Titta

Tänk till - Melanin

Tänk till - Melanin

Om Tänk till - Melanin

Hur är det att vara ung afrosvensk i Sverige idag? Tänk till - Melanin tar upp frågor om media, identitet, kärlek och skönhet och ger verktyg när det gäller hur man bemöter stereotypisering, rasism och känslan av utanförskap.

Till första programmet

Tänk till - Melanin : Det är inte ok!Dela
  1. Varför är det viktigt att din lärare
    backar dig när du blir kränkt?

  2. Och hur försvarar man sig
    när nån kallar en n-ordet?

  3. Rasistiska kränkningar
    går emot diskrimineringslagen.

  4. Vad gör man när man på grund av sin
    hudfärg känner sig otrygg i skolan?

  5. Det är 2016, vita människor
    äger inte svarta människor längre.

  6. Det är inte okej att säga n-ordet.

  7. Det är som att sudda bort
    vår historia.

  8. Om man säger till en lärare
    att man blev kallad för n-ordet-

  9. -så får han eller hon säga förlåt,
    och sen var det inget mer med det.

  10. Det hände nåt när jag gick i nian.

  11. En kompis spottade i sopkorgen,
    och sen spottade jag också där.

  12. Då säger vaktmästaren:
    "Försiktig så du inte sprider ebola."

  13. Det blev helt tyst.
    Jag stod helt i chock.

  14. Han kollar på mina klasskamrater,
    de vita, och börjar skratta.

  15. De vet inte hur de ska reagera.
    De skrattar lite nervöst.

  16. Jag var bara helt i chock.
    Jag visste inte vad jag skulle säga.

  17. De här människorna vet att det inte
    är okej att nämna de här orden-

  18. -men de gör det ändå.

  19. Jag har fått höra såna skämt förut.
    Det är hela tiden.

  20. Men just att det kom från nån
    som arbetade på skolan-

  21. -från nån som ska
    skydda mig från rasism...

  22. Så fort min mamma nämnde
    att hon hade anmält skolan-

  23. -det var då de började
    säga till mig hela tiden:

  24. "Theo, vi hoppas att du vet
    att vi tar dig på allvar."

  25. De yrkade på skadestånd,
    som vi fick till slut.

  26. Efter det snackade de
    med den här anställda.

  27. Till slut bestämde de
    att han skulle sluta jobba där.

  28. Jag antar att efter allt kändes
    det ändå bra att nåt blev gjort.

  29. Mina polisanmälningar
    har lagts ner varje gång.

  30. Jag fortsätter
    att anmäla och överklaga-

  31. -och det känns inte kul som mamma
    att ingen bryr sig.

  32. Det har gjort ont varenda gång.

  33. Det var väldigt skönt att ni fick se
    att man inte kommer undan med sånt.

  34. Jag kanske inte hade gått hem
    och sagt det till dig-

  35. -om det inte vore för
    att du lärde oss så tidigt-

  36. -att vi inte ska acceptera saker, och
    att vi ska stå upp för oss själva.

  37. Kendra, du blev ju redan
    i lågstadiet kallad n-ordet.

  38. Och h-ordet. I trean eller tvåan.

  39. Det har skett så många rasistiska
    händelser som har polisanmälts-

  40. -som det inte har gjorts nånting åt.

  41. Man pallar typ inte,
    men nu gjordes det nåt åt saken.

  42. Man fick lite hope.

  43. Jag vill känna tryggheten i att ni
    är starka och kan era rättigheter-

  44. -och står upp för er själva.

  45. Sen vinner man inte varje gång,
    men det viktigaste är ändå-

  46. -den känslan liksom.

  47. Var inte kaxig.
    I USA hade jag varit din master.

  48. Vad kostar
    de afroamerikanska bollarna?

  49. Du blev förstås kränkt när jag sa
    "house nigger" på föreläsningen.

  50. Allihopa, vi kör n...
    Vi kör president!

  51. Ibland får man säga neger.

  52. Svarta människor poppar inte upp
    när jag tänker på kompetens.

  53. Ni är inte smarta.

  54. -Jag älskar n-brudar.
    -Jag fick en fläskläpp i dag.

  55. Nu tror folk att jag är ifrån Afrika.

  56. Kan en vit vara din nigga?

  57. N-ordet är inte så farligt.
    Jag säger det hela tiden.

  58. Första gången jag blev kallad n-ordet
    var jag sju.

  59. Jag visste inte vad det betydde
    men blev ändå ledsen.

  60. Jag fattade att det var nåt hemskt.

  61. Andra gången gick jag i fyran,
    men då var det en lärare som sa det.

  62. Har du kallats för n-ordet i skolan?

  63. -Hela tiden.
    -Du får inte vara med och leka.

  64. -Du syns inte i mörker.
    -Man tar åt sig.

  65. Det händer ofta att jag eller mina
    lagkamrater blir kallad för n-ordet.

  66. -Vad undersöker du?
    -Hur man hanterar n-ordet i skolan.

  67. Vad då "n-ordet"?
    Jag förstår inte vad du menar.

  68. N-ordet.

  69. Vi plockar in de personerna
    för en diskussion-

  70. -tills den utsatta personen
    känner att det känns bra igen.

  71. -Får man säga n-ordet i skolan?
    -Nej.

  72. -Aldrig?
    -Nej.

  73. Är det okej om det står i en text?

  74. Ja, om syftet är att tala om
    att det inte är okej i dag.

  75. Man skriker inte det sjutton gånger
    utan kanske läser texten tyst.

  76. Och sen reflekterar man över hur man
    tänkte då och vad som inte är okej.

  77. Vi kan ju inte ägna oss
    åt historieförfalskning.

  78. Vuxna måste lära ut vad ordet betyder
    och var det kommer ifrån.

  79. När jag var liten visste jag varken
    det eller vart jag skulle vända mig.

  80. Varför vill inte ungdomar vända sig
    till vuxna när de utsätts för rasism?

  81. Inte bara elever har kallat mig
    för n-ordet, utan lärare också.

  82. Ska de få säga n-ordet när vi kämpar
    för våra rättigheter som människor?

  83. -"Du överdriver bara."
    -Jag tog upp det med läraren...

  84. ...men den här läraren var lite...
    Det blev bara fel.

  85. Här är några tips:

  86. Gå alltid till en lärare.
    Det är sjukt viktigt.

  87. Lyssnar inte läraren,
    gå till rektorn.

  88. Lyssnar inte rektorn heller,
    gör en anmälan till DO.

  89. Det är skolans ansvar
    att du ska känna dig trygg.

  90. Tveka inte. Du överdriver inte.
    Det är de som har gjort fel.

  91. I Sverige är begreppet negativt.
    Det användes på Saint-Barthélemy-

  92. -den svenska kolonin
    där man hade afrikanska slavar.

  93. Drömstränder, sol
    och klarblått vatten-

  94. -men det här stället
    var inget paradis för 200 år sen.

  95. Det här är Saint-Barthélemy,
    eller Saint-Barths.

  96. Här handlade Sverige
    med svarta slavar från Afrika.

  97. Huvudstaden Gustavia har fått
    sitt namn efter vår kung, Gustav III.

  98. Han köpte ön 1784, och sen handlade
    Sverige med slavar i över 60 år.

  99. Slavarna ägdes av svenskar, hade inga
    rättigheter och kallades för n-ordet.

  100. Slavarna piskades med en "n-piska"
    när de inte gjorde som ägaren ville.

  101. Det används som en motsatsbild
    till vit, till människa.

  102. N-slav, n-jobb,
    n-göra och så vidare.

  103. Ingenting av det är positivt.

  104. Vet man historien är det uppenbart
    varför man inte ska använda ordet.

  105. Ordet betyder inte bara svart. Vi har
    ett ord för svart i svenska - svart.

  106. Det är ett rasistiskt ord
    med en riktigt hemsk historia.

  107. Jag heter Alice Bah Kuhnke.

  108. Jag är Sveriges
    kultur- och demokratiminister.

  109. En av mina erfarenheter till dig-

  110. -är att det blir bara bättre.

  111. En annan tanke jag har
    är att plugga lite mer.

  112. Att satsa allt
    på att bli bäst på 100 meter-

  113. -och att livet ordnar sig bara jag
    tävlar... Det kanske inte blir så.

  114. Och lek mer. Klättra, lek-

  115. -tänk att du ska passa på
    att njuta medan du kan.

  116. När solen skiner, låt solen skina
    på dig, för det kommer att regna.

  117. Är det nåt mer? Jo, killar!

  118. Vet du, de kommer. Du behöver
    inte oroa dig, så släpp det.

  119. Din uppgift är inte
    att vara behagfull och passa in.

  120. Vi människor, även du,
    kan göra större skillnad än så.

  121. You're not here to please.

  122. Textning: Sebastian Andréasson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Det är inte ok!

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför är det viktigt att läraren säger ifrån när någon blir utsatt för kränkningar? Och hur försvarar man sig bäst när någon säger n-ordet? Rasistiska kränkningar går emot diskrimineringslagen, men det känner inte alla till. Så vad gör man när man på grund av sin hudfärg inte kan känna sig trygg i skolan? Araia Ghirmai Sebhatu, grundare av Black Coffee, om n-ordets historia. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke ger tips till sitt femtonåriga jag.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap, Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet
Ämnesord:
Afrosvenskar, Diskriminering, Elever, Rasism, Skolan, Skolans socialpsykologi, Skolpersonal, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tänk till - Melanin

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Vem får synas?

Avsnitt 1 av 6

Vem syns i medierna och på vilket sätt gestaltas olika personer? Vi tittar närmare på stereotypisering i film och tv. Skådespelaren David Nzinga är afrosvensk och tröttnade på att endast erbjudas roller som flykting eller skurk. Han startade sitt eget produktionsbolag och i reportaget är det premiär för kortfilmen "Gola inte". Filmvetaren Baker Karim berättar om svarta personers representation och stereotypisering i film och tv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Var kommer du ifrån, egentligen?

Avsnitt 2 av 6

Frågan om var man kommer från egentligen känns igen av många. Men hur viktigt är det för ens identitet att vara omgiven av människor som liknar en själv? Och hur kan man hitta sin identitet utan att låta andra bestämma? Vi talar om begreppet afrosvensk och träffar ungdomar som tycker till om svenskhet och självacceptans.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Ju vitare, desto snyggare?

Avsnitt 3 av 6

Är skönhet kopplat till vithet i modebranschen? Aysha Jones ville se en mer diversifierad modebransch och startade Queen of the Runway med syftet att anlita modeller som oftast inte syns på catwalken. Rogér Dupé är den första svarta modellen för bilmärket Rolls-Royce. Han pratar om sina erfarenheter av modebranschen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Det är inte ok!

Avsnitt 4 av 6

Varför är det viktigt att läraren säger ifrån när någon blir utsatt för kränkningar? Och hur försvarar man sig bäst när någon säger n-ordet? Rasistiska kränkningar går emot diskrimineringslagen, men det känner inte alla till. Så vad gör man när man på grund av sin hudfärg inte kan känna sig trygg i skolan? Araia Ghirmai Sebhatu, grundare av Black Coffee, om n-ordets historia. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke ger tips till sitt femtonåriga jag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Trygga rum och organisering

Avsnitt 5 av 6

Hur kan man engagera sig för att stå emot orättvisor? Är separatism ok? Juliet Atto var med och grundade Black Coffee HBTQ, en separatistisk grupp för svarta queer-personer. Hon berättar om sitt behov av ett tryggt rum där hon slipper förklara vem hon är och hur hon känner. Killarna från den populära podcasten Menage á Tugg pratar om ordet vithetspriviliegiet. Rapparen Abidaz ger tips till sitt femtonåriga jag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - Melanin

Är kärleken färgblind?

Avsnitt 6 av 6

Det sägs att kärleken är blind, men stämmer det? Hur mycket påverkar samhället vårt val av partner och vad vi tycker är attraktivt? Vi träffar ett tjejgäng som resonerar kring hur de ser på sitt val av partner, och så hänger vi i en hårsalong och hör hur killarna där funderar kring om kärleken är färgblind eller inte. Fanna Ndow Norrby pratar om exotifiering av svarta. Retorikern och författaren Elaine Eksvärd ger tips till sitt femtonåriga jag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Förstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pluggkoden - teckenspråkstolkat

Strategier för matematik

Matematik förknippas ofta med dåligt självförtroende. Många tror att vissa är mattemänniskor och andra inte, men alla kan bli bättre med rätt strategier. Vi följer Albin i klass 9 som tycker att det är svårt med matematiken i skolan. Han tycker att hans vänner alltid förstår uppgifterna snabbare än han själv och blir lätt stressad. Lärare Martin ger honom utmaningar och berättar om strategier han kan använda sig av. Den första utmaningen är att minska känslan av stress. Albin får en tydlig checklista att arbeta med för att få kontroll över inlärningen inför ett kommande prov.

Fråga oss