Titta

UR Samtiden - Readme 2016

UR Samtiden - Readme 2016

Om UR Samtiden - Readme 2016

Vad händer med samhället när hot och hat präglar mer och mer av vårt informationsflöde? Vad tar vi oss till i en värld där allt fler får allt svårare att skilja mellan fakta, lögner och konspirationsteorier? Föreläsningar och diskussioner om vår tids mest brännande samhällsfrågor. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Till första programmet

UR Samtiden - Readme 2016: Civilkurage i en värld av hatDela
  1. Nästa talare satt i Harvardpubliken
    som student när Olof Palme föreläste.

  2. Han blev så fångad av föreläsningen
    att han så småningom flyttade hit.

  3. Nu är han här
    för att avslutningsprata-

  4. -om vårt behov av civilkurage
    i en värld av hat.

  5. Varmt välkommen, Brian Palmer.

  6. Den 11-åriga Malala Yousafzai-

  7. -var i Swatdalen i norra Pakistan
    i början av 2009-

  8. -när talibanerna
    började bomba skolor för flickor.

  9. De kastade syra
    i skolflickornas ansikten och...

  10. Producenter på BBC i London-

  11. -tyckte att det vore intressant
    med en blogg av en skolflicka i Swat.

  12. Det skulle vara lite som
    "Anne Franks dagbok".

  13. De frågade om någon var beredd
    att skriva om det här.

  14. Det var bara Malala
    som ville göra det.

  15. Hon började med att berätta
    om en 11-årings tankar.

  16. Till exempel att talibanerna
    hade släckt ner kabelnätet.

  17. Hon kunde inte se fortsättningen
    på sitt favoritdrama.

  18. "My Dream Boy Will Come to Marry Me."

  19. Hon skrev även om oro. Citat:

  20. "På väg hem från skolan sa en man:
    'Jag ska döda dig.'"

  21. "Jag gick snabbare. Till min lättnad
    pratade han i mobilen."

  22. "Han måste ha mordhotat någon annan."

  23. Gradvis blev det lugnare i Swat.

  24. Malala kände att hon kunde
    gå ut med sitt riktiga namn-

  25. -och bli intervjuad i media.

  26. Hon var fortfarande bekymrad
    över sin pappas säkerhet.

  27. Hon beskrev det i en intervju.

  28. De lever under belägring.
    Talibanerna bevakar Ziauddin.

  29. Ibland sover han på annat håll
    för att familjen ska vara säker.

  30. Malala sover ofta inte alls.

  31. God natt.

  32. Ibland tänker jag
    att jag ska ringa polisen-

  33. -och att de räddar min far.

  34. Ibland tänker jag
    att jag ska säga till min far-

  35. -att gömma sig i skåpet,
    där de inte letar. Jag tänker mycket.

  36. Efter intervjun skrev Malala till
    journalisten, med enbart versaler:

  37. "JAG VILL HA TILLGÅNG
    TILL KUNSKAPENS VÄRLD."

  38. Hon undertecknade med
    "Din lilla videostjärna".

  39. Ni minns kanske den 9 oktober 2012.

  40. Malala hade skrivit
    en tenta om Koranen.

  41. Hon var på väg hem i skolbussen
    tillsammans med kamraterna.

  42. De sjöng gamla folksånger.

  43. Två beväpnade män stoppade bussen.

  44. En klev på och ropade: "Säg vem som
    är Malala, annars dödar jag er alla."

  45. Han hittade Malala. Hon blundade
    och höll flickan bredvid i handen.

  46. Han sköt henne i huvudet och nacken.

  47. Efter en vecka på lokala sjukhus-

  48. -flögs Malala medvetslös till
    ett sjukhus i Birmingham i England-

  49. -specialiserat på skottskador
    i hjärnan.

  50. Efter sex månader med operationer
    blev hon bättre.

  51. Ni minns kanske
    den globala vågen av kärlek och stöd-

  52. -för Malala under de månaderna.

  53. Människor samlade in pengar
    i Bournemouth.

  54. Hon var på...

  55. Hon var på Newsweeks förstasida.

  56. "Världens modigaste flicka."

  57. Två gånger var hon på Times omslag.

  58. Det är slående hur vi påverkas-

  59. -av andras civilkurage
    och vilken kärlek det väcker.

  60. Det var psykologen William James
    som funderade-

  61. -över våra reaktioner
    på altruistiskt kurage...

  62. ...för 105 år sen.

  63. Han nådde slutsatsen att vi högaktar
    dessa individer för att vi känner-

  64. -att de på något sätt
    har rört livets djupaste hemlighet.

  65. De har fått svaret,
    tyckte William James...

  66. De har fått svaret på sfinxens gåta.

  67. Han skriver inte vad svaret är-

  68. -men man får intrycket
    att det är lite som något-

  69. -som en ledare för lantbruksarbetare
    i Kalifornien, César Chávez-

  70. -sa en gång:

  71. "Att vara människa
    är att lida för andra."

  72. "Må Gud hjälpa oss
    att vara människor."

  73. En annan som väckte starka känslor
    var Sophie Scholl.

  74. Många av er känner till hennes liv.

  75. Hon föddes i Ulm i Tyskland,
    i samma stad som Albert Einstein.

  76. Hon var aktiv i Adolf Hitlers
    ungdomsförbund under 30-talet.

  77. Hon började vid universitetet
    i München 1942.

  78. Hon hade ett fantastiskt studentliv.

  79. Sophie och brodern Hans-

  80. -några av deras klasskompisar
    och en lärare-

  81. -bestämde sig för att göra något-

  82. -för att protestera
    mot Adolf Hitlers regering.

  83. De började skicka ut protestblad
    utan avsändare-

  84. -till adresser i München.

  85. De målade graffiti på natten
    på offentliga byggnader.

  86. Hitlers polis Gestapo var rasande.

  87. De försökte ta reda på vem
    som genomförde de här protesterna.

  88. De hittade ingen.

  89. Februari, 1943.

  90. Sophie och Hans
    är i universitetshuset i München.

  91. De lämnar högar med flygblad
    i korridorerna-

  92. -så att studenterna ska se dem.
    De tror att de är ensamma.

  93. En vakt ser dem och fångar dem.

  94. Han tar dem till rektorn och Gestapo.

  95. Sophie, 21 år gammal,
    och Hans, som var 25 år-

  96. -blir avrättade - halshuggna.

  97. För åtta år sen var det
    en opinionsundersökning i Tyskland.

  98. Man frågade tyskar
    mellan 18 och 40 år-

  99. -vem som var den största tysken
    genom tiderna.

  100. Resultatet kom.

  101. Den största tyskan,
    enligt den här publiken...

  102. Den största tyskan var Sophie Scholl.

  103. Hon och Hans Scholl kom före Bach,
    Beethoven och Albert Einstein.

  104. Ännu en påminnelse om
    vilken stark kärlek vi ofta känner-

  105. -till dem som är beredda
    att riskera allt-

  106. -för människor
    utanför familj och vänkrets.

  107. Människor som visar civilkurage.

  108. Jag tänker också på Witold Pilecki.

  109. Är det någon av er
    som känner till honom?

  110. Inte många.

  111. Witold borde vara mer känd
    än vad han är.

  112. Han växte upp i Polen
    i början av förra seklet.

  113. Han studerade musik och konst
    i Warszawa.

  114. Han ärvde familjens lilla gård
    på landet i Polen.

  115. Han gifte sig på 30-talet
    och fick en son och en dotter.

  116. Familjen hade ett idylliskt liv
    under 30-talet-

  117. -med mycket plats för barnen,
    volontärarbete och grönsaksodling.

  118. Då hände något.

  119. Tyskland invaderar Polen
    den första september 1939.

  120. Witold lämnar familjen
    och går med i motståndsrörelsen.

  121. Efter tio månader
    cirkulerar det rykten i Polen-

  122. -om en polsk by
    som skulle bli känd för hela världen-

  123. -med sitt tyska namn: Auschwitz.

  124. Ryktena är att tyskarna
    har byggt ett koncentrationsläger-

  125. -som är ovanligt stort och brutalt.

  126. Men ingen vet - det är bara rykten.

  127. Witold vet att det
    är viktigt för motståndsrörelsen-

  128. -och alla länder
    som kämpar mot Tyskland-

  129. -att få veta
    vad som är på gång i Auschwitz.

  130. Han bestämmer sig för att åka dit.

  131. Han tänker smuggla ut meddelanden
    med motståndsrörelsens nätverk.

  132. Witold väntar tills en dag
    när tyskarna-

  133. -samlar politiska motståndare
    och judar på Warszawas största torg.

  134. Han går in i gruppen
    så att också han ska fängslas-

  135. -och bli skickad till Auschwitz,
    vilket han blir.

  136. Efter några dagar smugglar han ut
    ett första meddelande.

  137. Han skriver, citat:

  138. "En vakt blev sur på mig och slog mig
    i ansiktet med en metallstång."

  139. "Jag spottade ut mina framtänder
    på marken."

  140. "Det började att blöda."

  141. Witolds meddelanden
    under de kommande 947 dagarna-

  142. -blir inte vackrare,
    när han beskriver vad han överlever.

  143. Sen ser han en möjlighet-

  144. -att springa ut genom en öppen grind.

  145. Han skjuts i axeln men överlever
    och kommer hem till familjen.

  146. Han krigar i Warszawa-upproret,
    som krossas av tyskarna.

  147. Han blir deras fånge en gång till.

  148. Han överlever andra världskriget,
    och Sovjetunionen tar över i Polen.

  149. Witold älskar demokrati och sitt land
    och kan inte acceptera-

  150. -att Josef Stalin installerar
    en marionettregering i Warszawa.

  151. Han går med i motståndsrörelsen igen,
    nu mot sovjetiskt styre.

  152. Efter två år
    fängslas han och torteras-

  153. -på ett sätt "som gjorde att
    Auschwitz kändes som en barnlek".

  154. Han avrättades 47 år gammal.

  155. Witold, jag har svårt att förstå dig.

  156. Att frivilligt gå in i Auschwitz...

  157. Det är nästan sjukt att någon
    så feg och försiktig som jag-

  158. -skulle få privilegiet att berätta-

  159. -om personer som Witold, Malala
    och Sophie.

  160. Det är tack vare
    mina före detta studenter på Harvard.

  161. De gjorde en husockupation
    hos Harvards rektor.

  162. I tre veckor
    var de inne på rektorns kansli.

  163. De var tre veckor i huset-

  164. -för att protestera mot att Harvard,
    världens rikaste universitet-

  165. -betalade dem som lagar mat, städar
    och klipper gräset-

  166. -så lite att några heltidsanställda
    behövde bo på härbärge.

  167. Efter tre veckor
    vann studenterna och arbetarna.

  168. Många kände att de lärde sig mer
    under ockupationen-

  169. -än under Harvard-utbildningen.

  170. Några frågade mig som nybliven lektor
    om jag inte kunde skapa en kurs-

  171. -om vad de hade gjort:
    om att ta risker för andra.

  172. Kursen fick
    mer än sexhundra studenter.

  173. En genomsnittskurs på Harvard har
    elva studenter. 600 var något nytt.

  174. Boston Magazine skrev om kursen.
    Citat:

  175. "Om Harvards mest populära kurs,
    Ekonomi 10"-

  176. -"förbereder studenterna"-

  177. -"att bli hårdhudade,
    miljöförstörande direktörer"-

  178. -"så leder
    den näst mest populära kursen"-

  179. -"studenter i riktning mot
    franciskanerliknande helgonskap."

  180. "Kursen leds av den smala, viskande"-

  181. -"och något munkliknande
    Brian Palmer."

  182. Jag undrade hur journalisten visste
    så mycket om mig. Munkliknande...

  183. Jag inledde kursen
    med ett citat från Voltaire.

  184. Den franska filosofen
    var hemma i Paris-

  185. -den första november 1755-

  186. -när en stor jordbävning
    förstörde Lissabon i Portugal.

  187. När nyheten nådde Paris
    hade Voltaire svårt att bry sig.

  188. Han skrev:

  189. "Lissabon ligger i ruiner,
    och här i Paris dansar vi."

  190. Det var en känsla som mina studenter
    och jag ofta har haft.

  191. Falluja i Irak ligger i ruiner,
    och här i Sverige dansar vi.

  192. Susan Sontag menade att Voltaire
    uttrycker en frustration-

  193. -som vi alla känner ibland
    inför vad hon kallade-

  194. -"samtidigheten
    i vilt kontrasterande människoöden."

  195. Etikern Emmanuel Levinas menade-

  196. -att inför en värld
    av andras lidande-

  197. -har vi "infinite responsibility
    but limited capacity".

  198. Obegränsat ansvar
    men begränsad förmåga.

  199. För att fundera på det intervjuade
    mina studenter och jag olika gäster-

  200. -om deras sätt att leva
    inför andras lidande.

  201. Som t.ex. Amy Goodman-

  202. -som beskrev hur hon försökte stoppa
    en massaker i Östtimor-

  203. -genom att vara synlig
    för soldaterna-

  204. -som var på väg
    att skjuta mot civila.

  205. Efter intervjun med Amy-

  206. ville ett par dussin studenter
    prata mer med henne.

  207. De hade olika varianter
    av samma fråga:

  208. "Where do I sign up?"

  209. "Hur anmäler jag mig?
    Får jag följa med dig nästa gång?"

  210. "Jag behöver inte få betalt.
    Jag vill bara lära mig"-

  211. -"att bli en lika stark
    och modig person som du."

  212. Då fick jag känslan-

  213. -att kurage kan vara
    nästan lika smittsamt som rädsla.

  214. Jag menar inte att civilkurage
    bara eller främst är en fråga-

  215. -om att stoppa en massaker eller
    att frivilligt gå in i Auschwitz.

  216. Det finns alla möjliga, vardagliga
    sammanhang där det kommer upp.

  217. Hur många här är Facebook-kompisar
    med Ellen och Jonna Hansson?

  218. Två 11-åriga tvillingar i Eskilstuna.

  219. Det var i början av december
    i musikklassen.

  220. Läraren sa:
    "Om några dagar är det Lucia."

  221. "Vår klass ska lussa
    för ett företag här i Eskilstuna"-

  222. -"som heter Bofors."

  223. Ellen och Jonna frågade:

  224. "Bofors? Är inte det företaget
    som tillverkar vapen"-

  225. -"som används
    för att döda människor i Irak?"

  226. "Just det. Bofors är
    vapentillverkaren här i stan."

  227. "Jag vet inte
    var deras produkter används."

  228. "Vi vill inte sjunga
    för en vapentillverkare."

  229. "Vi ska inte sjunga."

  230. "Det här är ingen valsituation.
    Ni ska vara med, som alla andra."

  231. "Vi vill inte."

  232. Klassföreståndaren
    blev ännu mer upprörd än läraren.

  233. Han visste att Bofors
    bekostade skolans resa varje år-

  234. -med stora pengar.

  235. Han ringde till tvillingarnas mamma -
    de har samma mamma-

  236. -för att sätta press på dem.
    "De måste sjunga."

  237. De vägrade
    och fick kvarsittning som straff.

  238. Ingen vuxen på hela skolan
    gav stöd till dem.

  239. Ellen och Jonna
    står i en tradition av personer-

  240. -som har visat civilkurage
    genom att gå emot socialt tryck-

  241. -för att hålla fast
    vid etiska värderingar.

  242. Jag tänker på den här bilden
    från Hamburg 1936.

  243. En nazistisk samling.

  244. Ni ser att människor
    gör Hitler-hälsningen.

  245. Men inte alla.

  246. Om man tittar närmare
    så finns det minst en person-

  247. -som bestämt inte gör hälsningen
    och har en skeptisk min.

  248. Ellen och Jonna står
    i samma tradition som den här mannen.

  249. Jag tackar filmskaparen Yoav Shamir
    från Israel för de två bilderna.

  250. När vi pratar om civilkurage-

  251. -är det i Sverige
    ofta fråga om gatuvåld.

  252. Jag tänkte ta upp ett exempel
    från min barndomsstad New York.

  253. En man hade följt efter en kvinna
    och hotade och attackerade henne.

  254. Hon slog tillbaka mycket effektivt
    i tunnelbanevagnen-

  255. -men mannen stannar i samma vagn-

  256. -och hotar med att attackera
    en gång till.

  257. Det var några personer som ingrep
    för att hjälpa kvinnan.

  258. En av dem gick till YouTube-historien
    för all evighet-

  259. -med smeknamnet Snackman
    - "Mellanmålsmannen".

  260. Jag ber er att försöka identifiera,
    i klippet som jag ska visa-

  261. -vem som är Snackman.

  262. Gå härifrån!
    Följ inte efter mig, din dumma jävel.

  263. Nej.

  264. Du! Låt henne vara.

  265. Följ inte efter mig, din dumma jävel.
    Följ inte efter mig.

  266. Attackerade han dig?

  267. -Följ inte efter mig.
    -Hon har slagit mig en massa gånger.

  268. Byt vagn när tåget stannar.

  269. -Följ inte efter mig.
    -Hon har sagt till dig. Låt henne vara.

  270. Vi har filmat dig. Följ inte efter.

  271. Gå av nästa gång vi stannar.

  272. -Följ inte efter mig.
    -Var snäll och gå av.

  273. Var snäll och gå av.

  274. Lyckades någon identifiera Snackman?

  275. Ni såg hur han står
    mellan gärningsmannen och offret-

  276. -och justerar sin plats
    för att blockera gärningsmannens väg-

  277. -medan han fortsätter
    att äta sina nachos.

  278. Vi vet inte om det var för att skapa
    en stämning av lugn och normalitet-

  279. -eller om han var väldigt hungrig.

  280. I vilket fall som helst ser man:

  281. "With great nachos
    comes great responsibility."

  282. Jag tänkte även på Wesley Autrey-

  283. -en afrikansk-amerikansk
    byggnadsarbetare-

  284. -som var på väg till byggplatsen
    med sina två unga döttrar.

  285. På tunnelbaneperrongen
    såg de en man som kollapsade-

  286. -och ramlade ner på spåret.

  287. Wesley lämnade döttrarna,
    hoppade ner på spåret-

  288. -och försökte lyfta upp mannen,
    som hade ett epileptiskt anfall.

  289. Men expresståget var på väg in.

  290. Han insåg att han inte skulle hinna.

  291. Wesley pressade ner mannen
    mellan skenorna på rälsen-

  292. -och pressade sin egen kropp ovanpå
    för att stoppa mannens rörelser.

  293. Tågföraren bromsade-

  294. -men fyra vagnar hann rulla över dem
    innan tåget stannade.

  295. Wesley ropade upp från under tåget
    att han och mannen var vid liv.

  296. Att döttrarna och de andra
    inte behövde vara rädda.

  297. Wesley sa i en intervju att det var
    hans livs konstigaste 25 minuter-

  298. -när de väntade på att räddnings-
    personalen skulle fiska upp dem.

  299. Mannen som hade fått ett anfall-

  300. -hade inget minne av händelsen.

  301. Han förstod inte varför han var
    under ett tunnelbanetåg i New York...

  302. ...omkramad av en främmande man.

  303. Wesley förklarade
    att det hade kunnat sluta värre.

  304. Under de två timmar
    som jag har kvar av föreläsningen-

  305. -tänkte jag
    ta lite mer statistiska aspekter...

  306. Jag avrundar där vi började:
    med Malala.

  307. Här är en intervju som hon gjorde
    innan hon blev attackerad.

  308. -Varför riskerar du livet?
    -Mitt folk behöver mig.

  309. Jag höjer min röst eftersom...

  310. Om jag inte gör det nu,
    när ska jag då göra det?

  311. Vissa skulle säga: "Du är fjorton.
    Du har inga rättigheter."

  312. Jag har rätt att utbilda mig,
    leka, sjunga och prata.

  313. Jag har rätt att gå till marknaden.

  314. Tänk dig en flicka som inte
    är lika modig som du.

  315. "Jag är rädd och vill bara stanna inne."

  316. Jag skulle säga: "Stanna inte inne."

  317. "Gud kommer att fråga dig var du var"-

  318. -"när ditt folk, dina skolkamrater
    och din skola sa:"

  319. "'De dödar oss.'"

  320. När ens folk behöver en måste man
    stå upp för deras rättigheter.

  321. I en värld av hat och våld-

  322. -och likgiltighet
    inför andras lidande-

  323. -är det lätt att ge upp
    om människosläktet.

  324. Att tänka att vi är
    något slags misslyckat experiment.

  325. Vid sådana ögonblick av förtvivlan-

  326. -försöker jag komma ihåg människor
    som Malala, Sophie och Witold-

  327. -och de miljontals andra
    runtom i världen-

  328. -som genomför altruistiska handlingar
    för främmande människor.

  329. Det blir en påminnelse om-

  330. -att det fortfarande är möjligt
    för vår art-

  331. -att lysa så magnifikt. Tack.

  332. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Civilkurage i en värld av hat

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad driver människor som Malala Yousafzai och Mahatma Gandhi? Och vad är det som får någon att ingripa mot orättvisa på gatan? Brian Palmer, författare, föreläsare och antropolog, berättar om en mängd både historiska och moderna figurer som på ett eller annat sätt visat civilkurage. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Ämnen:
Psykologi och filosofi
Ämnesord:
Civilkurage, Etik, Filosofi, Mod
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Readme 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatets konsekvenser för det öppna samhället

Trots åratal av hot och hat vill journalisten Sofia Mirjamsdotter inte sluta tro att det finns folk som tror på samtal som kan föra oss framåt. Här berättar hon om vad hon själv och andra som jobbar med dessa frågor får utstå och vad det i förlängningen kan göra med det öppna samtalet. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Priset för att vara med i tv

Att jobba med tv idag innebär att man har en offentlig roll dygnets alla timmar. Emma Kronqvist, chef på SVT Malmö, talar här om hur tv-journalister påverkas när allt de säger och gör kan sparas och sökas. De psykiska och fysiska hoten ökar. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Judarnas situation i Malmö

Det är en risk i Malmö att gå runt med en kippa, säger Fredrik Sieradzki från judiska församlingen i Malmö. Framförallt är det de unga som råkar illa ut, menar han. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hatarna är vi

Elza Dunkels, författare till "Nätmobbning, näthat och nätkärlek", ger en snabbhistorik till näthat och internet och visar varför det ser ut som det gör idag. På 1990-talet brukade forskare säga att man kan vara vem man vill på internet och att vi där kommer att "befrias från kroppens fängelse". Idag vet vi att det inte blev så. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Mitt i hatstormen

Pseudonymen Julia Caesar skriver på en mängd rasistiska hatsajter som Avpixlat och Snaphanen. När journalisten Annika Hamrud avslöjade vem som låg bakom pseudonymen hamnade hon mitt i hatstormen. Här samtalar hon med Anders Mildner. Medverkar gör även journalisten Kolbjörn Guwallius. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Hur hotad är yttrandefriheten?

Hur påverkar ständiga hot och hat yttrandefriheten? Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri får ofta rasistiska hot och kommentarer. Här berättar hon hur det påverkar både henne personligt och professionellt och vad det har för påverkan på Sveriges medier i stort. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Är rädslan för att kränka farlig?

Mick Hume, författare och redaktör för Spiked, menar att rädslan för att kränka och stöta sig med folk är ett stort hot mot yttrandefriheten idag. De extrema idéerna är de som måste försvaras, inte de allmänna, säger han. För att provocera till både vänster och höger kallar han sig dessutom "libertariansk marxist". Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Näthat på gymnasiet

Några elever på gymnasieskolan Spyken i Lund gjorde en undersökning om hur näthatet ser ut på deras skola. Resultatet gjorde dem förvånade över att det inte var värre, berättar de. Medverkande: Adam Dahlstedt, Samuel Hultberg, Anna Lindvall, Josefin Ohlin, Maja Höst, Emma Karlsson och Anna Jönsson. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Så uppkommer konspirationsteorier

De moderna konspirationsteorierna föddes i samband med franska revolutionen 1789. Försvararna av den gamla regimen vägrade tro att revolutionen berodde på vanstyre. Det måste ha varit något annat. Erik Åsard, professor och författare till "Konspirationsteorierna och verkligheten", berättar här om hur oviljan att tro på en enkel eller slumpmässig orsak till stora händelser ofta är vad som föder konspirationsteorier än idag. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Virala lögner och vandringshistorier

Har du koll på vad du delar på nätet? En efterlysning av ett barn kan vara en våldtäktsman som letar efter någon med skyddad identitet. Ett "dokumentärt" klipp kan vara en skolteater. Journalisten Jack Werner berättar om sina källkritiska knep. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Vita fläckar i mediebevakningen

Journalisten Martin Schibbye startade tidningen Blank Spot Project för att uppmärksamma de delar av världen som vanligtvis inte syns i medierna. Nils Resare från Blank Spot Project berättar varför detta är viktigt. Martin Schibbye är med via telefon från en av de vita fläckar i världen som han just nu skriver reportage från. Moderator: Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Kan Wikipedia manipuleras?

En av tio som skriver på Wikipedia är kvinnor. Det betyder mindre fakta om kvinnor i allmänhet. Men det är inte av illvilja, menar Lennart Guldbrandsson, medgrundare till Wikimedia Sverige. Här berättar han om hur Wikipedia fungerar bakom kulisserna. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Nya digitala platser för sanning

Pelle Sten trendspanar inom internet och teknologi och söker efter platser som berättar något om vår tid. Här berättar han om allt från en rasistisk twitterrobot till automatisk internetkärlek och textil med inbyggd teknologi. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Använd din moral mot lögner!

Den som visar sina moraliska ståndpunkter i till exempel sin mejlsignatur gör det svårare för folk att luras eller påverka med propaganda. Detta har professor Sreedhari Desai från University of North Carolina kommit fram till i en undersökning. Anders Mildner samtalar med henne via Skype. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Civilkurage i en värld av hat

Vad driver människor som Malala Yousafzai och Mahatma Gandhi? Och vad är det som får någon att ingripa mot orättvisa på gatan? Brian Palmer, författare, föreläsare och antropolog, berättar om en mängd både historiska och moderna figurer som på ett eller annat sätt visat civilkurage. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Readme 2016

Googla aldrig dina symptom

Varför ska man inte googla sina symptom? Henrik Widegren är läkare, musiker och standup-komiker. Han gör allt från sketcher och satir till musikvideor om dagens sjukvård. Här samtalar han med Anders Mildner. Inspelat den 13 april 2016 på Malmö högskola. Arrangör: Altitude Meetings.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Projekt perfekt

UR Samtiden - Projekt perfekt

Varför är uppemot en tredjedel av alla unga tjejer och en fjärdedel av alla unga killar missnöjda med hur de ser ut? Carolina Lunde, forskare i psykologi, har tittat närmare på kroppsmissnöje och det hon kallar utseendekultur. Arrangör: Göteborgs universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - hälsa

Lycka & livskvalité

Vad är egentligen lycka? Och kan man träna sig i att vara lycklig? Vi talar med Stefan Klein, författare till boken Lyckoformeln.

Fråga oss