Titta

UR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

UR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Om UR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Föreläsningar och samtal om behovet av kritiskt etiskt tänkande. Hur ska kritiskt etiskt tänkande bli en naturlig del av den högre utbildningen? Vad ska läras ut och av vem? Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Till första programmet

UR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning : Från ord till handlingDela
  1. Tack. Jag vill också tacka
    för möjligheten att vara här i dag-

  2. -och för det här
    ambitiösa, viktiga arbetet.

  3. Många tidigare talare har påpekat-

  4. -att aktualiteten för de här frågorna
    har ökat snarare än minskat.

  5. Inte minst för att vi har
    stora samhällsutmaningar framför oss.

  6. Jag brukar påtala att förväntningarna
    på högre utbildning och forskning-

  7. -är väldigt stora.

  8. Det är till akademin
    som de flesta sätter sitt hopp.

  9. Det är med ökad kunskap-

  10. -som vi ska kunna möta de stora
    samhällsutmaningar som vi står inför.

  11. Det är också så att universitet,
    högskolor och forskningsinstitut-

  12. -utgör en stor del av samhället.

  13. De utgör en stor del
    av den svenska staten och budgeten.

  14. Det här är faktiskt en sektor-

  15. -som har 400 000 studenter
    och 65 000 anställda-

  16. -och som staten,
    genom skattebetalarna-

  17. -betalar ungefär 65 miljarder
    om året-

  18. -för att tillgodose behovet
    av akademisk kompetens och forskning.

  19. Det är viktigt att komma ihåg att
    det är statens största verksamhet.

  20. Det finns höga förväntningar,
    och med rätta.

  21. En viktig del är
    att möta individernas drömmar-

  22. -om att utbilda sig,
    förverkliga sin inre potential-

  23. -och nå den arbetsmarknad
    som de drömmer om.

  24. Men verksamheten ska inte bara
    frigöra och utveckla individer.

  25. Vi har den för att vi tillsammans-

  26. -ska kunna möta våra stora utmaningar
    med ökad kunskap.

  27. Det är så Sverige ska inte bara
    möta samhällsutmaningar.

  28. Vår industri
    ska förbli konkurrenskraftig-

  29. -genom ökad kunskap
    och innovationsförmåga-

  30. -och därmed klara sig i en stark,
    global konkurrens.

  31. Det här behöver också göras
    med en etisk värdegrund-

  32. -och en etisk kompass.

  33. De förväntningarna
    är också stora på den här sektorn.

  34. Jag jobbar med den kommande
    forskningspolitiska propositionen.

  35. Vi gör stora investeringar för
    att bygga ut den högre utbildningen-

  36. -för att fler ska kunna utbilda sig-

  37. -inom de viktiga samhällsfunktioner
    där vi i dag ser stora brister.

  38. Vi har brist på lärare
    och sjuksköterskor.

  39. Vi kommer att ha brist på ingenjörer,
    på grund av stora pensionsavgångar.

  40. Det är mycket som vi ska möta
    i den här...

  41. I målet att vara en kunskapsnation
    och en kunskapsbaserad ekonomi.

  42. Karolinska institutet
    har redan berörts.

  43. Det är svårt att prata etik
    utan att det kommer upp.

  44. Det var en omskakande händelse-

  45. -som ledde till
    att människor for illa-

  46. -att svensk, medicinsk forskning
    fick en rejäl förtroendetörn-

  47. -och att vårt mest
    framstående forskningsuniversitet-

  48. -fick ett minskat förtroende
    bland svenskarna.

  49. Man måste komma ihåg att viljan
    att finansiera det här via skatten-

  50. -bygger på ett förtroende
    hos allmänheten.

  51. Forskningen måste bygga på
    ett förtroende hos patienten.

  52. Ska vi utveckla nya metoder
    måste patienter och allmänhet-

  53. -känna sig trygga med att det görs
    inom de etiska regelverken.

  54. Det här är väldigt viktigt.

  55. Som vi hörde tidigare
    handlar det inte bara om riktlinjer.

  56. De finns,
    men det måste också finnas en kultur-

  57. -där man hela tiden
    ser till att det här efterlevs.

  58. Man måste hela tiden förhålla sig
    till det som ledare och forskare-

  59. -men man måste också
    inkludera studenterna.

  60. Det är en viktig del.

  61. Akademiker förväntas göra mer än att
    utföra ett ofta samhällsnyttigt jobb.

  62. De ska också klara av att formulera,
    kritiskt granska-

  63. -och utveckla
    våra gemensamma verksamheter.

  64. Det är en väldigt viktig del
    av förväntansbilden.

  65. Jag vill tacka KVA för utredningen ni
    gjorde med Svenska läkaresällskapet-

  66. -för riktlinjer
    kring nya behandlingsmetoder.

  67. Jag har tillsatt en utredning
    som ska titta på det här.

  68. Gudmund Toijer ska titta på om
    det behövs en översyn av regelverken-

  69. -men också hur begreppet
    forskningsetik används vid t.ex.-

  70. -innovativa behandlingsmetoder
    som ännu inte är prövade.

  71. Det ska inte finnas en gråzon.
    Vi ska ha ett tydligt regelverk.

  72. Men återigen:

  73. Man måste jobba med sin kultur
    inom akademin.

  74. Det har redan sagts,
    men det är väldigt viktigt-

  75. -att det inte bara är en färdighet
    man utvecklar vid våra utbildningar.

  76. Det är också
    en professionell identitet.

  77. Man måste känna ansvar
    för att ge studenter möjlighet-

  78. -att utveckla den identiteten utifrån
    ett tydligt värdegrundsarbete-

  79. -och i nära samverkan
    med arbetsmarknaden.

  80. Jag tror verkligen-

  81. -att ett starkt
    kritiskt, etiskt tänkande redan nu-

  82. -skapar goda förutsättningar
    för studenter på arbetsmarknaden-

  83. -och samtidigt
    skapar förutsättningar-

  84. -för ett mer stabilt, hållbart
    och tryggt samhälle.

  85. Vi har hört
    vad som styr den högre utbildningen.

  86. Enligt examensmålen
    för samtliga utbildningar-

  87. -ska studenten visa förmåga
    att inom huvudområdet-

  88. -göra bedömningar med hänsyn till
    vetenskapliga och etiska aspekter.

  89. Det är viktigt att det här är något
    som vi klarar av att följa upp.

  90. Sveriges utveckling som ett hållbart
    samhälle ska främjas via utbildning.

  91. Universitetskanslersämbetet
    har fått i uppdrag...

  92. Sen tio år står det i högskolelagen
    att universitet och högskolor-

  93. -ska främja en hållbar utveckling
    som garanterar kommande generationer-

  94. -en hälsosam och god miljö, välfärd
    och rättvisa.

  95. UKÄ ska nu följa upp-

  96. -hur våra lärosäten jobbar med
    det här och hur man tar sig an det-

  97. -både på institutionsnivå
    och i ledningarna.

  98. Det här måste ägas
    av varje universitetsledning-

  99. -om det ska vara något
    som genomsyrar oss.

  100. Vi har fått igenom ett beslut
    i riksdagen-

  101. -om ett nytt kvalitetssäkringssystem,
    som nu implementeras av UKÄ.

  102. Det finns möjlighet
    till tematiska utvärderingar-

  103. -vid sidan av enskilda utvärderingar
    av utbildningar.

  104. Det är ändå återigen så-

  105. -att mycket av ansvaret
    ligger hos lärosätena själva.

  106. I forskningspropositionen-

  107. -betonar vi vikten av starka,
    men också ansvarsfulla, lärosäten-

  108. -där man ser att just...

  109. Att bygga på etiskt
    och värdegrundsmässigt stärkt bas-

  110. -men också kring hållbar utveckling
    och samhällsutmaningar-

  111. -ska vara en inspiration
    när man utformar utbildningar-

  112. -men också forskningen.

  113. En annan aspekt
    är arbetet med breddad rekrytering.

  114. Det är oerhört viktigt,
    för att slippa osunda elitkulturer-

  115. -att vi har heterogena studentgrupper
    och öppna universitet-

  116. -med människor från annan bakgrund
    - kulturell eller etnisk-

  117. -men också från hem där man inte
    har akademisk bakgrund-

  118. -utan är första generationen.

  119. Många säger:
    "När ni breddar upp universiteten"-

  120. -"förlorar vi i kvalitet."

  121. Jag ställer mig frågande till det.

  122. Då ser man inte studenterna
    som en del i att skapa kvalitet.

  123. Då ser man det som de tar med sig
    från hemmet som det viktiga.

  124. Så kan vi inte ha det. Heterogena
    grupper bidrar till kvalitet.

  125. Homogena grupper
    kan tvärtom skapa osunda kulturer.

  126. Det är viktigt att fortsätta arbetet-

  127. -med breddad rekrytering
    och internationalisering.

  128. Vi behöver ett in- och utflöde
    till akademier i andra länder.

  129. Vi har, som Leif Östling påpekade,
    en internationalisering på hemmaplan.

  130. Vi behöver öppna upp för akademiker
    som kommer hit som flyktingar-

  131. -så att de kan ta plats och bidra-

  132. -till kunskapsutvecklingen
    på våra universitet och högskolor.

  133. En viktig del i
    den kommande forskningspropositionen-

  134. -är hur rekryteringsvägarna
    och karriärsystemen ser ut-

  135. -för våra yngre forskare.

  136. Ann Fusts utredning visar
    att Sverige sticker ut.

  137. Vi har mycket internrekrytering.

  138. Nästan 50 % av forskarna
    rekryteras från det egna lärosätet.

  139. Det finns en kvalitetsaspekt i det
    som är viktig att påtala-

  140. -inte minst utifrån det här.

  141. Öppenhet, transparens och meritokrati
    är otroligt viktigt.

  142. Vi behöver en mobilitet mellan
    våra lärosäten och internationellt-

  143. -men vi måste också se till
    att våra utlysningar av tjänster-

  144. -verkligen sker öppet och transparent
    och granskas vid tillsättning.

  145. Vi har att lära av andra länder,
    som är betydligt bättre än vi.

  146. Annars finns risken för korruption.

  147. Inte ekonomisk korruption,
    utan vänskapskorruption.

  148. Nätverk avgör, snarare
    än din kompetens och dina meriter.

  149. Det är inte bra
    för akademins kvalitet-

  150. -men det är också ett hot
    mot en god, etisk kultur.

  151. Vi kommer att beröra detta
    i forskningspropositionen-

  152. -även om frågan väldigt mycket
    ägs av lärosätena själva.

  153. Vi vill se till
    att vi verkligen har ett system-

  154. -där vi ser mångfald, öppenhet
    och samarbete-

  155. -som förenliga saker
    för att vi ska ha-

  156. -en högre utbildning och forskning
    med hög kvalitet-

  157. -som också vilar
    på en god etisk grund.

  158. Tack.

  159. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Från ord till handling

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, talar om att förväntningarna på den högre utbildningen och forskningen är väldigt stora. Hon menar att det är till akademin de flesta människor sätter sitt hopp och att det är med ökad kunskap som vi ska kunna möta de samhällsutmaningar vi står inför. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle, Samhällskunskap
Ämnesord:
Forskning, Högskoleutbildning, Högskolor, Undervisning, Universitet, Vetenskaplig verksamhet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Endemiska brister

Bo Rothstein, professor vid University of Oxford, talar om korruptionen i världen, om endemiska brister i tillit, etisk kompetens och socialt kapital och dess effekter på nationer och världsdelar. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Skatteflykt och effekter på folkhushållet

Lennart Wittberg, strateg vid Skatteverket, talar om det så kallade skattefelet. Det handlar om det som vi teoretiskt skulle få in i skatt om alla gjorde rätt jämfört med det som vi faktiskt får in. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Den tunna hinnan

Vilka är det egentligen som deltar i brott mot mänskligheten? Och vilka deltar inte? Vilka skyller man på? Helene Lööw, docent i historia vid Uppsala universitet, berättar. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Moralisk kompetens

Thomas Brytting, professor vid Ersta Sköndal högskola, talar om vad det är som ger oss moralisk kompetens. Är det god byråkrati, värdegrund, samvete eller moraliska förebilder? Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Konsten att tänka etik och värderingar

Christian Munthe, professor vid Göteborgs universitet, har under hela sin yrkesbana forskat om konsten att tänka systematiskt och brett om etik och värderingar. Här berättar han hur det är med etik och värderingar i praktiken. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Politisk etik

Björn von Sydow (S), före detta talman i Sveriges riksdag, talar om att studera politik och att utföra politik och gapet däremellan. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Forskningsetik

Bengt Gerdin, professor vid Uppsala universitet, talar om forskningsetik och forskningens historia, etos och inre väsen. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Arbetslivs- och samhällsetik

Karl-Petter Thorwaldsson, Eva Nordmark och Göran Arrius är ordförande för LO, TCO respektive Saco. Här berättar de om sin syn på arbetslivs- och samhällsetik och fackets behov av etiskt kritiskt tänkande. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Näringslivs- och samhällsetik

Leif Östling, ordförande för Svenskt Näringsliv, talar om skillnader i värderingar och hur det gör att vi förhåller oss olika till etiska frågor. Etik börjar med värderingar, menar han. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Att inkludera kritiskt etiskt tänkande

Vad är det som ska inkluderas? Vem är det som ska inkludera? Och hur ska detta göras? Lena Marcusson, professor vid Uppsala universitet, berättar om inkluderande av kritiskt etiskt tänkande inom högre utbildning och frågorna som kommer med det. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Från ord till handling

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, talar om att förväntningarna på den högre utbildningen och forskningen är väldigt stora. Hon menar att det är till akademin de flesta människor sätter sitt hopp och att det är med ökad kunskap som vi ska kunna möta de samhällsutmaningar vi står inför. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Metod för läs- och skrivsvaga

Ulrika Wolff, forskare vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, berättar om en studie där de satt in programmet RAFT för att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.