Titta

Romernas nittonhundratal

Romernas nittonhundratalMaterialDela
  1. Mitt namn är Dusan Marinkovic.
    Jag bor i Malmö, Lindängen.

  2. Jag är Dolly. Jag är från de polska
    romerna och är uppvuxen i Malmö.

  3. I det här programmet ska Dolly och
    Dusan berätta om romernas historia.

  4. De första romerna
    kom till Sverige för över 500 år sen.

  5. Romerna har både
    eget språk och egen kultur.

  6. Det här är Rosengård, Malmö.

  7. Miljonprogrammet byggdes
    för att det fanns för få bostäder.

  8. Romer hade ingenstans att ta vägen.

  9. Vi bodde i tält och läger
    ända in på 60-talet.

  10. Jag heter Allan Demeter och har
    bott i zigenarläger sen jag föddes.

  11. I tält och i husvagn.

  12. Min pappa och mamma fick resa runt.

  13. Man fick inte bo, som romer
    eller zigenare, på en plats lång tid.

  14. Då kom fjärdingsmannen och
    schasade bort oss till nästa kommun.

  15. Allan är svensk rom.
    Det finns fler romska grupper.

  16. Förr kallades romer för zigenare
    och resande för tattare.

  17. I dag säger vi romer och resande.

  18. Romerna hade inte samma rättigheter
    som andra svenskar.

  19. Många av de resande var bofasta
    men många romer tvingades bo i läger.

  20. Romerna fick oftast bo
    max tre veckor på ett ställe.

  21. På så sätt ville Sverige
    driva ut dem ur landet.

  22. Jag var väl ungefär 15-16 år
    när vi flyttade till Skarpnäck.

  23. Det var ju husvagnar
    över hela planen här.

  24. Min pappas husvagn låg rakt över-

  25. -och så hade vi en vattenpump
    där vi hämtade vatten.

  26. Det hände att pappa
    fick gå upp på natten-

  27. -och lägga vedträd i spisen
    så man håller värmen.

  28. Men när träbitarna är slut
    och lågan är släckt, då är det kallt.

  29. Jag hade ju vänner, svenska vänner.
    Det hade jag ju.

  30. Men ändå så var det ju "de och vi".

  31. De vännerna jag hade, svenska pojkar,
    dem bjöd ju inte jag hem.

  32. Många gånger... "Var bor du?"
    Ja, då var det svårt. "Zigenarläger."

  33. "Oj då!" Det var ju liksom lite...
    Man svalde innan man sa det.

  34. Det är klart att man hade en dröm
    om att kunna få bo i en lägenhet.

  35. Men den drömmen
    var ju så långt ifrån.

  36. Sen kom ju Katarina Taikon
    in i bilden. Hon drev ju det starkt.

  37. Vad som först och främst behövs
    är bostäder.

  38. Efter bostäder
    kommer skolor och arbete.

  39. Katarina Taikon kämpade för att romer
    skulle få bo i hus och gå i skola.

  40. På 1960-talet började man
    bygga många bostäder.

  41. En miljon nya bostäder på tio år.

  42. Vi flyttade in i lägenheten
    när jag var 19 år.

  43. Varmt vatten
    och en riktig dusch och badkar.

  44. Det var ju som...paradiset på jorden.

  45. Men många romer hade ändå svårt
    att få tak över huvudet.

  46. På 1980-talet
    samarbetade hyresvärdar i Stockholm.

  47. De hyrde inte ut lägenheter
    till romer.

  48. Det är fortfarande svårt för
    många romer på bostadsmarknaden.

  49. Har du nån släkting
    som har vuxit upp i tältläger?

  50. -Nej, faktiskt inte. Du då?
    -Jag känner en del som har gjort det.

  51. -Det var ingen rolig situation.
    -Jag kan tänka mig det.

  52. Hur hade du känt
    om du fick bo i ett läger året runt?

  53. Det skulle kännas jobbigt och
    inträngt, att få jobba väldigt hårt.

  54. Inte ha rinnande vatten. Få elda
    för att få värme, ingen elektricitet.

  55. Ja, det blir extra jobb mot
    ett vanligt hus eller en lägenhet.

  56. Till exempel internet och sånt...

  57. Jag kollar på min mobil rätt ofta
    så det vore tråkigt.

  58. Det är nog ganska svårt att få
    kompisar om ingen vill vara med en.

  59. Om man bor i läger kanske man inte
    är lika högt rankad som de andra.

  60. Det är väldigt svårt att kunna gå
    i skolan utan en fast bostad.

  61. Många romer fick inte gå i skolan.

  62. Ibland kunde man få hjälp i några
    veckor i en så kallad lägerskola.

  63. Nu börjar vi med att läsa lite.
    Vi tar dagens läxa.

  64. Det var först på 1960-talet som alla
    romska barn fick börja gå i skolan.

  65. Men motståndet var stort.

  66. Andra barn och föräldrar ville inte
    att romerna skulle gå i deras skola.

  67. I dag går romer i skolan
    lika mycket som andra barn.

  68. Många i min klass blev chockade
    när de hörde att jag var rom.

  69. Man hör fortfarande "jävla zigenare"
    och "det finns en tjuv bland oss".

  70. Men jag vet mycket väl vem jag är,
    så jag bryr mig inte.

  71. Det kan jag faktiskt relatera till.
    De vet inte så mycket om oss.

  72. På den här bilden gick jag i ettan.
    Det här var tvåan.

  73. Det var i samma skola hela tiden,
    fram till i slutet av trean.

  74. Det har inte hänt nånting
    med den här skolan.

  75. Ingången längst bort,
    det var där när jag kom ut en gång...

  76. Jag skulle gå på rast och en kille
    tog strypgrepp kring min hals.

  77. Jag blev retad och mobbad
    och man kallade mig fula saker.

  78. "Åk till ditt hemland"
    fast jag är född och uppvuxen här.

  79. Jag vet ju att anledningen
    var på grund av min bakgrund.

  80. Jag var inte den som...
    Ja, lät mig slås ner.

  81. Om nån bråkade
    eller smällde till mig-

  82. -så gav jag tillbaka med samma mynt.

  83. Det var jag som fick byta klass,
    inte de som mobbade mig.

  84. Man ville få bort problemet,
    och problemet var jag.

  85. Även om det är 20 år sen nästan
    så känns det som att det var i går.

  86. Nu när jag står här
    så känns det som i går, faktiskt.

  87. Sen började jag i en friskola,
    och där var det inga problem.

  88. Där kände jag: "Det spelar ingen roll
    vad jag är, jag är lika accepterad."

  89. Det var min räddning,
    när jag började i den skolan.

  90. Vi har precis gått ut gymnasiet.
    Jag pluggade ekonomi/juridik.

  91. Ja, vi gick ju samma program. Men
    tänk om det inte hade varit möjligt!

  92. Hur hade det känts för dig om du inte
    hade haft rätt att gå i skolan?

  93. Fruktansvärt. Man får inget jobb,
    inga pengar, kan inte köpa saker.

  94. Jag skulle vara arg och ledsen.

  95. Och känt mig utanför,
    inte svensk medborgare.

  96. Det händer så mycket i skolan
    och man skaffar vänner i skolan.

  97. Här bor jag
    tillsammans med min familj.

  98. Jag skulle aldrig kunna bo utan dem-

  99. -men det var många i resandegruppen
    som togs ifrån sina föräldrar-

  100. -för att staten inte litade på
    att de skulle kunna uppfostra barnen.

  101. På 40-talet utförde man en massa
    undersökningar på romer och resande-

  102. -och placerade dem i stora register.

  103. Sverige har en lång historia
    av rasism.

  104. Sverige var först i världen
    med ett eget rasbiologiskt institut.

  105. Där mätte man skallar
    och delade in människor i raser.

  106. Man räknade romer och resande i
    Sverige och skrev upp dem i register.

  107. Det gjorde man många gånger.

  108. Staten införde lagar så att resande
    inte skulle kunna skaffa barn-

  109. -och så tog man barnen från deras
    föräldrar och satte dem på barnhem.

  110. Ett av de största och värsta
    barnhemmen var Vidkärr i Göteborg.

  111. Jag har inte varit där
    sen jag lämnade det 1954.

  112. Jag har alltid dragit mig
    för att komma dit.

  113. För mig så symboliserar
    Vidkärrs barnhem, hela området...

  114. Det var nåt som Gud glömde.

  115. I Göteborgs östra del
    står nu Vidkärrs barnhem färdigt.

  116. Sju barnpaviljonger, en isolerings-
    avdelning. 200 barn får plats!

  117. Man hade gjort en tattarinventering.
    Hela min släkt var uppskriven där.

  118. Man hade ju den synen på alla resande
    som bodde i Göteborg.

  119. De skulle ju omhändertas-

  120. -för att man skulle
    göra svenskar av oss barn.

  121. Jag vet att det var
    helt förbjudet att prata vårt romani.

  122. Jag hörde ju redan när jag kom,
    när jag var 4-5 år, "tattarunge".

  123. Vad det än var
    så var slagordet "tattare".

  124. Så fort nåt hände, nåt försvann,
    var det oss de tog.

  125. Jag var väl åtta år
    när jag fick en cykel av min far-

  126. -som jag hade med mig hit.
    Jag hade varit hemma en helg.

  127. Jag var ju glad i min cykel
    och cyklade omkring här på området.

  128. Jag blev inkallad till föreståndaren.
    Var hade jag fått cykeln ifrån?

  129. "Det är lika bra du erkänner
    att du har stulit den."

  130. De beslagtog cykeln. Föreståndaren sa
    att jag skulle in på sjukavdelningen.

  131. Där blev jag bältad på en säng.

  132. Jag fick vara där inne
    i upp till 14 dagar.

  133. Ja, staten har ju bett mig om ursäkt-

  134. -men jag kan inte begripa att man
    kan flytta ett barn så många gånger.

  135. Rycka upp honom från det ena stället
    efter det andra.

  136. Det var även resandegruppen som
    drabbades hårdast av steriliseringar-

  137. -vilket innebar att staten gjorde
    så att man inte kunde få barn.

  138. Tänk om staten plötsligt bestämde
    att du inte fick ha barn.

  139. Det känns inte som nåt
    som Sverige skulle kunna bestämma.

  140. Om man vill ha en familj är det klart
    att man ska få skaffa det.

  141. Man vill ha barn så att deras barn
    föder barn, så släkten fortsätter.

  142. Sverige har erkänt romerna
    som nationell minoritet.

  143. Det finns en särskild lag för att
    skydda deras språk och kultur.

  144. Ändå behandlas många romer annorlunda
    än andra svenskar.

  145. Man upptäckte ett stort och olagligt
    polisregister över romer i Skåne.

  146. Registret
    gick långt tillbaka i tiden.

  147. Romer och resande förföljs än i dag.

  148. Ja. För några år sen registrerade
    skånepolisen över 4 000 romer.

  149. Det var barn med på listan. Bebisar!
    De hade registrerat över 1 000 barn.

  150. Nu har vi berättat för alla
    att vi är romer.

  151. -Det är jag stolt över.
    -Jag med.

  152. -Vi ses!
    -Ciao!

  153. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Romernas nittonhundratal

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dolly Andersen och Dusan Marinkovic berättar om romernas historia i Sverige under 1900-talet. Många romer fick flytta från plats till plats och bo i tält och husvagn. En av dem som bodde i tältläger ända in på 1960-talet är Allan Demeter, som delar med sig av hur det var att bo i läger året om. Mirelle Gyllenbäck berättar minnen från sin skoltid och de fördomar hon mött på grund av sin härkomst. Hör också hur de rasbiologiska tankegångarna kom att drabba resandegruppen hårt. Kurt Magnusson berättar om hur han tvångsomhändertogs från sina föräldrar på grund av att de tillhörde gruppen resande.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Nationella minoriteter
Ämnesord:
1900-talet, Diskriminering av romer, Levnadsförhållanden, Romer, Sociala förhållanden, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Kärlekens historia

Hur var det förr, fick man leva ihop med den man var kär i då? Eller har inställningen till kärlek sett olika ut vid olika tider? Ann och Henrik färdas genom antiken, vikingatiden, medeltiden och 1600-talet för att ta reda på hur synen på kärlek har förändrats genom historien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedagboken

Rumpare-Malin Mattsdotter

I 1600-talets Stockholm lockas en pojke att anklaga sin mormor för häxeri. Förkrossad ser han henne brännas på bål. Hugo testar vattenprovet på sin klasskompis Emmy.