Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Om feminism och systerskap i dagens SverigeDela
  1. Jag vill välkomna er allihop-

  2. -till bokmässans höjdpunkt.

  3. Kul att... Bra där!

  4. Vi har uppenbarligen den bästa
    publiken, en mycket generös publik-

  5. -som applåderar
    redan vid inledningsfrasen.

  6. Bra att ni är med. Det får ni vara
    under hela seminariet.

  7. Vi har bara 45 minuter-

  8. -så vi får göra
    det allra bästa av tiden.

  9. Jag heter Alexandra Pascalidou.
    Här sitter två underbara kvinnor.

  10. Jag antar och utgår ifrån att ni
    redan har köpt eller beställt...

  11. -Eller stulit.
    -Nja...

  12. Min första bok
    blev Sveriges mest stulna bok.

  13. Det var en ära, fast man inte
    tjänar några pengar på det.

  14. -Drabbar såna stölder oss?
    -Vad säger förlaget?

  15. De säljer mindre. Men ni som är här
    behöver inte stjäla böcker.

  16. Jag vet att ni gärna signerar böcker
    och att ni signerar fint.

  17. Det är Flora Wiströms "Stanna",
    hennes hyllade debut. Grattis.

  18. I dag kan man läsa en helsidesartikel
    om den här duktiga människan.

  19. -Som är född 1994.
    -Ett år senare debuterade jag i tv.

  20. -Det är sjukt.
    -Det här borde vara förbjudet.

  21. -Men du är vuxen.
    -Ja.

  22. -Och hon kan prata.
    -Det får vi se.

  23. -I vilken tidning var helsidan?
    -GP, Göteborgsposten.

  24. Sen har vi "Hela kakan".
    Vi har ett helt bageri här.

  25. -Vi öppnar bageri.
    -Ja, vi har inget annat för oss.

  26. Jag har läst Kakans bok
    med stort nöje. Den är underbar.

  27. De två böckerna kommer vi
    att utgå ifrån.

  28. Vi kommer inte att utgå ifrån
    böckerna, för ni kan läsa själva.

  29. Vi kommer att prata om annat.

  30. Jag vill inleda med en första fråga.

  31. Ni är unga kvinnor
    som skriver för unga kvinnor.

  32. Snart ska vi
    diskutera utmaningarna, just i dag.

  33. Det är intressant att vi befinner oss
    på bokmeckat bokmässan-

  34. -där yttrandefrihet är årets tema.

  35. Vi ska komma dit.

  36. Varför skrev ni de här böckerna?
    Det tänkte jag börja med.

  37. -Vem vill börja?
    -Ja.

  38. Jag har mycket bra att säga.
    Jag är smart och har bra analyser.

  39. Saker måste ut. Det finns
    ett behov av att lyssna på mig.

  40. Jag skulle inte säga att jag är...
    Jo, jag är ganska unik.

  41. -Ta bort "ganska".
    -Ja.

  42. För åtta år sen
    fanns det ingen som jag.

  43. Nu finns det jättemånga feminister,
    på ett eller annat sätt.

  44. Jag värderar mig själv väldigt högt.

  45. Det jag har att säga är viktigt,
    så jag ska så klart skriva en bok.

  46. Sen tjatade de från Forum.

  47. Jag tror att det här bara är början.
    Du är ju konstnär.

  48. Du kommer att hitta många sätt
    att kanalisera din genialitet på.

  49. Jag brukar kalla mig själv
    för renässanskvinna.

  50. Killar gör sånt,
    och jag avundas dem jättemycket.

  51. Jag blir ofta presenterad
    som allt-i-allo.

  52. Männen presenteras med
    en massa titlar.

  53. Jag vill
    bli kallad renässansmänniska.

  54. Det är viktigt att kunna känna
    att man är bra på det man gör.

  55. Jag önskar att jag och fler med mig
    hade ditt självförtroende.

  56. Kanske att din generation
    och de som kommer efter dig...

  57. Ni vågar ta mer plats. Vi skulle
    krympa oss så mycket som möjligt-

  58. -för att passa in
    i ett mikroskopiskt utrymme.

  59. Så är det generellt för kvinnor,
    oavsett generation.

  60. Men min bakgrund har gjort mig
    bättre på att ta plats.

  61. "Här är jag."
    Man lever inte så länge.

  62. -Man får jobba lite.
    -Med...?

  63. -Skriva en bok, göra tv-program.
    -Passa på.

  64. Var kommer självförtroendet ifrån?

  65. Det är en av kärnpunkterna i unga
    tjejers utsatthet och sårbarhet.

  66. Mycket av det här
    handlar om en väldigt...

  67. Det handlar om bristande självkänsla.

  68. Min självkänsla kommer från
    mina fantastiska föräldrar.

  69. De är kärleksfulla
    och har ställt höga krav på mig.

  70. Sen kommer det från
    allt förtryck och alla övergrepp.

  71. Jag blev väldigt hårdhudad
    redan som barn.

  72. Därför är det lättare för mig
    att ta plats.

  73. Du blev också hårdhudad av
    den här krävande tiden vi lever i.

  74. Kvinnor måste bli hårdhudade.

  75. Flora, om Kakan skrev sin bok
    för att uttrycka sin genialitet...

  76. -Varför skrev du?
    -Jag är en skrivande människa.

  77. Min bok är en skönlitterär roman
    som tar upp en specifik situation:

  78. Att vilja finnas för nån,
    men inte riktigt veta hur.

  79. Det ville jag utforska,
    så jag skrev en bok om det.

  80. Parallellt med kärlekshistorien
    får man följa två bästa kompisar.

  81. Det föll sig naturligt för mig-

  82. -för jag gick igenom liknande saker.
    Jag ville hitta nåt att skriva om-

  83. -och hittade ett tema
    i mina anteckningar.

  84. Jag ville fortsätta jobba med det,
    och det gjorde jag i tre år.

  85. -Du gick på Ölands folkhögskola.
    -Ja, och Jakobsbergs folkhögskola.

  86. -Och Södertörns högskola.
    -Häftigt.

  87. Du har
    en blogg som du försörjer dig på.

  88. -Du har en professionell verksamhet.
    -Ja, det stämmer.

  89. -Varför startade du den?
    -Jag var tolv.

  90. -Du är ju typ tolv nu.
    -Tack.

  91. Jag hade ingen aning om
    att jag skulle jobba som bloggare.

  92. Men jag tackar tolvåriga Flora-

  93. -som skrev om
    NO-lärarens styva "nipples".

  94. -Vem skrev om det?
    -Jag, när jag var tolv.

  95. -Skrev du om sånt?
    -Ja.

  96. -Var det en tjej eller kille?
    -En man.

  97. -Hade du foto?
    -Nej.

  98. -Men jag tog bort det i efterhand.
    -Ja, det var lite på gränsen.

  99. Hur gammal var du när du kunde
    börja försörja dig på din blogg?

  100. Jag har gjort det i fyra år.

  101. Jag har tjänat bättre
    de senaste två åren.

  102. Vad är ditt budskap?
    Har du nån mission?

  103. Jag har absolut en vision.
    Jag har en stor läsarskara.

  104. De flesta är i min ålder,
    och har läst min blogg sen 2008-2010.

  105. Vi har vuxit upp tillsammans.

  106. Läsarna är i min ålder
    och vi har ett fint utbyte.

  107. Jag skriver om sånt jag tycker är
    viktigt. Allt från film och böcker-

  108. -till veganism och feminism.
    Jag öppnar även upp till diskussion.

  109. Jag väljer ett tema,
    som veganism eller hårväxt-

  110. -och då får mina läsare
    också komma till tals.

  111. Jag älskar att höras-

  112. -men det är även viktigt
    att lyfta upp andra och ha en dialog.

  113. Det är systerskapet,
    som också har stärkts med åren.

  114. Visst är det så?
    Vad tänkte du säga om systerskapet?

  115. Du pratade om
    bloggkommentarer och diskussioner.

  116. Det bästa är när de börjar diskutera
    med varandra. Då kan jag backa.

  117. "Lös det här,
    jag behöver inte lägga mig i."

  118. Jag har bloggat i nio-tio år...

  119. -Nu finns du på Elle.
    -Ja, i finrummet.

  120. Jag bloggar om
    allt från våldtäkt till syrapeeling.

  121. Det är både högt och lågt
    och olika teman.

  122. Jag är glad att Elle har tagit in
    mig, och de är glada att ha mig.

  123. Flora är en jättestor och känd
    inspiratör och jag finns på Elle.

  124. Det visar att systerskapet
    har blivit ganska normaliserat.

  125. Systerskapet är ju
    det största hotet mot patriarkatet.

  126. Det finns krafter
    som motarbetar oss hela tiden.

  127. Men jag
    känner mig trygg i systerskapet.

  128. Det är unikt att ha en plattform
    där man får skriva vad man vill.

  129. Kan ni känna att ni censureras
    eller självcensurerar er?

  130. Ja, hela tiden. Jag har skrivit
    Sveriges mest kända tweet.

  131. -Jag måste censurera mig hela tiden.
    -Vilken tweet var det?

  132. Det där om polisen.

  133. När polisen
    red in i demonstranter i Malmö-

  134. -twittrade jag att de
    skyddade nazisterna, och inte oss.

  135. Det påverkade mitt liv en del,
    kan man säga.

  136. Jag censurerar mig själv hela tiden.

  137. Jag kan inte skriva
    allt det jag tycker och tänker.

  138. Jag skämtar om det i boken,
    att 22 % Kakan inte är hela Kakan.

  139. Så yttrandefriheten är
    villkorad och kraftigt beskuren?

  140. -Ja, verkligen.
    -Så allt det här är bara nys?

  141. Jag känner mig inte trygg.
    Nya tider är här.

  142. I går diskuterades det om man får
    använda n-ordet. Det är inte 1939!

  143. Och det var Författarförbundet
    som arrangerade det.

  144. Det var ingen svart i panelen.

  145. De är ju vita
    som ska ta de besluten...

  146. Det är det som är
    så häftigt med er båda två-

  147. -att ni gör unga kvinnor
    och tonårstjejer en enorm tjänst.

  148. Det har alltid varit så...
    Det finns en massa krav-

  149. -och en massa förväntningar
    på kvinnor runtom i världen.

  150. Ofta finns det strikta regler och
    föreskrifter för hur man ska vara.

  151. Man ska klämmas in i nischer.

  152. Ni spränger de här gränserna.

  153. man kan fördjupa sig i konsten
    att lägga den perfekta eyelinern-

  154. -och diskutera kvinnohat samtidigt.

  155. Det ena är inte synonymt med
    att man är en ytlig bimbo.

  156. Man får vara en bimbo om man vill.

  157. Vi får kvinnor och andra personer
    att känna sig sedda.

  158. De känner sig viktiga
    för att vi identifierar problem.

  159. Inte så mycket jag, men kanske du-

  160. -ses som en ung, snygg bloggare.

  161. Men du gör revolution hela tiden.

  162. Det är samma med de separatistiska
    rummen där man pratar om hudvård.

  163. Låt makten tro
    att vi bara sitter och skvallrar.

  164. Det är där vi stärker varandra
    och blir så trygga-

  165. -att vi kan prata om övergrepp,
    foundation och vad som helst.

  166. Det tyckte jag om med din bok.
    Du tar upp Kallis...

  167. -Kallbadhuset i Malmö.
    -Du guppar där med dina kompisar.

  168. -Jag trodde att du sa "bröst".
    -Jag med!

  169. Det finns nåt fint i det du säger.
    Där har man...

  170. Där kan man prata om sånt man inte
    skulle våga prata om annars.

  171. Det upplever jag också
    som väldigt viktigt i mitt liv.

  172. Jag har hittat
    många bra människor genom internet.

  173. Jag har en bokklubb
    med sju andra tjejer.

  174. Först pratade vi böcker,
    men nu umgås vi varje vecka.

  175. -Irl?
    -Ja. De är mina närmsta vänner nu.

  176. -Träffades ni på nätet?
    -Ja.

  177. Den här generationen ÄR ju nätet.
    De håller på där jättemycket.

  178. Det är fint att hitta varandra-

  179. -och ha
    otroligt tryggande och peppande rum.

  180. Det är intressant
    att ni båda lovordar-

  181. -och talar positivt om
    de separatistiska rummen.

  182. Det vet ju ni-

  183. -och det vet alla
    som har läst en svensk ledarsida-

  184. -att det är sånt som orsakar
    allergiattacker hos ledarskribenter.

  185. "Separatistiska rum
    är föraktliga och förkastliga!"

  186. "Hur kan man göra så?"
    Varför väcker idén-

  187. -eller tanken om separatistiska rum
    så mycket agg?

  188. De som det väcker agg hos,
    som folk som skriver ledare-

  189. -de har suttit
    i separatistiska rum med andra män.

  190. -Ja, herrklubbar.
    -Det är som i muslimska samhällen.

  191. I Västsahara är separatismen
    självklar, och det är skönt.

  192. Man tycker synd om dem,
    men det är jätteskönt.

  193. Kvinnorna där har varandra.

  194. Jag ska frångå den opartiska
    moderatorrollen en stund.

  195. Man är rädd för att separatistiska
    rum inte bara ska handla om mascara-

  196. -utan att vi ska göra det farligaste
    av allt - organisera oss.

  197. -Mobilisera och stärka varandra.
    -Ja.

  198. Män har alltid varit organiserade
    i bastuklubbar och herrklubbar.

  199. För män handlar det om...

  200. "Varför ska vi bli bortvalda?
    Det har vi aldrig blivit."

  201. "Varför får inte vi
    vara på badhuset? Det är min rätt!"

  202. Män har rätt till allt -
    till att våldta, till högre lön-

  203. -och att uttrycka sig.
    De får panik när de kritiseras.

  204. Så är det med vita i svarta
    sammanhang. De äger världen, tror de.

  205. "Varför är inte min åsikt viktigast?"

  206. -Håller publiken med?
    -Ja!

  207. Nya tider sitter där och... "Nä!"

  208. De är jättesura.

  209. Separatismen är
    min bästa överlevnadsstrategi.

  210. Det är en gåva från Gud
    att vara lesbisk.

  211. -Är det så?
    -Ja, jag tackar Gud varje dag.

  212. Jag älskar min farsa
    och har en massa killkompisar-

  213. -men det trygga rummet
    är mitt livs räddning.

  214. Menar du flickvännen
    som hade gömt sig bakom en planta?

  215. Hanna ringde på facetime. Hon stod
    bakom en planta och lekte djungel.

  216. Jag gav luren till Alexandra.
    Då sa hon: "Hej."

  217. "Kan du fixa ett arbetsgivarintyg?"
    Jag sa: "Jag ringer sen."

  218. I separatistiska rum
    kan man andas ut.

  219. Många menar att det är
    motsatsen till integration.

  220. Jag har ägnat mitt liv åt
    att alla ska inkluderas.

  221. Då kan separatismen
    ses som en motsats till det.

  222. Nej, det är ett sätt att integrera
    de som inte vågar ta plats.

  223. Kolla på gruppen Black coffee,
    där bara svarta får vara med.

  224. -Där bara svarta dricker kaffe.
    -Jag älskar den gruppen.

  225. Jag ser
    vad den gör med mina kompisar.

  226. Jag gjorde ett dna-test i veckan.
    Jag är 91 % nordafrikan.

  227. -Bara 6 % europé.
    -Kriga för att få vara med i gruppen.

  228. Det var en parantes.

  229. De separatistiska rummen
    kan vara mer eller mindre politiska.

  230. Min kompis Yrsa har startat
    en skrivargrupp på Facebook.

  231. Vi har pratat om huruvida förläggare
    ska få vara med i gruppen.

  232. Men vi vill att folk
    ska kunna diskutera sina verk-

  233. -utan att nån "ovanifrån" är där.

  234. Alla ska kunna tala fritt utan
    att nån ska stå med korsade armar.

  235. På tal om
    politiskt eller icke-politiskt...

  236. Alla rum är politiska för mig.

  237. Ett omklädningsrum
    är kanske inte politiskt-

  238. -men det är i de rummen
    som det händer.

  239. -Och det kan bli politiskt.
    -Det är det alltid.

  240. Jag tänker att... Ni är ju båda...

  241. Ni har trängt in i populärkulturen,
    i de stora folkmassorna.

  242. Så här många människor
    vill se och höra er-

  243. -trots att ni är er själva trogna
    och har en stark integritet.

  244. Vad skulle ni vilja säga
    är de stora...

  245. Vi lever ju i världens mest moderna
    och jämställda demokrati.

  246. Det kan låta ironiskt,
    men det är så rent statistiskt.

  247. Vad tror ni,
    när det gäller unga kvinnor...

  248. Vad är den stora utmaningen,
    det största problemet just nu?

  249. Vi kämpar med, precis som när
    min mamma eller mormor växte upp-

  250. -att vi inte älskar oss själva,
    att vi inte fattar att...

  251. Vi är normaliserade i ett kvinnohat,
    som vi själva bär på.

  252. -Har vi internaliserat det?
    -Ja.

  253. Precis som rasifierade gör.
    Så är det för oss också.

  254. Det ser jag även i HBTQ-familjen.

  255. -Kan du ge nåt exempel?
    -Vi normaliserar sexuella övergrepp.

  256. Alla mina tjejkompisar
    har varit med om sexuella övergrepp.

  257. Det är stört.

  258. Så här många av mina kompisar
    har blivit våldtagna av släktingar.

  259. -Incestuöst?
    -Ja.

  260. Det finns
    ett gap mellan de som vi är-

  261. -och hur vi pratar om oss själva.

  262. Jag kan säga att jag är fantastisk-

  263. -men jag har ändå erfarenheter av
    att vara en lesbisk kvinna-

  264. -och av den släkt jag kommer ifrån.

  265. Det är det som är problemet,
    att vi lever i en mansvärld.

  266. -Din släkt... Talar du om klass?
    -Ja.

  267. Vi lever i en mansvärld. Vi blir
    våldtagna och förtryckta hela tiden.

  268. Vi kan aldrig
    separera oss från det faktumet.

  269. Det kvittar hur jämställda vi är
    eller om vi har yttrandefrihetstema.

  270. Vi sitter ändå i den skiten.

  271. Det är sjukt att inte
    alla kvinnor tar livet av sig.

  272. -Borde alla ta livet av sig?
    -Ja, vi lever i ett sånt förtryck.

  273. Det låter otroligt destruktivt.

  274. Det är den ultimata kapitulationen-

  275. -om alla skulle ta livet av sig.

  276. Jag är bara förvånad över
    att kvinnor inte...

  277. Män tar livet av sig
    mer frekvent än kvinnor.

  278. Men vi hinner inte ta livet av oss,
    för vi måste städa-

  279. -och ta hand om den stackars mannen
    och betala räkningarna.

  280. I Italien finns
    organisationen Krisens änkor.

  281. Många män blir arbetslösa,
    förlorar sin status-

  282. -och sen tar livet av sig. Sen
    blir kvinnorna kvar med skulderna.

  283. Vad tycker du, Flora?

  284. Vad är den största utmaningen
    för dina jämnåriga?

  285. Det är som Kakan säger.

  286. Jag skäms över
    att ta plats och över att synas.

  287. Jag måste alltid släta över.

  288. "Jag har gett ut en bok,
    men det är ju bara en bok."

  289. -Du förminskar dig själv.
    -Det gör jag med.

  290. Nu säger du emot dig själv.

  291. När du kom in blev vi
    upprymda över ditt storhetsvansinne.

  292. Det är inte storhetsvansinne,
    det är självinsikt.

  293. Det här är viktigt.
    Är det där bräckligt?

  294. Är det på riktigt
    att du tycker att du är fantastisk?

  295. -Vacklar du?
    -Jag är en mångfacetterad kvinna.

  296. Jag går i terapi, för att det är
    stört att vara en offentlig person.

  297. Min barndom
    är fortfarande inte utredd.

  298. Men feminister får inte vara
    mångfacetterade. Vi ska vara en sak.

  299. -Jag fattar vad du menar.
    -Vi kan prata om förebildsrollen.

  300. Den blir man tilldelad som kvinna
    när man syns och hörs.

  301. Jag bejakar gärna den delen.

  302. Vissa vill inte vara nån förebild,
    men jag är gärna det.

  303. Men som förebild måste man kunna visa
    att man har brister och gör tabbar.

  304. Det är sorgligt, men samtidigt
    sympatiskt, att ni kan blotta er.

  305. Många kan känna igen sig i
    att man kan vara både och.

  306. Men man ser er
    som självsäkra och starka-

  307. -men du talar om
    att du förminskar dig själv.

  308. Jag känner igen det själv.
    Varifrån kommer det?

  309. Jag tänker på alla gånger
    jag har haft kvartssamtal.

  310. Lärarna har sagt
    att jag pratar för mycket.

  311. Det är ett klassiskt exempel.
    Tjejer som tar plats ifrågasätts.

  312. Men killarna i klassen
    får ta hur mycket plats de vill.

  313. Så är det i alla åldrar,
    och det suger.

  314. Förstår inte vi i Sverige
    den strukturella ojämställdheten?

  315. -Har vi inte kommit längre?
    -Jag älskar att du låtsas.

  316. Jag är ju moderator,
    så jag måste ifrågasätta.

  317. Vi pratar om jämställdhet i Sverige,
    men vi håller inte på med det.

  318. Feministen Carin Holmberg
    skrev bra om det-

  319. -för 22 år sen i sin avhandling.

  320. Redan på 90-talet
    utgick vi i Sverige ifrån-

  321. -att feminismen handlar om
    att män och kvinnor vill samma sak-

  322. -och har lika mycket kunskap
    om genus och feminism.

  323. Men män behöver inte ha samma mål som
    kvinnor när det gäller jämställdhet.

  324. Kvinnor och andra personer
    kämpar för det här-

  325. -medan männen
    är nöjda med mycket mindre.

  326. Jämställdhet betyder ju...
    Det är ju inte bara ett roligt kalas.

  327. För att man ska kunna dela på makten
    måste nån backa.

  328. Gudrun Schyman sa att det handlar
    inte om att kvinnor ska upp hit-

  329. -utan att kvinnor måste uppåt
    och män ska tagga ner lite.

  330. Det är en bra bild för hur det är.

  331. Men det känns ändå
    som om man har lyft på locket.

  332. Unga tjejer pratar mer om det.
    Ni är en stor anledning till-

  333. -att man har ett pågående samtal om
    vad vi gör med oss själva.

  334. Du nämnde att lärarna
    behandlar barnen i klassen olika.

  335. Men jag vill komma åt lösningarna.
    Hur ska vi ändra på det här?

  336. Jag orkar inte komma med nån lösning.
    Det får andra göra.

  337. Det räcker med att problematisera.

  338. Det räcker med att vara feminist
    och orka se all skit.

  339. Jag kan inte förstå
    att det är så svårt för män-

  340. -att sluta misshandla, våldta
    och mörda.

  341. Min kompis jobbar på en kvinnojour.
    Det blir bara mer och mer där.

  342. De köar för att gömma sig för män
    som vill döda dem, barnen och djuren.

  343. När det fortfarande ser ut så...
    Det är viktigt med djuren.

  344. Många lämnar inte sin man för att de
    inte får ta med djuren till jouren.

  345. -Han dödar oftast djuren.
    -Oj.

  346. Jag känner mig ofta uppgiven,
    men jag kämpar på.

  347. Systerskapet ger mig en andningspaus
    så att jag kan kämpa på.

  348. Om vi gör som Rosling och säger
    att allt har blivit bättre...

  349. -Vem är det?
    -Hans Rosling.

  350. -Ni vet.
    -Nån kille...

  351. Hans siffror visar att allt fler
    flickor i världen går i skola-

  352. -och får lära sig läsa.
    Fler använder preventivmedel.

  353. -Kan ni se...?
    -Nej, men...

  354. Det här är ett problem.

  355. Vår verklighet
    är aldrig en verklighet.

  356. "Jag blir fortfarande våldtagen,
    men vad kul att fler går i skola."

  357. Det är ju inte antingen eller.

  358. Det är fortfarande panik och kris
    för oss i vackra Sverige.

  359. Vi kan inte jämföra oss med
    de västsahariska flyktingbarnen-

  360. -som inte får näring.
    Det måste gå att...

  361. Den här agendan
    förs även av antifeminister-

  362. -som hela tiden
    vill omformatera sanningen.

  363. Vår verklighet ska alltid filtreras-

  364. -genom människor som inte tror oss.

  365. I går i en intervju
    sa jag att jag alltid är rädd.

  366. Då sa en kvinna nej.
    Då sa jag: "Jo, jag är rädd!"

  367. Inför det här samtalet
    ringde jag in extra vakter.

  368. -Vad är du rädd för?
    -Att bli mördad.

  369. Eller att få stryk.

  370. Man kan inte vara så här progressiv
    utan att få hot.

  371. Vad gör man åt det?
    Förutom att ringa in vakter?

  372. Det är ju
    min rättighet som författare.

  373. Det här är jättebra. Ett samtal.

  374. Alla kvinnor borde ha rätt till
    en vakt. Det har jag aldrig haft.

  375. Jag tänker på politikern Jo Cox,
    som mördades på öppen gata.

  376. -av nån som skrek: "Britterna först."

  377. Det är många människor,
    kvinnor i synnerhet, som är rädda.

  378. -Är du rädd, Flora?
    -När man går på stan på natten...

  379. Jag "ska" ju vara rädd,
    och en del av mig är rädd.

  380. Och en del av mig tänker:
    "Jag låter ingen göra mig rädd."

  381. -Då får du gå med i LUF.
    -Då gör jag det.

  382. Jag förstår att det är
    ett orimligt tankesätt, men...

  383. Jag är ofta rädd, men jag
    orkar inte alltid vara rädd heller.

  384. Det kom fram en man här
    och sa: "Du borde vara rädd."

  385. "Nu när nazisttidningen är här."

  386. Jag sa: "Om jag var rädd
    skulle jag inte ens gå ut."

  387. Då skulle jag göra dem en tjänst.
    Det tänker jag aldrig göra.

  388. Jag tänker aldrig
    låsa in mig i ett mentalt fängelse.

  389. Jag går ju ut varje dag. Alltså...

  390. Det är viktigt att jag säger
    att jag är rädd, fast jag är tuff.

  391. Är du rädd för att du är Flora,
    inte för att du är en ung kvinna?

  392. Jag har inget hot utifrån.
    Det har jag inte.

  393. Jag pratade med
    Bianca och Tiffany från "Full patte".

  394. De får inga hot och nästan inget hat.

  395. Menar du det? De sticker ju ut hakan.

  396. Det är
    för att de är smala och snygga.

  397. -Smala fysiskt?
    -Ja.

  398. 99 % av alla hot jag får
    handlar om att jag är tjock.

  399. En tjock kvinna är "unfuckable".

  400. Inget gör män så arga som
    när de inte kan få knulla en kvinna.

  401. Det är nån som håller med.

  402. De säger att de ska döda mig först
    och sen våldta mig.

  403. Det säger mycket
    om män och sex och våld.

  404. För flera år sen hotade en man att
    skära av och steka kvinnors bröst.

  405. Men han blev dömd.
    Nu knäppte jag skjortan.

  406. Jag är inte rädd på det viset,
    för jag har inte det hotet.

  407. Men det kan kännas läskigt
    att vara en offentlig person.

  408. -Det är väl ett privilegium?
    -Ja...

  409. Kanske om man är Ernst.

  410. Tänk om man vore Ernst.
    Det skulle vara en dröm.

  411. Det är
    en väldigt sårbar situation att...

  412. Du är personlig i din blogg,
    och det är jag också.

  413. Jag skriver nästan varje dag
    om vad jag gör om dagarna.

  414. Många kommer fram och vet allt
    som har hänt mig sen jag var sju år.

  415. Vår tid har suddat ut gränserna
    mellan det privata och offentliga.

  416. Det är skrämmande. Folk vet
    så mycket. Var sätter jag gränsen?

  417. Vad är privat?

  418. -Var sätter du gränsen?
    -Ja, det kan man undra.

  419. Jag är bekväm med
    att mina läsare vet mycket om mig.

  420. Men det finns gränser
    för människor i min närhet.

  421. -Berättar du allt om dig själv?
    -Väldigt mycket, men inte allt.

  422. -Skriver du om ditt kärleksliv?
    -Ja, det har jag gjort.

  423. Men också mitt psyke och hur jag mår.

  424. -Kakan, var sätter du gränsen?
    -Nu har jag precis...

  425. -Hur många instagram-följare har du?
    -22 000.

  426. Yes! 40 000 har jag.
    Till och med ett år...

  427. -Du har funnits lite länge.
    -Tack... Men jag kan tycka...

  428. På instagram eller i min blogg...

  429. Jag kan lägga upp många bilder
    på mig, min flickvän och min syrra.

  430. Men man vet inte mina innersta tankar
    bara för att man får se en bild.

  431. Det är ett starkt skydd för mig.

  432. När jag började skriva boken
    bloggade jag på en annan portal.

  433. Då slutade jag skriva politiska
    texter och skrev bara om hudvård.

  434. Det var skönt
    att bara fokusera på min hud.

  435. Varför var det skönt?
    Vad är det du vill slippa?

  436. Det var skönt
    att inte ha mig själv i fokus-

  437. -och kunna koncentrera allt det
    i en bok.

  438. Och sen jag bytte till Elle...

  439. När jag var på Nöjesguiden
    fick jag hat hela tiden.

  440. -På Elle har jag fått det en gång.
    -Det är en annan läsekrets.

  441. Nej, det är som ett finrum.
    Ingen vågar skriva nåt där.

  442. -Får du mycket hat?
    -Nej, nästan inget.

  443. Jag är inte lika...
    Ni är mer progressiva.

  444. Jag censurerar mig själv.
    Jag är inte där riktigt än.

  445. Jag är 22 år. Jag vet inte
    om jag vill bli mordhotad.

  446. -Det vill ingen ha.
    -Du förstår vad jag menar.

  447. Jag vill absolut säga vad jag tycker-

  448. -men jag har tagit beslutet
    att bara göra det till en viss gräns.

  449. Jag gillar att vi är feminister
    och verkar på olika plan.

  450. Du gör mycket för tjejer.
    Jag tjatar om kvinnojourerna.

  451. Jag pratar om allt det hemska,
    och du gör nåt annat.

  452. Du samtalar om samma förtryck,
    men på ett annat sätt.

  453. Jag älskar tjejer och kvinnor.
    Vi är livet!

  454. Vi måste avrunda. Det är tråkigt
    att avrunda det här samtalet.

  455. Det här är
    källor till långa diskussioner.

  456. Era böcker kan tjäna till
    att öppna upp till samtal.

  457. Vi har två minuter på oss.

  458. Vi ska ta farväl av bokmässan
    och allt som har hänt här.

  459. Ni ska få ge ett råd.

  460. Välj om det ska vara ett råd
    till unga kvinnor eller alla kvinnor-

  461. -eller kanske ett råd till bokmässan
    Varsågoda.

  462. Mitt råd är att det är okej att inte
    räcka till och inte hålla hela vägen.

  463. Det viktigaste är att lyssna inåt.
    Det är okej att skala av.

  464. Man behöver inte tacka ja till allt.
    Missa så många chanser ni kan.

  465. Det viktigaste är att man mår bra.

  466. Jag tänker på "fomo", rädslan
    att missa nåt, som många lider av.

  467. "Alla verkar ha det så roligt,
    tänk att jag missade det."

  468. Stressen är inte värd det. Man får
    så mycket stress som ung tjej.

  469. Men det är inte värt det.

  470. Ett stort och varmt tack
    från mig och väldigt många andra.

  471. Många älskar er,
    beundrar er och inspireras av er.

  472. Hoppas att ni fortsätter använda
    det verksamma vapnet pennan-

  473. -i många år till
    och fortsätter kämpa-

  474. -på olika sätt och olika arenor.

  475. Ni är underbara renässanskonstnärer.

  476. Vi måste passa på...
    Vi har ju Alexandra här.

  477. Hon har banat väg för oss. Hon
    ska också ha ett tack och en applåd.

  478. -Du är fantastisk.
    -Tack snälla.

  479. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.se

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om feminism och systerskap i dagens Sverige

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kakan Hermansson och Flora Wiström berättar om sina debutböcker där de båda skriver om feminism och systerskap. I "Hela kakan" berättar Kakan Hermansson om sin uppväxt och hur det är att vara lesbisk och feminist. I Flora Wiströms roman "Stanna" handlar det om att hålla andra under armen medan man själv nära håller på att gå sönder. Samtalsledare: Alexandra Pascalidou. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bokförlaget Forum och Bonnier Carlsen.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Feminism och litteratur, Genusfrågor, Kvinnofrågor, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2014

Att falla genom livet

Den brasilianske författaren Michel Laub samtalar med den israeliske författaren David Grossman om förlust, förlåtelse och smärtsamma minnen. Samtalsledare: Rakel Chukri. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 27 september 2014. Arrangör: Brasiliens utrikesministerium, Brasilianska ambassaden i Stockholm, Brasiliens kulturministerium och Albert Bonniers förlag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Långsamma läsare

Författaren Beate Grimsrud berättar om hur det var att först som 15-åring knäcka läskoden och varför en författare inte behöver vara bra på att stava eftersom det finns både ordprogram och redaktörer. När 13-åriga Vera Barlach Nordenskiöld började högstadiet orkade hon inte med skolan mer. Först gick hon inte dit. Sedan skrev hon låten "Dyslexi är bajs" och fick sjunga i Allsång på Skansen. Nu går hon i en specialskola för dyslektiker och behöver inte oroa sig för att inte hinna med längre. I programmet får vi också veta vilka egenskaper som många dyslektiker har som människor utan läs- och skrivsvårigheter saknar. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss