Titta

Kalkyl

Kalkyl

Om Kalkyl

Matematikpedagogen Sabine Louvet tar hjälp av olika gäster för att lösa matematiska utmaningar. Bland annat försöker Sabine skjuta upp en raket 300 meter upp i luften, sänka ner en vetenskapspedagog i en glastank med vaniljsås och bygga ett torn av skateboards.

Till första programmet

Kalkyl : VinklarMaterialDela
  1. I dag ska vi göra ett bilstunt.
    Avsnittet handlar om vinklar!

  2. En bil ska köra upp på en ramp,
    volta och explodera.

  3. Mycket står på spel, så man måste
    hålla koll på grader och vinklar.

  4. I området mellan två sträckors
    mötespunkt bildas en vinkel.

  5. Min uppgift är att räkna ut vinkeln
    på rampen så att bilen kan volta.

  6. Rampen är formad som en triangel.

  7. Yttervinkeln måste vara 165 grader.

  8. Resten är upp till mig att räkna ut.

  9. Jag behöver en stuntqueen - Jelena.

  10. En Hollywoodstjärna och stuntikon -
    Lasse-

  11. -och en asstor gradskiva. Nu kör vi!

  12. Tjena!

  13. -Ledsen att det dammade.
    -Ingen fara.

  14. -Du är stuntproffs.
    -Ja.

  15. -I dag ska du göra nåt nytt.
    -Ja.

  16. Jag ska köra uppför rampen
    och välta bilen.

  17. -Det blir en explosion.
    -Bara den lilla grejen.

  18. -Du har ett uppdrag till mig.
    -Ja, ett viktigt uppdrag.

  19. Du ska säkerställa
    alla vinklar i den här rampen.

  20. Mitt krav är-

  21. -att den här yttervinkeln
    måste vara 165 grader.

  22. Jag lägger mitt liv i dina händer.

  23. Det fixar jag och matematiken.

  24. Jag skulle kunna mäta upp 165 grader
    med en gradskiva-

  25. -men marken är i vägen, så jag utgår
    från den här geometriska formen.

  26. -Ser du den? Det är en triangel.
    -Jaha! Okej.

  27. Jag kan räkna på det
    i stället för att mäta. Kom.

  28. Här har vi
    den geometriska figuren och vår ramp.

  29. -Här ska det vara 165 grader.
    -Precis.

  30. Den här vinkeln behöver jag för
    att ställa in rampen. Det är x.

  31. Den kan jag räkna ut. Tillsammans
    bildar vinklarna en halvcirkel.

  32. Den är 180 grader,
    och x är det som blir kvar.

  33. 180 grader minus 165 grader
    blir 15 grader. Det är x.

  34. Men jag vill veta alla vinklar.

  35. Jag använder mig av
    triangelns vinkelsumma.

  36. Triangelns vinkelsumma
    är alltid 180 grader.

  37. Om vi adderar alla vinklar
    i en triangel får vi 180 grader.

  38. Det kan vi enkelt testa.

  39. Om man tar en triangel
    och klipper av hörnen-

  40. -bildar de tillsammans 180 grader.

  41. Jag använder ett snöre och en penna
    för att få en snygg halvcirkel.

  42. Dags att klippa.

  43. Nu kommer de här hörnen
    att bilda en halvcirkel.

  44. Snyggt, va? En halvcirkel
    är detsamma som 180 grader.

  45. Vi har visat att triangelns
    vinkelsumma är 180 grader.

  46. Det gäller för alla trianglar.

  47. Oavsett om triangeln är rätvinklig,
    trubbvinklig eller spetsvinklig-

  48. -blir den sammanlagda summan
    av hörnen alltid 180 grader.

  49. Hörnen bildar en halvcirkel.
    Det är en universell triangellag.

  50. Vi utgår ifrån
    triangelns vinkelsumma.

  51. Vi vet sen innan att x är 15 grader.

  52. Den här vinkeln - K - är 90 grader,
    för den är rät.

  53. Den här vinkeln - y - är
    det som är kvar till 180 grader.

  54. Jag adderar de här två.
    15 grader plus 90 grader.

  55. Det blir 105 grader.
    Det som är kvar till 180 är...

  56. 180 grader minus 105 grader
    blir 75 grader.

  57. Vinkel y är 75 grader.
    Nu dubbelkollar vi.

  58. 15 grader
    plus 75 grader plus 90 grader-

  59. -är lika med 180 grader -
    triangelns vinkelsumma.

  60. Nu går vi och bygger rampen.

  61. -Tjena, Lasse!
    -Hej. Är ni klara med vinklarna?

  62. Vi vet ju sen tidigare
    att yttervinkeln är 165 grader.

  63. Den inre vinkeln blir 15 grader.
    Här har vi en rät vinkel.

  64. -Här är det 75 grader.
    -Bra.

  65. Nu ställer vi in rampen.

  66. Vi drar ut den lite. Så.

  67. Så! Det där blir nog bra.
    Nu mäter vi.

  68. Jag behöver dra en linje här,
    som vi kan mäta ifrån.

  69. Så...

  70. Till min hjälp har jag den här
    och ett vattenpass.

  71. -Är ni redo?
    -Oj! Såg den ut så där i skolan?

  72. Den här är större, men bättre.
    Jag behöver hjälp med att mäta.

  73. Man måste ha koll på mittpunkten.
    Den ska vara i vinkelns hörn.

  74. Den här linjen måste gå
    parallellt med det ena vinkelbenet.

  75. Sen går vi från noll,
    tills vi möter det andra vinkelbenet.

  76. Det gör vi här, på ungefär 75 grader.

  77. Det här är så bra vi kan få det
    med hjälp av en gradskiva.

  78. -Känns det bra?
    -Det är lite nervöst.

  79. -Jag litar på att matten gör sitt.
    -Vi litar på matten.

  80. Ni två är ju stuntproffs,
    så det kommer att bli grymt.

  81. Då ska vi säkra rampen.

  82. Det finns alltid en risk
    att man mäter lite fel-

  83. -men jag tycker
    att vinklarna känns rimliga.

  84. Då är rampen färdig. Vinkeln
    på rampen är som den ska vara.

  85. Nu är det upp till Jelena
    att komma upp på rampen på rätt sätt.

  86. Det är inte lätt första gången,
    så mycket står på spel.

  87. Snart ska jag för första gången
    åka upp på en ramp och välta en bil.

  88. Jag har många tankar i huvudet.

  89. Det är väldigt nervöst, men...

  90. Jag litar på att uträkningen stämmer
    och att de har räknat rätt.

  91. När jag sitter i bilen är nerverna på
    helspänn och adrenalinet kickar in.

  92. Hoppas att det går bra.

  93. -Herregud!
    -Aj, aj...

  94. -Är du okej?
    -Ja då.

  95. Vad hände?

  96. -Hur går det?
    -Jag välte inte bilen...

  97. Men det såg ascoolt ut ändå.

  98. Det var det sjukaste jag har sett.
    Det blev ännu coolare.

  99. Vinkeln var perfekt,
    men hon missade rampen.

  100. Hon höll för hög fart, och hon
    kom över för mycket på rampen.

  101. Bilens tyngd knäckte hela rampen.

  102. Vi får träna lite mer.

  103. -Jag är besviken, men det var kul.
    -Bra jobbat.

  104. -Andra gången gillt.
    -Ja.

  105. -Men du vågade.
    -Ja, och jag gör gärna om det.

  106. -Får jag godkänt på vinklarna?
    -Ja, du får betyg A.

  107. Triangelns vinkelsumma
    är alltid 180 grader.

  108. Prova inte det här hemma.

  109. Fryser du? Ställ dig i hörnet,
    där är det 90 grader.

  110. Svensktextning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vinklar

Avsnitt 11 av 11

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur räknar man ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas i ett stuntuppdrag då en bil ska volta. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Geometriska objekt
Ämnesord:
Geometri, Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kalkyl

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Omkrets

Avsnitt 1 av 11

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Sannolikhet

Avsnitt 2 av 11

Hur stor är sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet spelar kobingo med Erik och Mackan för att visa förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Volym

Avsnitt 3 av 11

Hur många liter vaniljsås behövs för att fylla en stor glastank? När Sabine Louvet ska räkna ut det behöver hon också tänka på att det ska sitta en person i tanken. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

SVT-triangeln

Avsnitt 4 av 11

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet och motorexperten Fredrik Huldt ska åka från Stockholm till Västerås. Vem kommer först, och hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Skala

Avsnitt 5 av 11

Sabine vill tatuera in en kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden hon har är alldeles för stor så hon måste förminska den. Men hur räknar man ut det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Ekvation

Avsnitt 6 av 11

Hur många skateboardar behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer som står på varandra? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboardar och en grym skateboardåkare.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Pythagoras sats

Avsnitt 7 av 11

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket lång och mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Bråk

Avsnitt 8 av 11

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Problemlösning

Avsnitt 9 av 11

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Programmering

Avsnitt 10 av 11

Hur programmerar man ett datorspel, hur använder man programmeringsspråket Javascript och vad är egentligen if-satser? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl

Vinklar

Avsnitt 11 av 11

Hur räknar man ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas i ett stuntuppdrag då en bil ska volta. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl - teckenspråkstolkat

Sannolikhet

Hur stor är egentligen sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet tar hjälp av Erik och Mackan för att räkna ut sannolikhet. Genom att spela kobingo kan de ge en verklig bild av förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall. Sabine går också ut på stan och testar sannolikheten för att dra en hjärterdam ur en kortlek.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl - teckenspråkstolkat

Volym

Sabine Louvet ska räkna ut hur många liter vaniljsås det behövs för att fylla en stor glastank. I tanken kommer det att sitta en person så det är viktigt att vaniljsåsen inte når över personens haka. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten. Vi experimenterar också med Arkimedes princip för att räkna ut volymen på en persons huvud.

Fråga oss