    skrev: "Inte en Meg Rosoff- bok till!"

  531. "Jag tar hellre livet av mig
    än att läsa en till av hennes böcker!"

  532. "De är så tråkiga! Inget händer ju."
    Massvis med såna kommentarer.

  533. Det är bra att läsa sånt, för då
    riskerar man inte att bli för arrogant-

  534. -och så inser man
    att alla inte kan gilla ens böcker.

  535. Särskilt inte när det gäller barn.
    Mina böcker passar en viss sorts-

  536. -lite mer eftertänksamma
    och läsvana barn.

  537. Barn som bara vill ha
    ett fantastiskt äventyr blir uttråkade-

  538. -för jag är inte så intresserad sånt.
    Så jag känner med dem.

  539. Det är viktigt för mig att inse
    att jag orsakar en del barn viss smärta.

  540. Hur är det med alla djur i dina böcker?

  541. Det är hundar överallt, när man
    väl börjar leta efter dem, hästar...

  542. Älgar. Eck.

  543. -Eck, ja. Min favorit.
    -Jag älskar den.

  544. -Var kom han ifrån? Är det en han?
    -Jag tror det. Ja, det är det.

  545. Nån klagade över att djuren i
    barnböckerna oftast är av manligt kön.

  546. Så jag känner mig lite skyldig.

  547. För de som inte har läst boken
    så är Eck Guds husdjur.

  548. Ja, Guds mamma
    vinner den åt honom på poker-

  549. -och han är det sista exemplaret
    av en nästan utdödd art.

  550. Orsaken till att de nästan är utdöda
    är att de är otroligt läckra-

  551. -så folk äter upp dem.
    De steker dem i smör.

  552. Så Eck vet
    att han kommer att bli uppäten-

  553. -och det är rätt sorgligt,
    för han är medveten om det.

  554. Jag måste nog säga
    att han inte blir uppäten.

  555. Jag vill inte att nån ska undvika boken
    för att den är för sorglig.

  556. Var kommer alla djur ifrån?

  557. Det var nog alla år utan pojkvän
    eller en massa vänner.

  558. Jag var inte särskilt populär,
    utan var en ganska nördig tonåring.

  559. Jag hade en hund, och det var det
    jag önskade mig över allt annat.

  560. Sen var jag helt utan husdjur i 30 år.

  561. Nej, jag hade fiskar. Men jag
    var väldigt fäst vid mina fiskar.

  562. Jag brukade drömma om dem. Jag
    hade dem på kontoret när jag jobbade.

  563. Jag drömde att de hade hamnat på
    golvet och låg och kippade efter luft.

  564. De höll på att dö,
    och jag försökte rädda dem.

  565. Alla som har erfarenhet av jungiansk
    psykoterapi vet vad det handlar om.

  566. Kvävning.

  567. Jag känner på nåt vis
    att jag delvis är ett djur.

  568. Jag känner
    ett slags koppling till djuren.

  569. Det är många som känner så,
    det är nog inte så ovanligt, men...

  570. Och det blir värre med åldern.
    Jag har två helt galna hundar.

  571. -En av dem är en mördare.
    -Jaså?

  572. Han dödar allt han ser.
    Han är en jättesnäll hund-

  573. -och han ser ut som en nallebjörn.

  574. Men han är programmerad
    på ett visst sätt-

  575. -och om han ser en katt
    eller en räv eller en hare så...

  576. Han orsakar mig stora besvär.

  577. Vi fick flytta, för grannkatten...

  578. I din senaste roman, som gavs ut för
    vuxna, "Jonathan bortom all kontroll"-

  579. -har vi två väldigt viktiga hundar, som
    på sätt och vis är mycket smartare-

  580. -än huvudpersonen.

  581. Ja, fast det var inte...

  582. -Hundar vandrar visst in i dina böcker?
    -Ja.

  583. Justin Case var först. Och så Boy,
    som är en osynlig greyhound.

  584. Men det var så bisarrt,
    för jag satt i min fars hus i USA.

  585. Jag passade honom när han var sjuk,
    och jag jobbade vid köksbordet.

  586. Jag hade såna problem med boken-

  587. -och plötsligt var den en greyhound
    som vandrade in på sidorna-

  588. -och liksom sa: "Jag ordnar det här."
    Och det gjorde han.

  589. Den där känslan när djur eller
    människor bara dyker upp på sidorna-

  590. -är överväldigande.
    Jag brukar förklara det med...

  591. Jag hade inga hundar då,
    men nu förklarar jag det-

  592. -med att mina hundar sover
    under skrivbordet när jag skriver.

  593. Jag vet inte vad de sysslar med
    när jag går ner och gör te-

  594. -men jag är övertygad om att
    de skriver in sig själva i böckerna.

  595. Så jag vet inte.
    Men det är det jag menar med djuren.

  596. Vi projicerar hela liv på dem-

  597. -som vi inte kan veta
    om de faktiskt har.

  598. Min mor bor i San Francisco
    och är 86 år gammal-

  599. -och om man kommer hem till henne-

  600. -så finner man hennes svarta hund
    utsträckt i hennes vita soffa.

  601. Och hon tittar på honom och säger:
    "Han vet att han inte får göra så där."

  602. Om han vet det
    så säger han det inte till nån.

  603. Jag ville fråga lite
    om barnboksbranschen.

  604. Du är inte bara engagerad i den
    som författare-

  605. -utan du har kurser i skrivande och du
    är en del av barnboksgemenskapen.

  606. Du gav nyligen
    Philippa Pearce-föreläsningen-

  607. -som finns på nätet,
    och som man borde se.

  608. Där kom du med intressanta idéer-

  609. -om litteratur för barn och unga vuxna.

  610. Hur är klimatet när det gäller böcker
    för barn och unga vuxna?

  611. Det beror på vem man frågar.
    Det ges ut en del fantastiska böcker-

  612. -och det finns fantastiska författare.
    Så kommer det alltid att vara.

  613. Det finns förläggare som är mer
    intresserade av att ge ut bloggare-

  614. -som har tio miljoner följare
    och som skriver om makeup och hår-

  615. -för de vet att det drar in pengar.

  616. Så har det alltid varit.
    När "Så har jag det nu" gavs ut-

  617. -så skrev Madonna bilderböcker
    åt Penguin.

  618. Hon fick bra betalt,
    och en av dem sålde bra-

  619. -men de övriga fyra sålde inte alls.

  620. Det fina med förlagsbranschen är
    att ingen vet vad som kommer att slå.

  621. Det är ett av de sista yrkena-

  622. -där en enstaka persons instinkt-

  623. -driver en hel industri.

  624. Och så är det med barnböcker.
    Det finns några starka redaktörer-

  625. -som bara väljer ut böcker
    som de gillar.

  626. Ibland anar de
    att boken inte kommer att sälja så bra-

  627. -men de har nåt slags övertygelse
    om att boken borde ges ut.

  628. Och barnboksgemenskapen
    är fantastisk.

  629. Många av mina närmaste vänner
    är barnboksförfattare.

  630. Det är lite knepigt, för vi är alla
    lite knäppa och neurotiska.

  631. Vi får ordna våra cykler så att vi inte
    är knäppa och neurotiska samtidigt.

  632. En av mina bästa vänner dog i fjol,
    en författare vid namn Mal Peet.

  633. Vi brukade turas om att ringa varandra.

  634. Ena veckan sa han: "Jag blir aldrig
    klar med boken. Jag kan inte skriva!"

  635. Och jag sa:
    "Var inte löjlig, det ordnar sig."

  636. Två veckor senare ringde jag. "Jag
    blir aldrig klar! Jag kan inte skriva."

  637. Och så säger han samma sak till mig.

  638. En annan författare som är ganska
    välkänd i England, Sally Gardner-

  639. -är också en god vän,
    och hon är fantastisk på handling.

  640. Ibland, när jag verkligen
    har kört fast ordentligt-

  641. -så ringer jag henne och ber om hjälp.
    "Raring..." Hon är väldigt fin av sig.

  642. "Raring, oroa dig inte, det ordnar jag.
    Vad är problemet?"

  643. Och så frågar jag
    om hon vill läsa det jag har skrivit.

  644. "Nej då! Berätta bara för mig."

  645. Och så får hon
    ett fem minuter långt sammandrag.

  646. När jag skrev "The Bride's Farewell"
    så fick jag inte riktigt ihop det.

  647. "Det handlar om en flicka med sex
    syskon som rymmer hemifrån."

  648. "De är fattiga och hon vill bort..."
    Och då sa Sally: "Stopp!"

  649. "Jag behöver inte höra mer.
    Plocka bara bort ett av barnen."

  650. "Vadå?", sa jag.
    "Gökungen, du vet", sa hon.

  651. Så jag fick det yngsta barnet
    att lämna familjen-

  652. -genom
    en väldigt komplicerad process-

  653. -och det fick verkligen boken att lyfta.

  654. -Hon är ett geni.
    -Alla borde ha en Sally Gardner.

  655. Jag kan ge er hennes nummer
    om ni behöver hjälp.

  656. Önskar du att nåt var annorlunda när
    det gäller att vara barnboksförfattare?

  657. Jo.
    Jag har ett väldigt specifikt problem-

  658. -som nog
    är ganska vanligt i England i dag.

  659. Jag har haft olika redaktörer
    hela tiden, och det hatar jag.

  660. Jag vill ha en enda person-

  661. -som känner mig och som kan mina
    manus, så att jag inte behöver...

  662. Det finns folk som skickar in sin bok
    och säger: "Den är klar."

  663. "Rör ingenting." Men jag är tvärtom.

  664. Jag vill ha synpunkter,
    särskilt när jag har kört fast.

  665. Jag brukar låta min make läsa den
    och fråga vad han...

  666. Han är ingen kritiker, men jag frågar:
    "Vilken del gillar du inte?"

  667. Eller: "Vem tycker du är tråkig?"

  668. Ibland hjälper det mig
    att få till rätt balans i boken.

  669. Så jag måste ständigt leta efter läsare-

  670. -när jag i stället kunde ha en person
    som jag kunde vända mig till.

  671. Men det är inte så farligt, och jag
    har tur som har en underbar agent-

  672. -som har varit med mig hela tiden.

  673. Det var hon som sa åt mig
    att skriva så vildsint jag kunde-

  674. -och det är det bästa rådet
    jag har fått.

  675. Hon kommer till prisutdelningen
    på måndag. Det är lojalitet.

  676. Många av dina böcker har-

  677. -en del gränsöverskridande drag, och...

  678. Känner du att det finns...
    Du lägger inte band på ditt skrivande-

  679. -men är det nån annan som gör det?

  680. Eller är du fri att skriva
    precis vad du vill?

  681. -Ingen är nånsin helt fri, men...
    -Jag känner mig helt fri.

  682. Jag undviker inte fula ord
    för att min redaktör förbjuder det-

  683. -utan för att jag inte vill använda dem.

  684. Jag hade använt dem
    om de hade varit passande.

  685. Jag hade problem med "Så har jag det
    nu" hos min amerikanska redaktör-

  686. -och det här gjorde mig galen.

  687. Jag hade små referenser till dikter,
    en rad från en dikt här och där.

  688. Det finns en dikt av Carl Sandburg som
    alla amerikanska barn kan-

  689. -där en strof lyder
    "Dimman kommer kattfotad mjuk".

  690. I "Så har jag det nu" säger Daisy
    "Dimman kom in på små kattfötter".

  691. Och redaktören ringade in det och
    gjorde en glad gubbe i marginalen-

  692. -och skrev: "Så här ska det stå."
    "Varför det?", svarade jag.

  693. "Barn kanske inte förstår referensen",
    sa hon. Det gjorde mig jättearg.

  694. Jag läser böcker hela tiden
    där jag inte förstår referenserna.

  695. -Och det är en vacker mening.
    -Och nån kanske fattar referensen.

  696. Det spelar ingen roll.
    Den finns bara där.

  697. Dina böcker
    är fulla av vackra meningar.

  698. Du har en god stilkänsla, och...

  699. Om jag var tvungen att välja en enda
    rad, så skriver du i "Den jag var"-

  700. -att "Tiden nöter på oss alla", vilket
    på sätt och vis knyter ihop hela boken-

  701. -för den handlar om att se tillbaka
    på sitt liv och känslan av förlust-

  702. -och att försöka pussla ihop allting.

  703. Ja, den handlar om åldrande, men
    den utspelar sig även längs kusten-

  704. -på en plats där jag bor för tillfället-

  705. -och kustlinjen där håller på att
    nötas bort av havet och försvinna.

  706. Det är den där känslan av förlust
    som man får-

  707. -när delar av kusten
    bara försvinner ner i havet.

  708. Jag känner det inom mig
    bara genom att prata om det.

  709. Det är en viktig plats för mig.

  710. Den där kanten mellan land och hav.

  711. De där utkanterna
    är kraftfulla platser.

  712. Det är nästan som om landskapet
    är en av bokens huvudpersoner.

  713. Jag skrev klart boken i ett litet hus-

  714. -som jag och en vän
    äger vid kusten där.

  715. Det rådde vild storm,
    och jag skrev in stormen i boken.

  716. Det åskade och blixtrade,
    och det var väldigt dramatiskt-

  717. -för landet är så platt,
    så man såg blixtarna långt borta.

  718. Jag skrev klart utkastet när stormen
    både ute och i boken hade bedarrat-

  719. -och jag gick ut och möttes
    av en vacker regnbåge över stranden.

  720. Det är den magin jag menar
    med verklighetens utkanter.

  721. Jag tror inte att Gud skapade
    en regnbåge för att boken var klar-

  722. -men jag älskade
    att den var där just då.

  723. Så fint. Fem av dina böcker
    finns översatta till svenska.

  724. "Picture Me Gone"
    kommer ut på svenska 2017.

  725. För er som har läst
    alla hennes romaner och vill ha mer-

  726. -så finns det några noveller
    på din hemsida.

  727. Vad kommer sen? Håller du på med
    nåt som du känner dig bekväm att...

  728. Jag pratar gärna om vad jag skriver på,
    så att jag tvingas skriva vidare.

  729. Men jag har inget på gång just nu.
    Det kommer, men...

  730. Jag befinner mig i den där läskiga,
    lätt panikartade perioden-

  731. -där jag tror att jag aldrig kommer
    att skriva igen, men så är det alltid.

  732. Jag måste bara vänta ut det.

  733. Du sa nån gång:

  734. "När jag blir senil blir det hästar."
    Men det kanske...

  735. Hästböcker, menar du?
    Det vore kul att skriva hästböcker-

  736. -men det skulle bara bli
    en massa döda hästar överallt.

  737. De skulle bryta benet och bli skjutna.

  738. -Jag skulle se fram emot det.
    -En helt ny genre.

  739. Böcker om döda hästar.

  740. Ett stort tack till Meg
    för att du kom hit-

  741. -och pratade om dina egna böcker
    och om barnbokslitteraturen.

  742. Det blir en signering efteråt,
    så ni som vill...

  743. Maria satt i juryn
    som valde ut mina böcker-

  744. -och det var tydligen inte
    för att jag skickade henne en check.

  745. Tack så mycket. Jag är så rörd.

  746. Tack.

  747. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Möt Almapristagaren 2016

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den amerikanska författaren Meg Rosoff har tilldelats Alma-priset 2016. Här möter vi henne i ett samtal med författaren och juryledamoten Maria Lassén-Seger. Årets pristagarsamtal handlar om författarskapet, ponnyer, döden, de hårda kanterna och om att hitta hem. Inspelat den 25 maj 2016 på Kulturhuset, Stockholm. Arrangör: Kulturrådet och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (Alma).

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Amerikansk litteraturhistoria, Böcker och läsning, Litteraturvetenskap, Litterära priser, Rosoff, Meg 1956-
Utbildningsnivå:
Högskola

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Språkforum 2016

Språkvirtuosen Bellman

Vad har Carl Michael Bellman haft för betydelse för det svenska språket? Catharina Grünbaum, språkvårdare och styrelsemedlem i Bellmanssällskapet, talar om Bellmans liv och sånger. Inspelat den 11 mars 2016 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Språktidningen och Vetenskapsmedia.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Ett läsande folk

Under 1800-talet slog romanen igenom som litteraturform och böcker lästes av allt fler. Vi hör historien om Martina von Schwerin som kallats den första moderna läsaren.