Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Katja LindebergDela
  1. Det är kul att utforska en metod
    man inte kan sen innan-

  2. -och inte behöver kunna innan.
    Man testar sig fram.

  3. Även det som blir fel är intressant.

  4. Mycket i musikbranschen är fokuserat-

  5. -på att du som individ
    ska vara lyckad och framgångsrik.

  6. Att allt ska växa.
    Att det inte får vara bra där det är.

  7. Jag är där jag vill vara.

  8. Jag har inga större krav, egentligen.
    Jag är fri.

  9. Mitt namn är Katja Lindeberg,
    och jag producerar elektronisk musik.

  10. Min kompis Sebbe satte en trummaskin,
    en synt i händerna på mig.

  11. Det var då jag förstod
    att den maskinen gör ljuden-

  12. -jag hade lyssnat på jättelänge.

  13. Jag visste inte
    att musik gjordes på en synt-

  14. -som såg ut på det sättet.

  15. Jag trodde det var klaviatur,
    och att man behövde spela piano.

  16. Det kan jag inte.

  17. Den här mixern är "kass". Den är
    väldigt billig. Den var billig.

  18. Nu har den blivit poppis för att
    man vill ha disten som den gör.

  19. Jag brukar trycka upp ljudet
    så mycket att den börjar dista.

  20. I den här mixern låter disten
    när den trycker ut för mycket ljud...

  21. Man hugger av topparna.
    När man hugger av topparna på ljudet-

  22. -skapas distorsion,
    för det blir en onaturlig grej.

  23. Alla distar låter väldigt olika.

  24. Den är
    en väldigt stor del av mitt sound.

  25. Det är alla såna här grejer som inte
    skulle hända om det var digitalt.

  26. Det går snabbare i datorn att vrida
    på hur "square waven" ska se ut.

  27. Det är samma grej man gör i datorn.

  28. Därför är det kul
    att bygga egna grejer.

  29. Jag får
    en annan relation till grejerna.

  30. Den får mer "flaws". Det är oftast
    det som gör det karakteristiskt.

  31. Det är en slump
    man själv inte styr över.

  32. Det är en Atari Punk Console.

  33. Den är otroligt enkel. Det finns
    bara två grejer att vrida på.

  34. Det finns en typ av ljudvåg.
    Det är fyrkantsvågen.

  35. Det brukar finnas 500 vägar
    på en vanlig synt.

  36. Här finns det bara en, och så
    kan man skruva på två stycken rattar.

  37. Första gången jag gjorde en sån här
    kunde jag inte läsa-

  38. -ett sånt här schema,
    som är lite mer proffsigt.

  39. Det här är inte superavancerat.
    Det är enkelt, egentligen.

  40. Den här har jag suttit och gjort
    tills jag typ fattar.

  41. Då var det nån som frågade om vi
    ville hålla i en workshop i det.

  42. Det kunde vi göra.

  43. Det sköna är
    att man inte måste kunna allt.

  44. Man måste inte veta
    exakt vad en kondensator gör-

  45. -för att kunna bygga den här.

  46. Jag har lärt mig det
    efter att jag har byggt-

  47. -och fattat att jag tycker om
    att sitta med den här.

  48. Det luktar gott, och det är mysigt...

  49. ...att pilla med nåt med händerna.

  50. Jag tycker inte om att ha mycket att
    jobba med. Jag vill ha det begränsat.

  51. Jag har olika lerklumpar,
    som är syntarna jag jobbar med.

  52. Sen vrider jag och skruvar,
    och lär mig hur de funkar.

  53. Jag utforskar och lyssnar. Vad händer
    om den här är på full eller minst-

  54. -eller om jag kombinerar de här?

  55. Det är viktigt att det kan gå snabbt-

  56. -och att
    man inte måste pilla för mycket.

  57. Det tar tid
    från "flowet" man hamnar i ibland.

  58. För mig handlar "flow"
    om att vara helt inne i det man gör.

  59. Man tänker bara på det.

  60. Det kan gå enkelt. Man kan vrida
    på en knapp och se vad som händer.

  61. Jag och Sebbe gick till syntaffärer.
    Han visade mig grejer.

  62. På nåt sätt var det enklare
    när han tog med mig och visade saker.

  63. Även om jag gärna
    hade gått in i en syntbutik-

  64. -trots att jag inte kan nåt.
    Det är svårt att ta det klivet.

  65. Att han visade mig
    och tog med mig på så mycket-

  66. -var en trygg punkt i ganska otrygga
    miljöer för mig, för att jag var ny.

  67. När jag började hålla på
    med mer elektronisk musik-

  68. -insåg jag snabbt att jag inte hade
    några tjejkompisar att göra det med.

  69. Det var svårt
    att hitta ett sammanhang-

  70. -där det var okej att inte behöva
    bevisa att du kunde allt hela tiden.

  71. Jag gjorde inte det i början, och när
    jag tog över kontraktet för lokalen-

  72. -valde jag att
    bara ta in tjejer och transpersoner-

  73. -som höll på med elektronisk musik.

  74. -Ska jag anteckna i dokumentet?
    -Ja.

  75. Anteckna att du är antecknare.

  76. Jag visste inte vad en förening var
    eller hur man startar en.

  77. Det var en plats
    och en idé som formades-

  78. -tillsammans med jättemånga
    som var precis som jag.

  79. Personer som hade letat efter andra
    personer att dela sitt intresse med.

  80. Det skulle vara jättekul
    att labba lite tillsammans.

  81. Jag vill gärna se hur du gör.

  82. Vi borde fråga nån
    om vi kan låna en klubb dagtid.

  83. Några som har bra CDJ:er.

  84. Vi utvecklar varandra,
    lyssnar på varandras musik-

  85. -och kommer med ny input hela tiden.

  86. I "convolution reverb"
    finns en inställning-

  87. -som är hämtad från Reaktorhallen.
    Där kan vi testa våra ljud.

  88. Jag önskar att fler visste
    att det går att ha ett "crew"-

  89. -som är starka ihop och kan göra
    saker som inte går att göra ensam.

  90. Jag kan säga att jag gör det jag gör
    för att jag är stolt över det.

  91. Jag visar gärna folk
    som jag tror är intresserade.

  92. Man kan inte höra av sig till alla-

  93. -och anta att alla vill hålla på
    med det man gör, eller boka en.

  94. Det är tråkigt
    att spela för en publik-

  95. -som knappt
    har lyssnat på det du gör-

  96. -och inte vet nåt om genren,
    eller vad du håller på med.

  97. Det är bättre att hitta en scen
    för det du vill göra.

  98. När jag står på scen
    vill jag inte se ut som nån annan.

  99. Jag vill inte ens se ut
    som jag gör när jag är Katja.

  100. Jag vill se ut som HAJ300.

  101. Innan testade jag mig fram mer-

  102. -och försökte att bli en
    bra producent och kunna det tekniska.

  103. Nu känner jag mer att man får ösa
    och sluta tänka.

  104. Man känner sig fri
    att inte behöva tänka hela tiden.

  105. Att lita på sig själv mer.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Elektronisk musik, Kvinnliga musiker, Musik, Musiker
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Blitzkrieg bop

Ramones debutsingel från 1976 markerar starten för punkrocken. Gruppen satsar allt på energi och korta låtar, vilket också blir stilbildande. Josephine Forsman träffar Tommy Ramone i New York och besöker platsen för den legendariska rockklubben CBGB, där nu en klädaffär huserar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.

Fråga oss