Titta

Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Om Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Li tillbringar midsommar i mormors sommarstuga. På vinden hittar hon en magisk spegel och får kontakt med en annan, okänd värld. Samtidigt startar ett forskningsexperiment som på allvar hotar världens existens. Ett äventyr där matematik i många former krävs för att återfå balansen i tillvaron. Dramaserie för årskurs 5 med matematik och problemlösning.

Till första programmet

Spegelvänd - teckenspråkstolkat : PianotMaterialDela
  1. När jag kollar genom telefonen
    lyser ett rött kryss.

  2. Wow.

  3. Det var bara ett brus.

  4. Vi behöver din hjälp.

  5. -Det låter som Li.
    -Det är nog hon.

  6. Skulle hon hitta på allt?

  7. Sista gången, jag lovar.
    Sen får ni fira midsommar.

  8. Nycklarna är i pianot.

  9. Nån som ser ut som jag
    skickar meddelanden till min telefon-

  10. -genom en spegel på vinden.

  11. Vi måste avbryta experimentet
    omedelbart!

  12. -Har du skickat hem alla?
    -Ja. Vad har hänt?

  13. Jag har hittat
    nåt extremt intressant.

  14. -Har du hört från mormor?
    -Nej, hon kom aldrig.

  15. -Jobbar hon på midsommar?
    -Tydligen.

  16. Hjälp mig att ta loss tangenterna.

  17. -Ska vi verkligen ta isär det?
    -Så sa hon.

  18. Hej.

  19. Lis mormor jobbar på
    en partikelaccelerator.

  20. Och?

  21. Den kan bevisa
    att det finns andra dimensioner.

  22. -Vad är klockan, Greger?
    -Nio. Jag är på biblioteket.

  23. Kan vi ta isär pianot?

  24. Ja, hur komplicerat kan det vara
    att skruva isär ett piano?

  25. Det gör jag på en kvart.

  26. Jag hämtar lite verktyg.

  27. Spegeln på vinden är en ingång till
    ett maskhål till en annan dimension.

  28. Prata svenska.

  29. Kom igen. Skruva på den där skruven.
    Nej, den andra.

  30. -Den når jag inte. Lyft högre.
    -Det gör jag.

  31. -Oj.
    -Pappa!

  32. -Du ville ha tangenterna.
    -Ja, men förstör det inte.

  33. Det var bara en av alla toner
    som gick sönder. Nu fortsätter vi.

  34. Gör du nåt alls?

  35. -Fråga Li om vi kan hälsa på.
    -Varför?

  36. -Vill du inte se spegeln?
    -Tror du på det där?

  37. -Vi måste få se det med egna ögon.
    -Det är sant. Jag ringer henne.

  38. Nej, den där. Dra nu. Akta nu.
    Aj, aj!

  39. -Ja!
    -Då tar vi nästa. Det är den där.

  40. -Hallå.
    -Hon svarar inte.

  41. Har hon sagt var stugan ligger?

  42. -Jag kollar. Vad hette hennes mormor?
    -Karin Andersson.

  43. Det finns 183 Karin Andersson,
    bara i Skåne.

  44. Stugan låg vid en sjö,
    ungefär 20 minuter från Lund.

  45. Det finns två sjöar i närheten,
    och tre Karin Andersson.

  46. -Hur långt är 20 minuter i bil?
    -Det beror på hastigheten.

  47. Med landsväg och grusväg...
    50 kilometer i timmen i genomsnitt.

  48. 20 minuter är en tredjedels timme.
    Så en tredjedel av 50 kilometer...

  49. Knappt 17 kilometer. Jag har hittat
    huset. Men hur tar vi oss dit?

  50. -Kan jag låna en cykel?
    -Det blir två mil att cykla härifrån.

  51. -Hur lång tid tar det?
    -Man cyklar 15 kilometer i timmen.

  52. Så man cyklar 15 kilometer
    på en timme.

  53. 5 kilometer på 20 minuter.

  54. -Sammanlagt 1 timme och 20 minuter.
    -Det är inte så farligt.

  55. Ska vi cykla så länge
    för att få se en spegel?

  56. Har du ett bättre förslag?

  57. Jag har gjort några tester, och jag
    tror att vi har skapat antimateria.

  58. Va?

  59. -Hur kan det vara stabilt?
    -Det är frågan.

  60. Det är ju ett totalt genombrott.
    Det kan bli Nobelpriset.

  61. Samtidigt... Hur är det möjligt?

  62. -Karin. Visste du att det skulle ske?
    -Självklart inte.

  63. Varför ville du avbryta experimentet?

  64. Jag måste till mitt kontor.

  65. Vi börjar nog närma oss,
    för det finns ingen täckning här.

  66. Tur att vi sparade kartan
    på telefonen.

  67. Vi ska ditåt.

  68. Jag tror att vi är framme.

  69. -Skruvar du, eller?
    -Jag vet inte.

  70. -Ja!
    -Äntligen.

  71. -Hej.
    -Hej! Vad gör du här?

  72. Jag ringde, men ingen svarade.
    Så vi blev oroliga.

  73. -Förlåt.
    -Det här är Greger.

  74. -Hej.
    -Har du pratat med din mormor?

  75. -Hon sa åt Li att ta isär pianot.
    -Tog ni sönder pianot?

  76. Nej, vi har bara tagit isär det
    i små, splittriga bitar.

  77. -Splittriga bitar?
    -Det finns mycket bra lim.

  78. Vi tar upp tangenterna till vinden.

  79. -Tack, pappa.
    -Är det nåt mer som ska tas isär?

  80. Nej, det är bra så. Tack.

  81. -Så ditt barnbarn ringde?
    -Hon sa att vi skulle avbryta.

  82. Ditt barnbarn säger att du ska
    avbryta experimentet, och du lyder?

  83. Jag hänger inte riktigt med.

  84. Hon hade fått ett meddelande.

  85. -Från vem?
    -Det är en lång historia.

  86. -Är det här den magiska spegeln?
    -Ja.

  87. -Ser du?
    -Wow. Det är sjukt.

  88. -Du sa att hon hade hittat på allt.
    -Nej!

  89. Visst är det samma figurer
    på baksidan av spegeln?

  90. Fota symbolerna
    och överför dem till min dator.

  91. En kvadrat.

  92. En rektangel.

  93. En cirkel.

  94. En triangel.

  95. Den var tom.

  96. -Vad är det?
    -Hur många sidor har den?

  97. -Sex.
    -Det är en hexagon.

  98. -Och detta?
    -En trapets.

  99. -Vad är detta?
    -Oändlighetssymbolen.

  100. Linjerna bredvid symbolen är samma
    som de vi visade för soluret.

  101. Det ska få plats en kod. Soluret var
    en cirkel, och koden var E4.

  102. Hur ska vi få koden för de andra?

  103. Testa med den här med triangeln.

  104. Wow, jag fick en bild.
    Det står "64 Hyp" bredvid triangeln.

  105. Vi får ta fram dockhuset.

  106. Vi kollar med mobilen,
    som förra gången.

  107. Kolla.

  108. Kolla där.

  109. -Hur ska vi veta vad "64 Hyp" är?
    -Testa sidan 64.

  110. Hyp... Hyp... Hypotenusa!

  111. -Hypo..vad då?
    -Vad är det?

  112. Linjen mitt emot den räta vinkeln
    i en triangel.

  113. Här står det "A4" och "B3". Men på
    hypotenusan står det bara "Hyp".

  114. Så den där hypo... vad det nu var,
    borde vara C?

  115. Det måste vara en siffra också.
    Det står bara 25 i kvadraten.

  116. På sidan står det 3,
    och i kvadraten 9.

  117. Här står det 4, och i kvadraten 16.

  118. Men där står det bara 25.

  119. Om man tar siffran vid sidan
    och multiplicerar den med sig själv-

  120. -så får man det som ska stå
    i kvadraten.

  121. 4 gånger 4 är 16.
    3 gånger 3 är 9.

  122. Då borde det vara 5,
    eftersom 5 gånger 5 är 25.

  123. -Så koden för tangenten är C5?
    -Vi testar.

  124. -Vilka är det där?
    -Jag vet inte.

  125. Li, kan du komma ner?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Pianot

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort. Del 4 av 8.

Ämnen:
Fysik > Astronomi, Matematik
Ämnesord:
Matematik, Parallella världar, Svarta hål, Övernaturligt
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegeln

Avsnitt 1 av 8

Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton. Del 1 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Kompassen

Avsnitt 2 av 8

Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet. Del 2 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Soluret

Avsnitt 3 av 8

Li får en ledtråd och hittar mormors gamla dockhus på vinden. Dockhuset är en exakt kopia av mormor Karins hus och det verkar vara en karta till något som är gömt i huset. Li försöker kontakta Karin för att få veta mer men hon är mitt uppe i ett viktigt experiment på laboratoriet. Del 3 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Pianot

Avsnitt 4 av 8

Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort. Del 4 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Schackspelet

Avsnitt 5 av 8

Li är hos sin mormor Karin på laboratoriet. Karin berättar för Li att det finns en hemlighet som har förvaltats inom familjen i många hundra år. Under tiden hittar Amina och Greger ett gammalt schackspel i mormors stuga. Del 5 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Vågen

Avsnitt 6 av 8

På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats. Del 6 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Los värld

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Extrem balans

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.