Titta

Normer i fokus

Normer i fokus

Om Normer i fokus

Vi möter personer som på olika sätt jobbat normkritiskt. Läraren Lotta Björkman berättar om sitt förhållningssätt till normkritisk pedagogik. Barakat Ghebrehawariat förklarar normer som osynliga spelregler och fotbollsspelaren Martin Bengtsson pratar om mansnormer i fotbollsvärlden.

Till första programmet

Normer i fokus : Mansnormen och jagDela
  1. -Hallå! Martin.
    -Mattias. Välkommen.

  2. Tjena. Mounir. Trevligt.

  3. -Hej, grabbar!
    -Hej!

  4. Kom in i cirkeln.
    Släpp in Martin i cirkeln, också.

  5. Jag heter Martin Bengtsson.
    Jag har en bakgrund inom fotbollen.

  6. Jag började spela fotboll
    när jag var nio år, i Örebro.

  7. Jag spelade i allsvenskan
    som sextonåring-

  8. -och var senare proffs
    i Inter i Italien, som sjuttonåring.

  9. Däremellan spelade jag
    i pojklandslag och så där.

  10. Jag är här för att hänga med er,
    prata med er kanske.

  11. Jag får se
    om jag får till nåt avslut.

  12. Jag har att par fotbollsskor här.

  13. När jag var liten blev jag
    väldigt intresserad av fotboll-

  14. -och började träna väldigt mycket-

  15. -för att försöka bli proffs i ett lag
    som heter AC Milan i Italien.

  16. Jag läste en artikel om Ronaldo,
    en brasiliansk fotbollsspelare.

  17. Han brukade träna fotboll sex timmar
    per dag på sin bakgård i Brasilien.

  18. Jag började göra samma sak.
    Jag gjorde ett träningsprogram-

  19. -och började planera
    hur jag skulle bli fotbollsproffs.

  20. Som barn var jag bland de bättre
    i laget. Jag gjorde mycket mål.

  21. Jag höll på och formade mig själv
    till en supermaskin-

  22. -där det bara handlade om resultat.

  23. Om nån kille var överviktig,
    så tyckte jag att han skulle bort.

  24. Så var mitt fokus,
    att han drog ner laget.

  25. Som vuxen ser jag
    att det där är helt förödande.

  26. Jag var ett barn.
    Det behövs pedagoger eller ledare-

  27. -som säger: "Martin,
    så viktigt är det inte att vinna."

  28. Om ledarna säger: "Vi måste vinna.
    Han måste bort", vems ärende går man?

  29. Är det den fanatiska lilla killens,
    som ska bli bäst?

  30. Det kan jag se nu,
    att de här sakerna skedde.

  31. Det var killar som avvek,
    som försvann.

  32. Fin mottagning! Bra!

  33. Fotboll är viktigt för mig,
    för man får påverka människor.

  34. När jag var yngre
    var jag inte så duktig.

  35. Jag kände av det, kring toppningar
    och att man inte var inkluderad.

  36. Man åkte med på matcher men fick inte
    spela, och sen mådde man dåligt.

  37. Jag känner att jag påverkar mycket.

  38. Jag vill ge dem en vardag där de
    känner sig sedda när de kommer hit.

  39. Det är min uppgift. Att få dem att
    känna sig välkomna och närvarande.

  40. Det fanns en längtan att passa in.

  41. Killarna blir snabbt på ett sätt.

  42. De hoppar längst på gungan och gör
    ringen på knäet där man slår varann.

  43. Det finns olika små lekar, liksom.

  44. "Krona", till exempel. Man satte den
    mot knogarna och sköt femkronan.

  45. Alla var helt blodiga.
    Helt sinnessjuka lekar.

  46. Om man inte var med blev man utanför.

  47. Man satte en norm kring
    hur man förhöll sig till varann.

  48. Det handlade om att bräcka varann,
    vara tuffare, ta mer smärta och så.

  49. När jag var sjutton och var i
    Italien, i det som alla vill vara i-

  50. -upplevde jag att jag avvek, eftersom
    jag var intresserad av musik-

  51. -och poesi och så vidare.

  52. Inter sa att i fotbollsspelares rum
    ska det inte ligga papper och skräpa.

  53. Det blev en kontrast.
    Där hade man verkligen en norm.

  54. En fotbollsspelare
    är nån som inte har papper-

  55. -alltså poesi, dikter och så vidare,
    som ligger på golvet och skräpar.

  56. Fotbollsspelares rum ska se ut på ett
    visst sätt. Man säger hur det ser ut.

  57. Då blev jag avvikande. Då känner
    man sig väldigt ensam i det.

  58. Den typen jag var, som var
    konstnärligt lagd och så vidare-

  59. -upplevde jag hade ingen plats där.

  60. Jag var inte sportkille nog.

  61. Jag ville kunna spela fotboll
    OCH spela gitarr när jag hade ledigt.

  62. Det tyckte man inte om där. Det blev
    svårt att vara den jag ville vara.

  63. Det ledde till en kris,
    när jag började må dåligt.

  64. Jag hamnade på sjukhus,
    på psykiatrisk klinik.

  65. Det skrev jag senare om bok om,
    som heter "I skuggan av San Siro".

  66. Den beskriver
    dels vägen till Italien-

  67. -vad man drevs av
    och alla de här timmarna-

  68. -men också hur det kunde gå så
    att jag kollapsade där.

  69. I den boken berör jag ganska mycket
    identitet, drömmar-

  70. -men också hur jag som man
    hade svårt att förlika mig med-

  71. -förväntan på hur man skulle vara som
    man, framför allt i fotbollsvärlden.

  72. Du börjar jogga redan nu.

  73. -Känns det viktigt att vinna?
    -Nej.

  74. Inte vanliga matcher, men turneringar
    känns ju viktigare att vinna.

  75. Målet är att vinna, innerst inne-

  76. -men man ska inte bara tänka på
    att vinna. Då får man fel tankesätt.

  77. Man kanske dribblar
    och vill göra det själv.

  78. -Då slutar man spela för varandra.
    -Ja, som ett lag.

  79. Finns det nåt du ångrar eller
    skulle vilja ändra under din karriär-

  80. -för att undvika en depression?

  81. Jag ångrar inte så mycket.
    Jag tyckte om att spela fotboll.

  82. Jag hade en dröm, försökte nå den
    och kom nära den, i alla fall.

  83. Det är en erfarenhet. Även om
    man slutar och det blev jobbigt-

  84. -så i efterhand, när man ser till-
    baka, är det grejer man är glad för.

  85. Man har lärt sig nåt man kan ha med
    sig i livet, även efter fotbollen.

  86. Det är inte bara jag
    som har varit deprimerad-

  87. -och mått psykiskt dåligt
    i den världen.

  88. På senare tid har det kommit
    väldigt mycket rapporter-

  89. -om att var tredje proffsfotbolls-
    spelare har lidit av depressioner-

  90. -i en värld som är glorifierad. Man
    tänker att de människorna har allt.

  91. Om man tänker på killar, så är det
    ofta de berättelserna vi får-

  92. -om nån som lyckas, ger allt,
    krigar sig fram och kliver över lik-

  93. -för att ta det som den ska ha,
    och sen får allting.

  94. Jag vill berätta en annan berättelse,
    som går på tvärs mot den.

  95. Som ifrågasätter den
    och gör nåt annat-

  96. -och börjar skapa en diskussion kring
    vad vi har för myter kring mannen.

  97. Tror jag.

  98. Det finns en massa sätt att vara
    kille, man och fotbollsspelare på.

  99. Det här börjar fotbollsvärlden
    så smått förstå.

  100. Det är en massa kreativa spelare-

  101. -som försvinner, då de känner att
    de inte får vara den de är inombords.

  102. Så ska det inte vara. Ni ska inte
    behöva bli några som ni inte är-

  103. -eller behöva bli nån stor,
    stark tuffing för att passa in.

  104. Fotbollsvärlden ska rätta sig
    efter de individer ni är.

  105. Fotboll är kul, och så länge
    det är kul vill man inte byta ut det.

  106. Underbart, Martin. - En stor applåd!

  107. -Ha det bra!
    -Tack så jättemycket!

  108. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mansnormen och jag

Avsnitt 3 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Martin Bengtsson berättar om sin tid som elitfotbollsspelare och om mansnormen i bollsporten. Martin upplevde att det fanns normer över hur en manlig fotbollsspelare skulle vara och bete sig. Själv kände Martin aldrig att han passade in i fotbollens mansnorm vilket ledde till psykisk ohälsa. Hör Martin berätta om normer och om vikten av att få vara sig själv.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil, Värdegrund
Ämnesord:
Grupptryck, Könsroller, Mansrollen, Normer, Samhällsvetenskap, Social kontroll, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Normer i fokus

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normkritisk pedagogik

Avsnitt 1 av 3

Gymnasieläraren Lotta Björkman är expert på normkritisk pedagogik. Lotta förklarar vad ett normkritiskt perspektiv innebär och hur det kan användas i undervisningen, exempelvis för att motverka diskriminering i skolan. Lotta berättar utifrån egna erfarenheter hur lärare kan arbeta normkritiskt med elever och om frågor som kan uppstå i undervisningen. Hon delar även med sig av konkreta tips på normkritik i klassrummet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normmedveten kommunikation

Avsnitt 2 av 3

Entreprenören Barakat Ghebrehawariat arbetar med att föreläsa om rasism, normer och varför ordval har en stor betydelse i samhället. Barakat arbetar normkritiskt och menar att normkritik handlar om att synliggöra normer som kan vara diskriminerande för olika individer eller grupper. I slutändan handlar normkritik om att vara självkritisk, lyssna på andra och att inte alltid utgå ifrån sitt eget perspektiv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Mansnormen och jag

Avsnitt 3 av 3

Martin Bengtsson berättar om sin tid som elitfotbollsspelare och om mansnormen i bollsporten. Martin upplevde att det fanns normer över hur en manlig fotbollsspelare skulle vara och bete sig. Själv kände Martin aldrig att han passade in i fotbollens mansnorm vilket ledde till psykisk ohälsa. Hör Martin berätta om normer och om vikten av att få vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolforum 2017

Empatisk nyfikenhet

Hur växer olika våldsutövande identiteter fram? Vilken övertygelse har personer med en sådan identitet? Identitet, det egna jaget, uppstår inte av sig själv inifrån individen. Det finns alltid ett sammanhang och ett samhälle omkring. Hur kan vi hantera det? Christer Mattsson är tillförordnad föreståndare för Segerstedtinstitutet och föreläser om vad som är att föredra av empatisk nyfikenhet eller konfrontation. Inspelat på Skolforum, Stockholmsmässan den 30 oktober 2017. Arrangör: Skolforum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.