Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Hur ska jag orka med tre barn?Dela
  1. En mamma ber om råd om hur hon
    ska räcka till för sina tre barn.

  2. Jag har tre barn
    som är sex, åtta och tio år.

  3. De har alla adhd och autism, och
    den äldste har även en depression.

  4. Det jag funderar kring är
    hur jag ska räcka till som förälder.

  5. Deras pappa är tyvärr död, men jag
    har en sambo som hjälper till mycket.

  6. Men vi är ändå en eller två man kort,
    liksom.

  7. Det är svårt
    att få dem att fungera ihop.

  8. De behöver mycket en-till-en,
    att det är lugn och ro runt dem-

  9. -och att en vuxen sitter med dem
    och vägleder dem-

  10. -och tolkar omgivningen åt dem.

  11. Men de triggar varandra.
    De är känsliga för ljud.

  12. När nån hamnar i en låsning,
    då skriker den och låter-

  13. -och då börjar ju nästa.
    De drar i gång varandra.

  14. Jag har inte släkt och vänner
    som kan hjälpa till.

  15. Mitt hopp står till LSS och social-
    tjänsten. Det är en ständig kamp.

  16. Jag skaffade ett jättehus,
    men det hjälper inte-

  17. -för alla vill vara
    på samma ställe hela tiden.

  18. Alla vill vara i vardagsrummet.
    Nu har de ändå var sin soffa-

  19. -så att de inte
    ska bråka om platserna.

  20. De har var sin Ipad,
    som de kan fokusera på.

  21. Helst ska alla titta på samma tv
    och själva välja sitt program.

  22. Ja, det är klart.

  23. När de har var sin Ipad, kan de sitta
    och sysselsätta sig själva med dem?

  24. -En liten stund.
    -Funkar det att laga mat med dem?

  25. Jag tänker strukturerade aktiviteter
    där du styr. Hur funkar det?

  26. Ibland kan de hjälpa till att göra
    pannkakor. Då har de var sin skål-

  27. -och så får man ge dem
    ingredienserna.

  28. Vi säger att de behöver aktiviteter
    på egen hand-

  29. -men det kan ju inte funka
    när de är tre. Så är det ju.

  30. Vi får tänka: Vad är lika bra?

  31. Parallellt brukar vara bättre
    än gemensamt.

  32. Det är naturligtvis ett jättejobb.

  33. Samtidigt, när du gör det jobbet
    och planerar en aktivitet i förväg-

  34. -och tänker att de behöver tre skålar
    och var sin uppsättning lego och så-

  35. -så fungerar det.

  36. Det kanske är precis det
    som är själva lösningen på det hela.

  37. Tiden de är tre tillsammans är alltså
    eftermiddagar, kvällar och helger...?

  38. Ja, precis. Från klockan halv två
    när de slutar skolan.

  39. Hur funkar frukostrutinerna?
    Är de inkörda och konfliktfria?

  40. De fungerar ganska bra,
    ända tills vi ska i väg till skolan.

  41. På morgonen har de ändå hyfsat...

  42. De äter frukost i soffan
    och tittar på sin padda.

  43. Nu är det extra bra när det är jul-
    kalendern, som kommer varje dag.

  44. Morgonen funkar, och kvällen funkar.

  45. På vardagarna ska du egentligen
    bara ha ett tema för varje dag-

  46. -som kan hjälpa dig att tänka till.

  47. Sen är det helgerna
    som ska planeras lite mer fritt.

  48. Om du hade en ledsagare
    till varje barn...

  49. En var borta på onsdag, en på torsdag
    och en på fredag. Det vore perfekt.

  50. Ni som familj behöver det, och barnet
    behöver komma i nåt annat sammanhang-

  51. -där man inte
    har med sig sina syskon.

  52. Barnen ser ju världen
    i samspel med varandra.

  53. Den här tävlan, som det ofta är med
    såna barn, vill vi ju gärna slippa-

  54. -så att barnet kan vara där
    på sina egna villkor.

  55. När det blir konflikter, vet du
    hur du ska hantera de situationerna?

  56. Till stor del.
    Vi jobbar mycket lågaffektivt.

  57. Det fungerar väldigt bra.

  58. Händelser av olika slag
    går relativt bra att hantera hemma.

  59. Det är klart att du behöver hjälp.
    Du behöver verkligen skrika högt.

  60. Du behöver avlastning,
    och de behöver stöd.

  61. Du får ändå jobba heltid
    med de här barnen en del år framåt.

  62. Var kreativ.
    Det är det enda man kan vara.

  63. Om matlagning funkar är det nåt åter-
    kommande som tar en timme varje dag-

  64. -där ni gör nåt som ger mening och
    lär dem saker de behöver hela livet.

  65. Jag gillar såna aktiviteter.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Ensamstående föräldrar, Familjeförhållanden, Föräldrar och barn, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Normer i fokus

Normmedveten kommunikation

Entreprenören Barakat Ghebrehawariat arbetar med att föreläsa om rasism, normer och varför ordval har en stor betydelse i samhället. Barakat arbetar normkritiskt och menar att normkritik handlar om att synliggöra normer som kan vara diskriminerande för olika individer eller grupper. I slutändan handlar normkritik om att vara självkritisk, lyssna på andra och att inte alltid utgå ifrån sitt eget perspektiv.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Hbtq-stress

Att tillhöra en minoritet kan vara stressande och stress påverkar inlärningen negativt. Matilda Wurm är psykolog med inriktning på hbtq och har forskat om kompisrelaterad stress. Hon menar att det finns skäl för lärare att ha lite extra fokus på hbtq-elever, eftersom det är en grupp där psykisk ohälsa är vanligare än bland andra. Antalet självmord är också fler bland unga transpersoner än andra. Här berättar Matilda Wurm hur lärare kan bidra till att minska stressen hos hbtq-elever.