Titta

Lite om mänskliga rättigheter

Lite om mänskliga rättigheter

Om Lite om mänskliga rättigheter

Experter och forskare inom olika områden ger sin bild av några av de mänskliga rättigheterna.

Till första programmet

Lite om mänskliga rättigheter : Om rätten till ett privatlivMaterialDela
  1. Alla ska ha rätt till ett privatliv.

  2. Och för att kunna ha ett privatliv
    som vuxen måste man ha det som barn.

  3. Privatliv handlar om
    att få ett eget utrymme-

  4. -och inte alltid övervakas
    eller göra nåt.

  5. Vi behöver lära oss att vara ensamma,
    säger Karna Andersson.

  6. Att kunna vara ensam och trivas
    och vara trygg i det-

  7. -är en jätteviktig
    känslomässig förmåga-

  8. -som vi bär med oss hela livet.
    Även när vi blir vuxna.

  9. I början bloggade jag
    om precis allting.

  10. Men sen blir det tyvärr så att ju
    fler människor som känner till en-

  11. -desto mer intressant blir man
    för annan media, som skvallerpress.

  12. När barn lär sig leka själva
    så behöver de också få vara ifred.

  13. Att veta att det finns
    en trygg vuxen i närheten.

  14. Vi måste få tid att utveckla oss
    själva och sätta våra egna gränser.

  15. Om man aldrig tränar på
    att vara själv-

  16. -kanske man blir väldigt osäker
    i vem man är-

  17. -och börjar spegla sig i alla andra-

  18. -eller försöker vara som alla andra
    tycker att jag ska vara.

  19. Vad betyder privatliv för dig?

  20. För mig är privatliv det som jag
    själv bestämmer är privat för mig.

  21. Sen är det ofta så att jag delar med
    mig av saker i mitt privatliv-

  22. -som många människor tycker är privat
    och då ställer sig frågande-

  23. -och tycker
    att jag är knäpp eller störd-

  24. -för att jag borde hålla mer
    på mitt privatliv.

  25. Vi är olika -
    vissa människor är extremt privata-

  26. -och tycker allt är privat
    och vissa knullar i Big Brother.

  27. Man får lägga sig nånstans där
    emellan där man själv mår bra.

  28. Nuförtiden lägger många ut
    sina privatliv på nätet-

  29. -och en del lägger ut
    bilder på sina barn.

  30. Om ingen vet vad det kan
    betyda i framtiden-

  31. -kanske det kan kränka
    personens privatliv.

  32. Ett barn kan omöjligt förstå vad det
    innebär att finnas på Facebook.

  33. Där kanske man ska tänka sig för
    som vuxen.

  34. Och kanske är det viktigt att det
    är de vuxna som tar det beslutet.

  35. Jag skulle inte vilja bo så här.
    Det blir lite extremt.

  36. På sätt och vis kan det kännas
    som man bor så här ändå.

  37. Folk ser en som om man bodde så här.

  38. Men det är ganska skönt att kunna
    gå hem och stänga om sig...

  39. ...och få prutta ifred.

  40. Privatliv handlar också om hur mycket
    staten ska blanda sig i i andras liv.

  41. Man ska få skriva och dela digitalt
    utan att någon övervakar det.

  42. Och man kanske inte vill hamna
    på en övervakningsfilm-

  43. -när man har varit ute sent
    på en helg.

  44. Vi ska ha rätt att vara ifred,
    berättar Malin Isaksson.

  45. När staten anser sig kunna snoka
    handlar det ofta om rikets säkerhet.

  46. T.ex. sen kriget mot terrorismen
    började efter 11 september 2001.

  47. Det är inte helt problemfritt att
    staten tar sig de här friheterna-

  48. -gentemot sina medborgare.

  49. Det är tur att vi får vara ifred
    ibland. Det är skönt och viktigt.

  50. Man ska nog tänka en extra gång
    innan man lägger ut nåt på nätet.

  51. Man kan ju inte veta vad som händer
    med det i framtiden.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om rätten till ett privatliv

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alla har rätt till ett privatliv. Varför är det viktigt? Medverkande: Karna Andersson, leg. psykolog; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt; Katrin Zytomierska, bloggare. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter
Ämnesord:
Mänskliga rättigheter, Politik, Privatliv, Samhällsvetenskap, Sociala rättigheter, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Lite om mänskliga rättigheter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätt till sin kropp

Avsnitt 1 av 8

Får man göra vad som helst med sin kropp? Medverkande: Aje Hedlund, nakenfotograf; Nikita, sexarbetare; Elsa Poijo Segerstedt, nakenmodell; Mathias Sköld, modell; Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter; Malin Isaksson, universitetslektor inom folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till religionsfrihet

Avsnitt 2 av 8

Varför har människan behov av att tro? Medverkande: David Thurfjell, religionsprofessor; Syster Monika, Birgittasystrarna, Vadstena och Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till ett privatliv

Avsnitt 3 av 8

Alla har rätt till ett privatliv. Varför är det viktigt? Medverkande: Karna Andersson, leg. psykolog; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt; Katrin Zytomierska, bloggare. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till utbildning

Avsnitt 4 av 8

Alla ska ha rätt till utbildning, men varför får alla ändå inte utbilda sig? Medverkande: Inger Ashing, ordförande, Rädda Barnen i Malmö; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till bostad

Avsnitt 5 av 8

Varför har inte alla människor någonstans att bo? Medverkande: Johan Jägermo, hemlös; Marcus Knutagård, universitetslektor i socialt arbete; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till en könsidentitet

Avsnitt 6 av 8

Vilka problem möter personer som inte identifierar sig som män eller kvinnor? Medverkande: Marcus Maayan-Tal Axelsson, hbtq-aktivist; Anders Bratås, maskör; Vierge Hård, projektledare, RFSL Ungdom.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till god hälsa

Avsnitt 7 av 8

Alla har rätt till god hälsa men långt ifrån alla mår bra. Medverkande: Lena Di Corsi, träningsinstruktör och Margareta Kristenson, professor i folkhälsovetenskap. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till frihet

Avsnitt 8 av 8

Om våra digitala liv och integriteten. Medverkande: Janne Elvelid, policyanalytiker, EU-kommissionen. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Stockholm, Sverige

För 15 år sedan lämnade Bienvenido Flores Ecuador för att leva som öppet homosexuell i Sverige. Idag arbetar han frivilligt och på egen hand för att förbättra EU-migranternas livssituation. Vi möter honom på gatorna när vakter vill köra bort tiggare och i domstolen tillsammans med rumänska Viorica som bor i ett skjul i skogen. Men rollen som hjälpare på egen hand gör också Bienvenido sårbar och att vara homosexuell gör det knappast lättare. Homofobi är ett problem han möter varje dag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Claude Cahun - surrealistisk selfie-rebell

En konstnär som dolde sitt ansikte bakom masker för att hitta sig själv. Konstnären, författaren och antifascisten Claude Cahun tog under sin livstid hundratals självporträtt för att hitta svaret på vem, eller vilka, som gömde sig bakom maskerna. Jaget hos Cahun var något där kön och identitet hela tiden varierade. Kön är ingenting som är givet utan som kan glida, som kan förändras. Som inte bara är kulturellt eller biologiskt utan även något annat och det syns i Cahuns bilder, enligt fotohistorikern Irene Berggren. Vi samtalar med henne och konstvetaren Linda Fagerström samt dragkonstnären Ziggi Källoff om Cahun.