Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Katharina NuttallDela
  1. Musik betyder allt för mig.

  2. Det är en del av min varelse,
    tror jag.

  3. Jag tänker att jag har ett behov
    av att uttrycka mig.

  4. Det bottnar i det. Musik finns inuti,
    och den behöver komma ut.

  5. Välkommen!

  6. Här bor jag. Här är mitt vardagsrum.

  7. Jag bor själv.
    Jag har min studio och jobbar hemma.

  8. Jag har flickvän. Det är fint.

  9. Här är mitt kök.

  10. Här sitter jag ganska mycket. Förutom
    i arbetsrummet hänger jag här.

  11. Kaffet är viktigt, det viktigaste
    på morgonen och under dagen.

  12. Jag började med musik väldigt tidigt.

  13. Vi hade en gammal elorgel hemma,
    och pappa spelade piano.

  14. Jag blev inspirerad av honom-

  15. -och började plinka jättetidigt
    på den elorgeln.

  16. Här är mitt arbetsrum.

  17. Det blir mycket instrument överallt-

  18. -men det är framför allt
    min utrustning.

  19. Jag är ju intresserad av
    gamla, analoga prylar.

  20. Det är ett ganska billigt skolpiano.

  21. Jag började skriva egen musik
    när jag flyttade till Stockholm-

  22. -när jag var typ 21.

  23. Sen började jag spela in egna skivor
    och producera andras skivor.

  24. Jag kom på
    att jag var ganska bra på det.

  25. Efter ganska många år
    av egna skivor, rockande, spelande-

  26. -och att ha "proddat" ganska mycket-

  27. -bestämde jag mig för att utbilda mig
    till filmkompositör.

  28. Jag älskar att skriva musik
    för film.

  29. Kombinationen av musik, bild
    och berättelse är spännande.

  30. Oftast säger inte regissören:
    Gör vad du vill!

  31. Det finns "temp tracks" att följa-

  32. -alltså temporär musik
    som man klipper till.

  33. Jag fick en förfrågan för tio år sen-

  34. -om att skriva musik
    till en långfilm, en ungdomsfilm.

  35. Då var det min debut.

  36. -Ska du prova?
    -Ja, lite. Tack.

  37. Jag hade aldrig skrivit filmmusik.

  38. Det är inte så lätt som det låter,
    att man spelar lite till bilden.

  39. Det är mycket arbete.

  40. Vi diskuterar oss fram till saker,
    och jag jobbar organiskt.

  41. Det är inte så att jag gör en film
    och sen ber Katharina lägga musiken.

  42. Vi jobbar fram filmen och filmmusiken
    tillsammans. Det är ett växelarbete.

  43. Det är utvecklande,
    och det är bra för filmen.

  44. Jag blir nästan rädd för mig själv.
    Rädd för alla tankar inombords.

  45. Hon började med filmen
    för tre år sen-

  46. -och har använt skisser
    som jag har gjort.

  47. Sen har hon varvat det
    med kompositörer-

  48. -och låtar hon har hittat
    och tycker fungerar.

  49. Det är också för att...

  50. Jag kan ju se på dig. Om du vrider på
    dig lite, vet jag att jag är fel ute.

  51. Det kommer en liten vridning,
    och då är det fel stil.

  52. Filmmusik handlar mycket om
    att pricka övergångar och bilder.

  53. -Att tajma?
    -Precis! Det är mycket av jobbet.

  54. Här förändras bilden,
    och det kommer en ny scen.

  55. Jag sitter med tio kanaler uppklippt
    med volymåkningar-

  56. -och har prickat alla saker.

  57. Sen kommer regissören på:
    "Jag gillade inte den sekvensen."

  58. "Jag vill korta ner filmen
    eller flytta den dit."

  59. Då får man en ny film
    och får flytta allt.

  60. Jag tycker om att vara ensam
    och sitta ensam och skapa.

  61. Jag kan tröttna ibland-

  62. -och då åker jag
    till Elektronmusikstudion.

  63. Där sitter andra konstnärer,
    konstmusiker-

  64. -och då får man fika med dem.

  65. Tarantino!

  66. Samarbetet med musiker också.
    Man tar in musiker.

  67. Jag skapar en del musik med Linus,
    min kollega.

  68. -Ska jag hålla i den?
    -Vill du hålla i den?

  69. Dra den, så att den är spänd!

  70. -Vet du hur det ska låta?
    -Ja.

  71. Men man ska inte skriva för klart-

  72. -för man kan få värsta guldgruvorna
    från musikerna.

  73. Det är "ups and downs" som konstnär.

  74. Vissa perioder har man det kärvt,
    och andra går det bra.

  75. Det kräver ganska mycket jobb
    för att överleva.

  76. Vissa perioder
    kan det vara svårt att få ihop-

  77. -100 procent till familj, träffa
    vänner, träna och allt man vill göra.

  78. Aj!

  79. -Hur är det att jobba med Katharina?
    -Vi har jättekul.

  80. Vi gillar samma...stil och sound,
    så det går ganska lätt.

  81. Ibland skriver hon omöjliga grejer
    på piano som jag ska spela på gitarr-

  82. -men det är en utmaning.

  83. Fokusera på vad du vill uttrycka
    och öva, öva, öva!

  84. Det är ett tips.
    Ju mer man övar, desto bättre!

  85. Och inte kompromissa så mycket
    med sitt uttryck.

  86. Göra sin egen grej
    och inte vara rädd för att göra det.

  87. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Filmmusik, Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker, Tonsättare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Liliana Zavala

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.

Fråga oss