Titta

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Om UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

I samband med Polarprisets utdelande talar kompositörer, hiphop-forskare, låtskrivare och dokumentärfilmare om sin relation till musiken och vad den kan åstadkomma. Dessutom pratar Polarprisvinnaren Max Martin om sitt låtskrivande, i en unik intervju med musikjournalisten Jan Gradvall. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Till första programmet

UR Samtiden - Polarprissamtal 2016 : Sjung så blir du en bättre chefDela
  1. Nästa samtal handlar om förhållandet
    mellan musik och ledarskap.

  2. Vi välkomnar Dobermans vd
    Lisa Lindström.

  3. Tack.

  4. Vi välkomnar också mina två gäster.

  5. Vi har Eva Hillered. Du är... Ja.

  6. Singer-songwriter och entreprenören
    bakom Sångskolan på nätet.

  7. -Finns det ett engelskt namn?
    -Singing School on Internet.

  8. Det är lättöversatt,
    men den finns bara på svenska.

  9. -Så den finns inte på engelska?
    -Inte än. Det kommer.

  10. Det låter bra.
    - Välkommen, Hélène Barnekow.

  11. Du är... Ja.

  12. Du är vd på ett ganska stort företag:
    Telia.

  13. Det har du varit i ett år.
    Hur känner du dig?

  14. Entusiastisk och ödmjuk.

  15. Vi är i en förändringsprocess
    som man blir ödmjuk inför.

  16. Hur stora är ni?

  17. Om man bara räknar med den
    svenska delen har vi 6 700 anställda.

  18. Vi står för ungefär hälften
    av Telias vinst.

  19. -Vi är stora ur det perspektivet också.
    -Det är roligt att ni är här.

  20. Det här är ett ämne som jag har
    funderat mycket på de senaste åren.

  21. Jag träffar dagligen ledare
    som försöker hantera den komplexitet-

  22. -som ingår i att styra ett företag.

  23. Vi har globalisering och digitalisering.
    Användare har olika förväntningar.

  24. Dessutom måste vi tänka på hållbarhet
    och olika ekonomiska omständigheter.

  25. Det förväntas man som ledare klara av,
    samtidigt som man är innovativ.

  26. Det måste vara så svårt.
    Hur klarar man det som ledare?

  27. Sen tänkte jag: "Vi kanske
    måste använda vår musikalitet."

  28. "Framgång kanske kan födas ur
    att lyssna på och spela med sin grupp."

  29. Det skulle jag vilja prata om. Eva,
    hur skulle du beskriva musikalitet?

  30. Vi föds med musikalitet,
    och det börjar redan i livmodern.

  31. Det är vår koppling till världen.

  32. Vi hör ljud efter fyra månader-

  33. -som små... Jag vet inte vad det heter.

  34. Vi lär oss språket genom musikaliteten.

  35. Vi har förmågan
    att höra rytm, melodi och puls.

  36. Vi relaterar till det,
    och vi uttrycker oss själva med ljud.

  37. Musikalitet är livsviktigt
    för människor.

  38. Vi måste uttrycka oss med ljud,
    och efter ett tag får ljuden mening.

  39. Vi imiterar för att lära oss språket
    med hjälp av vår musikalitet.

  40. Men vi pratar väl inte så ofta
    om musikalitet och ledarskap?

  41. Jag gör det.

  42. Jag är ju musiker, så för mig...

  43. Musik kan användas på så många sätt.

  44. Att lyssna är grundläggande.
    Det är jätteviktigt.

  45. Man kan inte göra något musikrelaterat
    utan att lyssna mycket.

  46. Man måste vara närvarande.
    Man måste vara i nuet.

  47. Musikalitet involverar
    den högra hjärnhalvan, men även...

  48. När man spelar musik eller sjunger-

  49. -aktiveras en massa delar i hjärnan
    samtidigt.

  50. De flesta känner att de är i nuet
    och på sätt och vis hela.

  51. Det skapas en sorts magi
    när man sjunger eller spelar.

  52. Skrev du "musikalisk" på cv:t?

  53. Jag hade nog inte blivit anställd
    för det, så nej.

  54. Det är väldigt intressant...

  55. Jag representerar ett företag
    som är 163 år gammalt.

  56. Jag tänkte: Hur mycket hängde musik
    och kommunikation samman då?

  57. Antagligen inte alls.
    Det var helt olika avdelningar.

  58. Efter all digitalisering och omvälvning
    är vi väldigt nära varandra.

  59. Musik handlar om att dela,
    precis som allt jag gör.

  60. Det gör frågan om innovationer
    mer öppen.

  61. Hur är man en ledare?
    Hur når man fram till sin grupp?

  62. Vi samarbetar med många
    av musikindustrins aktörer.

  63. Jag tror...

  64. Lite ironiskt är det så att med
    all teknologi och digital omvälvning-

  65. -spelar musik en större roll i alla liv
    - inklusive när det gäller ledarskap.

  66. Vi kanske kommer
    till de djupare frågorna snart, men...

  67. Vår största kampanj någonsin
    är kopplad till vårt sociala ansvar.

  68. Vi samarbetar med Friends och
    har en kampanj centrerad kring en låt.

  69. Ni kanske har hört den, men en lika
    stor vinst var den interna rörelsen.

  70. Vi hade konserter på kontoren.
    Vi sjöng "Hata hat" under lunchen.

  71. Det blev en intern rörelse.

  72. Man gör ett gemensamt
    ställningstagande med hjälp av musik.

  73. Det är på en mycket enklare nivå
    än din, men...

  74. Det finns en koppling.

  75. Ja. Det är ett fantastiskt sätt
    att förena människor på.

  76. Alla på Telia kanske borde lära sig
    att sjunga med din app.

  77. -Ja.
    -Det finns så många sätt.

  78. Kreativitet och musikalitet är grannar.

  79. Man kan uppfinna nya saker
    och lägga till mer musik-

  80. -för att arbeta med utrymmen
    och grupper. Man har mycket roligare.

  81. Som vi har hört tidigare blir kraven
    på kreativitet högre och högre.

  82. Är det viktigare för chefer i dag
    att hitta nya sätt att leda på?

  83. Hur kan vi främja den förändringen?

  84. Har ni några idéer?

  85. Det är det du gör, som jag ser det,
    och jag vill lägga till något.

  86. Att göra just det
    kan vara det allra viktigaste.

  87. I en omvälvande affärsvärld vet man
    bara att man måste hitta nya sätt-

  88. -som tilltalar ens kunder och anställda.

  89. De tidigare sätten gör inte det längre.

  90. Behöver man en sak som ledare
    så är det nog det.

  91. Hur leder man på det sättet?

  92. Jag tror på... I affärsvärlden finns det
    gott om Powerpoint-presentationer.

  93. Powerpoint har aldrig någonsin
    förändrat något.

  94. Saker förändras för att man gör något.

  95. Vi pratade om något vi provade
    för att utveckla vår företagskultur.

  96. Vi kallade det en "boost".
    Vi ville inte kalla det utbildning.

  97. Jag berättade för Eva
    att vi samlade 250 av våra toppchefer.

  98. De visste inte vad som väntade,
    och vi...

  99. Evabritt Gratte var där
    och lärde oss att spela violin.

  100. 90 % hade aldrig... De var rädda.
    De hade aldrig rört en violin.

  101. Vi spelade in det,
    och efter två timmar... Det var vackert.

  102. Folk stod upp och sjöng.
    De framträdde solo för första gången.

  103. Det blev väldigt känslomässigt.
    Vi hade aldrig uppnått samma sak-

  104. -med en Powerpoint-utbildning.
    Det hade inte fungerat.

  105. Vi pratade också om hierarkier.

  106. Du sa till mig att musik inte
    har några hierarkier.

  107. Det stämmer.
    Man måste vara en bra del...

  108. Om man spelar i en grupp
    är varje del viktig.

  109. Man kan inte säga:
    "Vi struntar i basen."

  110. Man behöver basen och de andra.

  111. Vi måste lyssna, vara uppmärksamma
    och försöka göra något vackert ihop.

  112. Det är likadant med sång.
    Det är helt jämlikt.

  113. Vi relaterar till varandra
    på en grundläggande nivå.

  114. Vi bara är, på något sätt.
    Vi är i musiken tillsammans.

  115. Tillsammans gör vi vårt yttersta.

  116. Det fungerar inte att ha en hierarki.

  117. De 250 personerna kanske spelade
    så bra för att det saknades hierarkier.

  118. Det är nog en av...
    Jag får nog anställa dig, Eva.

  119. Återgår man till det här med förändring,
    omvälvning och komplexitet-

  120. -så är en sak vi har i Sverige...

  121. Det finns i hela världen, men Sverige
    hade kunnat komma längre.

  122. Jag generaliserar, men vi är
    demokratiska och samarbetsinriktade-

  123. -jämfört med vissa andra samhällen.

  124. Ändå har vi
    väldigt hierarkiska organisationer.

  125. Nästan alla stora företag har
    en hierarki i brist på andra lösningar.

  126. Jag brukar säga
    att jag inte vill ha hierarkier.

  127. De är bara i vägen
    i den moderna världen.

  128. Men hur ska vi göra i stället?
    Du kanske har svaret.

  129. Man hittar mening, och alla vet...
    Man måste veta vad man bidrar till.

  130. Vilken sång man bidrar till, och vilken
    ens roll är för att det ska bli vackert.

  131. Det behöver inte vara en hierarki.

  132. Det finns en skillnad...

  133. Det är skillnad
    på hierarkier och roller.

  134. "Jag spelar violin."
    Det är något helt annat.

  135. Hierarkier skapar rädsla.

  136. Man vågar inte gå utanför...
    Man är mer rädd i en hierarki.

  137. Man känner inte att
    man kan blomma ut och improvisera.

  138. Man kanske får en idé
    och kan prata om den.

  139. -Folk blir begränsade.
    -Du har rätt.

  140. Det har den oönskade effekten.

  141. När hierarkierna skapades
    såg samhället väldigt annorlunda ut.

  142. Jag ska gräva djupare i det.

  143. Jag har tänkt på det här
    med innovationer. Alla pratar om det.

  144. Man måste vara omvälvande
    och förändringsbenägen.

  145. Vi pratar om att misslyckas snabbt,
    och jag gillar inte riktigt det.

  146. Ingen vill misslyckas,
    man vill lära sig snabbt.

  147. Jag tänker på musikalisk improvisation.

  148. Säger ni någonsin att ni misslyckas-

  149. -eller säger ni
    att ni bygger på varandra?

  150. Kan du prata lite
    om innovation och improvisation?

  151. Idéerna som man får
    när man vill skapa något...

  152. Man har bara en vag idé.
    Idéer är mer som ett råmaterial.

  153. Man får en idé, och sen improviserar
    man för att hitta rätt form för idén.

  154. Man måste gå åt fel håll ibland
    för att höra det.

  155. "Det blev inte rätt."

  156. Det är så man hittar rätt form för idén-

  157. -eller innovationen,
    för att skapa något nytt.

  158. -Hör alla när det blir fel?
    -Det är svårt att säga. Jag vet inte.

  159. Jag jämför med låtskrivande,
    som vi alltid...

  160. Med låtskrivande måste man höra
    vad som är bäst för låten.

  161. Sen måste man prova alla sina idéer.

  162. Oftast, om jag skriver en låt
    med någon, så hör båda...

  163. Det spelar ingen roll vems idé det var.
    Vi hör vad som passar låten bäst.

  164. Det blir vårt gemensamma mål.

  165. Vi provar olika saker genom
    att improvisera eller följa idéflödet.

  166. Improvisation...
    Det gör inget om man gör "fel".

  167. Har man en enorm budget och
    spenderar pengar är det förstås värre.

  168. Kan du göra det som Eva pratar om?

  169. Man måste. Liknelsen fungerar.
    Man måste, och det är inte lätt.

  170. Det är lätt att säga, men...

  171. Jag ogillar också uttrycket
    "misslyckas snabbt".

  172. Av två anledningar.
    Det gäller bara vissa situationer.

  173. Ska man genomföra ett pilotprojekt-

  174. -så är det bra
    att snabbt få veta om det fungerar.

  175. Det är en specifik situation,
    och det antyder något negativt.

  176. Snabba lärdomar eller en
    låg försökskostnad är relevanta saker.

  177. Om Telia gör något som kunderna inte
    gillar kan vi dra tillbaka det.

  178. Med nätverket är det en annan sak.

  179. Är det nere i en dag säger ingen:
    "Bra! Det kunde ha tagit en vecka."

  180. Det är ett sätt att utvärdera
    innovationer, men det blir lätt fel.

  181. Man måste vara mer specifik.

  182. En sak jag ofta pratar om
    är att alltid vara lyhörd.

  183. I vår tid måste man vara lyhörd.

  184. Man kan inte stanna inne
    på sitt kontor på högsta våningen-

  185. -ha möten där och vara nöjd med det.

  186. Man måste vara lyhörd
    och nära innovationerna.

  187. Det är ungefär som det du säger.

  188. Man lyssna på kunder och anställda...

  189. Men hur är man lyhörd
    om man är jättestressad?

  190. Man är jättestressad. Man kan inte...

  191. -Hur klarar man det?
    -Man får göra andningsövningar.

  192. -Gör du så?
    -Ja. känner du till Arianna Huffington?

  193. Hon är en spännande, kvinnlig ledare
    som ofta gör så.

  194. Hon låter de anställda ta tupplurar
    i ett speciellt rum.

  195. Så man måste andas och sova
    för att bli innovativ.

  196. Toppen. Vad mer kan vi göra?

  197. Sång kanske hjälper
    för att skingra tankarna.

  198. Vi tänker...

  199. En bra idé måste vila och mogna.

  200. Man kan vara kreativ en viss tid,
    och sen måste man vila.

  201. -Kan vi försöka det där med sången?
    -Det vore toppen.

  202. -Vill ni försöka?
    -Ja!

  203. Vi kan bli en arbetsgrupp-

  204. -och ni får uppleva hur det känns
    att sjunga tillsammans.

  205. -Vad säger ni?
    -De har redan sagt ja.

  206. När jag sjunger...
    Många säger: "Jag kan inte sjunga."

  207. Sång och tal är nästan samma sak.

  208. Vi gör en väldigt enkelt övning.
    Vi börjar med att prata.

  209. Skulle ni vilja ställa er upp?

  210. Vi måste lyssna på våra kroppar.

  211. Jag säger bara "A",
    så får ni efterlikna...

  212. -Vad säger man?
    -Imitera.

  213. Jag säger "A" och gör så här.

  214. Jag börjar.

  215. Jättebra. Det där var inte så svårt.

  216. Skillnaden mellan tal och sång
    är bara att man håller ut vokalen.

  217. Jag håller ut a:et så sjunger vi.

  218. Sen gör ni likadant.

  219. Er tur.

  220. Jättefint.
    Nu vill jag att ni gör likadant-

  221. -men verkligen lyssnar
    på er själva och de andra.

  222. Ni höll ut väldigt länge.
    Jag är imponerad.

  223. Jag höll upp händerna,
    och ni följde mig som en dirigent.

  224. Jag behövde inte säga något.
    Det bara blir så.

  225. Nästa ton håller ni ut
    så länge ni har luft.

  226. Försök att öppna öronen
    och lyssna på er själva och de andra.

  227. Jag tar tonen.
    Jag håller den inte så länge-

  228. -men håll den så länge ni kan.

  229. Wow.

  230. Tack så mycket.

  231. Det är väldigt enkelt,
    men vi förändrade atmosfären.

  232. Jag vet inte om ni håller med,
    men något hände.

  233. -Publiken är modig.
    -Jag skulle vilja jobba med er.

  234. Det var verkligen ett samarbete,
    och vi nådde fram till varandra.

  235. Om det här var vår arbetsgrupp
    så hade det här varit en bra början.

  236. Väldigt.

  237. Hélène, kan du inleda möten så här?

  238. Jag är imponerad.
    Jag får anställa några sångare.

  239. Jag tror det, och du har nog rätt
    angående att andas.

  240. Mindfulness i olika former-

  241. -hänger ihop med ledarskap,
    samarbete och kreativitet.

  242. Det har inte med nedlagd tid att göra.
    Det händer inom en.

  243. Man är närvarande och
    knyter band till idéer och människor.

  244. Vi gjorde det där med violinerna,
    men jag hade inte tänkt på sång.

  245. Jag tar det med mig.
    Man känner det i atmosfären här.

  246. -Det är otroligt.
    -Allt förändras.

  247. Vi har nått fram till publiken.
    Sådant pratar vi ledare ofta om nu.

  248. Powerpoint kanske inte fungerar,
    men det här är något annat.

  249. Vi pratar om snabba förändringar.

  250. "Hur kan vi hoppa över skärmarna
    och göra något på riktigt?"

  251. Vi lämnar vår bekvämlighetszon
    och blir mer öppna.

  252. Vi får inte tid att tänka så mycket.

  253. Vi bara enas, snabbt och enkelt.

  254. Det behöver inte vara komplicerat.
    Vi använde en ton.

  255. Nu när alla är på samma sida
    vill jag ta upp något ännu viktigare.

  256. Kan det här hjälpa samhället?

  257. Finns det ett sätt för ledare
    att faktiskt nå fram till medborgarna?

  258. Hur kan man påverka
    den större bilden?

  259. Dröm stort, Eva.

  260. Jag skulle gärna se en drop-in-kör
    i vartenda kvarter.

  261. Man bara går in och sjunger.
    Det vore underbart. I hela staden.

  262. I Tallinn i Estland har de
    en enorm arena som är till för sång.

  263. Det är ingen idrottsarena.
    Det var otroligt.

  264. Det kan ta sig fysiska uttryck:
    "Här sjunger man."

  265. Vilken toppenidé.
    Jag förknippar det med mångfald.

  266. Det spelar ingen roll
    om det är i samhället eller i företag.

  267. Det är viktigt eftersom det
    främjar kreativitet och samarbete-

  268. -men ibland uppstår inte
    förbindelsen omedelbart.

  269. Man kommer från olika bakgrunder.

  270. Att främja mångfald inom gruppen
    kan vara oerhört effektivt.

  271. I den här gruppen
    kände man skillnaden på två minuter.

  272. Kommer vi att se musikundervisning-

  273. -på ledarskaps-
    och ingenjörsutbildningar?

  274. Kommer det att bli obligatoriskt
    efter det här samtalet?

  275. Jag hoppas det. Det vore underbart.

  276. Det är så roligt.

  277. Många saker gör vi för att vi måste
    och för att vara duktiga.

  278. "Jag tar mina löprundor."

  279. Att sjunga och spela
    skänker en sådan glädje i nuet.

  280. Det är väldigt roligt,
    samtidigt som det gör nytta.

  281. För mig känns det lite som om
    världens mest komplexa problem-

  282. -skulle kunna lösas på ett roligt sätt.

  283. Det känns väldigt hoppfullt,
    om det är det vi är ute efter.

  284. Vilket sammanfattande råd
    skulle ni vilja ge publiken?

  285. Sjung och var glad.

  286. -Hélène?
    -Inkludera sång i alla arbetsgrupper.

  287. Jag är övertygad
    efter att ha sett och hört dig, Eva.

  288. Tack, båda två.

  289. Och tack till publiken
    för att ni deltog.

  290. Tack.

  291. Översättning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Sjung så blir du en bättre chef

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Ämnen:
Musik, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbetspsykologi, Chefsarbete, Företagsekonomi, Företagsorganisation, Ledarskap, Musik, Psykologi, Tillämpad psykologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Hämmar klassrummet kreativiteten?

Vad är en kreativ person och hur påverkar det ens hjärna att syssla med musik? Panelsamtal om hur skolan hanterar kreativitet och kreativa elever. Medverkande: Örjan Strandberg, kompositör och ordförande för STIK (Stockholms innovatörskrets); Adam Baptiste, artist; Andrea Danki?, forskare i etnologi, Stockholms universitet och Peder Hofmann, chef för utbildnings- och forskningsavdelningen, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Moderator: Alfons Karabuda. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Musikundervisning - en rättighet eller förmån?

Samtal om musikundervisning som rättighet eller privilegium. I till exempel Kenya är musikundervisning inte en självklarhet, som det är i bland annat Storbritannien. Medverkande: Emily Achieng' Akuno, professor i musik och scenkonst, Technical University of Kenya och Sir Roger Gifford, bankchef i Storbritannien och ordförande för English Chamber Orchestra och City Music Foundation. Moderator: Ian Smith. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Sjung så blir du en bättre chef

I en snabb och globaliserad värld ställs en chef idag inför många utmaningar. Kanske kan sång vara ett sätt att tackla dem? Medverkande: Hélène Barnekow, chef för Telia Sonera Sverige och Eva Hillered, låtskrivare, chef och grundare av Sångskolan på nätet. Moderator: Lisa Lindström, chef på Doberman. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Så skapas en svensk superstjärna

Hur kommunicerar man med sina fans, hur får man betalt för sin musik och hur navigerar man i den nya teknologiska musikvärlden? Helienne Lindvall, musiker och journalist, samtalar med Michelle Kadir, chef för Sony music Sweden och Benji Rogers, grundare av Pledgemusic. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Från hiphop till pop med Ali Payami

Ali Payami var hiphop-dj i Malmö och började jobba i studio för att slippa stå framför en publik. Idag är han en av de stora låtskrivarna i världen och har skrivit hits för bland annat Taylor Swift. Här berättar han om sin musikaliska resa och samarbetet med Max Martin för musikjournalisten Ametist Azordegan. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2016

Bota demens med musik

Kan musik ge dig ett nytt liv? "Alive inside" är en dokumentär om personer som har en demenssjukdom och som för en stund blir helt vakna och närvarande, när de får lyssna på musik. Professorn och läkaren Martin Ingvar leder ett samtal om musikens medicinska kraft med Dan Cohen, grundare av Music & Memory och vars arbete skildras i filmen, regissören Michael Rossato-Bennett, och kompositören Itaal Shur. Inspelat den 15 juni 2016 på Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Hiphop och punk som folkbildning

Att läsa raplyriken

Sexism och jämställdhet är två av de vanligaste ämnena bland kvinnliga rappare i Sverige. Det berättar Kalle Berggren som har skrivit avhandlingen ”Reading rap”. Genom att studera svensk hiphoplyrik har Kalle Berggren synat representationen av genus, klass och sexualitet inom musikgenren. Inspelat på Malmö högskola den 15 december 2014. Arrangör: Malmö högskola.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Att nå äkta mångfald

Vilket ansvar har skivbolagen att visa på mångfalden i musiken? Med Monica Ekmark, Ametist Azordegan och Niclas Kjellström-Matseke. Moderator: Nisha Besara. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Fråga oss