Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Kulturmannen synas i kavajsömmarnaDela
  1. Hej och välkomna!

  2. Härligt att så många är här i dag.

  3. "Kulturmannen
    - porträtt av en utdöende art"-

  4. -var rubriken
    för Åsa Beckmans debattartikel-

  5. -om en väldigt specifik typ av
    alfahanar som befolkar kulturvärlden.

  6. Artikeln publicerades
    redan våren 2014-

  7. -men debatten pågår fortfarande.

  8. Termen har fått en väldigt potent
    förankring i samtalet-

  9. -och används lika självklart som
    "lattepappa" eller "pappafeminist".

  10. Jag heter Rakel Chukri
    och är kulturchef på HD-Sydsvenskan.

  11. Jag ska samtala
    med tre eminenta skribenter-

  12. -som alla kan sägas vara upphovsmän,
    eller upphovskvinnor-

  13. -till termen "kulturmannen".

  14. Närmast mig Åsa Beckman,
    biträdande kulturchef på DN Kultur.

  15. Författaren Lena Andersson som
    gav oss Ester Nilsson och Hugo Rask-

  16. -i romanen "Egenmäktigt förfarande".

  17. Och Ebba Witt-Brattström,
    professor i nordisk litteratur-

  18. -som också har skrivit essäboken
    "Kulturmannen och andra texter".

  19. Jag undrar hur många kulturmän
    som finns på Bokmässan i år.

  20. Det finns nog ganska många.

  21. Men det är skillnad på kulturmän
    och män som gillar kultur.

  22. Vad tror ni?

  23. Om det är just en kulturman-

  24. -d.v.s. en som verkligen uppfattar
    att han kan dominera-

  25. -i kraft av sin genialitet
    eller som större nånting.

  26. Med en bättre förankring i kulturen
    och i litteraturhistorien-

  27. -som tycker att det kvinnor skriver
    är intressant men inte alls på nivå.

  28. Då skulle jag säga
    att det kanske är 200.

  29. Oj!

  30. -Fast de är inte här.
    -Nej, precis.

  31. -Vad tror du, Lena?
    -Det var en precis siffra.

  32. Vill du höja eller sänka?
    200 är budet.

  33. Det är jättesvårt att säga.
    Om vi nu har den här definitionen...

  34. Ja... 120 kanske.

  35. Ni i publiken får gärna bekänna att
    ni är kulturmän. Jag tar hand om det.

  36. -Ja, det får du göra.
    -Ni vill inte göra det.

  37. Åsa, varför fick din artikel
    om kulturmannen ett sånt genomslag?

  38. Den satte nog på ett sätt ord på
    nånting som många kände igen.

  39. Den här typen av man-

  40. -som är egocentrisk, självupptagen
    och sätter konsten framför allt.

  41. Och gärna har musa-aktiga
    förhållanden med yngre kvinnor.

  42. Hela den där portföljen
    som han har med sig.

  43. Man kände igen den, och när den fick
    ett ord kunde man börja prata om det.

  44. -Det blev som en diagnos.
    -Ja.

  45. Man kan säga att du vederlägger idén
    om att språket skapar verkligheten.

  46. Verkligheten måste stämma
    med språket.

  47. -Det finns en ömsesidig process där.
    -Det fäster när det känns igen.

  48. Det börjar inte med
    att man döper nånting till nåt-

  49. -utan det måste finnas en materiell
    bas för det hela. Och det gjorde det.

  50. Det förde även med sig...

  51. Eftersom jag beskrev hur det var när
    jag träffade min första kulturman-

  52. -så blev det vittnesmål
    som kom i gång.

  53. Så såg det ut veckorna efteråt.

  54. Kvinnor på sociala medier och
    tidningar berättade sina historier.

  55. Det har fortsatt
    in i Ebbas senaste bok.

  56. Har nån av "dina" kulturmän
    hört av sig till dig?

  57. Nej, de har tigit.

  58. Det som jag tyckte var
    så hjärtskärande-

  59. -var att så många unga skribenter
    vittnade, som du säger-

  60. -om att han inte alls är på utdöende
    utan mår jättebra-

  61. -och att han pratade om sig själv
    på ett kulturvimmel.

  62. Han citerade sig själv,
    för att citera Lenas roman.

  63. Beundrarhopen stod och dreglade-

  64. -och han raggade vidare
    på barnbarnsnivå.

  65. Jag tyckte att det var hemskt att de
    var så unga och verkligen uppgivna.

  66. I DN var det en fantastisk artikel
    av Olivia Bergdahl-

  67. -som är poetry slam-artist
    här i Göteborg.

  68. Hon säger att det enda man kan
    göra åt "det bedårande aset"...

  69. Så där... Man är ung och kan säga så.

  70. Det är att varva kulturupplevelser
    med varannan kvinna, varannan man.

  71. Och aldrig glömma att det finns fler
    med menstruation i världen-

  72. -än det finns de med stark skäggväxt.

  73. De är super. Man bara älskar dem.

  74. -Stark, vadå?
    -Skäggväxt.

  75. Men är det egentligen samma kulturman
    som ni tre skriver eller pratar om?

  76. Lena, när vi talades vid i telefon-

  77. -beskrev du det som
    att ni tre hade en stafett.

  78. Du höll i pinnen först... Med pinne
    menar jag inte nån annan symbol.

  79. Det är stafettpinnen.

  80. Ja, precis. Jag uppfattade
    hela diskussionen som en stafett.

  81. Jag skrev min bok intet ont anande
    och tänkte mig 2 000 läsare.

  82. Jag skrev om nåt jag har sett
    och som jag vet är sant-

  83. -vilket alltid är en bra grund
    för skönlitteratur.

  84. Jag försökte beskriva det
    så sant och exakt som möjligt.

  85. Men det jag ville beskriva...

  86. I litteraturen beskriver man alltid
    individer, inte kollektiv.

  87. Man beskriver romankaraktärer,
    sen kanske läsaren kollektiviserar.

  88. Jag skrev det, och sen fångade Åsa
    upp det och satte ord på det-

  89. -tillsammans med filmen av Lisa
    Langseth, "Till det som är vackert".

  90. Den filmen är så himla bra
    och mycket gripande och drabbande.

  91. Sen tar Ebba vid därifrån-

  92. -och förklarar
    att det här är riktigt viktigt.

  93. Det resulterar i den här boken.
    Det menar jag är stafetten.

  94. Får jag säga det?

  95. Jag vill så gärna få fram
    när de här tjejerna står där...

  96. De står inte på giganternas skuldror
    utan är hemlösa i världen.

  97. Alla vetenskapsmän och författare
    har en lång, lång genealogi av män-

  98. -som de vet
    att de är sista utskottet på.

  99. Men kvinnorna
    får uppfinna hjulet på nytt.

  100. Idén kom när jag såg på vad kultur-
    kvinnorna skrivit om kulturmannen.

  101. Han är ju avklädd.
    De har varnat oss för att gå på det.

  102. De har också beskrivit
    ett slags Ester Nilsson-typer i det-

  103. -så det finns ju där.
    Då får kvinnorna nåt att stå på-

  104. -så att de inte går på det.

  105. Du skriver mycket i boken-

  106. -om att vissa verk av män-

  107. -faktiskt är en reaktion på de här
    böckerna, som kanske har försvunnit.

  108. Det är inte så
    att det här inte har beskrivits.

  109. Jag ville för övrigt skriva om
    en narcissist.

  110. Jag tänkte på det
    på ett psykologiskt plan.

  111. Jag intresserar mig för
    den narcissistiska speglingen-

  112. -som inte minst finns i kulturvärlden
    då det handlar mycket om bedömning-

  113. -utan reella möjligheter att bedöma.
    Det är kruxet.

  114. Så jag tyckte
    att jag beskrev en narcissist-

  115. -och vilka konsekvenser det får
    i kärlekslivet.

  116. Det är problematiskt eftersom
    det handlar om att vara ömsesidiga.

  117. Men Ester och Hugo...

  118. Ibland verkar halva Sverige
    ha en relation till dem.

  119. Det är få författare förunnat
    att ha kunnat skapa-

  120. -ett så levande, dysfunktionellt par.

  121. Men i relation till den här debatten-

  122. -har de fått ett eget liv
    i kulturmansdebatten.

  123. Men du tänkte
    att du skildrade en narcissist.

  124. Har du känt dig bekväm med
    att just Hugo-

  125. -har blivit en så tydlig symbol
    för kulturmannen?

  126. Inte obekväm i alla fall.

  127. Det har bara varit roligt
    att man pratar om mina böcker.

  128. Komplikationen i det
    är också intressant.

  129. Många föreslår att hon
    ska sluta ligga med och träffa honom.

  130. Men problemet med narcissister
    är ju att de är charmiga.

  131. Att det är intressant.
    Annars vore det ju inga problem.

  132. -Nej, verkligen inte.
    -Och att de har intressanta tankar.

  133. Men ett missförstånd är att kvinnan
    tycker att hon är underlägsen.

  134. Ester Nilsson har inte en tanke på
    det. Det är så självklart för henne.

  135. Det är misstaget
    som görs utifrån i bedömningen.

  136. Att kvinnan står och dreglar. Hon
    tänker att de kan prata om henne sen.

  137. Först pratar vi om Hugo Rask
    i åtta månader, sen om Ester Nilsson.

  138. Det är ingen brådska, för han är
    intressant. Sig själv känner man ju.

  139. Men det här med det charmiga...
    - Åsa, du hade med det i din artikel.

  140. Ebba hade Olivia Bergdahls benämning
    "bedårande as" på manliga konstnärer.

  141. Du säger att de är charmiga. - Men
    Ebba, enligt dig är det en illusion.

  142. Jo, jag använder Bourdieu där.
    Det är en illusion-

  143. -för att vi alla
    har köpt aktier i kulturmannen.

  144. Då vill man inte
    att de aktierna ska sjunka.

  145. Det gör de ju om såna som vi
    säger att han är en bluff.

  146. Vi är hjärntvättade in i det här.
    Det jag kallar för urtidsamöban.

  147. Det är vi
    som upprätthåller kulturmannen.

  148. Utan oss och vår acceptans av det...

  149. Eller just Lenas tanke,
    som nog är ganska vanlig-

  150. -att vi kan tala om mitt sen.

  151. Här kan man också gå in på
    din fantastiska framfrågedebatt.

  152. Det är ju ett mönster.

  153. Men det beror inte på
    att han är intressantare.

  154. Nån har bara sagt
    att det är intressantare-

  155. -med män som reflekterar över
    sig själva, sin ensamhet.

  156. -Filosofer i fallande led.
    -Ingen är så ensam som kulturmannen.

  157. Där man tagit bort komplikationer
    som barn, kvinnor, mammor, slabb.

  158. Man dras till det rena tänkandet,
    men det är egentligen en illusion.

  159. Men det som är intressant
    med de här...

  160. Det kom en diskussion om huruvida
    mediamannen är den nye kulturmannen.

  161. Jag tror inte det, för man har inte
    samma relation till en mediaman-

  162. -därför att det unika med
    kulturmannen är att han skapar konst.

  163. Han tänker
    och ger oss fantasivärldar.

  164. Män har genom historien
    haft rättigheten att få göra det.

  165. De får stå i centrum och göra det.

  166. Då är det klart att vi kvinnor, som
    också vill vara inne i den sfären-

  167. -ser en enorm attraktionskraft
    hos dessa gestalter.

  168. Jag förstår precis.
    Det är härligt att vara där.

  169. Vi läser och tänker också
    och vill prata om det.

  170. Men det jag tror kommer att hända...

  171. Man kan diskutera hur pass död han
    är, hur mycket han lär transformeras.

  172. Men ju fler kvinnor som kliver fram
    och finns i världen på samma sätt...

  173. -Som drar ner byxorna på honom.
    -Men även är i centrum av egen rätt.

  174. Då måste
    hans attraktionskraft sjunka.

  175. -Lena?
    -Men det får inte bli för enkelt.

  176. Vissa verk som görs
    kan faktiskt också vara intressanta.

  177. Även utanför konsten,
    som Svennis attraktion.

  178. Man föraktar
    de som vill ha hans kändisskap.

  179. Ingen vore intresserad
    om han vore rörmokare.

  180. Fotbollstränaren Sven-Göran Eriksson.
    Han hade många kvinnoaffärer.

  181. Ta Zlatan, åtminstone.

  182. Trots allt
    har han ändå gjort nånting.

  183. Det är inte bara tomt.
    Sen verkar han lite tom, möjligen.

  184. Jag har bara sett honom på tv.
    Men han har lyckats med de här lagen.

  185. Och då finns det nåt intressant
    att diskutera. De idéer han har.

  186. Det finns nåt där,
    även om man gjort nåt annat-

  187. -så det är inte helt tomt.

  188. Kvinnorna har ju gjort det också,
    men de får inte den uppmärksamheten.

  189. -Av männen, menar du?
    -Och av kvinnorna.

  190. -Men det här är ju kärlekslivet.
    -Du tänker kärlekslivet. Med Svennis?

  191. Jo, men han har haft många kvinnor.

  192. Okej, förlåt.

  193. Då ska det ju vara ömsesidigt.
    Och då...

  194. Låt säga att kvinnan väljer en sån...
    Kvinnor väljer ju i högre grad.

  195. Då svarar den här mannen,
    så man kan säga att han väljer henne.

  196. Problemet är att han sen inte gör det
    i mina berättelser.

  197. Och Ester försöker verkligen
    tvinga ur Hugo svar.

  198. När vi pratade i telefon
    nämnde jag allt som skrivs i USA-

  199. -om begreppet
    "He's just not that into you".

  200. Att hon inte vill förstå ointresset.
    Men hon behöver inte tänka så?

  201. Jag menar
    att man måste vara mycket tydligare.

  202. Dubbla budskap är dubbla budskap.

  203. Då betyder det
    att han kanske är intresserad.

  204. Det räcker för den som hoppas.

  205. Jag menar
    att det finns ett samspel här...

  206. Nu kommer vi in på annat, för det här
    är allmängiltigt i relationsskapande.

  207. Men skickar man budskap...

  208. Handlingar är nån slags signaler om
    vad man håller på med och menar.

  209. Går de inte att tolka
    får man förklara sig.

  210. Middagar i tre månader betyder nåt,
    särskilt om den andra är stjärnögd.

  211. Har man gått till sängs,
    så har man det.

  212. Det är ett annat steg
    än att inte ha gått till sängs.

  213. Gör man det tre gånger
    är det mer än en.

  214. Ester gör det sex gånger.
    De gör det på morgonen också.

  215. Ja, okej.
    Jag räknar en session som en gång.

  216. -Det är liksom en bonus.
    -Ja, absolut.

  217. -Det här skulle vi inte prata om.
    -Jag tar ordet här.

  218. Jag fortsätter genom att säga så här:

  219. Jag tycker att männen har varit
    lika frånvarande i den här debatten-

  220. -som Hugo Rask är i romanen.

  221. Det är framförallt kvinnor
    som velat debattera kulturmannen.

  222. Jag tänker på min tidningsredaktion.

  223. På jämställdhetsmöten
    är det 90 procent kvinnor som pratar.

  224. Men det löser ju ingenting.

  225. Varför är inte männen mer aktiva
    i den här debatten?

  226. För att det fortfarande ses
    som ett särintresse.

  227. De har inget problem med sig själva.
    Vi har problem med dem.

  228. Då får vi lösa det för oss själva.

  229. Det är nog lite så fyrkantigt
    de tänker. De kör på.

  230. Det finns alltid kvinnor
    som ställer upp på det.

  231. Jag brukar säga att kulturen
    är som en dysfunktionell kärnfamilj.

  232. Vi är hjärntvättade i
    att tassa runt pappa.

  233. Men eftersom mina föräldrar
    var skilda lärde jag mig aldrig det.

  234. Det har varit ett jättestort minus
    i mitt sociala liv-

  235. -att jag har tagit män på allvar.
    Det är hemskt.

  236. Sen har man gjort det för att
    skydda mamma som gör tråkigare saker.

  237. Han kommer hem och kokar
    efter sitt oerhört viktiga jobb-

  238. -som alltid är viktigare än mammas.

  239. Vi blir hjärntvättade i
    att tro att män är intressantare-

  240. -och att deras liv är mer spännande.

  241. Om nu diskussionen
    har pågått i ett par år-

  242. -och det har blivit ett begrepp som
    lever vidare och tolkas lite olika-

  243. -och inte så många män
    har diskuterat detta-

  244. -så visar det att det finns
    en kritisk massa av kvinnor-

  245. -som fortsätter diskutera det.
    Det tycker jag är otroligt positivt.

  246. Det visar att det
    i medier, sociala medier och böcker-

  247. -finns tillräckligt många
    som känner igen sig.

  248. Vi som är intresserade av det
    får väl fortsätta diskutera det.

  249. Men är det samtidigt så att kvinnor
    fortfarande vill vara med-

  250. -i det som man uppfattar
    som spännande och kreativt?

  251. I förhållande till kulturmän?
    Ja, det tror jag.

  252. Då har vi inte kommit nån vart.
    Ska vi försöka trycka in oss där?

  253. Men han vill ju inte ha oss där,
    mer än som "sidekicks".

  254. Han är ju också lite "amöbig"
    och ändrar karaktär.

  255. Vi sitter på positioner
    där vi kan ge honom-

  256. -en "makeover",
    och plötsligt återuppstår han.

  257. Men fortfarande som expertisen
    nedfälld i gubbform-

  258. -och med sidekick,
    dotter, pappas flicka.

  259. Det finns ju enorma möjligheter
    för att lura oss.

  260. Men jag tänker att det ju inte är
    en process, utan flera.

  261. Det ser inte ut
    på ett eller annat sätt.

  262. Det är som en stor rörelse
    som flödar just nu.

  263. Det går otroligt mycket framåt-

  264. -men kulturmannen
    fortsätter ragga på minglen.

  265. Ja, precis.
    Men pratar vi om det sexuella här?

  266. Vi tre klarar oss ju bra
    i kulturlivet.

  267. Ni båda är ju experter. Men inte jag.

  268. Jag håller på med lite andra grejer.

  269. Men jag tycker inte
    att vi är undanskuffade.

  270. Nej, men jag skulle vilja
    att vi var lite sexiga också.

  271. Att både män och kvinnor dras
    till oss och våra intressanta tankar.

  272. Om det inte står några
    och beundrar dem-

  273. -dreglar och anlägger den nyfödda
    kalvblicken, för att citera Oksanen.

  274. Den är stor och blöt och hängiven.

  275. Då får de står där ensamma
    och börja om.

  276. Är de intressanta
    får de jobba för det.

  277. Jag skulle bara vilja flytta det.
    Förstår du?

  278. Men det är underkastelsen
    som du egentligen skulle vilja ha?

  279. Från dem? Nej. Inte så.

  280. De får vara med på lika villkor
    om de har nåt att komma med.

  281. Jag kan ändå tänka mig-

  282. -att kvinnor har mindre problem
    med underkastelsen. Undergivenheten.

  283. Det här är lite känsligt
    att prata om.

  284. Det låter som om man vill ha
    manliga kulturgroupies omkring en.

  285. -Därför är det svårt att säga.
    -Det här är ett tryggt rum.

  286. Jag tror att det spelar roll.

  287. Det kan vara jämlikt länge. Vi har
    stora kvinnliga intellektuella-

  288. -och alltfler tar plats
    på kultursidorna.

  289. Men att vara en kvinna i kulturen
    och inflytelserik-

  290. -och samtidigt anses som attraktiv-

  291. -i samma bemärkelse som kulturmännen
    - där är vi inte än.

  292. Jag vill fråga Ebba
    hur man gör kulturkvinnan sexigare-

  293. -samtidigt som feminister i åratal
    inte velat reduceras till sexobjekt.

  294. Men det handlar ju inte om sex,
    utan de spännande tankarna.

  295. De händer här mellan oss
    och nån vill vara med.

  296. Det är det jag menar, inte sex.

  297. -Attraktionskraften.
    -En intellektuell attraktion.

  298. En fascination, som Åsa beskriver att
    en ung intellektuell kvinna kan ha.

  299. Där finns det spännande.

  300. Man trycker in sig i
    de eviga samtalen om Heidegger, Kant-

  301. -Derrida och Marx och allt.

  302. Det har varit ett jävla framfrågande
    i mitt liv också.

  303. För att få hänga på, liksom.

  304. Men det var egentligen tomt
    och gav mig ingenting.

  305. Jag måste ärligen säga
    att det fördröjde min utveckling.

  306. Varför ska då de unga
    behöva gå på det, tänker jag.

  307. Men samtidigt skriver du i boken-

  308. -att kulturmannen är en urtidsamöba
    som finns i oss alla.

  309. Nu har vi
    framförallt pratat om karlar-

  310. -men är kulturmannen alltid en man?

  311. Jag skulle säga att kulturmannen
    i Åsas och min bemärkelse-

  312. -som är lite mer historisk,
    men som svarar mot Åsas...

  313. Jag har
    ett lite mer historiskt perspektiv.

  314. Men i bemärkelsen att den man inte
    kan vara, den vill man ha-

  315. -som Isabelle Ståhl skrev
    i en bra artikel...

  316. Det är bara män som kan göra det.

  317. Men naturligtvis finns det kvinnor-

  318. -som uppför sig som kulturmän.

  319. Som nedvärderar andra kvinnors
    skrivande, kultur, sammanhang.

  320. Men då tycker vi att hon är odräglig.

  321. Det är ju det här vanliga
    som alla vet.

  322. Uppför sig en kvinna som en man,
    säger alla: Usch!

  323. Men uppför sig en man så, säger vi:
    "Ja, ja, pojkar är pojkar."

  324. Det finns inte utrymme för en kvinna
    att vara kulturman.

  325. Det är i och för sig bra. Men därför
    finns det inga kvinnliga kulturmän.

  326. Även om jag känner många kvinnor
    som är outhärdligt självupptagna-

  327. -som gärna skulle vilja vara det.

  328. Den där narcissismen finns hos alla,
    den är inte könsspecifik.

  329. Bara utrymmet för den skiljer sig åt.

  330. Är inte det sexuella
    en viktig komponent hos kulturmannen?

  331. Jo, men det går inte
    att särskilja det.

  332. Det som är häftigt med kulturmännen-

  333. -är sammanblandningen av förälskelse,
    intellektuell och sexuell attraktion.

  334. Det är därför häxbrygden
    blir så kraftig.

  335. Ja, oerhört stark.

  336. Det är väsentligt att samma sak
    bedöms olika beroende på kön.

  337. Det är helt avgörande
    att ha i åtanke.

  338. Men får man fråga
    om ni har nedlagt många kulturmän?

  339. Min uppfattning är
    att de är helt osexiga att ligga med.

  340. De är ju bara intresserade av
    sig själva. Upp med den, in och ut.

  341. Där ligger inte attraktionen,
    säger jag provokativt-

  342. -utan det är ju
    liksom löftet om nånting.

  343. Eftersom vi tycker att hjärnan
    är den mest erogena zonen.

  344. -Den är undervärderad i det här.
    -Ja. Hjärnan är väldigt erogen.

  345. Människor som bara är intresserade
    av sig själva-

  346. -är ju världens sämsta älskare
    och älskarinnor.

  347. Ja, då fattas den nödvändiga
    ömsesidigheten som det handlar om.

  348. -Sexet är inte jättehett i din roman.
    -Det kan bero på andra saker.

  349. Stil...
    Estetiska överväganden och sånt.

  350. -Som ung läste jag Jackie Collins...
    -Och tänkte att det här går inte?

  351. Hon blandar för många olika saker.

  352. Men det är en viktig aspekt
    att de är trista att ligga med.

  353. -Jag vill inte fördjupa mig i det...
    -Vi kan ta det sen.

  354. Vi får tänka på att det här tv-sänds.

  355. Hur går vi vidare efter det här?

  356. Jag tycker ändå
    att vi skulle kunna diskutera-

  357. -varför kulturkvinnan
    är så lite sexig.

  358. Rent objektivt har vi ju i Sverige...

  359. De mest världsberömda personerna
    är ju kvinnor.

  360. Om nu nån tror att Strindberg
    eller ens Bergman är så stor-

  361. -som heliga Birgitta, Selma Lagerlöf,
    Fredrika Bremer, Astrid Lindgren.

  362. Tove Jansson, om vi ska ta in
    svenskspråkig litteratur i Finland.

  363. De är ju världsstjärnor.

  364. Hur svårt är det
    att se den traditionen?

  365. -Jag tycker att de är högt värderade.
    -Nej, det tycker inte jag.

  366. Lindgren skrev ju "barnlitteratur"
    och Jansson om små troll.

  367. -Jo...
    -Det är inte det där. "Åh!"

  368. Medan Ingmar Bergman är den nordiska,
    svenska tystheten och så där.

  369. Jag känner nog ändå att Selma
    och Tove är högt värderade.

  370. Jo, men ser man att de har
    den stora, starka utstrålningen-

  371. -den personliga karisman, som
    hela samhället är med och laddar upp-

  372. -på samma sätt som Ingmar Bergman,
    för att ta ett paradexempel?

  373. -Han är en klockren kulturman.
    -Ja, han är en urtyp.

  374. Det sägs att han kom ihåg
    alla årtal för sina filmer...

  375. -...men inte åren hans barn föddes.
    -Inte ens deras födelsedagar.

  376. Nu kom jag på vad jag skulle säga.

  377. Ebba, jag tycker att det är svårt
    med hur man ska förhålla sig.

  378. Frågan är om män...

  379. Frågan är om kvinnor trycker ner sig
    själva eller är på ett annat sätt.

  380. När du skriver om
    att Knausgård skriver-

  381. -att om hon inte lät mig skriva,
    skulle jag gå ifrån henne.

  382. -Om sin fru.
    -Nej, om Karl Ove i romanen.

  383. Och Linda i romanen.
    De är ändå gestalter.

  384. Han skriver att om hon ställde såna
    krav på honom skulle han lämna henne.

  385. Jag skulle också gå ifrån den som såg
    till så att jag inte kunde skriva.

  386. Jag skulle offra det.

  387. Det är kanske konstigt, men...

  388. Men Linda i romanen, och även
    utanför den, är också författare.

  389. Hon skriver bevisligen,
    så han talar om nåt annat.

  390. Han förbehåller sig rätten att
    skapa större eller ha sitt eget liv.

  391. Att man ska ha
    ett extraliv vid sidan av.

  392. Man går inte in i en relation
    på samma vis som kvinnor kanske.

  393. Frågan är vad Linda i romanen
    skulle säga om skrivandet.

  394. -Hon får ingen chans att säga nåt.
    -Det får inte Hugo Rask heller.

  395. Det var avsiktligt, för jag tyckte
    att han redan skildrats många gånger.

  396. Men jag menar att man inte ska ställa
    krav på att nån måste sluta skriva.

  397. -Då är det nåt fel på alltihop.
    -Det kan jag också tycka.

  398. Du skulle inte heller ha velat sluta
    för att nån krävde det.

  399. Vi vill inte uppnå
    att få folk att tukta sig själva.

  400. Vad säger du Åsa
    som också är litteraturanalytiker?

  401. I det uttalandet tycker jag att
    det också ligger en föreställning om-

  402. -att det inte ens är nåt
    som jag vill tala med henne om.

  403. Det är nåt som jag bestämmer.

  404. Det är nånting annat där
    som ligger och skaver-

  405. -och som ska visa att jag är kultur-
    mannen som tar mig dessa rättigheter.

  406. Det är svårt att tänka sig ett
    förhållande mellan två författare-

  407. -där inte båda ska få tid att skriva.

  408. Det är ju deras yrke.
    Inte så bokstavligt, alltså.

  409. Om man går tillbaka till ursprungs-
    definitionen av kulturmannen.

  410. Nån som sätter konsten framför allt.

  411. Det spelar ingen roll nånsin
    vem det drabbar.

  412. Det tycker jag ligger
    i det där citatet.

  413. Det är jättebra om kvinnor
    sätter konsten framför allt-

  414. -men de har nog svårare att göra det
    utan alla andra sammanhang.

  415. Man brottas med att försöka få ihop
    det med andra viktiga saker i livet.

  416. Jag blir rädd att man då kan säga...

  417. Det är samma sak som när folk pratar
    om sina PMS-besvär och sin mens-

  418. -och säger att de inte fungerar då.

  419. Det är så farligt nära att då säga:

  420. "Vi kanske inte ska låta er
    ha ansvaret för kärnvapnen?"

  421. Det är nästa replik.

  422. Och om nu kulturmännen
    sätter konsten framför allt-

  423. -så kan det ju hända att
    det är därför de skapar stora verk.

  424. Därför måste kvinnorna också
    sätta konsten först.

  425. -Det är också Ebbas poäng.
    -Det är ett problem.

  426. Jag vill säga att kvinnor gör det.

  427. De skapar stora verk
    och sätter konsten främst-

  428. -men kanske inte på samma sätt
    och de får inte utrymme.

  429. Man måste inte heller...

  430. Man kan göra det
    utan att bli otrevlig.

  431. -Ja, det är ju det.
    -Men de passar på.

  432. En massa tid går åt
    bara till att dricka vin och sånt.

  433. Men de passar på, för de tänker
    att de har licens som konstnärer.

  434. Kvinnor ska också
    sätta konsten främst.

  435. Kanske inte före barnens väl, men...

  436. Man ska inte vara otrevlig
    bara för att man är konstnär.

  437. -Där är nog alla överens.
    -Jag ville bara reda ut det.

  438. Får jag kasta in en brandfackla?

  439. Kvinnor skapar konsten och blir
    till och med världsberömda för det-

  440. -men de får inte utrymmet
    och den magiska laddningen-

  441. -därför att det i deras verk
    finns en kritik av männen.

  442. -Ja. Det kan nog vara sant.
    -Och därför har vi kanonproblemet.

  443. Jag skulle vilja prata om
    hur vi kommer vidare.

  444. Jag har fått en stark känsla
    av frustration i kulturmansdebatten-

  445. -över att kvinnor sitter i
    tusentals timmar och diskuterar män.

  446. Åsa och Ebba, jag tror
    att när ni har skrivit om det-

  447. -vill ni trycka på
    ett problem som kvinnor har.

  448. Men man tvingas ta omvägen
    och prata om problematiska män-

  449. -för att komma dit
    vi egentligen vill.

  450. Nämligen att prata om hur man
    ska lyfta kvinnliga konstnärskap mer.

  451. Ebba, du skriver att vi i kulturen
    är en dysfunktionell familj-

  452. -som behöver terapi.
    Vill du leda den terapin?

  453. Vi kan väl slänga
    kortleken "Löjliga familjerna".

  454. Där har vi herr... Vad ska man säga?

  455. Herr Kulturmansgalt-

  456. -och fru Sursugga får vara med lite.

  457. Han ger mer poäng.

  458. Sen har vi fröken Nöff-nöff som får
    mycket poäng om hon är med pappa.

  459. Sen kommer nästa generation,
    så det är inte hållbart.

  460. Och så har vi unge herr Påläggsgris.
    Vi slänger kortleken och börjar om.

  461. Vi försöker titta på verk ren...
    Vad heter det?

  462. Som om vi försöker vara rena
    i skallen.

  463. När vi märker att det lutar åt-

  464. -att Lars Noréns liv ändå är
    mer innehållsrikt och intressant.

  465. Hans brottning med alla filosofer.
    Sen hämtar han sexåriga dottern.

  466. "Vad fint."
    Att vi ändå tycker att det är stort.

  467. Varför? Jämfört med
    Johanna Ekströms "Dagbok".

  468. Det blir inte samma...

  469. "Evigheten ges litterär form hos
    Norén," skrev Carl-Johan Malmberg.

  470. Hur kan man skriva så?

  471. Vadå för jäkla evighet? Inte min!
    Jag blir sur.

  472. När vi på Sydsvenskan räknade...

  473. Manliga kritiker föredrog
    att recensera verk av andra män-

  474. -medan kvinnor är "bitextuella",
    som Ebba säger.

  475. Jag stöter ofta på yngre män
    som bara vill läsa män.

  476. -Det är ett handikapp.
    -Det är ett samhällsproblem.

  477. Hur kommer vi till det paradis
    du målar upp? Behövs en chockdoktrin?

  478. Jag tänker att vi är inne
    i en stor rörelse framåt.

  479. Vi har pratat om kulturmannen
    i några år.

  480. Lever han vidare?

  481. Vi behövde ha den diskussionen
    för att få syn på en typ.

  482. Men nu kan vi lägga honom åt sidan
    och gå vidare.

  483. Det där med frågestrejkandet
    är en del av samma sak.

  484. Då sätter vi stopp. Om inte jag
    får frågor, så slutar jag fråga.

  485. Jag kan prata med kvinnor
    eller de män som är intresserade.

  486. Det är så vi får fortsätta nu.

  487. Man kan inte försöka få med
    eventuella män som surar i hörnen-

  488. -utan vi får fortsätta definiera
    vår egen verklighet och litteratur.

  489. Vi kan uppmana kvinnor
    att sluta frågestrejka-

  490. -när det gäller kvinnors
    otroliga närvaro-

  491. -och högtstående konst i historien.

  492. Vi måste framfråga våra föregångare.

  493. Vi kan inte ha det som när eminenta
    kulturkvinnor som Pernilla August-

  494. -eller Karin Johannisson skriver
    om kärlek respektive hemlängtan-

  495. -och sen listar tio verk var
    där det bara finns en kvinna!

  496. Är det nån som tror att kvinnor inte
    skriver om kärlek och hemlängtan?

  497. Det går inte. Vi måste vara på
    och fråga om det kan stämma.

  498. -Lena, är du med på det tåget?
    -Det som sägs nu?

  499. Att man ska vara bitextuell
    är jag med på.

  500. Det är en helbildning,
    som Ebba kallar det.

  501. -Istället för halvbildning.
    -Det är väldigt bra.

  502. Sen har jag
    ett instinktivt problem med-

  503. -att gå på sort framför innehåll.

  504. Men målet med din verksamhet är
    att vi en dag ska slippa gå på sort.

  505. Det kommer att sköta sig självt.
    Det är målet.

  506. Det sköter sig självt
    bara om vi aktivt framfrågar det.

  507. Om alla här nu framfrågar nordisk
    kvinnolitteraturhistoria på datorn.

  508. Det är en produktplacering
    jag inte får betalt för.

  509. Då får vi fram 850 skrivande kvinnor
    under 1 000 år i norden-

  510. -och vet att kvinnorna har varit där
    och skrivit stora verk.

  511. Men ingen refererar till det.
    Det sjunker ner.

  512. Så nu sätter vi i gång
    och framfrågar kvinnor.

  513. Ofta pratar man om kvinnliga
    allianser i den här diskussionen.

  514. Vi pratar om jämställdhet,
    att många kvinnor är med på tåget-

  515. -och att kvinnliga konstnärskap
    är viktiga.

  516. Men behöver man då inte
    även manliga allianser?

  517. Litteraturkritiker eller forskare
    som är harar i detta-

  518. -och visar på en ny typ av mansform?

  519. Ibland kommer de yngre,
    men man vet inte.

  520. Jag har sett hur de sen har blivit
    upplockade i den "högre" sfären-

  521. -av "kulturpapporna".

  522. Och då byter de sida,
    så man vet inte hur det går.

  523. -Men visst hoppas man på det.
    -Absolut.

  524. Har vi begravt kulturmannen?

  525. Nej, han mår tyvärr alldeles utmärkt
    och älskar att det är fullt här.

  526. Nej, den sanna strukturalismen är
    att inse-

  527. -att det är en "commedia dell'arte"
    vi lever i.

  528. Alla roller finns,
    de ska bara fyllas.

  529. Det var en tjusigare bild
    än Löjliga familjen.

  530. De ska bara fyllas.

  531. Man kan dock göra små förskjutningar,
    så att en roll blir mindre attraktiv.

  532. Senast i går
    på Natur & Kulturs middag-

  533. -satt jag bredvid en man
    som hade läst min bok som sa:

  534. "Hoppas man inte blir så där sen."

  535. Han tyckte inte
    att han kunde styra det själv.

  536. -Det var som en ande i honom.
    -Han kunde drabbas utan att se det.

  537. Hugo Rasks problem är
    att han inte ser vad problemet är.

  538. Vi behöver kvinnliga "ghostbusters"
    som kan fördriva kulturmansandarna.

  539. Nu tjatar jag vidare
    om mina kulturkvinnor-

  540. -men om de läser
    kvinnornas klassiska tradition-

  541. -får de blicken på sig själva.

  542. Den som vi är så vana vid.
    Vi ser hela tiden oss själva utifrån.

  543. "Nu går du för långt, Ebba."

  544. -"Jane Eyre", kan man börja med.
    -Ja.

  545. Selma Lagerlöf har det i Marianne
    Sinclaire, ögonen som alltid tittar.

  546. De kanske behöver få ett chip
    i hjärnan. "Ghostbuster"-grejen.

  547. Vi kan tyvärr inte dricka gravöl än
    - kulturmannen frodas fortfarande.

  548. Men tack så jättemycket
    för det här samtalet.

  549. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Genusfrågor, Manlighet, Mansfrågor, Män, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Släkten Sursill och migrationen över Kvarken

Tom Juslin berättar om handel och folkförflyttningar över Kvarken i Bottenviken och specifikt om Erik Ångerman Sursill och hans ättlingar som idag uppgår till flera tusen. Den kortaste vägen mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland går över Kvarken. Denna väg har under lång tid varit en viktig kommunikationslänk, och migration har alltid förekommit i båda riktningarna. Inspelat den 21 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Om musik

Hur använder du musik i tillvaron? Vad är musiken bra till? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.