Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Trummor och teknikDela
  1. Från början spelade jag "cajón",
    som bara är en låda...

  2. ...men som har en öppning.

  3. Man kan ha, som i den här,
    några gitarrsträngar-

  4. -som är spikade upp hit-

  5. -och dragna till en spik här.
    De bara vibrerar.

  6. Det här är en sång
    som handlar mycket om slaveri.

  7. "Ingá" är, hur säger man,
    ett barnskrik.

  8. Ingá, Ingá, Ingá
    Cuidado con...

  9. Akta barnet.

  10. När ägaren får veta vad vi spelar-

  11. -kommer han göra vita skor
    av min hud.

  12. Det här är en trumma från mitt land,
    Argentina.

  13. Den heter "bombo".

  14. Vi har tyvärr inte så många
    slagverksinstrument i vår tradition.

  15. Det beror på var man är i Argentina.

  16. I delar använder man dem inte alls.

  17. Om man vill stämma den
    måste man sitta på den...

  18. ...så att den inte blir sned.

  19. Sen drar man ner - eller upp
    om man sitter på andra sidan.

  20. Om man ska spela den traditionellt
    har man den så här på knäna.

  21. Och så håller man i den
    med den andra handen.

  22. Eller så kan man hålla den
    mellan benen.

  23. Den andra vibrerar mer,
    och tonen är lite mer öppen.

  24. Det här är en "tama". Jag är inte så
    bra på den, men använder den mycket.

  25. Den köpte jag i Ghana
    under en resa med en orkester.

  26. Så här. Man klämmer åt,
    då får man upp tonen.

  27. Jag använder trumman hur jag vill,
    för jag har inte studerat tekniken.

  28. Jag har bara sett andra spela,
    och tyckt att den låter häftig.

  29. Så här. Ibland brukar jag
    ha den med min bombo.

  30. Jag kanske måste stämma dem.

  31. Congas ska man stämma med en kvint
    och en ters.

  32. De flesta gör det bara med gehör.
    Man känner om det är lite fel.

  33. Det kanske räcker.

  34. De har sina namn...
    Alla de här heter conga.

  35. Eller en conga - flera congas.

  36. Den som är i mitten heter "quinto".

  37. "Tumbadora" och conga.

  38. Först måste man börja med att sitta
    nära kanten, så att ryggen blir bra.

  39. Händerna ska vara så naturliga
    som möjligt, bara hänga så här.

  40. Handleden måste vara supermjuk.

  41. Så att man... Man kan kanske
    tänka sig att man har en tråd här-

  42. -som drar upp den, och man släpper.

  43. Man träffar trumskinnet med den här
    delen av handen och fingertopparna.

  44. Så mjukt och avslappnat som möjligt.
    Samma med andra handen.

  45. Det är ett slag. Sen finns det
    ett annat som heter öppet.

  46. Då flyttar man handen till kanten,
    och träffar trumman med fingrarna.

  47. Härifrån.

  48. Det ska humma.

  49. Det finns ett till slag som är känt
    inom congaspelande som heter "slap".

  50. Då flyttar man handen inåt
    från det öppna slaget.

  51. Och så tänker man att det är som
    om man skulle vilja ta på skinnet.

  52. Ett slap är ett ljud som är
    stängt på nåt sätt, som en spik.

  53. Man kan ha det öppet och stängt
    också. Stängt - öppet.

  54. Fingrarna måste vara jättemjuka.

  55. Inte så här...utan det måste finnas
    en viss ton i muskulaturen.

  56. Då värmer jag upp.

  57. Congas är ett instrument från Kuba.

  58. Det är förstås inspirerad av slavarna
    som kidnappades och togs till Kuba.

  59. De som arbetade i hamnen-

  60. -tog tunnor med vin som kom från
    Europa, som var ganska stora.

  61. De spikade skinnen direkt på,
    och värmde dem för att stämma.

  62. Skinnen är ganska värmekänsliga.

  63. En rytm som är lätt att lära sig,
    den första man lär sig från Kuba-

  64. -är en som kallas "marcha", som
    kompar till "son" eller till salsa.

  65. Och så kombinerar man. Första...

  66. ...öppna.

  67. Det är grunden till salsa
    om man spelar congas.

  68. Från en enkel sak...

  69. ...kan man utveckla den.
    Men för att komma dit måste man öva.

  70. Öva, och inte tröttna på
    att bara göra så här i början.

  71. Man kommer bli bättre. Och har man
    tekniken kan man uttrycka mer sen.

  72. Solisterna hade alltid ett högt
    instrument, en flöjt eller fiol.

  73. Slagverkarna påverkades av det.

  74. Man vände på det.

  75. I stället för att solisten skulle
    vara lägst blev det tvärt om.

  76. Den som är högst är den som är solo.

  77. Som till exempel i rumba.

  78. Inom kubansk musik, folkmusik-

  79. -finns en sak som är superviktig
    att lära sig som slagverkare:

  80. En "clave". En clave kan vara
    ett instrument, som en träbit.

  81. Man kan säga att det är rytmiken
    som håller i många olika rytmer.

  82. En clave kan vara en 3:2,
    eller en 2:3.

  83. Det är alltså tre slag mot två.

  84. Och så.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musiker, Slagverk, Slagverkare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Los Angeles

Michelle Phillips, från The Mamas & the Papas, berättar om låten som blev en av de viktigaste symbolerna för 1960-talet. Hör också historien om Amerikas Beatles som startade hela folkrockvågen. Och så kollar vi in en av pophistoriens mäktigaste produktioner med världens mest kända trumintro.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.

Fråga oss