Jack och jordens utveckling

Om Jack och jordens utveckling
När Jack kommer med klassen till det stora museet får han till uppgift att hitta fakta om jordens utveckling. Att redovisa inför klassen är inte Jack så sugen på, så han smiter i väg och hamnar på en helt egen upptäcktsfärd i museets olika skrymslen. Hans upplevelse av de olika tidsåldrarnas fossil kommer att bli lite annorlunda!
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Jack, vad gör du?
Skulle inte du gå till de andra?
Till klassen.Du ska titta på museet och skriva
om det du ser med de andra.Du vet, jordens utveckling
som du sen ska prata om.-Men vart ska du?
-Trias.Vad sa du? Trias?
Men det är ju ingen plats.Det är ju en tidsålder.
En tid för 225 miljoner år sedan.Man kan inte gå till en tid
som dessutom har varit.Jack? Jack!
Välkommen.
Vill du titta på mig? Jag är från
trias och en jättetidig dinosaurie.Världen såg annorlunda ut
när jag levde.Skogar av barrträd
och träsk med ormbunkar.Kartan såg inte ut som din. Vi levde
med andra berg, sjöar och stränder.-Har du ryggrad?
-Javisst, självklart!-Är vi släkt då?
-Nja...Fråga de där små sakerna.
De har också ryggrad.
Nej, strunta i dem.
Berätta om oss, vi som är så stora.
Störst på jorden.Ni kan hitta våra fotsteg
som är så stora--att ni kan bada i dem.
Vi var stora som hus.
Ja, det var vi. Mycket större
än era pluttiga elefanter.Era valar är ju stora,
men de syns ju inte där nere i havet.Vi syntes jättebra.
Vi åt jättemycket
och vi dundrade fram på jorden.Det var trevliga tider.
Nej, det där är ingen dinosaurie.
Det är en flygödla.Flyga och flyga...
De måste starta från en klippa.Och inte flyger de så där högt.
Skrytmånsar.Flyger där uppe
och tror att de är nåt.Hallå! Hallå! Vi flyger också.
Alla dinosaurier var inte stora.
Vi är släkt med era fåglar.Och inte så stora och klumpiga.
Jag kanske ser ut som en struts,
men det är jag inte.Inte nån äggtjuv heller.
Jag vaktar ungar från såna där.
Jaha, men jag då?
Jag är släkt med fåglarna
och jättestor och jättefarlig!De där små flygarna
kunde vara irriterande förstås.De kunde äta ägg och ungar.
Tänk, vad fräckt!Nej, prata om mig, kungen av krita.
Tyrannosaurus Rex.Mig har alla hört talas om.
Tre meter hög, tio ton.Två klor. Ja, jag har små armar. Och?
Äsch, det var de små
som levde vidare.Och som blev fåglar sen, jag vet.
En meteorit, en rymdsten slog ner
och förstörde världen.Vad hände sen? Vi finns ju.
Det vet ju inte jag.
Fåglarna kanske vet.Och fiskarna och alla de
som finns kvar sen.Du får helt enkelt gå vidare.
Jack? Går du tillbaka nu?
Nej, jag vill veta vad
som hände efter dinosaurierna.Men, Jack, klassen!
Man får inte gå själv.
Kom tillbaka!
Textning: Karin Hagman
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Efter meteoriter
Avsnitt 3 av 5
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.
- Ämnen:
- Biologi > Evolution, Geografi > Jordytans form och förändring
- Ämnesord:
- Biologi, Dinosaurier, Evolution (biologi), Jorden, Naturvetenskap, Paleontologi, Utvecklingslära
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3, Grundskola 4-6
Alla program i Jack och jordens utveckling

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
På väg mot silur
Avsnitt 1 av 5
Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fram mot trias
Avsnitt 2 av 5
Jacks ensamma vandring på museet fortsätter. Var är han nu? På vinden? Eller är han i tidsåldrarna silur, devon, karbon och perm? Jordens utveckling går mot katastrof igen!
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Efter meteoriter
Avsnitt 3 av 5
När Jack smitit från klassen och vandrat i väg stöter han på udda existenser från jordens utveckling. I dag är det lite extra spännande. Det är dinosaurierna som pratar! Mest brachiosaurusen från Jura. Trias, jura, krita - sedan dör världen igen, nästan.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jägaren kommer
Avsnitt 4 av 5
Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Neandertalaren
Avsnitt 5 av 5
Jack har hamnat i museets stora sal om människans utveckling. En neandertalare har visst något att berätta, men sedan är det nog dags att försöka hitta tillbaka till klassen. Man kan ju inte bara vandra i väg så där även om man är rädd för att stå och prata inför klassen.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Grundskola 4-6