Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Mary N'diayeDela
  1. Kom igen, Kungsan!

  2. Om jag vill göra nåt, kör jag
    100 procent tills jag uppnått det-

  3. -sen går jag vidare.

  4. För mig fanns det inget mellanläge,
    utan jag ville se hur det funkade-

  5. -hur branschen funkar
    och hur långt man kan gå.

  6. Sen gjorde jag det helhjärtat
    och gav 100 procent.

  7. Det här är vardagsrummet.

  8. Vi har inte hunnit få upp nåt än.
    Vi har bott här i 2,5 månader.

  9. Här bor jag tillsammans med min man.

  10. Där är min hörna.
    Där sitter jag med tv:n framför mig.

  11. Jag har vuxit upp i Haninge.

  12. Jag har fyra syskon
    och en mamma och pappa.

  13. "Hello"! Välkomna!

  14. Mina småsystrar är jättefina tjejer.

  15. Jag har varit med, eftersom det är
    så stor åldersskillnad, mer än 10 år.

  16. Så det har blivit lite uppfostran
    blandat med kompis och storasyster.

  17. När vi var yngre
    lyssnade vi ännu mer på henne.

  18. -Vi hade alla skivor.
    -Ja. Vi brukade dansa och sjunga med.

  19. -Vi kunde alla låttexter.
    -Ja. Vi kan dem fortfarande.

  20. Min mamma jobbade som modell-

  21. -och anordnade många modevisningar
    i sin butik.

  22. Det var väldigt mycket musik
    kring det, mycket reggae.

  23. Jag är lite känd för det
    bland mina vänner.

  24. "Är det mammas igen?"
    De frågar inte var jag har köpt det.

  25. Basic-utrustningen har vi nu-

  26. -så att man kan göra
    enklare produktioner.

  27. Jag började i musikklass
    när jag var liten.

  28. Jag var klassens clown,
    och min lärare anmälde mig dit.

  29. Jag sjöng mycket i kör.
    Det första solot var "Oh happy day".

  30. Då fick jag mycket feedback, och det
    var häftigt att stå i rampljuset.

  31. Nej, jag kan inte.

  32. Efter gymnasiet kände jag
    att jag skulle satsa-

  33. -så jag sökte till en yrkeshögskola.

  34. Jag flyttade till Örnsköldsvik-

  35. -lärde mig att producera
    och hur branschen funkar.

  36. Jag har pluggat låtskriveri,
    hur en låt är uppbyggd.

  37. Att ha starka melodier
    är jätteviktigt för mig.

  38. Samtidigt tänker jag
    att om man har nåt vettigt att säga-

  39. -gör det till en bra låt,
    så att budskapet sprids längre.

  40. Kommersiell musik är ett redskap
    för att få ut ett budskap.

  41. -Hej, Martin!
    -Tjena!

  42. -Är det bra?
    -Bara fint!

  43. -Är det sound-check?
    -Vi börjar med det.

  44. Okej.

  45. Jag har spelat med Blacknuss...

  46. ...i sex år, men de har ju kört
    sen innan jag var född.

  47. Jag spelade på en klubb
    som hette Alcazar.

  48. Där var det en kvinna
    som hette Sanna.

  49. Hon ville att jag skulle sjunga, och
    de hade ett band som hette Blacknuss.

  50. Det kom en liten tjej och bara öste.

  51. Det var fel tonart.
    Vi hade ju inte repat.

  52. Mary gör ju även
    våra gamla discolåtar-

  53. -som vi gjorde
    med Jennifer Brown och Titiyo.

  54. Med den äran!
    Det är en bra kombination.

  55. Om jag skulle beskriva en turné
    med Blacknuss är det väldigt "chill".

  56. De har blivit som en familj.
    De är jättehärliga, äkta människor.

  57. Vi ska köra till
    Eric Gadd och Vanessa Falk.

  58. Jag tänkte lyssna lite.

  59. "Greased lightning"!

  60. -Är det dags?
    -Det här är Leonora.

  61. Först kommer signaturen,
    sen hälsar jag välkomna-

  62. -och sen säger jag
    att vi har med oss Blacknuss.

  63. Innan jag började ha ett jobb
    vid sidan av-

  64. -var det stress när man inte fick in
    spelningar. Hur skulle man överleva?

  65. Blacknuss. En applåd!

  66. Det är bra att ha plan-

  67. -och inte se det som ett misslyckande
    att ha ett jobb vid sidan av.

  68. Tro på dig själv och var inte rädd
    för att investera i det du tror på.

  69. För att kunna göra det, är det bra
    att slippa paniken. Ta ett jobb!

  70. Det kan vara bra med en plan.

  71. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker, Sångare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Feyona Naluzzi

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.