Titta

Min skola mitt i kriget

Min skola mitt i kriget

Om Min skola mitt i kriget

Hur påverkar krig och konflikter barns skolgång? Den här serien visar hur olika barns levnadsvillkor kan se ut, till exempel vad det gäller tillgång till utbildning. Dina elever får insyn i hur det kan bli när sociala skyddsnät saknas för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället. Vidare får eleverna tillfälle att reflektera över att alla barn inte kan ta rättigheter i enlighet med barnkonventionen för givna. Den här serien kan användas i både samhällskunskap och geografi. Allt tal är på svenska.

Till första programmet

Min skola mitt i kriget : Flickors rätt till skolaMaterialDela
  1. Här uppe i bergen i Afghanistan
    ligger Deh Subz-distriktet.

  2. Här fanns det få skolor för barn
    och inga skolor för flickor.

  3. Talibanerna
    tog över stora delar av landet-

  4. -och förbjöd flickor att gå i skolan,
    men det börjar förändras nu.

  5. Jag heter Saleha. Jag bor
    och går i skolan i den här byn.

  6. Förut hade vi ingen skola
    i det här området.

  7. Om dagarna hjälpte jag fåraherdarna
    att vakta fåren.

  8. Men en dag berättade åldermännen att
    man startat en skolklass för flickor.

  9. Nu går jag i skolan sex dagar
    i veckan, lördag till torsdag.

  10. Jag brinner för att studera
    så att jag kan bli lärare.

  11. Titta i era böcker.
    "'B' för Baryalai."

  12. "Baryalai äter köttgryta.
    Pappa äter också köttgryta."

  13. Vem har lärt sig det?

  14. "'B' för Baryalai.
    Baryalai äter köttgryta."

  15. "Pappa äter också köttgryta."

  16. Vi hade stora problem.
    Vi hade inget klassrum.

  17. Eleverna satt i solen eller i tält.

  18. Man har byggt skolan.
    Den har en bra skolgård.

  19. De nya lärarna som har kommit
    till oss har fått praktik.

  20. Det är genom kunskap som en by
    eller en nation byggs upp.

  21. Om det inte finns nån kunskap
    vandrar människor i mörker.

  22. Man kan aldrig bygga upp nåt
    i mörker.

  23. Vi knackade på alla dörrar
    och övertygade folk-

  24. -att skicka sina döttrar till skolan.

  25. Numera är folk medvetna.
    De skickar sina barn långt bortifrån.

  26. Folk vet numera
    att det är bra med kunskap.

  27. Ögonen öppnas
    och man kan skilja på rätt och orätt.

  28. När jag träffar andra flickor brukar
    jag uppmuntra dem att gå till skolan.

  29. "Lär dig dina
    och andras rättigheter."

  30. Dagens undervisning är slut nu,
    men glöm inte att göra hemläxorna.

  31. Mina föräldrar har förstått
    hur viktigt det är med skolan.

  32. Att flickor också kan lära sig
    att läsa och skriva.

  33. Att flickor har rätt att gå i skolan.

  34. Jag har skickat Saleha till skolan
    så att hon kan lära sig något.

  35. Jag hoppas att det blir
    en ordentlig skola för dem-

  36. -och att det kommer
    duktiga lärare hit.

  37. Vi är glada. Jag hoppas
    att det här kan ge dem möjligheter.

  38. Vi vill skicka dem till gymnasiet
    och till och med universitetet.

  39. Jag har lärt mig mycket
    i skolan idag.

  40. Till exempel: Nomader har tält.
    De lever i tält.

  41. Det är solen som avgör
    om honungsmelonen blir mogen.

  42. "S" som i "sandali". På vintern
    har vi "sandali", ett kolelement.

  43. "S".
    "Saboor arbetar på en tvålfabrik."

  44. "Sonen säljer tvål i affären."

  45. -Är du glad över att gå i skolan?
    -Jag är glad över att gå i skolan.

  46. -Och glad åt läraren och kamraterna.
    -Har du några problem?

  47. Jag har varken problem eller
    svårigheter. Jag är jätteglad.

  48. Jag försöker få med mig andra flickor
    till skolan och går av egen vilja.

  49. Jag vill bli lärare så att jag kan
    hjälpa flickorna här att gå i skolan.

  50. Jag vill
    att de ska lära sig sina rättigheter-

  51. -att de också
    har rätt att gå i skolan.

  52. Nu byggs den första gymnasieskolan
    för flickor i Deh Subz-

  53. -och Saleha kan fortsätta
    sina studier för att bli lärare.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Flickors rätt till skola

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

När talibanerna styrde stora delar av Afghanistan fick flickor inte gå i skolan. Här får vi möta Saleha som är 12 år och har kunnat gå i skolan i ett år. Hennes familj förstår hur viktigt det är för både flickor och pojkar att utbilda sig. Saleha uppmuntrar andra flickor att komma till skolan och drömmer om att själv bli lärare när hon blir stor. Allt tal i programmet är på svenska.

Ämnen:
Geografi > Asien, Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Barns rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Afghanistan, Barns rättigheter, Flickor, Skolan, Undervisning, Utbildning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Ladda ner

Alla program i Min skola mitt i kriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

Flickors rätt till skola

Avsnitt 1 av 4

När talibanerna styrde stora delar av Afghanistan fick flickor inte gå i skolan. Här får vi möta Saleha som är 12 år och har kunnat gå i skolan i ett år. Hennes familj förstår hur viktigt det är för både flickor och pojkar att utbilda sig. Saleha uppmuntrar andra flickor att komma till skolan och drömmer om att själv bli lärare när hon blir stor. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

De bombar vår skola

Avsnitt 2 av 4

För barn som lever mitt i ett krig är det livsfarligt att gå till skolan. Här får vi träffa barn från olika länder som delar upplevelser. I östra Gaza i Palestina har många skolor blivit ödelagda. Ryan, 13 år, är mycket ledsen över att hans hem och skola har blivit förstörda. I norra Syrien träffar vi Diala och Rami, 8 och 9 år gamla. De berättar om hur det var när deras skolor bombades. Vi får också vara med när syriska skolbarn får träna på att ta skydd när flyganfallslarmet går. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

"Jag flydde med mina böcker"

Avsnitt 3 av 4

Vi möter systrarna Grace och Anna från byn Bor i Sydsudan. De berättar om att de tvingades fly när byn attackerades av rebellsoldater. Grace höll hårt i sin bok under flykten. De lyckades ta sig till ett flyktingläger där det inte fanns någon skola eller något för barnen att göra. Grace och Anna talar om hur viktigt det är med utbildning och hur de förlorar värdefulla skolår när det är krig i deras land. "Med utbildning kan jag bli president!", säger Anna. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

Längtan efter skolan

Avsnitt 4 av 4

Fler än 4 miljoner människor har flytt från Syrien sedan konflikten startade 2011. De flesta är kvinnor och barn. Här får vi möta barn i ett flyktingläger i Grekland som berättar om sin flykt i båt över havet och om saknaden och längtan efter de liv de levde i Syrien före kriget. Barnen drömmer om att få gå i skolan igen. Familjerna väntar i ovisshet på att få lämna lägret och resa vidare till en osäker framtid i något annat land. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Geografens Europagåtor

Den blodsugande grevens land

Mortensen tycker att det är ruskigt spännande bland berg och svarta hav. Till vilket land går resan?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Lappland

Del 11 av 11: Demonens öga. Prästen lämnar Jim att dö i ödemarken i Sveriges nordligaste och största landskap. Medan prästen skyndar vidare mot Kebnekaise för att väcka demonen får Jim hjälp av en fjällrävsmamma. Ayla är fortfarande försvunnen. Det brinner och pyr i marken runt omkring, luften är tjock av sot och himlen är kolsvart. Ensam och rädd fortsätter Jim till fots längs bergsmassiven. Kommer Jim att lyckas besegra demonen, och kommer han att få tag i botemedlet till sin dödssjuka syster? Och vem är Ayla egentligen?