Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling
När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Jack! Går du fortfarande omkring
på museet?Du smet iväg för du var rädd
för uppgiften som ni skulle göra.Den om jordens utveckling.
Ni skulle berätta om ett föremål--eller en tid i jordens historia.
Men du måste gå tillbaka!
Är det där åt rätt håll?
Du vet inte? Jamen, Jack?
Vänta nu, Jack. Vänta!Hej!
Berätta om mig. Du hörde det där om
att livet nästan dog ut på jorden.Men inte allt. Vi trilobiter
är fortfarande kvar här i silur.Ett tag.
Och nu blev vi många. Det fanns
liksom plats för många olika sorter.Vi är väl fina? Ammoniter heter vi
och vi börjar komma nu.Vi är släkt med både musslor
och bläckfiskar, men är nåt annat.Och nu snart - devon.
Och då kommer fiskarna.Dem känner du ju igen.
Stora fiskar och de med pansar,
hårda plåtar runtom.Som de stora pansarhajarna.
Ja, ja, men jag är den viktigaste
fisken. Mig är du släkt med.Och mig! Det är du nog.
Vi var också fiskar som hade
en ryggrad som skyddade nerverna.Och det har du också.
Ja, ja, men nu ska jag berätta
om en annan sak.En jätteviktig. Det hade börjat växa
små växter på land nu.Växter äter koldioxid
och spottar ut luft.Allt ändrade sig.
Nu kunde insekter ta sig upp
ur vattnet och leva på land.Andas luft som ni gör.
Större insekter äter de små.
Det känner du ju till.
Ekosystem och sånt.Först fanns bara ekosystem i vattnet,
men när det kom växter på land--så fanns det mat där
som blev mat som blev mat.Då började vi där nere i vattnet
tycka att land verkade intressant.Vi som kunde hasa oss upp.
Även om vi måste ner igen ibland.Våra ungar klarade sig inte på land.
De växte till sig i vattnet.Så är det ju med grodor på din tid.
Och jag är ju lite som en groda.Groddjur måste ha ungarna kvar
i vatten.Vi grodaktiga tål inte så mycket sol
på vår sköra hud.Men det gör visst de stora insekterna
som kommer nu efter oss.På karbontiden finns liv på land
och det finns luft, växter och djur.Mig känner du inte heller riktigt
igen. Jag finns inte i din värld.Det blev ju så där på jorden igen.
Allt nästan dog ut.Men nu först kom reptilernas tid.
Kolla vilka grejor!Och sen, efter katastrofen,
kommer de där andra stora.Dem känner du igen lite bättre.
För nu är det slut på perm
och nästan allt liv dör.Vad hände sen?
Det kan ju inte vi som levde då veta.
Du får nog gå vidare nu.
Trias heter nästa bit av tiden.Men hallå där, Jack!
Var är du egentligen?Jamen, klassen!
Nu måste du hitta den.Textning: Karin Hagman
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Fram mot trias
Avsnitt 2 av 5
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!
- Ämnen:
- Biologi > Evolution, Geografi > Jordytans form och förändring
- Ämnesord:
- Biologi, Devon, Evolution (biologi), Geologi, Historisk geologi, Jorden, Naturvetenskap, Perm, Silur, Utvecklingslära
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3, Grundskola 4-6
Alla program i Jack och jordens utveckling

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
På väg mot silur
Avsnitt 1 av 5
Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fram mot trias
Avsnitt 2 av 5
Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Efter meteoriter
Avsnitt 3 av 5
När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jägaren kommer
Avsnitt 4 av 5
Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Neandertalaren
Avsnitt 5 av 5
Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6