Titta

UR Samtiden - The conference 2016

UR Samtiden - The conference 2016

Om UR Samtiden - The conference 2016

Föreläsningar och samtal om teknisk utveckling, kommunikation och hållbar utveckling. Inspelat den 16-17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2016 : Extremistisk kommunikationDela
  1. Nu ska vi prata mer
    om extremistisk kommunikation.

  2. Först ska vi titta närmare på-

  3. -propaganda och kommunikations-
    strategier som IS använder.

  4. Vi välkomnar
    Michael Krona från Malmö högskola!

  5. Tack. Jag har den svåra uppgiften
    att försöka skapa en god stämning här-

  6. -med den här öppningsmeningen:
    "Välkommen till IS värld!"

  7. Det är dock inte lika svårt
    som att forska om IS.

  8. De senaste två åren har jag
    så gott som dagligen undersökt-

  9. -IS officiella propaganda.

  10. Jag ska försöka förklara några
    dimensioner i den här propagandan.

  11. Många av berättelserna-

  12. -som kommer från IS medieindustri,
    för det är en medieindustri-

  13. -är berättelser om kalifatet,
    det självutnämnda kalifatet-

  14. -och om vad det innebär
    att vara jihadist.

  15. Jag ska först berätta
    om den våldsamma "Green man".

  16. "Green man", så
    kallades en småbrottsling-

  17. -från Jordanien, på 80- och 90-talet.

  18. Han blev senare
    ideologen som inspirerade IS.

  19. Och det är Abu Musab al-Zarqawi.

  20. Ni känner säkert till honom. Han
    blev senare ledare för al-Qaida i Irak.

  21. Det blev sen
    det som kallas Islamiska staten.

  22. Han kallades "Green man",
    "Gröna mannen"-

  23. -för under sin tid som småbrottsling
    när han var yngre-

  24. -var han inte speciellt religiös,
    och han levde som en gängledare-

  25. -och han täckte överkroppen
    med gröna tatueringar-

  26. -så han kallades Gröna mannen.

  27. När Colin Powell
    talade inför FN år 2003...

  28. ...nämnde han al-Zarqawis namn
    21 gånger.

  29. Han blev det internationella
    affischnamnet för islamisk extremism.

  30. Den ställning som han fick,
    mycket tack vare det anförandet-

  31. -utnyttjades av al-Qaida, som gjorde
    honom till al-Qaida-ledare i Irak.

  32. Han blev dödad år 2006-

  33. -men hans vision var ett stor-kalifat-

  34. -som suddar ut gränserna som
    Frankrike och Storbritannien drog upp-

  35. -efter första världskriget.

  36. Han ville skapa en muslimsk stat-

  37. -som skulle erövra land
    och bli en plats för muslimer att bo på.

  38. Vid USA:s invasion i Irak 2003
    störtades regimen-

  39. -och al-Zarqawi delade upp landet
    mellan shia- och sunnimuslimer.

  40. Han skapade ett sekteristiskt krig.

  41. Shiamuslimerna var fiende nummer ett
    för al-Zarqawi-

  42. -och senare för Islamiska staten.

  43. Han var en ideologisk inspirationskälla-

  44. -och visade hur man kan använda
    medierna. Han insåg mediernas kraft.

  45. Bakom mig ser ni en ökänd video.

  46. al-Zarqawi sägs vara mannen i mitten.

  47. Han halshugger den amerikanske
    entreprenören Nicholas Berg 2004.

  48. Då uppmärksammas för första gången
    att IS gör den här typen av videor.

  49. IS har förstärkt det här
    i sin propaganda-

  50. -och de fiktionaliserar våldet
    mycket mer än vad al-Zarqawi gjorde.

  51. Speciellt i den högra bilden ser man-

  52. -att de här fasansfulla tortyrfilmerna
    ofta är tagna med fem-sex kameror.

  53. Filmerna klipps sen ihop.

  54. Man gör fiktion av verkligheten. Det får
    publiken att distansera sig från offret.

  55. De avhumaniserar offret.

  56. Då känner vi inte lika mycket
    när vi ser dem torteras svårt.

  57. De här videorna är lätta att känna igen.

  58. Islamiska staten använder medie-
    infrastrukturen i stor utsträckning-

  59. -för att sprida sitt budskap.

  60. Här är en skärmavbild från ett
    av de officiella forum som jag kollar.

  61. Det här är länkarna till en enda video.

  62. Den finns på olika servrar,
    plattformar och webbplatser.

  63. Videon finns i olika upplösning-

  64. -och man kan ladda ner den
    eller streama den.

  65. Det finns många olika valmöjligheter.

  66. De sprids i sin tur vidare
    via tiotusentals Twitterkonton-

  67. -med viss koppling till IS.

  68. Här kan man se
    i vilken stor skala produktionen sker-

  69. -så det är inte konstigt
    att vi kan läsa såna här artiklar om IS.

  70. Den här typen av våldsamma videor
    är hemska och lätta att känna igen-

  71. -och de dominerar diskursen i väst
    om vad IS är. De formar vår bild av IS.

  72. Men om vi ser bortom det...

  73. En studie förra året visade faktiskt-

  74. -att av all IS-propaganda under en
    eller två månader, jag minns inte exakt-

  75. -utgjorde såna här våldsskildringar
    3 %.

  76. Vad är då resten?

  77. Det är en massa andra narrativ.

  78. Skildringar av brutalitet
    är bara en liten procent-

  79. -av hela propagandaindustrin.

  80. Jag vill visa er en annan sida.
    Det här klippet är cirka en minut.

  81. Den här sidan är ganska framträdande
    i deras propaganda.

  82. Jag heter Abu Muslim. Jag är
    i Syrien men kommer från Kanada.

  83. Jag var helt vanlig - kollade på hockey
    och åkte till stugan på somrarna.

  84. Jag gillade att fiska, jag ville jaga,
    jag gillade friluftsliv och sport.

  85. AL-GHURABA, DE UTVALDA FÅ
    FRÅN SKILDA LÄNDER

  86. Jag var en vanlig kanadensare
    innan jag upptäckte islam.

  87. Men Alhamdulillah, så vägledde Allah
    mig från mörkret - kufur - till islam.

  88. Innan jag kom hit till Syrien hade jag
    pengar, och jag hade min familj.

  89. Jag hade goda vänner och kollegor.
    Jag jobbade med gaturenhållning.

  90. Jag tjänade över 2 000 dollar
    i månaden. Det var ett mycket bra jobb.

  91. Även om jag inte var jätterik,
    så gick det bra för mig. Det flöt på.

  92. Min familj och mina vänner
    ställde alltid upp för mig.

  93. Jag var inte socialt utstött
    eller nåt slags anarkist-

  94. -eller nån som ville förinta världen och
    döda alla. Jag var som vem som helst.

  95. Mujahidin är också vanliga människor.

  96. "...är också vanliga människor."
    "Jag var inte socialt utstött."

  97. Det här är det vanligaste budskapet
    för att rekrytera utlänningar till IS.

  98. Det har förändrats nu när de
    har förlorat delar av sitt territorium.

  99. Ett narrativ om krig har vuxit fram
    och är ganska dominerande.

  100. Men det här
    är kanske det tydligaste exemplet.

  101. Såna här bilder, fotoreportage
    och propagandabilder från IS-

  102. -tror jag också är extremt viktiga.

  103. De visar en fredlig, harmonisk
    och fungerande stat.

  104. Det är viktigt för dem
    att behålla kalifatets landområden.

  105. Det lyfts fram i budskapet
    som de för ut i medierna.

  106. Bilderna visar
    nåt som liknar ett paradis.

  107. Man ser barn som leker och är glada.

  108. Och som ni ser är bildkompositionen
    genomtänkt liksom bildspråket.

  109. Ett fridfullt liv där även fäderna tar
    hand om barnen. De leker tillsammans.

  110. Islamiska staten har en välfärdsstat.

  111. De beskattar befolkningen
    i områden som de kontrollerar-

  112. -och i utbyte får befolkningen
    skolor till barnen-

  113. -och även sjukvård.

  114. Bilderna är från propagandamaterial
    som jag har tittat igenom.

  115. Så de berättar
    om ett fungerande sjukvårdssystem.

  116. De rapporterar nästan varje månad om
    antalet operationer och förlossningar.

  117. Det här är också viktigt
    ur ett genusperspektiv.

  118. Genom att erbjuda arbeten
    inom sjukvården och skolan-

  119. -försöker man få kvinnor
    att ansluta till Islamiska staten.

  120. Där kan de fylla en viktig funktion och
    göra skillnad genom att hjälpa andra.

  121. Man ser bilder
    av blomstrande marknader-

  122. -och bilder som visar jordbruket
    och hur man skördar.

  123. Man försöker övertyga folk om-

  124. -att det här är en fungerande stat
    där man kan leva i harmoni.

  125. Det som de försöker göra
    är att förändra synen på IS-

  126. -till exempel västs narrativ om IS.

  127. De skapar liksom
    ett konkurrerande meningssystem.

  128. I den andra änden av spektrumet
    har ett viktigt narrativ länge varit-

  129. -det heroiska i att vara en krigare.

  130. Här är ett klipp från en musikvideo.

  131. För Allahs skull
    marscherar vi genom portarna

  132. till paradiset
    där våra jungfrur väntar

  133. Vi är män som älskar döden
    precis som du älskar ditt liv

  134. Vi är soldaterna som krigar
    både dag och natt

  135. Vi är soldaterna som krigar
    både dag och natt

  136. Vi drar fram, snart hörs vårt vrål...

  137. Tyvärr är det här
    som en Eurovisionsschlager.

  138. Låten fastnar efter några gånger.

  139. Det är en medryckande låt
    som fastnar.

  140. Den framställer
    de här krigarna som hjältar.

  141. De fick terrorism
    att verka coolt på nåt sätt-

  142. -om man jämför med tidigare grupper.

  143. Slutligen vill jag ta upp
    hur barn framställs i propagandan.

  144. Det här har ökat det senaste året,
    särskilt det senaste halvåret.

  145. De använder barn i flera olika narrativ-

  146. -inte bara i såna här bilder
    som visar samhällslivet-

  147. -och träningsläger
    för framtida jihadistkrigare-

  148. -utan man ser dem också
    utföra avrättningar.

  149. Det kanske påverkar mig att
    jag är pappa till en tolvårig dotter.

  150. Det är svårt att se hur barn i hennes
    ålder halshugger en vuxen man.

  151. Det är fasansfullt och svårbegripligt.

  152. Men de är bra på att använda medierna
    och fiktionalisera verkligt våld-

  153. -så att det distanserar mig från offret.

  154. De använder barn för att visa:

  155. "Även om vi har lidit förluster
    så har vi ändå en framtid."

  156. "Framtida jihadistkrigare
    kommer att fortsätta vår kamp."

  157. Vad kan vi göra
    för att förhindra det här?

  158. Jag ska berätta historien om mannen
    som gråter. Det var också al-Zarqawi.

  159. Ju starkare han kände för denna
    radikala salafist-jihadistiska ideologi-

  160. -desto mer visade han sina känslor.

  161. Han var hängiven, och man såg ofta
    att han grät när han bad, till exempel.

  162. Och i fängelset, under kulmen
    på sin radikaliseringsprocess-

  163. -smugglade han in ett rakblad
    och skrapade bort sina tatueringar.

  164. Han var så hängiven.

  165. Det är inte så enkelt
    som att det bara handlar om religion.

  166. Inte bara al-Zarqawi
    har ett kriminellt beteende.

  167. Vi såg många exempel i somras.

  168. Individerna bakom attentaten är
    mer eller mindre lyckade brottslingar.

  169. De använder IS ideologi som ursäkt
    för att rättfärdiga sitt beteende.

  170. Det gjorde även al-Zarqawi. Han
    hittade en ursäkt och ett tankesystem-

  171. -som liksom rättfärdigade
    hans handlingar och hans ideologi.

  172. Den våldsamma Gröna mannen är
    lättare att bemöta än den som gråter.

  173. De som är så uppfyllda av nåt
    och så hängivna, de är svårare att nå.

  174. Kampanjer mot det här
    har varit mer eller mindre lyckade.

  175. #NotInMyName
    är en brittisk kampanj.

  176. Unga brittiska muslimer
    berättade i olika videor-

  177. -om hur deras tro och religion
    hade kidnappats.

  178. Den fick stor spridning, men jag
    tror att det finns större utmaningar.

  179. Med min kunskap om IS
    och hur de arbetar med propaganda-

  180. -tror jag att det krävs
    ett mycket större samarbete.

  181. Politiska, ekonomiska, kulturella,
    sociala och vetenskapliga insatser-

  182. -måste samordnas.
    Det krävs samarbete.

  183. Jag vill ta er med till mitt arbetsrum.

  184. I två års tid har jag suttit och tittat
    på den här typen av material.

  185. Man hamnar liksom i en bubbla.

  186. Man kliver in i en värld
    med brutalt våld-

  187. -men också paradisliknande bilder,
    som jag visade förut.

  188. Jag befinner mig här ideologiskt.

  189. Tänk er då
    dem som dras in i propagandan-

  190. -och som har en världsbild
    som är mer lik den som IS har.

  191. Det är mycket kraftfullt.

  192. Jag har brutit samman känslomässigt
    när jag har tittat på det här.

  193. Jag har svårt att förstå det här, men
    när man sitter där blir man ett med det.

  194. Det är en extremt konstig upplevelse.

  195. Vi måste ta reda på mer om hur
    individer upplever sån här propaganda.

  196. Vi vet inte mycket om hur
    sån här propaganda påverkar individen.

  197. Jag tror att man måste göra fler
    antropologiska studier till exempel.

  198. Man måste djupintervjua personer
    som är mer inne i det här än vad jag är.

  199. Tack.

  200. Tack så mycket, Michael!

  201. Förra året pratade vi mycket
    om näthat och nättrakasserier-

  202. -främst från högerextrema grupper.

  203. Nästa talare ska berätta mer-

  204. -om extremhögerns
    långa tradition av propaganda på nätet.

  205. Vi välkomnar Maura Conway
    från Dublin City University.

  206. Tack. Jag ska prata lite
    om extremhögern-

  207. -och deras långa närvaro på Internet.

  208. Jag ska ge ett historiskt perspektiv-

  209. -och prata om
    vad de gör på nätet i dag.

  210. Jag vill speciellt ta upp-

  211. -bokstäver, symboler, siffror och andra
    koder som de har som kännetecken-

  212. -i sina nätgemenskaper. De används
    också allt mer i sociala medier.

  213. Jag vill också säga några ord
    om könsroller.

  214. De hypermaskulina idealen-

  215. -kommer ni att få se exempel på
    i bilderna som jag ska visa-

  216. -men kvinnor har fått en mer
    framträdande roll i extremhögern.

  217. Man ser också fler kvinnor
    på jihadisternas webbplatser.

  218. Låt mig först helt kort förklara
    vad jag menar med "extremhöger"-

  219. -vad deras ideologi är
    och hur stort inflytande de har i dag.

  220. När vi talar om extremhögerns ideologi
    är bilden ganska otydlig.

  221. Det finns olika grupper
    med olika uppfattningar.

  222. Det som många av dem
    har gemensamt-

  223. -är ett slags kärnideologi.

  224. Målet är att förändra
    demokratiska system i grunden-

  225. -utifrån tanken på överhöghet.

  226. Ett viktigt begrepp i högerextremistisk
    ideologi är idén om överhöghet.

  227. Alltså uppfattningen att vissa personer-

  228. -som delar en viss ras, kultur,
    religion och så vidare-

  229. -är överlägsna alla andra.

  230. Som vi kommer att se
    handlar det oftast om vit överhöghet.

  231. Många av dem har det gemensamt
    att de är övertygade rasister-

  232. -och de vill ha ett auktoritärt styre.

  233. De är i ju allmänhet främlingsfientliga
    och nästan alla är islamofober.

  234. Vissa är antisemiter, andra är
    pro-israeler. Det är lite komplicerat.

  235. Nästan samtliga
    är starka motståndare till invandring.

  236. De vill inte att
    flyktingar eller migranter-

  237. -åker till "deras samhällen".

  238. Hur stort inflytande har de i dag?

  239. De flesta har nog sett i medierna
    till exempel att högern går framåt.

  240. De har varit ganska framgångsrika
    i de europeiska valen.

  241. De har fått kommunfullmäktigeplatser
    och riksdagsplatser.

  242. De har fått ökat inflytande regionalt
    och även i andra delar av världen.

  243. Det ska dock sägas-

  244. -att de är mindre förknippade
    med terrorism än jihadisterna.

  245. Alla känner till våldsamma jihadisters
    terrordåd under de senaste åren-

  246. -speciellt under den gångna sommaren
    här i Europa.

  247. Men terrorism är inte helt okänt
    inom extremhögern.

  248. Ett antal terroristattentat
    har förknippats med dem genom åren.

  249. Två attentat som utfördes av personer
    med kopplingar till extremhögern-

  250. -var bomdådet
    i Oklahoma City i USA 1995-

  251. -som dödade 168 människor-

  252. -och förstås Anders Behring Breiviks
    attentant i Oslo och på Utöya 2011.

  253. Då dödades 77 människor.

  254. Som sagt, terrorism är inte okänt
    inom extremhögern-

  255. -men mer "vardagliga" brott
    är mer vanliga:

  256. Extremhögerns hatbrott och våldsbrott.

  257. De brotten ökar just nu i Europa
    - och i USA och andra delar av världen.

  258. Extremhögern
    har särskilt försökt utnyttja-

  259. -flykting- och migrationskrisen
    som pågår just nu.

  260. De har utfört allt ifrån
    mordbränder, bombdåd och liknande-

  261. -till hatbrott mot enskilda individer
    då de har attackerat en person-

  262. -som de anser är annorlunda
    på nåt sätt och inte som de.

  263. Det tyska inrikesministeriet
    kom ganska nyligen-

  264. -med uppgifter om antalet attacker
    mot tyska flyktingboenden 2015.

  265. De visade att 2015...

  266. Det var 800 attacker 2015
    och cirka 198 attacker 2014.

  267. Så ni kan se att de
    har ökat kraftigt på mycket kort tid.

  268. Jag menar förstås inte att Internet
    är orsaken till såna attacker-

  269. -men migrationskrisen har hamnat
    i fokus bland högerextrema på nätet.

  270. De har velat piska upp en hatstämning
    runt just den här frågan-

  271. -från 2014-2015 fram till i dag.

  272. Jag menar inte att extremhögern
    är nya på nätet och att de gör nåt nytt.

  273. Det här är nåt nytt
    som de kan skylla på-

  274. -men de har funnits länge på Internet.

  275. En uppfattning som man kan få
    av medierapporteringen-

  276. -är att IS, den så kallade Islamiska
    staten eller våldsamma jihadister-

  277. -var de första att använda Internet
    för våldsamma syften-

  278. -och för att sprida sitt budskap.

  279. Men inget kan vara mer felaktigt.

  280. Olika slags grupper har de senaste
    20-30 åren använt sig av Internet-

  281. -för att...sprida
    sitt våldsamma politiska budskap.

  282. Några av de första att använda sig
    av Internet var faktiskt extremhögern.

  283. De var de allra första att ägna sig
    åt politik över huvud taget på nätet.

  284. Det var inte på nätet som det ser ut
    i dag. Det här var tidigt 80-tal.

  285. De använde BBS-teknik,
    "anslagstavlor", för att meddela sig.

  286. Det här var i USA, och han som
    skrev det här "klan"-nyhetsbrevet-

  287. -han heter Louis Beam.

  288. Han är välkänd
    inom KKK - Ku Klux Klan-

  289. -och inom en annan högerextrem
    organisation, Aryan Nations.

  290. Han var en av de första
    i de högerextrema kretsarna i USA-

  291. -som tyckte att man skulle använda
    datorer, IT och BBS-teknik-

  292. -så tidigt som 1983-1985.

  293. Då började sån här teknik
    användas av extremhögern.

  294. Nästan samtidigt började den användas
    i Tyskland för liknande syften.

  295. Vad hade de den till? Till sånt som
    extremhögern använder Internet till nu:

  296. För att uppmuntra och sprida
    hatbudskap-

  297. -och för att förmedla
    namn, adresser och andra uppgifter-

  298. -om personer
    som de såg som sina fiender.

  299. Och de som stödde deras våldsideologi
    kunde komma i kontakt med varann.

  300. Man ville också mobilisera folk.

  301. Inte ens då
    agerade de enbart på nätet-

  302. -utan de meddelade tid och plats
    för olika evenemang.

  303. Det kunde vara konserter eller andra
    möten som nynazister arrangerade.

  304. Så syftet var att mobilisera anhängare.

  305. Med tiden gick man ifrån
    BBS-teknikens anslagstavlor-

  306. -och annan tidig teknik
    som användes i Internets början.

  307. Extremhögern
    gick från webbplatser till forum.

  308. Det finns ett forum som fortfarande
    finns kvar och som har funnits länge.

  309. Det har fortfarande en viktig roll
    och heter Stormfront.

  310. Det grundades av Don Black
    från Florida omkring 1995.

  311. Det sägs vara den första
    webbplatsen för vit nationalism-

  312. -enligt dem själva och andra.

  313. För våra syften
    är den intressant av flera olika skäl.

  314. För det första finns det många inlägg,
    nästan tolv miljoner inlägg just nu-

  315. -och det finns cirka 314 000
    registrerade medlemmar just nu.

  316. Det är 10 000 fler
    än vid den här tiden förra året.

  317. Forumet är intressant av flera skäl.

  318. Till exempel är det inte bara
    öppet för personer från USA.

  319. På Internet kan vem som helst
    vara aktiv i ett forum.

  320. Stormfront
    har flera europeiska subforum.

  321. Det finns subforum
    för Europa, Italien, Spanien-

  322. -Nederländerna och Flandern,
    Ungern och så vidare.

  323. Det finns också ett subforum för
    tonåringar och ett "endast för damer".

  324. När Breivik utförde sina attentat hade
    han varit Stormfront-medlem i tre år.

  325. Men numer är det inte på Stormfront
    man hittar de mest kränkande sakerna-

  326. -eller det mest rasistiska innehållet
    på Internet.

  327. Om vi ska prata
    om riktigt extrema högeråsikter-

  328. -så hittar man dem på sajter
    som Reddit och 4chan.

  329. Det här blev ett problem
    speciellt för Reddit år 2015.

  330. Reddit hade ett antal undergrupper,
    så kallade subreddits-

  331. -med ett innehåll som
    var otroligt kränkande och rasistiskt.

  332. Speciellt en som hette CoonTown
    blev känd för att ha sånt innehåll.

  333. Det fanns hundratusentals inlägg där.

  334. Reddit fick kritik på grund
    av innehållet i många av inläggen.

  335. Till slut slängde Reddit ut den här
    undergruppen från sin plattform.

  336. Fast den finns fortfarande kvar
    på Internet på en annan plattform.

  337. Reddit gjorde en annan sak också.

  338. Man gjorde en del andra
    liknande undergrupper privata.

  339. De hölls separata.

  340. Bara de som är medlemmar på Reddit
    och i undergruppen har tillträde.

  341. Tidigare kunde vem som helst
    se innehållet i en subreddit.

  342. Det är ju relativt enkelt
    att se innehållet-

  343. -men man måste vara medlem.

  344. Jag ska inte visa nåt av innehållet där
    för det är extremt kränkande.

  345. I stället ska jag prata om nåt annat.

  346. Jag ska prata om bokstavskoder,
    symboler och sifferkoder-

  347. -som används av personer
    i högerextrema kretsar.

  348. Ursäkta mig.

  349. Speciellt på sociala medier.

  350. När det gäller koder och symboler
    finns det tre huvudtyper:

  351. Det finns färger, det finns symboler-

  352. -och det finns
    bokstavs- och sifferkoder.

  353. Färgkoden är lätt att se.
    Färgerna är rött, svart och vitt.

  354. Det är förstås färger
    som förknippas med nazismen.

  355. Man ser att de ofta används i dag.

  356. Den här bilden förknippas med en
    brittisk organisation - Blood & Honour.

  357. Många högerextrema organisationer
    använder liknande färger-

  358. -och liknande symboler.

  359. Det andra är som sagt symboler: profil-
    bilder och andra typer av symboler-

  360. -som används i högerextremistiska
    sammanhang på nätet.

  361. Hakkors är vanligt förekommande-

  362. -liksom
    andra liknande nazistsymboler.

  363. De keltiska korset används också
    mycket ofta av extremhögern.

  364. Och flaggor, speciellt nazistflaggan,
    eller sydstatsflaggan i USA.

  365. Tredubbla parenteser, eller "ekon",
    uppmärksammades under sommaren.

  366. Folk i högerextrema kretsar satte dem
    runt vad de ansåg vara "judiska namn"-

  367. -för att markera
    vilka de betraktade som judar-

  368. -så att folk skulle trakassera dem.

  369. Den tredje typen av kod
    är bokstavs- och sifferkoder.

  370. Jag ska strax prata lite mer om-

  371. -vilka sifferkoder och symboler
    som de använder.

  372. Men vi kan fråga oss
    vad som är syftet med allt det här?

  373. För det första
    visar det att man är engagerad.

  374. Det är intressant
    att se vilka profilbilder folk har.

  375. Inlägg på Twitter och meddelanden i
    appar är ganska flyktiga. De försvinner.

  376. Men folk brukar hålla fast vid
    sina profilbilder, ofta ganska länge.

  377. Många tänker inte på att man kan byta.

  378. Så profilbilden är ganska viktig,
    den säger nåt om en.

  379. Man brukar välja den med omsorg.

  380. Det är ofta likadant
    med ens användarnamn.

  381. Det är ett tecken på engagemang
    att ha Adolf Hitler som sin profilbild-

  382. -eller Himmler eller Göring.

  383. Det innebär också
    att likasinnade kan hitta en.

  384. Man kan snabbt hittas
    av likasinnade på nätet.

  385. Det gör att det blir lätt
    att bilda en gemenskap.

  386. Och när man ingår i den-

  387. -kan man med hjälp av symboler
    och koder visa att man tillhör gruppen.

  388. Man är en del av gemenskapen och
    använder samma språk som de andra.

  389. Jihadisterna gör också så här,
    på samma sätt som extremhögern-

  390. -och även andra. Alla subkulturer
    har sitt språk och sina egna symboler.

  391. Det är intressant att titta på
    olika subgruppers språk och symboler.

  392. Vad gäller sifferkoder och akronymer,
    så kan man se David Lanes fjorton ord:

  393. "Vi måste säkra existensen för vårt folk
    och en framtid för våra vita barn."

  394. "14" refererar till det.

  395. "88" står för "HH",
    vilket förstås betyder "Heil Hitler".

  396. Man ser ofta "1488" - David Lanes
    fjorton ord plus "Heil Hitler".

  397. "WPWW" står för
    "vit stolthet/vit makt världen över".

  398. Ett ord som används allt oftare
    i högerextrema kretsar är ordet "cuck".

  399. Det betyder "bedragen äkta man".

  400. Vi ska ta en snabb titt på
    sånt man kan se på sociala medier-

  401. -när det gäller symboler och koder.

  402. Här ser ni en referens till Breivik,
    och där finns också ett keltiskt kors.

  403. Och så de fjorton orden
    och ett skinnhuvud.

  404. Här är en annan bild. Ni har kanske
    hört talas om Soldiers of Odin.

  405. Organisationen
    bildades relativt nyligen i Finland.

  406. Här står det "försvara Europa"
    intill en AK-47:a.

  407. Och "1488" igen
    - Lanes fjorton ord och "Heil Hitler".

  408. Det står "född: 20 april".
    20 april är Hitlers födelsedag.

  409. Här ser vi många
    nynazistiska och nazistiska symboler.

  410. Det där är SS-runor.

  411. Och där står det "1488" igen.

  412. Fler bilder och symboler med koppling
    till Hitler, nynazism och nazism.

  413. Det här är intressant
    med tanke på att vi är i Skandinavien.

  414. Inom extremhögern finns många
    referenser till fornnordisk mytologi.

  415. Man ser många referenser
    till exempelvis Valhalla.

  416. Och här ser vi
    nordiska vikingarunor-

  417. -och en yxa.

  418. Det här finns inte bara på Twitter.

  419. Det är värt att påpeka att den här typen
    av innehåll är allmänt spritt-

  420. -på alla sociala medieplattformar.

  421. Det här innehållet är från Tumblr.

  422. Här ser man samma teman, kodord
    och samma typ av bilder.

  423. Under mina sista sekunder
    vill jag göra er uppmärksamma på-

  424. -att vi börjar se
    många fler bilder med kvinnor.

  425. Många fler kvinnor ägnar sig ju åt
    högerextrem aktivitet på nätet just nu.

  426. Det här är en intressant förändring.

  427. Alexa har beskrivit besökare
    till Stormfront så här.

  428. Det är i huvudsak män. Såna här
    nätforum domineras av män.

  429. Men kvinnorna
    har som sagt en växande roll.

  430. Som jag sa i början
    är det här en hypermaskulin arena.

  431. De förhärligar våld och egenskaper
    som kännetecknar en "alfaman".

  432. Och hur ser de
    på kvinnor och deras roll?

  433. Jo, kvinnor ansvarar
    för nationens fortlevnad.

  434. Jihadisterna på nätet
    har en liknande kvinnosyn.

  435. Kvinnor värdesätts som barnaföderskor
    i båda grupperna, vilket är intressant.

  436. Kvinnors utseende är också viktigt
    i högerextrema kretsar.

  437. Kvinnorna på deras bilder
    är antingen blonda eller rödhåriga.

  438. Det ses
    som den högsta nivån av "vithet".

  439. Det är också intressant att kvinnorna
    på den här arenan tycks ana-

  440. -att de här männen
    har ett visst "bagage".

  441. De har vissa åsikter om kvinnor
    med sig i bagaget.

  442. Men kvinnorna vill ändå
    vara kvar på den här arenan.

  443. De verkar vilja ha
    jämlikhet på den här arenan-

  444. -men samtidigt
    är de ju helt emot jämlikhet-

  445. -för alla andra
    som inte finns på den här arenan.

  446. Så det är en intressant miljö på nätet
    som vi kan se här.

  447. Så här står det
    i Europols senaste terrorrapport.

  448. De understryker att det finns mycket
    mer sånt här innehåll på nätet nu.

  449. Och det bara ökar.

  450. Det sprids från mer smala och
    specialiserade forum, som Stormfront-

  451. -till en mer allmän,
    publik sfär på nätet-

  452. -och det är ett problem,
    för de uppmanar till hatbrott-

  453. -och trakasserier av personer
    som de uppfattar som annorlunda.

  454. Tack så mycket.

  455. Tack så mycket, Maura.
    - Vi har tid för några frågor.

  456. Vi fick en fråga på Twitter till dig,
    men båda kan svara.

  457. Hur ska vi förhålla oss till extremister
    på nätet? Bör vi debattera med dem?

  458. I mitt fall har man visat...
    Man har haft statliga kampanjer-

  459. -till exempel "Tänk om, ta avstånd"
    från USA:s utrikesdepartement.

  460. Man förde en dialog på Twitter
    och sa: "Ni handlar fel om ni gör så."

  461. Men sånt funkar inte alls.

  462. -Vad säger du, Maura?
    -Vad gäller högextremismen på nätet...

  463. ...så riskerar man att göda trollen.
    Många verkar få en kick av sånt här.

  464. Att folk utanför deras krets ser vad de
    gör på nätet tycker de är spännande.

  465. De kan känna större makt,
    så det är nog ingen bra idé.

  466. -Det förvärrar det hela.
    -Eventuellt.

  467. Vad säger ni? Har ni några frågor?
    Räck upp handen bara.

  468. Här har vi en. - Vänta på mikrofonen.

  469. Om vi går tillbaka till symbolerna
    som högerextremisterna använder-

  470. -har du hört talas om att extremhögern
    använder anime-bilder?

  471. Jag uppfattade inte det sista.

  472. Jag har läst att högerextremister
    använder bilder från japansk animation.

  473. -Är det vanligt?
    -Ja, det gör de. Ja, det är vanligt.

  474. Det finns nåt nu
    som kallas alternativhögern.

  475. Den rörelsen är stark på nätet.
    Det var faktiskt där den uppstod.

  476. På Reddit och i synnerhet på 4chan-

  477. -finns det massor av innehåll
    med anime.

  478. Det finns allt mer anime
    som man kan koppla till extremhögern.

  479. Så jag har sett det. Absolut.

  480. Jag vill fråga er.

  481. De två rörelserna som ni har beskrivit,
    underblåser de varann på nåt sätt?

  482. Ja, det tror jag. Förhållandet mellan
    högextrema och jihadister är intressant.

  483. En intressant aspekt
    som jag har sett är-

  484. -att när nyhetsmedier diskuterar
    den våldsamma jihadiströrelsen-

  485. -handlar det främst om terrorism.

  486. Det ger extremhögern
    större handlingsutrymme.

  487. Extremhögern normaliseras.
    Och vice versa antar jag-

  488. -men man diskuterar mest jihadister.

  489. Ett av sätten som de uttrycker sig på...

  490. I en del av innehållet på nätet
    uttrycker man sig i termer av "hämnd".

  491. Det finns många
    som vill få "hämnd för Nice".

  492. De vill hämnas olika terroristattacker
    och skriver vad "vi" måste göra.

  493. Man uppmanar oftast
    till våld mot muslimer.

  494. Och deras syn på händelserna
    är förstås-

  495. -att alla muslimer är terrorister
    mer eller mindre.

  496. Som Michael sa, börjar det här
    komma in i vanliga sammanhang.

  497. Extremhögern
    har eldat upp sig ganska mycket nu-

  498. -för de känner att det här
    är en viktig tid för dem.

  499. Det är liksom en avgörande tidpunkt.

  500. Det finns ett dialektiskt förhållande
    mellan dem och vad IS gör.

  501. De ser det i ett särskilt ljus.

  502. Kan jag få lägga till en sak? Du sa
    att de talar i termer av hämnd.

  503. Islamiska staten
    använder exakt samma strategi.

  504. Jämför med hur al-Qaida var förut:

  505. De pratade mer om att man skulle göra
    det rätta, det vill säga attackera väst.

  506. IS är mer pragmatiska: "Vi gör så här."

  507. "Vi ska inte försvara oss
    utan hämnas och agera."

  508. De är mer pragmatiska.

  509. Tack. Vi har en fråga här.

  510. Hur känner ni personligen
    när ni studerar de här grupperna?

  511. Ni motarbetar ju dem på ett sätt.

  512. Och myndigheterna
    kanske granskar er.

  513. Er nätaktivitet kan spåras,
    och myndigheterna kan ifrågasätta er.

  514. Jag håller mig förstås till
    de etiska riktlinjerna för forskare.

  515. På ett mer personligt plan råkade jag ut
    för nåt som jag inte hade väntat mig.

  516. Jag har upplevt hot
    och olika reaktioner på mitt arbete.

  517. Det gör
    att jag liksom självcensurerar mig.

  518. Jag tänker på i vilka medier jag syns
    och i vilka sammanhang.

  519. Det påverkar mig... Jag pratade om
    att det är känslomässigt jobbigt.

  520. Jag tänker efter var jag syns.
    Så det påverkar mig i hög grad.

  521. -Hur är det för dig, Maura?
    -Det är en bra fråga.

  522. Folk frågar mig om det allt oftare,
    vilket är intressant.

  523. Jag har hållit på länge.

  524. Det var ett udda intresse jag hade
    när jag började forska om det här.

  525. Jag började forska om det här
    1998-1999.

  526. Alla sa: "Det där leder ingenvart."
    När jag skrev min avhandling sa folk-

  527. -att jag borde forska om val
    eller politiska partier i stället.

  528. Det är en intressant sak, att jag har
    sett hur det har förändrats över tid.

  529. Det mest intressanta för mig är att det
    inte längre ses som ett udda intresse.

  530. Om man berättar att man sysslar
    med det här har alla en åsikt.

  531. Alla vill prata om det här,
    speciellt om Islamiska staten.

  532. De har uppmärksammats så mycket
    på senare tid.

  533. Och jag vill säga en sak,
    apropå vad Michael sa.

  534. Det är även relevant för frågan.

  535. När jag hörde huvudtalaren
    prata om virtuell verklighet-

  536. -slogs jag av en tanke.

  537. Folk kan se fiktivt våld, den
    våldsammaste film man kan tänka sig-

  538. -men det är en tydlig skillnad på det-

  539. -och våldet man kan se
    i Islamiska statens videor till exempel.

  540. Det slog mig
    när jag hörde huvudtalaren.

  541. Hon sa
    att det finns virtuell verklighet-

  542. -men man kan ju vara
    i en situation på riktigt också.

  543. Det här har upptagit det mesta
    av mina tankar på senare tid-

  544. -mer än min egen säkerhet.

  545. Det är frågor
    som rör tankar och känslor.

  546. Men det bästa rådet jag kan ge
    är det här:

  547. Tro inte att fiktivt våld,
    hur realistiskt det än kan verka-

  548. -är samma sak som
    att se nån dödas på riktigt.

  549. Det är två helt olika saker,
    tro inte nåt annat.

  550. Om vi tänker långsiktigt-

  551. -för vi vill ju alla förstå den
    här nya världen och vad som händer.

  552. Behöver vi mer kunskap om historien-

  553. -eller mer kunskap om grundläggande
    kommunikationsstrategier?

  554. Får jag börja? Jag tror att vi behöver
    mer kunskap inom alla områden.

  555. Du får bara välja en sak.

  556. De historiska och religiösa aspekterna
    är viktiga.

  557. Vi måste förstå varför Islamiska staten
    gör som de gör. Vad är deras mål?

  558. Därför måste vi veta vad som hände i
    Mellanöstern efter första världskriget.

  559. Regeringar från väst drog upp nations-
    gränserna, och nu vill man hämnas.

  560. Och sunniter och shiiter strider.
    Vi måste skaffa oss mer kunskap.

  561. Å andra sidan tror jag att besluts-
    fattare och andra gör olika antaganden-

  562. -om Internets roll
    i radikaliseringsprocesser.

  563. Jag tror inte att vi vet tillräckligt
    om Internets roll i det här.

  564. Folk pratar hela tiden
    om radikaliseringsprocesser på nätet.

  565. Vi måste tränga djupare in i det.
    Vad menar vi när vi säger så?

  566. Att boka en flygbiljett för att ansluta
    till IS, är det radikalisering på nätet?

  567. Eller handlar det mer om att ta del
    av ett visst innehåll och bilda nätverk?

  568. Och allt däremellan, då?

  569. Internet har en viktig roll i våra liv-

  570. -så det är inte förvånande att
    våldsamma extremister använder det.

  571. Men vi måste ta reda på
    vilken roll det spelar.

  572. Det krävs mer forskning som inte bara
    analyserar det som finns på nätet-

  573. -utan i stället, som du nämnde
    i slutet av ditt anförande, Michael-

  574. -måste vi prata med människor
    om vad de gör på nätet.

  575. Hur blev de aktiva på extrema arenor
    på nätet? Vad var det som lockade?

  576. Man ska inte göra misstaget
    som samhällsvetare gör-

  577. -och fokusera
    på de beroende variablerna.

  578. Vi måste fokusera mindre på nätet
    och mer på människor och beteenden-

  579. -där Internet är inblandat på nåt vis.

  580. Tack. - Fler frågor?

  581. Ni tyckte ju båda
    att det inte leder nånvart-

  582. -att prata med extremister på nätet.
    Man kan inte få dem att ändra åsikt.

  583. Men ni sa att de går till öppna forum.
    Det är väl för att rekrytera anhängare.

  584. Jag undrar om det kanske skulle
    vara en bra idé att prata med dem-

  585. -så att de som bara tittar på innehållet
    får ta del av en annan åsikt.

  586. De har kanske inte bestämt sig för
    vad de tycker och vad de ska göra.

  587. -Var frågan ställd till mig?
    -Till er båda.

  588. Till oss båda? Okej. Att ge sig
    in i diskussioner är en sak-

  589. -men att göra det i ett jihadistforum
    är inget jag skulle rekommendera.

  590. De är inte där
    för att få en alternativ syn på världen.

  591. Men jag tänkte på öppna forum. Ni sa
    att de är på Twitter och Facebook nu.

  592. Jag tror att det är möjligt, om det
    görs på ett mycket strategiskt sätt.

  593. Det har inte gjorts än, så vitt jag vet,
    men det är säkert möjligt.

  594. Man kan förstås säga-

  595. -att om man tror att folk kan
    bli övertalade till att begå terrordåd-

  596. -borde man kunna övertala dem
    att låta bli.

  597. Min poäng är att om vi ska få folk
    på Internet att ändra åsikt-

  598. -måste vi känna till hur de fick den
    åsikten och Internets roll i det hela.

  599. Hur stor betydelse hade Internet
    för deras radikaliseringsprocess?

  600. Och om vi bedömer
    att Internet hade en viktig roll-

  601. -vilka aspekter var viktiga?
    Vad exakt gjorde de och andra?

  602. Vilket innehåll tog de del av?

  603. Vad hade störst effekt? Vad påverkade
    dem mest enligt dem själva?

  604. Det måste man ta reda på
    om man ska prata med dem på nätet-

  605. -och försöka få dem
    att ta avstånd från sina åsikter.

  606. -Jättebra.
    -Vi har en fråga där.

  607. En fråga till?

  608. Hej! Jag sitter bakom pelaren.
    Min fråga hänger ihop med den förra-

  609. -och med det som vi hörde i morse.

  610. Trenden är att man
    går ifrån öppna sociala medier-

  611. -till modererade slutna grupper
    av varierande storlek.

  612. Er forskning är jätteviktig,
    liksom att ni sprider kunskapen.

  613. Hur påverkar den här medietrenden
    er forskning?

  614. Hur den här medietrenden
    påverkar min forskning? Bra fråga.

  615. -Jag kan säga några ord.
    -Ja, börja du.

  616. Ta jihadisterna till exempel.

  617. Vi kan titta på vad jihadisterna
    gjorde på nätet i augusti 2014.

  618. Då var Twitter mycket viktigt för dem.

  619. De gick från webbplatser till forum
    till sociala medier, speciellt Twitter.

  620. De var framstående där. Det var
    deras arena. Det var viktigt för dem.

  621. Men så i september 2015-

  622. -kom det en kanalfunktion
    på en app som heter Telegram.

  623. Nu kan man ha 5 000 följare
    på en kanal på Telegram.

  624. Plötsligt flyttade jihadisterna
    över till Telegram.

  625. Telegram är en meddelandeapp. Den
    är krypterad och kräver registrering.

  626. Den innebar två förändringar:
    Det blev förändringar för jihadisterna.

  627. Nu kan de ju bara kommunicera
    med högst 5 000 personer per kanal.

  628. Vissa av dem inser att Twitter
    gav dem en mer offentlig plattform.

  629. Röster har höjts för att "bröderna"
    ska gå tillbaka till Twitter.

  630. De förstår det själva.
    Det här hörde vi om tidigare i dag:

  631. Ett varumärke får problem
    när det inte syns så mycket.

  632. Det andra gäller oss som forskare.

  633. Forskare brukar fokusera på Twitter
    för det är offentligt.

  634. Det är mycket svårare
    att forska om slutna plattformar.

  635. Etikprövningsnämnden ska godkänna-

  636. -att man registrerar sig
    på en jihadistkanal på Telegram...

  637. Maura och Michael, tack
    för att ni berättade om er forskning!

  638. Översättning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Extremistisk kommunikation

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Michael Krona, Malmö högskola, och Maura Conway, Dublin City University, berättar om hur extremister och terrorister använder sig av internet och sociala medier och hur exempelvis IS (Islamiska staten) arbetar med PR. Högerextrema grupper var tidiga med att använda internet för att nå ut med sina budskap och skapa nätverk, och deras aktiviteter på internet har ökat betydligt de senaste åren. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Ämnen:
Information och media, Samhällskunskap > Politik och statskunskap
Ämnesord:
Extremism, Krigspropaganda, Masskommunikation, Massmedia, Massmedia och krig, Propaganda
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Tro inte på sanningen

Tricia Wang är etnograf och intresserad av sambandet mellan teknik och människa. Här talar hon om vikten av att inte låta sig luras att det skulle finnas en objektiv sanning. Istället gäller det att använda flera perspektiv och kombinera fakta med etnografiska metoder för att få fram känslor, berättelser och förståelse för att förbättra strategier, policies, varor och tjänster. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Att hacka Minecraft

Journalisten Clive Thompson berättar om hur unga lär sig att programmera genom att spela olika spel med öppna källor. Så skapas en generation som tidigt lär sig att designa, programmera och samarbeta online. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Extremistisk kommunikation

Michael Krona, Malmö högskola, och Maura Conway, Dublin City University, berättar om hur extremister och terrorister använder sig av internet och sociala medier och hur exempelvis IS (Islamiska staten) arbetar med PR. Högerextrema grupper var tidiga med att använda internet för att nå ut med sina budskap och skapa nätverk, och deras aktiviteter på internet har ökat betydligt de senaste åren. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Migration och teknologi

Krig, brist på mat och klimatförändringar gör att människor kommer att fly och migrera under en överskådlig framtid. Hur kan vi göra livet lättare och säkrare för dem som är på flykt? Latoya Peterson, författare och bloggare, diskuterar likheter och provocerande olikheter mellan dem som flyr och dem som frivilligt reser. Dragana Kaurin från Localization Lab diskuterar hur tekniken bör användas för att göra livet lättare för människor på flykt. Elena Pedrazzani från Röda Korset demonstrerar hur viktigt det är att möjliggöra användandet av till exempel mobiltelefoner och sociala medier för att förenkla flyktingars möjlighet att kommunicera med omvärlden. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Att demokratisera städer

Tanken att städer ska vara demokratiska, det vill säga tillgängliga för majoriteten av sina invånare, ställer krav på öppna processer såväl när det gäller planering som design och byggande. Indy Johar, arkitekt från Storbritannien, menar i denna föreläsning att det krävs nya organisatoriska modeller för att demokratisera våra städer in i framtiden. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Maskar, hållbarhet och innovation

Efter att ha jobbat som kock på fine dining-restauranger världen runt startade Matt Orlando sin egen restaurang i Köpenhamn med en idé om att det går att kombinera matlagning på högsta nivå med att ta tillvara på rester och avfall. Här berättar Orlando om hur han gått tillväga. Genom att testa och skjuta på gränserna har restaurangen efter tre år blivit hållbarhetscertifierad. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Matens framtid

Hur kan vi bättre förstå måltidens psykologi? Charles Spence, professor vid University of Oxford, ger här några exempel på hur teknologi kan förstärka matupplevelsen. Isha Datar, vd New Harvest, berättar om framgångarna med att framställa ägg, kött och mjölk med hjälp av olika sorters celler. Arielle Johnson, forskningschef på restaurangen Noma i Köpenhamn, berättar om samarbetet mellan henne och kockarna för att ta fram och förstärka olika smaker ur olika sorters köksavfall och rester med hjälp av ny teknik, kokkonst, forskningsmetoder och intuition. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Virtual reality på riktigt

Virtual reality används i många olika sammanhang. Jessica Brillhart, Google, demonstrerar här hur berättande i virtual reality skiljer sig från annat bildberättande. Gabo Arora berättar om hur FN använder virtual reality för att sprida informationen om den pågående flyktingkrisen. David Eriksson från North Kingdom Design & Communication ger tips och råd om vad företag kan tänka på vid användandet av virtual reality. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Utforska alternativa framtider

Angela Oguntala är framtidskonsult. Här talar hon om att det behövs nya sätt att tänka när vi utforskar alternativa framtidsscenarier om vi vill kunna fatta kloka beslut och utveckla framtidsvisioner om vår värld. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tvärvetenskap i praktiken

Tv-spel förbättrar hälsa hos patienter

Tiny Jaarsma, professor i omvårdnad vid Linköpings universitet, menar att alla människor borde spela tv-spel. Speciellt viktigt är det för hjärtsviktspatienter som har svårt att komma ut och motionera. En första studie på patienter med hjärtsvikt har visat positiva resultat. Patienterna får hjälp att komma igång och installera spelet och sedan stöttar vi dem i tre månader, berättar Tiny Jaarsma. Moderator: Sharon Jåma. Inspelat den 11 november 2015 på Campus Norrköping. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Lars Johan och Wendela, två tidningspionjärer

Lars Johan Hierta startade Aftonbladet år 1830 och startade därmed en ny epok i svensk presshistoria. 1841 anställde han Wendela Hebbe, den första kvinnliga skribenten med fast anställning