Titta

Labba - finska

Labba - finska

Om Labba - finska

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och kluriga labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba - finska : På studsMaterialDela
  1. Välkomna till dagens program som ska
    handla om nåt så skoj som matematik.

  2. Det finns saker att räkna överallt!

  3. Här är 21 burkar. Vi ska se hur många
    kast som krävs för att kasta ner dem.

  4. Tommie är och vilar på semester.

  5. Vi har en vikarie här, Håkan.
    Han ska hålla räkningen.

  6. Då kör vi!

  7. Jag provar igen.

  8. Vi kör igen! Fler!

  9. Vi får bryta här.

  10. Vi sammanfattar resultatet senare,
    men jag har kastat en del kast.

  11. -74!
    -Vad sa du? Har du glömt att räkna?

  12. Om Tommie ändå hade varit här.

  13. Vi avbryter och skickar över
    till Beppe i studion.

  14. Över till Beppe!

  15. Varför går det inte att träffa
    burkarna? Hur svårt kan det vara?

  16. Tror du att det är nåt fel
    på bollarna? Studsar de för dåligt?

  17. Kan du få dem att studsa?

  18. Det var nog inte nåt fel på bollarna.

  19. Det hade nog att göra med
    hur hon kastade.

  20. Hon frågade om man kan få dem att
    studsa olika mycket, och det går ju.

  21. Man kan kasta hårdare, men det finns
    ett roligare sätt. Jag ska visa.

  22. Vi behöver en boll.

  23. En vanlig boll som är fylld med luft.

  24. Jag kommer runt och visar.

  25. Jag tar med den här skalan, så blir
    det lättare att hålla reda på bollen.

  26. Då kan vi kolla hur högt den studsar.

  27. Vi börjar med att låta bollen studsa
    utan att göra nåt.

  28. Vi kollar hur högt den kommer.

  29. Typ här nånting? Åtta snäpp upp.

  30. För att hålla reda på det
    går vi över till grafen.

  31. Här kan jag visa hur bollen studsar.

  32. I det första fallet var det åtta
    - typ så här.

  33. Varför satte jag den i mitten? Jo,
    för vi ska testa när den blir kall.

  34. Det har jag en symbol för,
    när den blir kall.

  35. När den blir varm ska vi se
    om nåt händer. Vi behöver grejer.

  36. Här är jättekallt vatten
    och varmt vatten. Passa fingrarna!

  37. Varmt vatten!

  38. Vi börjar med att stoppa ner bollen
    i kallt vatten.

  39. Jag får hämta bollen.

  40. Är ni med?

  41. Ner med den i kallt vatten! Kyl ner!

  42. Man rullar runt den
    tills den känns riktigt kall.

  43. Så där! Då testar vi igen.
    Vi släpper den här uppifrån.

  44. Oj! Såg ni?!
    Den stannade där, på tvåan.

  45. Vilken skillnad! Vi sätter den där.

  46. Nu ska vi värma bollen.
    Akta fingrarna! Varmt vatten!

  47. Okej! Då testar vi igen. Beredda?

  48. Hit! Typ upp till tian.

  49. Så där!

  50. Se vilken skillnad det blir
    när man kyler eller värmer bollen!

  51. Det var utan att vi gjorde nåt.

  52. Vad händer inuti bollen?
    Hur kan det bli så här?

  53. De flesta bollar kan studsa.
    Det är det de är till för.

  54. Man kan få dem
    att studsa olika mycket.

  55. Man kan kasta dem olika hårt.
    Om man kastar hårt studsar de högt.

  56. Om bollen är fylld med luft
    finns det ett annat knep.

  57. Sänker man ner bollen i varmt vatten
    rör sig luftmolekylerna snabbare.

  58. Då har man ökat trycket. Det har
    samma effekt som att pumpa upp den.

  59. Ju mer pumpad en boll är,
    desto högre studsar den.

  60. Om man sätter bollen i kallt vatten
    blir det tvärtom-

  61. -mindre tryck, mindre pumpad boll
    och mindre studs.

  62. Tack! Spännande, Beppe.

  63. Vi har fått ordning på allt här. Nu
    ska vi se hur många kast som behövs.

  64. Se där, ja! Ett kast behövdes.

  65. Då avslutar vi. Tack och hej!

  66. Där ser du! Ett kast!
    Det var inte så tokigt.

  67. Nu är det din tur.
    Du får använda den lilla bollen.

  68. -Får jag bara...
    -Ja, du får ha den lilla.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

På studs

Avsnitt 16 av 16

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Temperatur, Modersmål och minoritetsspråk > Finska
Ämnesord:
Fysik, Fysikexperiment, Köld, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Temperatur, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba - finska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 16

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 16

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 16

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 16

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 16

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde men tar i lite väl mycket så grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 16

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 16

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 16

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur Agneta skulle kunna göra och testar sin teori i studion.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 16

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med hög fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Kulbanan

Avsnitt 11 av 16

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 16

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 16

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 16

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 16

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas tv-inspelning. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba - finska

På studs

Avsnitt 16 av 16

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Labba - finska

Vika flygplan

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med hög fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegeln

Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton. Del 1 av 8.

Fråga oss