Lyssna

Allmännare

Allmännare

Om Allmännare

"Allmännare" kallas studenter som går den allmänna linjen på folkhögskolan. Allmän linje vänder sig till dem som saknar grundskole- eller gymnasiekompetens och är ett alternativ till komvux. Men hur är det att vara en allmännare? Reporter Josefin Patzauer pratar med studenterna på Skurups folkhögskola i Skåne för att ta reda på vad som engagerar allmännare.

Till första programmet

Allmännare : Att vara en allmännareDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Att vara en allmännare

Avsnitt 1

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

"Allmännare" kallas studenter som går den allmänna linjen på folkhögskolan. Allmän linje vänder sig till dem som saknar grundskole- eller gymnasiekompetens. Men hur är det att vara en allmännare? Studenter på allmän linje diskuterar vad som skiljer tillvaron på folkhögskolan från den på gymnasiet. De pratar om värdet av olika livserfarenheter och vad som skapar sammanhållningen på allmän linje.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Pedagogiska frågor > Sociala relationer
Ämnesord:
Folkhögskoleelever, Folkhögskolor, Skolan, Undervisning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Allmännare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Att vara en allmännare

Avsnitt 1

"Allmännare" kallas studenter som går den allmänna linjen på folkhögskolan. Allmän linje vänder sig till dem som saknar grundskole- eller gymnasiekompetens. Men hur är det att vara en allmännare? Studenter på allmän linje diskuterar vad som skiljer tillvaron på folkhögskolan från den på gymnasiet. De pratar om värdet av olika livserfarenheter och vad som skapar sammanhållningen på allmän linje.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Självkänsla och prestation

Avsnitt 2

Självkänsla och prestation, hur hänger de ihop? Baseras vår självkänsla på vad vi presterar i skolan eller på jobbet? Elever på allmän linje diskuterar prestationer och funderar på om de höga krav vi ibland ställer på oss själva har något med rädsla för döden att göra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Vänskap och relationer

Avsnitt 3

Är ensam stark eller behöver vi människor omkring oss? Studenterna på allmän linje diskuterar vänskap och relationer. Vad definierar god vänskap och hur är man en bra vän? Vad innebär att "vara där för varandra" och går det att klara sig utan vänner?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Kärlek och sexualitet

Avsnitt 4

Ända sedan Filip var liten har han känt att omgivningen utgått från att han skulle vara intresserad av tjejer. Filip och andra studenter på allmänna linjen diskuterar hur samhällets krav påverkar oss och varför kärleksrelationer ofta värderas högre än andra relationer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Att må dåligt

Avsnitt 5

Psykisk ohälsa är ett stigma i dagens samhälle. Det finns personer som inte vågar prata om sina problem av rädsla för att inte bli tagna på allvar. Ahmed och Mattias som läser allmän linje vet hur det är att inte må bra och diskuterar vikten av att prata om psykisk hälsa och att våga be om hjälp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Utseendeideal och självkänsla

Avsnitt 6

I samhället finns en mängd olika utseendeideal som kan påverka vår självkänsla. Vilka ideal gällande kroppar och kläder finns? Hur ska man förhålla sig till idealen och kan de vara skadliga? Fyra studenter på allmän linje diskuterar olika förhållningssätt till och motståndsstrategier mot utseendeideal och normer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Utfrysning och gruppbildning

Avsnitt 7

Genom livet både förväntas och vill vi vara med i olika gruppsammanhang. Studenterna på allmän linje diskuterar hur vår första sociala anknytningsgrupp, vår familj, påverkar hur vi närmar oss och tar plats i gemenskaper genom resten av livet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaAllmännare

Drömsamhället?

Avsnitt 8

Studenter på allmän linje diskuterar dagens samhälle. Lever vi i ett perfekt samhälle eller skulle det kunna förbättras? Studenterna funderar på hur ett utopiskt samhälle skulle kunna vara uppbyggt. Hur skulle ett perfekt samhälle kunna se ut och vad skulle man behöva förändra för att nå dit?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Forskare för framtiden

Hur lär man sig ett språk?

Många av oss tror att det är helt omöjligt att lära oss kinesiska eller flytande franska. Men Marianne Gullberg vid Lunds universitet menar att det inte stämmer. Med hjälp av en mängd tekniska mätinstrument, bland annat så kallad motion capture, försöker hon och hennes team att kartlägga hur vår omedvetna språkbearbetning går till. De har kommit fram till att språkinlärning har mycket lite att göra med hur vi behärskar olika språkregler. I stället vill hon poängtera hur oerhört viktigt det är med gester. - Språk är tal och gest och flerspråkighet är naturligt. Och om 20 år kommer fler än jag ha förstått det, säger Marianne Gullberg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Hur stor bör en barngrupp i förskolan vara?

Skolverkets nya riktmärken för storleken på barngrupper i förskolan rekommenderar sex till tolv barn per grupp för de minsta barnen och nio till femton per grupp för de större barnen. Ute i verkligheten är barngrupperna ofta betydligt större än så, och när vi ringer runt till några kommuner är många av dem tveksamma till riktmärkenas användbarhet. Vi går till botten med frågan om barngruppsstorlekens betydelse och om vilka andra faktorer än gruppstorleken som spelar in för kvaliteten i förskolan.

Fråga oss