Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Hur blir alla en del av klassen?Dela
  1. En lärare frågar
    hur hon kan stötta elever-

  2. -som har svårt att arbeta i grupp.

  3. Jag är pedagog på en gymnasieskola.

  4. Vi har några elever
    med flera funktionsnedsättningar.

  5. Asperger och lindrig autism
    kombinerat med adhd.

  6. De har gått i grundskolan
    och kom in på gymnasiet-

  7. -utan några större stödåtgärder,
    mer än extra anpassning.

  8. De klarar skolan okej,
    men tyvärr är de ofta ensamma.

  9. En strategi är att sitta i grupprum
    för att kunna koncentrera sig.

  10. De och lärarna undviker gärna
    att sätta dem i grupparbeten och så.

  11. Då är min fråga: Vilka krav
    på samarbetsförmåga kan jag ställa?

  12. Hur kan jag stödja dem
    i samspelet med andra?

  13. Ska man jobba i grupp och samarbeta
    så kan man säkert klara det utmärkt-

  14. -om den uppgift man får
    är väldigt tydligt definierad.

  15. Det är alltid svårare
    att samarbeta med fler.

  16. Det är ofta svårare
    än att samarbeta med en.

  17. Jag hade börjat med att samarbeta med
    en person - inte flera på samma gång.

  18. Du pratar om ensamheten.

  19. Vi har börjat uppmärksamma det
    bland ungdomarna som klarar sig bra.

  20. Det konstiga är att det är de
    som klarar sig bra som blir ensamma.

  21. Vi lägger ju inte in stöd kring det
    sociala, för att de klarar sig bra.

  22. Vi kanske inte ska lösa två problem
    med en lösning.

  23. Vi kanske ska lösa ensamheten
    på ett annat sätt än skolarbetet-

  24. -så att vi inte blandar ihop saker.

  25. Kanske behöver de
    ett socialt sammanhang utöver skolan-

  26. -där de får vara dem de är.

  27. Det är viktigt
    att fråga eleven själv.

  28. Vi kan tolka det som att eleven
    är ensam och att det är sorgligt-

  29. -medan eleven tycker
    att det är skönt.

  30. Det är viktigt att kartlägga det.

  31. Jag tänker på din fråga
    om vilka sociala krav du kan ställa.

  32. Jag skulle nog inte formulera det så,
    utan:

  33. "Vad kan han förväntas
    leva upp till?"

  34. Vår föreställning om att vi
    måste ställa krav är nog felaktig.

  35. Det gäller att se enskilda elever.
    "I vilka sammanhang funkar han?"

  36. "Där ska vi placera honom."

  37. Vi har elever som går Vård och omsorg
    eller Barn och fritid.

  38. Det har uppstått problem
    under praktikperiod-

  39. -när man är ute och praktiserar
    på arbetsplats.

  40. De klarar inte av det här kallpratet
    som det förväntas att man ska kunna.

  41. Det är perfekt att öva i grupp,
    med bara några stycken.

  42. Man kan jättegärna öva det
    i spel- eller lekformat-

  43. -där man behöver fråga, berätta,
    förklara och så vidare.

  44. Idén är god-

  45. -men i den här åldern är de så
    medvetna om hur man är mot varandra-

  46. -och om att de inte är
    som alla andra.

  47. Att då öva med elever som tycker
    att det här är barnsligt...

  48. Vet du vad?
    Man gör det med alla i klassen.

  49. Man gör det på en nivå
    där det blir roligt för alla.

  50. Man kan träna inför jobbet.
    "Vilka rutiner har vi för samarbete?"

  51. Träna på rutinerna.

  52. Det gör man bäst i situationer
    som påminner om verkligheten.

  53. Det är viktigt
    att de kan rutinerna för samspelet-

  54. -mer än att de kan sitta i pausrummet
    och småsnacka.

  55. Jag tänker också hur viktigt det är
    i ett livsperspektiv-

  56. -att faktiskt få lov att leka
    och skoja och vara lite tokig.

  57. De här eleverna behöver nog det.

  58. Kan man skratta åt sig själv och
    be om hjälp så klarar man sig bättre-

  59. -än om allt blir så noga och minsta
    misstag blir väldigt allvarligt.

  60. Se dem som olika individer.

  61. En elev kan ha så stora svårigheter
    att man behöver anpassa mycket-

  62. -och kanske behöver vila fler stunder
    än vad någon annan elev behöver.

  63. Man får hitta tiden
    att ringa in varje elev...

  64. -...och inte ta dem över en kam.
    -Precis.

  65. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Elever med särskilda behov, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Skolan, Sociala frågor, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Pedagogik och särskilt stöd

Tema: elevhälsa. Vi besöker Friggaskolan i Östersund där man arbetar aktivt för att förekomma diagnoser och remisser. I kommunen har den gemensamma elevhälsan sökt olika sätt att förebygga koncentrations- och beteendesvårigheter i klassrummet. Skolpsykolog Niklas Fröst berättar hur kommunens skolpsykologer och pedagoger jobbar tillsammans. Eleverna får stöd att hitta strategier för sitt lärande. Reportaget följs upp av samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbjud läroböcker

Vad skulle hända med undervisningen om man förbjöd lärare att använda läroböcker? Enligt teknikpedagogerna Niklas Jarl och Charlotta Hallman skulle det tvinga pedagogerna att tänka till och utveckla egna sätt att lära.De menar att läroböcker fragmenterar ämnena och undervisningen och misslyckas med att koppla det som berörs till elevernas vardag. Istället vill de se att fler lärare börjar arbeta tematiskt i klassrummen, med konkreta exempel som får eleverna att uppleva och förstå snarare än att memorera fakta.

Fråga oss