Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Poetens blick på den arabiska kulturenDela
  1. Välkomna hit till det här samtalet-

  2. -med den kände,
    arabiske poeten Adonis-

  3. -psykoanalytikern Houria Abdelouahed-

  4. -och tolken Akho Ioussef.

  5. Vi talar på svenska och arabiska,
    och det tolkas.

  6. Det blir tålamodsprövande, men det
    blir intressanta saker som sägs.

  7. Varje år vid den här tiden,
    en viss torsdag i oktober kl. 13.00-

  8. -när Nobelpriset i litteratur
    tillkännages-

  9. -har jag de senaste 20 åren
    suttit beredd-

  10. -vid telefonen eller mikrofonen
    med en bok av Adonis-

  11. -"Mihyar från Damaskus".
    Redo att läsa upp en kort dikt-

  12. -eftersom Adonis
    ständigt är Nobelpristippad.

  13. Denna dikt heter
    "Jag har ödelagt mitt rike".

  14. För att skryta med att jag kan lite
    arabiska, ska jag läsa några rader.

  15. Ska du översätta först?
    Jag tror inte att du behöver det.

  16. Säg nåt om Nobelpriset bara.

  17. Då sitter jag redo att läsa:

  18. Det är en av de fantastiska dikter
    som finns i "Mihyar från Damaskus"-

  19. -som kom ut på svenska
    för mer än 20 år sen.

  20. Det handlar om att ödelägga
    sitt rike, rasera sin tron-

  21. -pelargångar och sen: "Buren av mina
    lungor har jag börjat sökandet."

  22. "Jag undervisar haven om mina regn"-

  23. -"skänker dem min eld
    och mitt glödfat"-

  24. -"medan jag ristar in
    den kommande tiden på mina läppar."

  25. Det skrev Adonis.
    Och sökandet, irrandet, såret-

  26. -och språket kännetecknar
    Adonis poesi, men i dag ska vi-

  27. -i första hand tala om en ny bok,
    som inte handlar om Adonis poesi-

  28. -utan om våld och islam. Det är
    ett samtal mellan Houria Abdelouahed-

  29. -som är psykoanalytiker, och Adonis.

  30. Det första jag undrar är:

  31. En majoritet av världens muslimer
    tar avstånd från IS/Daesh-

  32. -och det de gör i islams namn
    med halshuggningar och sexslavar.

  33. Men du skriver i den här boken att de
    som söker efter en annan sorts islam-

  34. -kommer inte att lyckas.
    Det finns inget måttfullt islam-

  35. -i motsats till extremistisk islam.
    Det finns bara ett islam.

  36. Vad menar du med det?

  37. Vi vet båda två att det finns
    ett stort missförstånd i det-

  38. -att tolka islam i dag.

  39. Precis som...

  40. ...i vissa delar av världen,
    vet man inte om de mindre delningar-

  41. -som finns inom kristendomen,
    och även inom olika samfund-

  42. -protestantism eller katolicism-

  43. -finns det underavdelningar.
    Det är inte känt för alla.

  44. Talar vi exempelvis om Frankrike
    eller Sverige, talar vi inte direkt-

  45. -om kristendom, utan om ett samhälle.
    Det franska och svenska samhället.

  46. Vi i islamiska länder-

  47. -har samma rättighet som ni att leva
    i ett civilt, sekulärt samhälle.

  48. Kvinnan i de islamiska samhällena
    har samma rätt-

  49. -att bli befriade, som kvinnan
    i era samhällen har blivit.

  50. Och individen hos oss borde faktiskt
    ha samma rättighet att konvertera-

  51. -att välja en annan religion
    precis som man gör i era länder.

  52. Och det utan att riskera
    att bli straffad.

  53. Men allt detta är förbjudet hos oss
    i våra samhällen.

  54. Till exempel, som en religion
    är islam 1 500 år gammal.

  55. Och under dessa århundraden har vi
    inte lyckats bygga ett civilsamhälle.

  56. Vi lever i ett samhälle,
    där kvinnan i vissa fall-

  57. -inte ens har rätt att köra bil.

  58. Vi lever i samhällen, där medborgare
    har samma medborgarskyldigheter-

  59. -som man har hos er. Man
    betalar skatt och gör det och det.

  60. Men man är inte lika
    när det är skillnad i religion.

  61. De som inte är muslimer
    har inte samma rättigheter.

  62. Vi har rätten-

  63. -att utvecklas som samhällen,
    att göra framsteg-

  64. -och ha rättigheter precis som ni.

  65. Det är just det här som förbjuds.
    Det beläggs med förbud i islams namn.

  66. Och vi strider just
    mot de här förbuden-

  67. -mot det som görs i islams namn.

  68. Vi kämpar för ett samhälle
    där individen, i första hand kvinnan-

  69. -har sina rättigheter och är fri.

  70. Och där individens lojalitet-

  71. -är mot lagen-

  72. -inte mot klanen, det religiösa
    samfundet eller släkten.

  73. Där individen är fri-

  74. -precis som den är i Europa.

  75. Men allt detta
    är tyvärr belagt med förbud-

  76. -av en sorts islam-

  77. -som i dag är förkroppsligad
    i wahhabismen.

  78. Den wahhabistiska rörelsen är det-

  79. -som dominerar tänkandet
    i den islamiska världen.

  80. Wahhabismen
    är inte en nutida företeelse-

  81. -utan det är en fortsättning av nåt
    som har funnits i historien.

  82. Wahhabism, Daesh och andra
    fundamentalistiska rörelser i dag-

  83. -är enbart variationer-

  84. -i ett verk
    som har funnits genom historien.

  85. Det är beklagligt
    att Europa och USA idag-

  86. -är de som stödjer
    den här inriktningen.

  87. Och svepskälet, orsaken,
    skulle vara att de...

  88. ...äger olja och gas-

  89. -och att Europa och USA
    har sina intressen just där.

  90. Nu blev det lite långt för tolken.

  91. Vi förväntade oss
    att de intellektuella-

  92. -intelligentian i väst, skulle
    stödja oss i de här strävandena-

  93. -mot demokrati, befrielse
    och sekularism.

  94. Men det som har hänt är
    att det politiska etablissemanget-

  95. -satsar på annat, inte på
    att vi skulle bli av med förbuden-

  96. -som jag sa, och ha en utveckling.

  97. Man ställer sig frågan:
    Är såna länder som Saudiarabien-

  98. -eller Bahrain demokratier?

  99. Vår bok-

  100. -är emot den typen av islam-

  101. -som är fundamentalistisk,
    präglad av våld-

  102. -och som är allierad med europeisk
    och amerikansk imperialism.

  103. Men varför ansluter inte ni er-

  104. -till alla de
    som försöker bekämpa wahhabismen-

  105. -till förmån
    för en tolerant tolkning?

  106. Vi är bland de som kämpar för det.

  107. Jag vill tillägga en sak.

  108. Adonis säger att vi har forskat
    eller grävt i wahhabismen-

  109. -och det har vi.
    När man går till botten-

  110. -av den wahhabistiska
    versionen av islam-

  111. -kommer man
    ända till teologen Ibn Taymiyya.

  112. Och tittar man närmare på
    Ibn Taymiyya, så bygger hans allt-

  113. -på Koranens texter. Det gör det.

  114. För det första:
    Livet är ej tillåtet-

  115. -för alla kättare.

  116. Även på YouTube, när det
    gäller kvinnor, kan man idag-

  117. -stöta på fatwor-

  118. -alltså religiösa tolkningar,
    ställningstaganden-

  119. -som sen sprids
    och kommer att tillämpas-

  120. -i Tyskland, Frankrike...och England.

  121. Exempelvis en...

  122. ...präst som utfärdar
    de här fatworna, riktar sig till män.

  123. "Om du är på väg hemifrån
    till jobbet"-

  124. -"och möter en åtråvärd kvinna"-

  125. -"bör du ändra riktning,
    gå tillbaka hem"-

  126. -"och ha samlag med din fru"-

  127. -"för att du inte på nåt sätt
    ska hamna i det förbjudna."

  128. Men det här är ju tolkningar.
    Ibn Taymiyya har en tolkning.

  129. Det finns många andra. Det finns
    många inom den muslimska traditionen-

  130. -som tänker annorlunda.

  131. Ni säger i boken
    att det inte finns två islam.

  132. Det finns en sorts islam.
    Och då gör ju ni-

  133. -IS/Daesh till islams uttolkare.

  134. Det finns, och ska finnas,
    en urskiljning mellan maktstrukturer-

  135. -sociala institutioner
    och det som angår individen.

  136. I europeiska samhällen
    finns folk som föds kristna-

  137. -men som kanske
    inte går till kyrkan en enda gång.

  138. Såna människor
    finns i våra samhällen också.

  139. Vi riktar oss inte mot individer-

  140. -utan det är det
    som är förknippat med islam-

  141. -på nivån med maktstrukturer
    och sociala institutioner.

  142. Det är det som vi ger oss på,
    som vi angriper.

  143. Man kan se på samhället
    genom de maktstrukturer-

  144. -och samhällsinstitutioner som finns,
    inte genom enskilda individer.

  145. Ta det här exemplet.
    Vi har framstående individer.

  146. Individer som är lika skapande
    som individer i väst.

  147. Läkare, poeter-

  148. -människor som skapar sina alster.

  149. De är inte på nåt sätt-

  150. -mindre duktiga eller begåvade
    än individen i väst.

  151. Men vi har inte
    ett enda framstående, extraordinärt-

  152. -starkt universitet
    eller nån forskningsinstitution.

  153. Den begåvning som finns leder
    inte till att samhällsstrukturerna-

  154. -fungerar på ett annat sätt.

  155. Men bortom allt det här-

  156. -får kvinnan-

  157. -inte ens lov att resa-

  158. -om hon inte har med sig
    en manlig förmyndare.

  159. Jag vill fortsätta med det
    jag var inne på.

  160. Jag vill betona det,
    för det sägs...

  161. ...klart och tydligt i Koranen:
    "Era kvinnor är era åkrar."

  162. Man kan göra vad man vill med dem.

  163. -Bruka, som man brukar åkrar.
    -Jorden.

  164. Apropå Ibn Taymiyya,
    det handlar inte bara om honom.

  165. Det finns många andra
    i den här raden.

  166. Al-Bukhari, al-Tabari och så vidare.

  167. Därför talar Adonis om institutioner.
    Det är den nivån som är avgörande.

  168. Jag ska komma med ett exempel.

  169. Marocko.

  170. En tjej förlorade sin mamma,
    hennes mamma dog-

  171. -och hennes far friade
    och ville gifta sig med henne-

  172. -för att han var hennes adoptivfar.

  173. Hon vägrade, och han vände sig
    till en shariadomare.

  174. Hon ställdes inför domaren-

  175. -och...

  176. Bortförklaringen var:
    "Jag är bara din far nominellt."

  177. "Jag är din adoptivfar."

  178. Går man tillbaka
    finns det ett stöd för det här-

  179. -i profetens liv-

  180. -när han gifte sig-

  181. -med sin sons...

  182. ...fru, sin svärdotter.

  183. Sedan två år är det lagligt-

  184. -tillåtet i Iran-

  185. -att gifta sig med adoptivbarn.

  186. Men allt det här är...

  187. Sammanfattningen är:

  188. Vi kallar till
    en annorlunda tolkning av islam.

  189. En annorlunda läsning av texten-

  190. -så att islam som religion
    blir som en kärlek.

  191. En ensak som bara gäller individen-

  192. -där en människa är fri
    att göra vad hon vill med det.

  193. Religionen ska vara individens ensak,
    inte samhällets.

  194. Det kommer inte
    att bli en överraskning om...

  195. ...starkt troende muslimer kommer att
    vara emot en sån eventuell tolkning.

  196. Det som förvånar oss är-

  197. -att det är många européer,
    som ställer sig på deras sida-

  198. -mot en sån tolkning.

  199. Man får en känsla av att de här
    européerna önskar att friheten-

  200. -bara ska finnas för dem,
    att vi ska stanna i slaveriet.

  201. Men det är tolkningar, och de exempel
    som ni för fram från Saudiarabien-

  202. -att kvinnor inte får köra bil, eller
    måste resa med en manlig kompanjon-

  203. -så tolkas inte islam
    av en majoritet av världens muslimer.

  204. Men jag vill... Det finns
    många invändningar mot er bok-

  205. -men jag vill ändå
    ta fasta på några saker-

  206. -som framför allt Houria Abdelouahed
    talar om, och det är...

  207. Boken handlar väldigt mycket om-

  208. -att islam har varit emot poesi,
    emot fritt tänkande, emot konst...

  209. ...emot individens subjektivitet.

  210. Men en sak... Du behöver
    inte berätta vad boken handlar om.

  211. Men en sak som du, Houria,
    skriver om-

  212. -är avsaknaden av fadersmordet
    inom islam.

  213. Varför är det så viktigt?

  214. Ja, fadersmord...

  215. Jag vill ge en stor hyllning
    till Adonis, som betonar det här med-

  216. -att ättlingarna-

  217. -och själva profeten-

  218. -inte har gått bort. De är inte döda,
    utan de lever än i dag.

  219. Jag nämnde exemplet med att profeten
    gifte sig med sin svärdotter.

  220. Jag syftar på att avsaknaden-

  221. -av fadersmord i den här kulturen...

  222. Om det hade funnits en symbolik-

  223. -kunde en generation
    komma över sin fader-

  224. -och bygga eller göra nåt eget.

  225. Det är det som gör att
    dessa gestalter lever än i dag.

  226. Man har inte dödat dem.

  227. Det är slående...

  228. ...mycket märkvärdigt-

  229. -att det bara finns ett undantag,
    och det är Ibn Khaldun.

  230. Men i övrigt finns det inte någon...

  231. ...historieskrivning
    i riktig bemärkelse.

  232. Det finns en sorts...

  233. ....sakralisering av det förflutna.
    Man skriver inte historien.

  234. Det är mycket skadligt för oss.
    Det behöver man inte säga.

  235. Vi talar ju om...

  236. ...2000-talet-

  237. -och om länder,
    där en kvinna inte får köra bil.

  238. Jag vill komma med ett exempel till.
    Exempel säger ibland jättemycket.

  239. Jag var på en resa till Algeriet,
    och där tog jag en taxi.

  240. Taxichauffören hade
    ett sånt där skägg, han var islamist.

  241. Jag fick frågan
    varför jag reste på egen hand.

  242. Varför hade jag inte min man, bror,
    en manlig förmyndare med mig.

  243. Jag sa att ett universitet hade
    bjudit in mig för att föreläsa.

  244. "De bjuder inte med
    en manlig släkting."

  245. Vi började med en sån diskussion.

  246. Jag försökte berätta för honom
    att islam i den form han förstod den-

  247. -duger inte för dagens samhälle,
    för nutiden.

  248. Han var mycket tydlig.

  249. "Vi måste efterlikna profeten
    i allting."

  250. Då var jag tvungen att ställa frågan:

  251. "Om du skulle
    behöva resa till Norge..."

  252. "...ett land i Norden,
    kan du inte åka dit med..."

  253. "...sandaler som liknar profetens.
    Det är ju nonsens."

  254. Men...

  255. Adonis, du skriver i den här boken...

  256. Det nästan är som om man tror
    att du är nöjd med-

  257. -att det är wahhabiterna och Daesh,
    som idag definierar islam-

  258. -för det innebär också
    slutet på islam, står det i boken.

  259. Som om...

  260. ...de andra traditionerna... Det
    finns ju poeter inom islam, mystiker.

  261. Du säger att de inte tillhör
    den islamiska traditionen-

  262. -utan du låter IS,
    wahhabiterna, Daesh-

  263. -definiera vad som är islam.

  264. Jag ska fråga dig...
    Namnge ett land-

  265. -med ett demokratiskt samhälle,
    som är islamistiskt.

  266. Vi har Tunisien, där det
    islamistiska partiet har gått med på-

  267. -en sekulär konstitution.

  268. Det är bara ett exempel, och vi får
    vänta och se vad det blir av det.

  269. Man har inte särat
    på stat och religion i Tunisien.

  270. Det är inte lagstiftat.

  271. Arvsrätten i Tunisien
    har sen Bourguibas tid-

  272. -följt sharialagen.

  273. Mannen får dubbelt eller
    tre gånger så mycket som kvinnan.

  274. Adonis tillägger att man inte
    hittar ett islamistiskt samhälle-

  275. -som är civilt.

  276. Vi strider...

  277. Vi strider för-

  278. -att man ska skilja
    mellan stat och religion.

  279. Tills det sker,
    kommer vi att kämpa för demokrati-

  280. -mänskliga rättigheter
    och civilsamhället.

  281. Ni tror inte att det går
    att skilja stat från religion-

  282. -i ett muslimskt samhälle?

  283. Det finns många svårigheter
    och hinder.

  284. Men även i Europa
    behövde man flera revolutioner-

  285. -för att det skulle bli ett faktum.

  286. Och det är inte lätt att ändra på nåt
    som har funnits i 1 500 år-

  287. -på en vecka eller ett år.

  288. Många blir förvånade över att ni inte
    stödjer de som försöker förändra-

  289. -till exempel de arabiska upproren-

  290. -eller nytänkare
    inom den muslimska traditionen.

  291. Att ni inte tycker
    att de representerar nånting-

  292. -eftersom det är den wahhabistiska
    ideologin som definierar islam.

  293. Det är det
    att ingen urskiljning görs-

  294. -när det gäller individnivån-

  295. -och nivån för samhällsinstitutioner
    och maktstrukturer.

  296. Vi vill att det sker. Vi kan
    ta landet Libanon som exempel.

  297. Där representerar
    individen inte samhället.

  298. Individer där är begåvade,
    de är framstående inom sina områden-

  299. -men tittar man på själva staten,
    nationen, maktstrukturerna-

  300. -så är Libanon
    i den sista biten i tåget.

  301. Det är väl det.

  302. Det här är bara början
    på en lång diskussion om sekularism-

  303. -i islamiska samhällen-

  304. -om den plats som poesin fortfarande
    kan ha i islamiska samhällen-

  305. -och det fadersmord, som jag ändå
    tror att vi har börjat se tecken på.

  306. Tack så mycket, Houria Abdelouahed-

  307. -Adonis och Akho Ioussef.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Poetens blick på den arabiska kulturen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Adonis, 1930-, Arabisk litteraturhistoria, Arabiska poeter, Litteraturvetenskap
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

Gammal är äldst

Ann Lagerström möter tre författare som alla skrivit om hur det är att åldras och närma sig det oundvikliga slutet. Sven Wollter romandebuterar vid 82 års ålder med "Hon, han och döden". I Birgitta Bouchts bok "Dånet i ett ensamt öra" får vi möta Tessa som ligger på sitt yttersta. "Går det åt helvete skall jag ändå dö" är titeln på författaren Agneta Klingspors bok. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 24 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Ordfront förlag, Bokförlaget Atlas och Schildts & Söderströms.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

LR eller IRL?

Hur pratar vi med varandra på nätet och via sms? Vad skiljer mormors sms från kompisens och vilken är den bästa förkortningen? Beata Jungselius forskar om hur vi pratar med varandra på nätet och berättar om hur tecken och emojis används. Richard jobbar med att nå hemmasittare och berättar om varför chatt kan vara det bästa sättet att nå de onåbara. När vissa elever vägrar att gå till skolan eller ens prata med någon vuxen rycker han in. Programledare: Tara Moshizi och Karin Andersson.