Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Hjälp, vi ska flytta!Dela
  1. En pappa frågar experterna
    hur han kan förbereda sitt barn-

  2. -på större förändringar
    som semester och flytt.

  3. I somras, när skolorna tog slut,
    så hade vi planerat semestern.

  4. Vad vi skulle göra och så där.

  5. Vi hade planerat semestern exakt
    likadant som semestern förra året.

  6. Vi tänkte att det skulle bli bra. Han
    visste precis vad som skulle hända.

  7. Men när semestern började kändes det
    som om allt ställdes på ända.

  8. Det blev många utbrott
    och mycket bråk med lillebror.

  9. Han gapade och skrek och blev
    svårhanterlig. Vi var på ruta ett.

  10. Jag undrar hur man ska hantera
    och förbereda såna situationer.

  11. Vi ska flytta framöver. Vi vill veta
    hur man förbereder såna saker.

  12. Flytt är en sak som vi kan prata om-

  13. -men det du sa först, om sommarlovet,
    är en annan sak.

  14. Jag tänker att dels är det
    oerhört vanligt, det du säger.

  15. När rutinerna bryts och förändras...

  16. Man går från att gå till skolan
    måndag till fredag-

  17. -till att vara helt ledig
    och göra andra saker.

  18. Då blir det ofta mycket trassligare.

  19. Det beror på
    att det är så mycket mer fri tid.

  20. Fri tid innebär
    mycket mer social interaktion.

  21. Man måste umgås med lillebror
    mycket mer än vad man brukar.

  22. Man måste leka mycket mer. Man kanske
    måste leka mycket mer fritt.

  23. Om man har adhd kan det vara svårt
    att just kunna leka-

  24. -och vara social under så lång tid
    och så mycket mer än man brukar.

  25. Att gå från skolan till ledighet
    handlar mer om-

  26. -att det blir svårt
    att gå från rutin och struktur-

  27. -till mycket icke-struktur,
    så att säga.

  28. Vi ska flytta till sommaren,
    när skolorna slutar.

  29. -Oj, samtidigt!
    -Ja...

  30. -Nu blir jag orolig här.
    -Det blir som det blir.

  31. Vi ska flytta från Stockholm till
    Östersund när skolorna slutar, i vår.

  32. Barn vet inte vad som ska hända
    och blir oroliga inför flytten.

  33. Efter flytten kan det vara svårt
    att navigera och komma på plats.

  34. Men precis när det har hänt brukar
    det vara ganska lätt med såna barn.

  35. Då är det nytt. Vi kallar det
    till och med sötebrödsdagar-

  36. -där i början,
    tills det blir en vardagslunk.

  37. Sen kommer stressen
    över att saker inte är som de brukar.

  38. Det är nåt vi kallar en livshändelse,
    i psykologisk teori.

  39. I kanske ett år efteråt kan man räkna
    med högre stresshormon hos barnet.

  40. Ibland blir större förändringar
    enklare än lite mindre förändringar.

  41. För ganska många barn blir det så.

  42. Det funkar ganska bra när det blir
    ett tvärt brott, och sen nåt nytt.

  43. Men det är naturligtvis viktigt
    att informera skolan-

  44. -och att de förbereder sig för
    att ta emot honom på ett bra sätt.

  45. När barn flyttar...

  46. Det viktigaste för dem är att veta
    att alla saker finns kvar.

  47. Min säng och alla legogrejer
    kommer att finnas på plats.

  48. Prata gärna om hur man ska ställa
    sakerna. "Där kan man ställa sängen."

  49. "Där kan man ställa bordet..."

  50. Så boar man in dem lite
    i hur det kommer att se ut.

  51. Jag har jobbat med att flytta folk
    med större svårigheter än dina barn.

  52. Det bästa är att åka på semester.

  53. När man kommer hem
    har nån packat ner och packat upp.

  54. "Jag bor inte här! Men det är
    mina grejer! Då kanske jag bor här."

  55. Sen går det ganska bra. Det är
    egentligen det som är viktigast.

  56. Det är sakerna och mamma och pappa.

  57. Det är släkt där redan,
    så det finns ju fördelar.

  58. Jag förvånas över hur mycket kusiner
    betyder jämfört med kompisar-

  59. -fast man bara ser dem
    tre gånger om året.

  60. Sen handlar det också mycket om,
    precis som du sa-

  61. -att om ni känner er lugna och trygga
    så smittar det av sig på honom också.

  62. Ja...

  63. Ibland får man jobba med sig själv
    och sin partner och känna:

  64. "Nu har vi koll, nu kan vi andas.
    Nu vet vi."

  65. "Nu känner vi att vi har koll
    på läget." Då känner han också det.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med adhd, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Psykiatri, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolforum 2015

Om språk, identitet och författarskap

Författaren Zulmir Becevic berättar här om sin bok "Avblattefieringsprocessen", en bok som handlar om att inte passa in i Sverige sedan ett främlingsfientligt parti är i majoritet. I boken tvingas huvudpersonen gå på kurs för att bli en riktig svensk. Men vad innebär det egentligen att vara riktigt svensk? Inspelat den 27 oktober 2015 på Älvsjömässan i Stockholm. Arrangör: Skolforum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Skolan och extremismen

Flyktingboenden som brinner, ungdomar som ansluter sig till terrorgruppen IS och en ung man som går in på en skola och dödar två personer utifrån deras hudfärg - när extremismen kommer upp till ytan i samhället är inte skolan förskonad. Och ofta betonas skolans roll för att förebygga hat och fördomar. Men hur ska lärare förhålla sig till extrema åsikter när de dyker upp i klassrummen? Med konfrontation eller med dialog? Bör fokus ligga på individers åsikter eller på strukturer i samhället?

Fråga oss