Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Iman Conta HulténDela
  1. Låtskriveri kommer från ett ställe som
    man inte kan plugga sig till.

  2. Man kan ha hjälpmedel men måste vara
    kopplad till sin kreativa hjärna.

  3. Inget går upp emot
    den euforiska känslan-

  4. -när du hittar en låt du själv älskar.
    "Det här är min låt."

  5. Nu ska vi se vårt vackra hus.

  6. Här är arbetsrummet,
    som är väldigt städat nu.

  7. -Det brukar vara lite mer...
    -Det är där vi skriver.

  8. Var är det?

  9. Jag heter Iman och är 22 år.
    Jag är låtskrivare och artist.

  10. Här bor jag.

  11. Så här ser det ut,
    lite lagom stökigt-

  12. -och lite nytvättade kläder
    som jag måste lägga in.

  13. Här är en saccosäck
    som jag fick i födelsedagspresent.

  14. Den har både det här ansiktet...

  15. ...och det här ansiktet.

  16. Jag ser lite deformerad ut.

  17. Det är den galnaste present
    jag kan tänka mig.

  18. Här "chillar" jag
    och skriver låtar och sånt.

  19. Min närmaste familj är ju min mamma-

  20. -som jag jobbar med, bor med
    och som är min bästa kompis.

  21. Jag är artist i grunden-

  22. -utbildad producent
    och jobbar med sång.

  23. Jag hittade väl musiken
    genom att jag föddes in i den.

  24. Mina föräldrar
    har hållit jämt på med musik.

  25. Du var alltid på studion. Robyn var din
    barnvakt, och du lekte med henne.

  26. Det har alltid varit...
    Vi har varit mer på studion än hemma.

  27. Jag gjorde ett val när jag var 17 att
    antingen blir det hobby eller jobb.

  28. Jag valde att jag inte
    kommer att kunna leva utan musik.

  29. Kom igen!

  30. Den första låten jag skrev
    nynnade jag ihop i mitt huvud.

  31. Jag började bara nynna. Jag älskade att
    göra små konstiga "wailar".

  32. Nåt sånt. Och sen blev det en låt.

  33. Det är jag och mamma.
    Det är faktiskt...

  34. Ja...

  35. Du har haft ditt eget sätt
    att uttrycka dig.

  36. Även när du nu
    skriver melodier och låtar...

  37. Jag kan lära dig en sak-

  38. -men det sättet du sätter ihop
    texter och melodier...

  39. Det bara - oj!
    Det kommer från nån annanstans.

  40. Iman.

  41. Förlåt, jag förstår inte.

  42. Kan vi ta det på engelska? Bra.

  43. Ett låtskrivar-camp är som...

  44. En massa låtskrivare samlas på
    samma plats, och man har ett fokus.

  45. Vi ska skriva till den här artisten
    under en vecka.

  46. Ibland gör man fem låtar per grupp, och
    ibland gör man en.

  47. Då börjar vi. Välkomna, allihop.

  48. Vart ska vi? Ska vi in här?
    Då går vi in.

  49. Vi kommer hit,
    och sen delar de in oss i grupper.

  50. Man får fråga dem i gruppen
    om de vill skriva åt mig.

  51. Vad vill vi?
    Vad är vi taggade på att göra?

  52. Jag vill bara spela lite musik.

  53. Jag är med på att kan skriva till dig.

  54. Skulle du vilja göra det? Vad roligt!

  55. I dag föreslog de det, vilket gjorde mig
    glad. De tyckte att det lät kul.

  56. Ibland får man skriva åt nån annan.

  57. Det är väldigt fint!
    - Kan du testa båda varianter?

  58. Oj! Du är verkligen duktig.

  59. Man jobbar mer ömsesidigt.

  60. Jag kanske kommer på en melodi i takt
    med att nån jobbar fram ett beat.

  61. Jag kanske kommer på ackorden, och sen
    lägger den in det i produktionen.

  62. Då kan det gå snabbare
    och bli mer högintensivt.

  63. "Of all the places I've been to,
    it's very cold..."

  64. "Of all the people I'm in to..."

  65. Sen säger man "I live in
    no mans land" andra rundan.

  66. Ska det komma igen,
    eller i andra rundan?

  67. Nån av dem.

  68. Om jag kommer på en melodi,
    kommer ibland ord också.

  69. Inte fullständiga meningar,
    men om jag tänker...

  70. "You wonder when I'm falling".

  71. Det betyder inget, men det blir lite
    mystiskt. Jag behåller det exakt så.

  72. Ja, nåt sånt!

  73. Det blir lätt att man fastnar-

  74. -i de redan
    väldigt fastetsade ordgångarna.

  75. Att man skriver
    sånt man hör hela tiden.

  76. "So bring me down.
    I'm not willing to fight."

  77. Nåt sånt, ja. Fast så att det passar.

  78. -"You knock me out."
    -"You look me out"?

  79. -"You knock me out without a fight."
    -Det kan vara väldigt snyggt.

  80. Om jag bara kan lyckas förändra
    några få ord...

  81. ...bara kan ändra karaktären på låten
    kan det ändra hur lyssnare påverkas.

  82. -Vad gjorde vi sen?
    -G-moll.

  83. Jag kan inte ens digga med handen.
    Jag försöker verkligen.

  84. Inga idéer är dumma. Allting kan man
    göra, och man måste våga ta plats.

  85. De ackorden! De ackorden!

  86. Framförallt att vara med folk
    man kan skratta med.

  87. Det är det bästa.
    Då kan man göra feta låtar.

  88. Det här är jag. 5, 6, 7, 8!

  89. Det är inga problem!

  90. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Komposition (musik), Kvinnliga musiker, Musik
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Låtarna som förändrade musiken

Rapper's delight

År 1979 är The Sugarhill Gang med om att sprida hiphopen, en av musikindustrins största genrer, över planeten. Musikjournalisten Amy Andrieux, Nile Rodgers från gruppen Chic samt Wonder Mike och Hendogg från The Sugarhill Gang berättar om hur låten Rapper’s delight kom till.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Joe Hill - sjungande arbetarmartyr

En tidig novembermorgon 1915 sitter Joe Hill med ögonbindel och bakbundna händer framför exekutionspatrullen i Salt Lake City. Trots internationella protester är han dömd till döden för ett dubbelmord. Joe Hill var Gävlebon som ville hitta ett bättre liv i USA, drogs med i kampen för arbetarnas rättigheter och blev låtskrivare åt det radikala fackförbundet Industrial workers of the world. Hans sista ord klingar än i dag - sörj inte, organisera er.

Fråga oss