Titta

UR Samtiden - Readme 2016

UR Samtiden - Readme 2016

Om UR Samtiden - Readme 2016

Vad händer med samhället när hot och hat präglar mer och mer av vårt informationsflöde? Vad tar vi oss till i en värld där allt fler får allt svårare att skilja mellan fakta, lögner och konspirationsteorier? Föreläsningar och diskussioner om vår tids mest brännande samhällsfrågor. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Till första programmet

UR Samtiden - Readme 2016 : Nya digitala platser för sanningDela
  1. Det här är ju tredje gången
    som vi kör det här.

  2. Tidigare har jag pratat om
    digital läsning och ljud i vardagen.

  3. I dag skulle man kunna säga
    att undertiteln handlar om-

  4. -bottar, algoritmer och data.

  5. Frågan är ju vad som händer.

  6. I går lanserade Facebook
    "Facebook Messenger Platform"-

  7. -som är en plattform där vem som
    helst kan skapa olika bottar-

  8. -som lever i
    Facebook messenger-appen-

  9. -vilket innebär att man kommer
    kunna köpa blommor, köpa resor-

  10. -man kommer kunna söka information
    och så vidare direkt i messenger.

  11. Det är ett sätt för Facebook att-

  12. -få folk att hålla sig borta
    från den öppna webben.

  13. Det som kommer hända ganska snabbt
    är att man inser att-

  14. -det här är ganska dumma gränssnitt.

  15. Egentligen fungerar de lite
    som gamla "peka och klicka"-spel.

  16. Som "Day of the Tentacle" här-

  17. -där utvecklare
    har lagt in stora dialogträd.

  18. Väldigt snabbt inser man att man är
    ganska begränsad i vad man kan göra.

  19. Men jag tror ändå att det kan
    dyka upp intressanta saker.

  20. Ett annat företag som jobbar med
    det här är en finanstidning, Quartz-

  21. -som alltid gör spännande saker.
    De släppte nyligen en nyhets-app-

  22. -som till skillnad från andra inte
    har en massa puffar för nyheter.

  23. I stället är den uppbyggd
    lite grann som en chat-app.

  24. Man får en notifiering
    om att det har hänt nåt nytt.

  25. Så klickar man
    och kommer in i en chatt-

  26. -och så får man en liten text
    om vad som har hänt.

  27. Då får man möjligheten att välja
    om man vill läsa mer om det här.

  28. Det funkar som i en chatt att man
    skickar emojis till varandra-

  29. -och man får lite giffar
    och så vidare.

  30. Jag kan säga att det har ökat
    min nyhetsläsning väldigt mycket.

  31. Det är intressant att det liknar
    hur svenska Omni fungerar-

  32. -att de inte bara har sina egna
    nyheter utan länkar till andra också.

  33. Ett annat företag som jobbar mycket
    med bottar är Microsoft-

  34. -som nyligen presenterade
    en ny utvecklingsplattform-

  35. -där vem som helst kan bygga
    sina egna bottar i Microsoft-miljö.

  36. I samband med det
    lanserade de en egen liten bot-

  37. -som de kallade för Tay...

  38. ...som levde på Twitter
    under en ganska kort period.

  39. Det kom ganska normala meddelanden
    i början. Den chattade på-

  40. -men väldigt snabbt
    så spårade den ut-

  41. -och skrev alltmer otrevliga
    och bisarra meddelanden.

  42. Till slut var man tvungen
    att stänga av den.

  43. Det som är intressant med det här
    är att...

  44. Ur ett varumärkesperspektiv
    är det här ett stort misslyckande-

  45. -men ur en sanningsaspekt
    är det väldigt intressant.

  46. Botten speglade
    dem som pratade med den.

  47. Det var ju snabbt så att de allra
    värsta delarna av mänskligheten-

  48. -började försöka få den att trigga på
    de allra värsta sakerna.

  49. Det här är
    en väldigt tydlig illustration av-

  50. -att vi helt enkelt måste
    ändra vårt beteende i samhället.

  51. Sen spårade den ur
    och började prata med sig själv.

  52. Då fick de stänga av den
    helt och hållet.

  53. Det digitala för ju med sig
    andra förändringar i beteenden.

  54. Till exempel är det ju så här att...

  55. När äldre personer i min släkt
    går bort så kan vi gå hem till dem-

  56. -och öppna lådor och hitta fotoalbum
    att bläddra i, hitta dagböcker-

  57. -och vi kan hitta brev och så vidare-

  58. -som kan berätta helt nya historier
    om de här människorna...

  59. ...och som kan visa att de var helt
    andra människor än vad vi trodde.

  60. Men när vi går in i den digitala
    miljön blir det en helt annan värld.

  61. Alltså...

  62. När väl jag kanske går bort
    eller nån yngre-

  63. -så finns det
    väldigt mycket digitala spår av oss.

  64. Det kommer finnas fotoalbum,
    digitala dagböcker och så vidare-

  65. -men det finns en risk att jag aldrig
    har lämnat ifrån mig mitt lösenord-

  66. -så att folk inte kan
    komma åt de här källorna.

  67. Även om jag har gjort det så kanske
    inte tjänsterna finns längre.

  68. Även om nån skulle lyckas ta sig in-

  69. -är det en väldigt stor skillnad
    ifrån det analoga.

  70. I den analoga världen kanske man
    hade hundra bilder med lite text.

  71. I det digitala kan det ju väldigt
    lätt bli tusentals bilder.

  72. Det är ju ingen som kommer orka
    läsa igenom allt det.

  73. Det är ju ett stort problem som vi
    kommer ställas inför efterhand-

  74. -där vi kommer förlora historier.

  75. Men samtidigt finns det ju också
    andra intressanta händelser som sker.

  76. Själv så var jag ganska aktiv
    och släktforskade ett tag.

  77. Det finns många olika tjänster,
    men det här var den jag valde.

  78. Jag upptäckte en väldigt
    intressant trend efter ett tag.

  79. Man får mejl varje vecka: "Här är
    de aktuella händelserna i din släkt."

  80. "Här kommer jubilarer
    och här kommer födelsedagar."

  81. Ja, det var väl inget konstigt.
    Folk fyllde 4 och 24 och 54...

  82. Helt plötsligt fyllde nån 124 år.
    Jag tänkte: "Va?"

  83. Det skulle jag nog ha hört talas om.

  84. I det digitala finns det ju entropi.
    Folk slutar bry sig.

  85. Man är jätteaktiv i början
    och sen bara glömmer man bort det.

  86. Man kan säga att det är den första
    plattformen där vi lever för evigt.

  87. På gott och ont.

  88. Samtidigt finns det ju väldigt
    intressanta saker man kan göra.

  89. Det finns en väldigt rolig tjänst
    i USA där man kan få sitt DNA testat-

  90. -och så kan man se hur mycket
    neandertalgener man har kvar-

  91. -eller hur mycket ens släkt
    har vandrat igenom världen.

  92. Vilket inte alltid är så långt.

  93. Och så...

  94. Sen finns det ju annat man kan
    använda digitala plattformar till.

  95. Det är ju att ta reda på hur vi mår,
    egentligen.

  96. Utgångspunkten är: "Mår vi bättre
    om nån annan säger det till oss?"

  97. Vi pratade om hypokondriker tidigare.

  98. Det kan ju vara så att man känner sig
    väldigt dålig och går till en läkare.

  99. "Hur ligger jag till egentligen?
    Jag känner mig jättedålig."

  100. Läkaren kollar. "Du verkar ju må bra.
    Inga konstigheter."

  101. Då kanske man känner att man mår rätt
    bra. Det kan inte vara så farligt.

  102. Lite grann på samma sätt finns det ju
    olika strategier i det digitala.

  103. Många har såna här armband-

  104. -som mäter rörelser och puls
    och liknande.

  105. Det som är bra med dem är att när vi
    lever våra liv ser vi bara där vi är.

  106. Vi märker
    hur tid passerar väldigt snabbt.

  107. Vi kommer inte ihåg hur vi kände
    för ett halvår sen och förra året.

  108. Men med såna här tjänster
    kan man väldigt lätt se tillbaka.

  109. Se att...utvecklingen har gått
    åt ena eller andra hållet.

  110. Ja... Och så.

  111. Vi märker ju inte vad som händer.
    Livet är ju väldigt konstigt.

  112. Sen finns det ju de som tycker
    att det inte räcker att mäta puls-

  113. -så då börjar det komma lite olika
    tjänster där man kan bygga in...

  114. Den tolkar och anpassar sig i realtid-

  115. -och ger dina rörelser mening-

  116. -så du kan finjustera träningen
    och veta hur du ska nå dina mål.

  117. Varje rörelse, andetag och hjärtslag
    registreras och analyseras.

  118. Där är det ju nån som har byggt in
    teknik i kläderna man använder.

  119. Man kan mäta mycket mer,
    muskelaktivitet och liknande.

  120. Sen kan man ju använda det digitala
    för att göra träningen roligare.

  121. Om man är ute och springer kanske man
    springer samma runda varje dag.

  122. Här är då en man i Barcelona
    som har mätt sina rundor-

  123. -sen har han valt att utgå från dem
    och kolla var han springer.

  124. Han springer i Barcelona och ser: "Nu
    måste jag hitta en annan sträcka."

  125. Så kan han till slut täcka hela stan.

  126. Och så har han upptäckt ställen som
    han inte skulle ha upptäckt annars.

  127. Ja.

  128. Så det var lite teknik nära kroppen.
    Men det är ju inte nog med det.

  129. Google har ju då gått vidare
    tillsammans med Levi's för att se-

  130. -om de kan göra nåt för att styra
    tekniken, inte bara registrera.

  131. De har tillsammans
    gjort ett konduktivt tyg-

  132. -som man kan kontrollera elektronik
    med hjälp av.

  133. För textildesigner, modeskapare
    eller möbeldesigner-

  134. -är det intressant,
    för det är nåt väldigt bekant.

  135. Det är bara tyg!

  136. Vi såg till att tråden var tunn
    och kändes naturlig.

  137. Den ser ut som en vanlig tråd.

  138. Det enda som är annorlunda
    är att den är ledande.

  139. Vi försöker minska på varje komponent
    så att inget är större än en knapp.

  140. Till slut kommer vi
    att kunna sy in det i tyget.

  141. Idén är att mönstret i tyget ska kunna
    användas som ett gränssnitt-

  142. -och det påverkar hur man använder
    tjänster, produkter och appar-

  143. -och allt som vi gör med teknik.

  144. Avslutningsvis är det ju så här...

  145. Som kulturkonsument
    har man ju en bild av sig själv.

  146. Vem är jag, vad tycker jag om,
    vad gillar jag?

  147. I det digitala är det lätt
    att den bilden ruckas.

  148. Man kanske tror:
    "Jag är ju en hipp musikälskare."

  149. Och så får man en sammanfattning
    från Spotify-

  150. -som kanske ser helt annorlunda ut,
    som inte beskriver den bild man har.

  151. "Jag gillar ju film."

  152. "Jag är en filmnörd
    och gillar klassiska grejer."

  153. Så får man en tipslista från nån.
    "Du gillar action och deckare."

  154. Eller man tycker: "Jag är ju en
    jättebra läsare, jag läser mycket."

  155. Sen går man in i sin Kindle och ser
    en massa böcker man har gett upp med-

  156. -för att det dök upp nåt roligare.

  157. Eller man är inne i sina
    olika artikel-appar och kollar.

  158. "Här är ju en massa bra artiklar som
    jag ska läsa sen när jag får tid."

  159. Som man till slut
    bara översköljs av...

  160. ...som i en lavin av artiklar
    så att man kastar dem.

  161. Det blev bara ett dåligt samvete.

  162. Kärlek. Hur mycket vill vi att det
    ska styras av data och algoritmer?

  163. Vill vi att det ska vara
    nån slags äkta?

  164. Är det nåt vi klarar av att vara?

  165. Och bara som en avslutning där
    så är det ju så att...

  166. Det släpptes en väldigt intressant
    forskning förra veckan om algoritmer-

  167. -som tydligt slog fast att mycket av
    vår samhällsutveckling styrs av det.

  168. Vad som visas på Facebook och i
    vilken ordning och vad som dyker upp.

  169. Alla de algoritmerna styrs ju av
    ingenjörer i USA på stora företag.

  170. Det är en arena som skulle behöva
    svenska bibliotekarier och lärare.

  171. Det kan man ju se som en utmaning
    att ta sig in i den branschen.

  172. Vill man läsa mer om detta
    och få lite länkar-

  173. -så har jag bloggat om det
    på rebelandbird.com. Tack.

  174. Tusen tack, Pelle Sten!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Nya digitala platser för sanning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pelle Sten trendspanar inom internet och teknologi och söker efter platser som berättar något om vår tid. Här berättar han om allt från en rasistisk twitterrobot till automatisk internetkärlek och textil med inbyggd teknologi. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
IT, Industri, Informationsteknik, Kommunikationer, Sociala medier, Teknik, Teknik och samhälle
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Readme 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatets konsekvenser för det öppna samhället

Trots åratal av hot och hat vill journalisten Sofia Mirjamsdotter inte sluta tro att det finns folk som tror på samtal som kan föra oss framåt. Här berättar hon om vad hon själv och andra som jobbar med dessa frågor får utstå och vad det i förlängningen kan göra med det öppna samtalet. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Priset för att vara med i tv

Att jobba med tv idag innebär att man har en offentlig roll dygnets alla timmar. Emma Kronqvist, chef på SVT Malmö, talar här om hur tv-journalister påverkas när allt de säger och gör kan sparas och sökas. De psykiska och fysiska hoten ökar. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Judarnas situation i Malmö

Det är en risk i Malmö att gå runt med en kippa, säger Fredrik Sieradzki från judiska församlingen i Malmö. Framförallt är det de unga som råkar illa ut, menar han. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatarna är vi

Elza Dunkels, författare till "Nätmobbning, näthat och nätkärlek", ger en snabbhistorik till näthat och internet och visar varför det ser ut som det gör idag. På 1990-talet brukade forskare säga att man kan vara vem man vill på internet och att vi där kommer att "befrias från kroppens fängelse". Idag vet vi att det inte blev så. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Mitt i hatstormen

Pseudonymen Julia Caesar skriver på en mängd rasistiska hatsajter som Avpixlat och Snaphanen. När journalisten Annika Hamrud avslöjade vem som låg bakom pseudonymen hamnade hon mitt i hatstormen. Här samtalar hon med Anders Mildner. Medverkar gör även journalisten Kolbjörn Guwallius. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hur hotad är yttrandefriheten?

Hur påverkar ständiga hot och hat yttrandefriheten? Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri får ofta rasistiska hot och kommentarer. Här berättar hon hur det påverkar både henne personligt och professionellt och vad det har för påverkan på Sveriges medier i stort. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Är rädslan för att kränka farlig?

Mick Hume, författare och redaktör för Spiked, menar att rädslan för att kränka och stöta sig med folk är ett stort hot mot yttrandefriheten idag. De extrema idéerna är de som måste försvaras, inte de allmänna, säger han. För att provocera till både vänster och höger kallar han sig dessutom "libertariansk marxist". Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Näthat på gymnasiet

Några elever på gymnasieskolan Spyken i Lund gjorde en undersökning om hur näthatet ser ut på deras skola. Resultatet gjorde dem förvånade över att det inte var värre, berättar de. Medverkande: Adam Dahlstedt, Samuel Hultberg, Anna Lindvall, Josefin Ohlin, Maja Höst, Emma Karlsson och Anna Jönsson. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Så uppkommer konspirationsteorier

De moderna konspirationsteorierna föddes i samband med franska revolutionen 1789. Försvararna av den gamla regimen vägrade tro att revolutionen berodde på vanstyre. Det måste ha varit något annat. Erik Åsard, professor och författare till "Konspirationsteorierna och verkligheten", berättar här om hur oviljan att tro på en enkel eller slumpmässig orsak till stora händelser ofta är vad som föder konspirationsteorier än idag. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Googla aldrig dina symptom

Varför ska man inte googla sina symptom? Henrik Widegren är läkare, musiker och standup-komiker. Han gör allt från sketcher och satir till musikvideor om dagens sjukvård. Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Virala lögner och vandringshistorier

Har du koll på vad du delar på nätet? En efterlysning av ett barn kan vara en våldtäktsman som letar efter någon med skyddad identitet. Ett "dokumentärt" klipp kan vara en skolteater. Journalisten Jack Werner berättar om sina källkritiska knep. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Vita fläckar i mediebevakningen

Journalisten Martin Schibbye startade tidningen Blank Spot Project för att uppmärksamma de delar av världen som vanligtvis inte syns i medierna. Nils Resare från Blank Spot Project berättar varför detta är viktigt. Martin Schibbye är med via telefon från en av de vita fläckar i världen som han just nu skriver reportage från. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Kan Wikipedia manipuleras?

En av tio som skriver på Wikipedia är kvinnor. Det betyder mindre fakta om kvinnor i allmänhet. Men det är inte av illvilja, menar Lennart Guldbrandsson, medgrundare till Wikimedia Sverige. Här berättar han om hur Wikipedia fungerar bakom kulisserna. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Nya digitala platser för sanning

Pelle Sten trendspanar inom internet och teknologi och söker efter platser som berättar något om vår tid. Här berättar han om allt från en rasistisk twitterrobot till automatisk internetkärlek och textil med inbyggd teknologi. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Använd din moral mot lögner!

Den som visar sina moraliska ståndpunkter i till exempel sin mejlsignatur gör det svårare för folk att luras eller påverka med propaganda. Detta har professor Sreedhari Desai från University of North Carolina kommit fram till i en undersökning. Anders Mildner samtalar med henne via Skype. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Civilkurage i en värld av hat

Vad driver människor som Malala Yousafzai och Mahatma Gandhi? Och vad är det som får någon att ingripa mot orättvisa på gatan? Brian Palmer, författare, föreläsare och antropolog, berättar om en mängd både historiska och moderna figurer som på ett eller annat sätt visat civilkurage. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobel Week Dialogue 2015

Bör vi frukta singulariteten?

Singulariteten är idén om det tillfället inom en snar framtid när artificiell intelligens inte bara når samma nivå som mänsklig intelligens, utan även passerar den. I detta panelsamtal diskuteras vad detta kan leda till och om vi bör frukta den utvecklingen. Medverkande: Ray Kurzweil, framtidsforskare och entreprenör, Stuart Russell, professor i datavetenskap, Max Tegmark, professor i fysik och kosmologi, Harry Shum, forskare och teknisk chef Microsoft. Moderator: Margaret Boden. Inspelat på Svenska mässan, Göteborg, den 9 december 2015. Arrangör: Nobel Media.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Peking på hjul

I det en gång så cykeltäta Peking trängs idag lika många bilar som finns i hela Sverige. Ibland är luftföroreningarna så svåra att flyg får ställas in och motorvägar stängas av. Men nu satsar Peking på att begränsa biltrafiken och bygga ut kollektivtrafiken.