Titta

PK-mannen

PK-mannen

Om PK-mannen

Musse Hasselvall gestaltar PK-mannen. Han lever i föreställningen att han är en öppen person med få fördomar. Samtidigt tillhör han på många sätt normen. Han är vit, hetero, stockholmare, medelklass, man och har inga funktionsnedsättningar. PK-mannen gör misstag i mötet med personer som på olika sätt är normbrytare och får dem att känna sig utsatta. Han gör det inte av illvilja utan som en konsekvens av att aldrig själv ha tillhört någon utsatt grupp. Syftet med serien är att användas i skolans arbete med värdegrund och att främja alla individers lika värde och lika rättigheter.

Till första programmet

PK-mannen : Ibland skrattar jag åt bögskämtMaterialDela
  1. Musse tycker att han är en skön kille
    med gott hjärta och öppet sinne.

  2. Dessutom är han stockholmare, vit,
    hetero, man, tillhör medelklassen-

  3. -och har inga funktionsnedsättningar.
    Han är normen, kan man säga.

  4. -Tja! Du har mycket att göra...
    -Det är lugnt. Det är tid kvar.

  5. Men det ska väl inte spela nån roll
    så länge man vill väl, tycker Musse.

  6. Är heteronormen ett problem?

  7. Heteronormen är så klart
    väldigt stark i hela världen.

  8. Men här i Sverige har vi kommit
    väldigt, väldigt långt.

  9. Jag håller på med
    det här projektet om normkritik.

  10. Under processen har jag känt att det
    är så många gånger det blir fel.

  11. Och så påmindes jag om
    ett tjafs du och jag haft.

  12. Det är därför jag tänker... - Förlåt,
    jag ska presentera mig. Musse.

  13. Fredrik ville börja träna MMA.

  14. Jag tyckte att det var roligt
    att en homosexuell skulle träna MMA.

  15. Jag tyckte att det skulle kunna bli
    en spännande upplevelse.

  16. Jag tyckte det kanske vore bra
    att han var öppet homosexuell.

  17. Det fanns risk
    att nån skulle bli provocerad-

  18. -när de förstår
    att han är homosexuell.

  19. Fredrik blev sur på mig då.
    Förstår du det?

  20. Ja, absolut.

  21. Om man har en god intention,
    borde det stå över det.

  22. Du kommer med goda intentioner
    och ska be om ursäkt?

  23. Nej, det blev bara som om vi blev
    osams över det. Det känns onödigt.

  24. Du frågade inte vad jag tyckte,
    tänkte eller kände.

  25. -Det pratade vi väl om då?
    -Nej.

  26. Du hade regisserat mitt förhandlings-
    läge när jag bara skulle träna...

  27. Du har inte tänkt utanför ditt huvud
    sen det här hände.

  28. -Och jag ska säga att du hade rätt?
    -Du vet vad jag menar.

  29. Du vet att jag gillar homos.
    Jag bidrar inte med homofobi.

  30. Jag ska skriva det i homobibeln så
    att alla vet det. Vad duktig du är.

  31. -Jomen... Du, lyssna...
    -Vi kommer inte nånstans här och nu.

  32. Det är så mycket du måste fatta
    innan vi kan gå vidare.

  33. Jag har inte tid.
    Vi tar det en annan gång.

  34. Du skulle inte bli skadad,
    och ingen skulle bli upprörd.

  35. Hör ni, vänta. - Inte ni.
    - Ni ska med mig.

  36. Den här gamla konflikten blev ju inte
    direkt löst. Snarare tvärtom.

  37. För att förstå vad det handlar om
    ska Musse träffa Caroline.

  38. Hon har stor erfarenhet av
    att stå utanför normen.

  39. Se inte så stel ut.

  40. Okej,
    jag ska försöka se avslappnad ut.

  41. Hej! Är jag i vägen?

  42. -Nej, det är dig jag ska träffa.
    -Är du Caroline?

  43. Förlåt! Jag hade inte väntat mig...

  44. Min producent har inte sagt nånting.

  45. Jag visste inte
    att du satt i en sån här stol.

  46. Det är kanske
    inget jag brukar säga innan.

  47. -Nej, förlåt. Musse.
    -Caroline.

  48. Hej. Förlåt.
    Jag blev lite ställd, bara.

  49. -Vart ska vi ta oss nånstans?
    -Vi kan åka upp till Röda sten.

  50. -Trycker du på en stoppknapp?
    -Hur ser de ut, då? Det är "öppna".

  51. Var fan är stoppknapparna?
    Är det samma? Jaha. Tack.

  52. -Riktigt skönt ställe.
    -Ja. Så najs.

  53. Man kan dricka öl här en sommarkväll.

  54. Enligt heteronormen tar de flesta
    för givet att alla är heterosexuella.

  55. D.v.s. att det naturliga är
    att bli kär i det motsatta könet.

  56. En person som är hetero behöver
    aldrig förklara eller ursäkta sig.

  57. "Är du heterosexuell? Har du behövt
    komma ut för dina föräldrar?"

  58. Nej, jag tror inte det. Om man är
    heterosexuell, tas det för givet.

  59. Redan kanske från att man är barn.

  60. Om en pojke och flicka leker med
    varann, kan vuxna säga: "De är kära."

  61. Heteronormen lär man sig
    väldigt tidigt.

  62. Även för heterosexuella finns det
    normer för hur man ska vara.

  63. En kamp för lika rättigheter förs för
    homo-, bi-, trans- och queerpersoner.

  64. Och förändringar har skett i Sverige.

  65. Så sent som 1979 sågs det som en
    psykisk sjukdom att vara homosexuell.

  66. I dag är det ändå ganska hög
    acceptans för homosexuella.

  67. Problemet att det är hög acceptans-

  68. -säger nåt om att det fortfarande
    inte är självklart.

  69. Det borde vara självklart
    att alla får vara kära i vem de vill-

  70. -och vilja ha sex med vem de vill
    oavsett kön.

  71. Det slår mig nu när vi sätter oss
    att det enda jag pratat om-

  72. -har handlat om
    din funktionsnedsättning.

  73. Det var inte det vi kom för
    att prata om. Jag borde veta bättre.

  74. Men det gjorde jag uppenbarligen
    inte. Det enda min producent sa var:

  75. "Kolla efter en lesbisk frisyr."
    Det var det enda hon sa.

  76. Jag visste uppenbarligen inte
    hur en lesbisk frisyr var.

  77. Eller så fastnade jag på...
    Jag vet inte.

  78. Det har hänt att jag ska på dejt
    med en lesbisk tjej-

  79. -som kanske känner igen
    lesbiska frisyrer bättre än du.

  80. Men de har ändå sagt som du:
    "Oj, jag ska flytta mig."

  81. -"Nej, det är vi som ska ses."
    -Vad roligt!

  82. -Men nu kan du släppa det.
    -Då släpper vi det.

  83. Då börjar vi med det lesbiska.
    Ska vi kalla det så?

  84. Ja.

  85. -Är det det du identifierar dig som?
    -Ja.

  86. Men i det stora är det väl
    att jag är en queer-person.

  87. Det kan ju innefatta
    att jag är lesbisk.

  88. Varför vill man inte säga vad man är?
    Är inte det skönt för att förstå?

  89. Skönt för vem? För dig?

  90. -Ja, kanske för mig.
    -Queer är ett ställningstagande.

  91. När man inte vill ingå i
    de här normerna.

  92. Även om man är HBT-person
    kanske man faller in i det här.

  93. Att man ändå flyter in i normer, men
    som queer ställer man sig utanför?

  94. Ja. Man måste ändå klassas
    inom heteronormen.

  95. Trots att vi är två lesbiska kvinnor
    i ett förhållande-

  96. -så kan ändå den här frågan komma:
    "Vem är mannen i förhållandet?"

  97. Det går verkligen inte att bara se
    att vi är två kvinnor, rentav-

  98. -som har en kärleksrelation.

  99. Jag vill rådfråga dig.
    Jag hade en konflikt med en kompis-

  100. -som handlade om att jag ville
    skydda honom lite grann.

  101. Han ville köra kampsport. Jag tyckte
    att det var viktigt att han kom ut-

  102. -för att kunna göra det, för att han
    inte skulle bli utsatt för homofobi.

  103. -Är jag skyldig honom en ursäkt?
    -Ja.

  104. -Hur tog han det?
    -Inte så bra.

  105. -Inte det? Men följde han rådet?
    -Nej, han började aldrig träna.

  106. Oj.

  107. Så det var dina ord som avgjorde?

  108. Om de förstod
    att han var homosexuell senare-

  109. -skulle de kanske bli
    kränkta över det.

  110. Ja, det är jobbigt
    när män blir kränkta.

  111. Nej, men...då fick ju han bli kränkt
    i stället.

  112. Han kanske fortfarande är besviken på
    att du tänkte så då.

  113. Men du kan inte ta tillbaka det.
    Nu kan du väl hålla med om...

  114. -...att du gjorde fel?
    -Ja.

  115. Jag försöker förstå det.

  116. Du behöver be om ursäkt.

  117. -Tvingade morsan på dig t-shirten?
    -Nej.

  118. Du ser ut som en jävla rosenbuske.
    Jag tjackar kläder till dig.

  119. Vad håller du på med?
    Så där kan du inte sitta.

  120. En man sitter med benen brett isär.
    Kom igen, så där sitter man.

  121. -Det är bara att köra.
    -Den är jättetung.

  122. Nej, den är inte tung.

  123. Du käkar som en flicka.
    "Käka" heter det.

  124. Nu ska pappa visa
    hur man käkar glass.

  125. Så här gör man.

  126. Limpan, det där är inget
    att böla över. Slog du i handen?

  127. Smärta gråter man inte av.
    Det är en grej man lever med.

  128. Aj! Jag hade glömt bort
    att jag hade nageltrång.

  129. Jävla innebandyskada!

  130. Nu kommer morsan och hämtar dig.
    Det var fint att hänga i dag.

  131. -Så du får ha det bra.
    -Hej då.

  132. Skärp dig. Handslag kör vi. Ingen
    mjäkkram. Upp med kardan. Så ja!

  133. -Vad kul att ses! Hälsa morsan.
    -Hej då.

  134. -Välkommen! Vi måste filma det också.
    -Det är lugnt.

  135. -Ska jag ta herrns jacka, kanske?
    -Ja, det får du.

  136. -Hur mår du?
    -Bra.

  137. Jag är skyldig dig en ursäkt.
    Jag måste tänka på vad jag säger.

  138. Min ilska var så här: Du kontaktar
    mig för att jag ska träna MMA.

  139. -Jag vill träna MMA...
    -Du ville träna MMA.

  140. Förutsättningarna är otroligt bra.
    Du är så otroligt rörelsebegåvad.

  141. Jag frågar:

  142. Hur förändrar du...
    attityden nere i omklädningsrummet-

  143. -eller på mattan själv
    innan jag ska ner och revolutionera?

  144. Vad gör du i "min" kamp?

  145. Hur många "lamea" bögskämt har du
    accepterat i omklädningsrummet...

  146. -...när jag inte är där?
    -Ja, jomen det förekommer.

  147. Hur många gånger har du sagt "bög"
    och skrattat när jag inte varit där?

  148. -Det händer att jag säger det.
    -Då är du en hycklare.

  149. Då är jag mer bror
    med dem du kallar homofober än dig.

  150. Dem kan jag lita på. Du är...

  151. -Ja...
    -Förlåt. Nu går jag hårt åt.

  152. Men jag vill att du ska fatta
    att det inte räcker att tänka-

  153. -och låta nån av dina kompisar sköta
    jobbet för att förändra världen.

  154. Du backar mig mer genom att på eget
    bevåg agera mot "lamea" bögskämt-

  155. -utan att jag är i omklädningsrummet.

  156. -Man behöver hålla på mycket då.
    -Det är det som är jobbet.

  157. Det räcker inte att säga fina ord.
    Det hjälper ingen.

  158. Det kan hjälpa för att känna sig
    bättre i ett slutet rum.

  159. Eller bland smarta kompisar.

  160. -Kan jag göra nåt för dig nu?
    -Ja. Kaffe, tack. Faktiskt.

  161. -Det är grejer, det.
    -Älskling, det är lugnt.

  162. Först kaffe, sen en revolution.

  163. Ja.

  164. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > HBTQ, Värdegrund
Ämnesord:
Genusfrågor, HBTQ-personer, Heteronormativitet, Homofobi, Normer, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i PK-mannen

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Livet som macho

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvall försöker förklara för sina kompisar på boxningsklubben vad normkritik är och att en mansnorm råder bland dem. Är det till exempel okej att de kallar varandra för kärring eller bög när det går dåligt? För att bättre förstå hur mansnormer kan påverka träffar Musse Anton Hysén som är en av få öppet homosexuella killar i fotbollsvärlden. Han berättar om hur han påverkats av att ständigt få höra bög som skällsord. Men vad är egentligen mans- eller maskulinitetsnormer? Luis Lineo förklarar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Får man säga handikappad?

Avsnitt 2 av 6

Musse Hasselvall ska ta reda på hur personer med normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället. Han besöker Förbundet unga rörelsehindrade och ordförande Björn Kellerman Häll berättar för Musse vilka ord och begrepp han bör använda och vilka frågor han bör undvika att ställa. Musse möter Samsey Saine för att prata om hans upplevelser av att leva med en funktionsnedsättning. Dessutom förklarar forskaren Christine Bylund vad funktionsnormen är och vad som kan hända om man inte passar in i den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Hur ser en svensk ut?

Avsnitt 3 av 6

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda personen som rasifierades. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är tjock lika med ful?

Avsnitt 5 av 6

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Avsnitt 6 av 6

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo, gäller det verkligen mig?

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvalls alter ego, PK-mannen, tycker själv att han kommit väldigt långt i sin medvetenhet kring normer och jämlikhet efter förra säsongen. Att han rent av är fullärd. Men nu får han träffa Hilda, en gymnasieelev som var med och startade #räckupphanden, ett upprop om sexuella övergrepp och trakasserier i skolan. Hon får honom att tänka ett varv till kring sina egna värderingar och vart de kan leda. Vi får också metoo-historik och en kort scen om vad som kan hända i en bar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Där jag bor finns ingen arbetarklass

Avsnitt 2 av 6

Musse hamnar i dispyt med sin kompis Senan om deras olika bakgrunder. Senan menar att han som arbetarklasskille från en utsatt förort inte haft samma förutsättningar som Musse. Musse själv ifrågasätter om arbetarklassen ens finns längre? De två påbörjar en resa genom Stockholms segregerade bostadsområden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

En duktig ateist

Avsnitt 3 av 6

Musse tycker själv att han är tolerant och öppen inför andras tro, men egentligen vet han inte så mycket om religioner och deras betydelse för människor. Han följer med sin kompis Vatche till en armenisk gudstjänst. Efteråt blir de irriterade på varandra. Musse beskyller Vachte för att vara en hycklare och Vachte tycker att Musse är okunnig och taktlös. Vi får också höra ett faktainslag om sekularitetsnormen och en sketch där en tonårsdotter "kommer ut" som religiös i ateistisk familj.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är lantisar inskränkta?

Avsnitt 4 av 6

Musse och Senan åker till Mellerud som fått utmärkelsen Årets håla 2016. På vägen dit blottar de inbitna stockholmarna sina fördomar om landsbygden. Främst att folk är fördomsfulla och ofta rasister. De träffar Petter som driver en ungdomsgård och som håller på att lära sig arabiska. De hänger med mellerudsbor och testar Mellerud special, våffla med korv, mos och lingonsylt. Dessutom faktainslag om storstadsnormen, och sketch om fördomar som nollåttor och lantisar kan ha om varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo - vägen till insikt

Avsnitt 5 av 6

Musse tror att det mest är unga killar som kan ha ett problematiskt beteende. Han åker till Finspång och möter Rogerio, en 19-årig kille som var med och startade Locker room talk. Det är en ideell förening som pratar med unga killar i idrottsvärlden om schyssta värderingar och jämlikhet. Rogerio tycker att Musse måste bli medveten om sina egna misstag innan han kan bli en bra förebild. Musses mamma säger att Musse är macho - men bra på att dölja det. Det är dags för PK-mannen att börja sin resa mot att bottna på riktigt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo och jag

Avsnitt 6 av 6

Ett år efter metoo ställer sig Musse Hasselvall frågan hur han egentligen är som man. Är han jämlik på riktigt eller poserar han bara för att plocka poäng? Han försöker en ny strategi - att prata med kvinnor. Men det går inte som han tänkt. Hans sista halmstrå är hans egen mamma, Elisabeth. Tycker hon att han är en jämlik person? Hennes svar får honom att inse att han har lite att jobba på. Programmet är en omarbetad version av avsnitten Metoo, gäller det verkligen mig? och Metoo - vägen till insikt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ensamkommande flyktingbarn

Ali och Amin

Del 4 av 4. Ali deppar efter förlusten i SM, men han ger inte upp. Livet i Sverige börjar ändå se ljust ut, och flytten till Stockholm tycks bli av - men det finns ett problem. Vi möter också Amin som inte fick stanna i Sverige, utan måste söka asyl på Malta. Men Amin vantrivs och längtar tillbaka till Sverige.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Shkola vai botji?

"Mina föräldrar tycker inte det är viktigt att fortsätta studera". Panelen diskuterar hur det ser ut idag med utbildning och skola.

Fråga oss