Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Daniela BonfiglioliDela
  1. Musik betyder väldigt mycket för mig.

  2. Det drar fram
    allt man känner på insidan.

  3. Via musiken kan man ventilera.

  4. Klassisk musik kräver disciplin-

  5. -om man ska bli
    en bra klassisk musiker på hög nivå.

  6. Livet är kort!

  7. Därför är det skönt att kunna få ha
    den andra sidan också-

  8. -och bara få vara så där barnslig.

  9. Hjälp!

  10. Avslöja alla hemligheter...

  11. Hej! Välkommen hem till mig.
    Här bor jag.

  12. Det här är min lägenhet-

  13. -där jag bor med min sambo
    och våra två barn.

  14. Alla människor lyssnar ju på musik
    och känner med musik.

  15. Det blir lite extra kraftfullt
    att få...

  16. ...blotta sig via ett instrument.

  17. Jag har världens bästa grannar.

  18. Jag har frågat alla om det går bra
    att vi spelar ibland.

  19. Alla tycker att det är trevligt
    när vi spelar.

  20. Så vi har lov dagtid.

  21. När jag bodde i Wien i Österrike-

  22. -hade jag en tant som stod
    med kvasten och bankade i väggen.

  23. Då lade jag av för att vara schyst,
    men här går det bra.

  24. Claudia började spela,
    och då fanns det fioler hemma.

  25. Då ville man prova.

  26. Sen fick man ta nån lektion
    när hon hade lektion.

  27. Vi hakade på
    för att det fanns instrument hemma.

  28. Först och främst
    måste man ha en viss talang-

  29. -men sen måste man vara målmedveten-

  30. -och bestämma
    vad man skulle vilja göra.

  31. Det är lite före.

  32. Det var aldrig
    att hänga med kompisar efter skolan.

  33. Det gjorde jag aldrig.

  34. Det har varit jättemycket övning
    hela livet.

  35. Mycket studier
    och ganska hårt arbete har det varit-

  36. -för att kunna ta sig hit
    och kunna livnära sig som jag gör.

  37. Men det har det varit värt
    och en kul resa.

  38. Jag har lagt ner många ensamma timmar
    i övningsrum-

  39. -och tagit många fiollektioner.

  40. Hej.

  41. Jag fick barn hyfsat tidigt. Jag var
    23 år. Det var inte jätteplanerat.

  42. Det blir en jätteförändring
    att få barn. Det vet ju alla.

  43. Det var nåt år i början, när man
    skulle komma in i den här rollen...

  44. Jag tog spelledigt från fiolen-

  45. -i 4-5 månader.

  46. Jag lade den åt sidan, för det var
    det här jag skulle fokusera på.

  47. Jag var inte jättespelsugen,
    och det var väldigt omtumlande.

  48. Har du sett vem det är?
    Kan du gissa vem det är?

  49. -Du.
    -Ja!

  50. Jag höll aldrig på att lägga av,
    men jag behövde en liten paus.

  51. Dels för att man är så trött.

  52. Man är ändå mammaledig,
    och det är fokus på barnet.

  53. Jag hade inte så mycket energi över
    för att öva just då.

  54. Det var aldrig snack om att lägga av
    och spela. Jag behövde bara andrum.

  55. Det är viktigt att hitta bra lärare-

  56. -pedagoger som lär en
    hur man ska öva för att bli bättre.

  57. Man kan stå och spela i många timmar
    utan att bli bättre.

  58. Man måste lära sig hur man ska öva.

  59. Då är det bra att ta hjälp och hitta
    en lärare som kan hjälpa en.

  60. Och att spela med andra.

  61. Det sociala är väldigt kul,
    och det gör att man vill fortsätta.

  62. Spela tillsammans...

  63. ..och öva ordentligt
    så tar man sig en bit.

  64. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker, Violinister
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.

Fråga oss