Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Utbrott för minsta lilla grejDela
  1. En mamma vill ha hjälp med
    att förebygga sin dotters utbrott.

  2. Hon skriker för full hals.

  3. Folk tror ju
    att hon har skadat sig allvarligt.

  4. Om jag inte hinner fånga upp det
    i tid, så går hon i självspinn.

  5. -Det är svårt att nå fram.
    -Vad är det för nåt som händer?

  6. Det kan vara påklädning.

  7. Om nånting sitter fel,
    eller om man gör nåt på fel sätt.

  8. När det bara är hon och jag,
    då kan jag låta henne skrika klart.

  9. Men så fort man är ute
    bland andra människor-

  10. -så blir stresspåslaget mycket större
    för mig också.

  11. -Det är inte riktigt varje dag?
    -Nej, vissa dagar är hon mer utvilad.

  12. Dagen startar mycket bättre.
    Det blir ett flöde i allt.

  13. Vad gör du då när du försöker
    hjälpa henne, som brukar funka?

  14. Det är att exempelvis borsta håret.

  15. Att få henne att börja själv,
    att göra det till en lek.

  16. Jag tänker
    att just morgonen och kvällen-

  17. -ofta mår väldigt bra av att få in
    rutiner. Att man gör på samma sätt.

  18. Det blir vilsamt att man känner igen
    det. Då krävs inte så mycket energi.

  19. Man vet
    att man gör det i samma ordning.

  20. Det märker jag ju. Sätter jag på
    strumpan på fel fot, kan det trigga.

  21. Har du nåt sätt att visa henne
    vilken ordning saker ska vara i...

  22. -...eller är det bara i huvudet?
    -Jag har försökt ritprata.

  23. Jag frågar eftersom hon reagerar
    när du sätter på strumpan på fel fot.

  24. Det är ofta för att barnen skapar
    strukturerna. De är inte alltid bra.

  25. Det brukar vara bättre
    när vi gör det. Det är det första.

  26. Nästa är att har man väl ett schema,
    räcker det att skriva ut det en gång.

  27. Sen har man papperet. Då kan vi ändra
    på det utan att det blir så jobbigt.

  28. Men utan schema
    blir det hon som gör strukturen.

  29. Första steget är att tänka efter:
    Hur gör vi när det funkar bäst?

  30. Sen behåller man den strukturen.
    Sen, som sagt...

  31. Bilder går att hitta gratis på nätet,
    om man vill ha bildstöd. Det är bra.

  32. Då blir det inte heller du
    som påstår saker-

  33. -utan man kan titta på schemat.
    Det är lite mer neutralt för barn.

  34. Är det mest ljud? Hon slåss inte?

  35. Hon har börjat vara mer fysisk
    gentemot mig.

  36. Hon har börjat putta och nypa mig
    tills jag reagerar.

  37. Barn slåss som mest när de är tre år.

  38. Vid sju kommer det bara att eskalera
    om ni får in fel mönster.

  39. Strunta i det.
    Då kommer det troligen att försvinna.

  40. Hon blir allt bättre på
    att reglera sig.

  41. Ibland blir det på fel ställen.

  42. En del föräldrar har ett papper
    med sig, där det står:

  43. "Mitt barn har särskilda behov.
    Hon skriker så här ibland."

  44. "Om du är orolig så kan du läsa på
    Attentions hemsida." Om det är adhd.

  45. Det kan vara ett sätt för dig
    att klara av det.

  46. Det man vill, och som hon
    förhoppningsvis kommer kunna göra-

  47. -är att hon använder sina ord
    i stället för att skrika.

  48. När hon säger vad det är som är fel
    så måste du uppmuntra det.

  49. "Vad bra att du berättar!
    Tack för att du säger till."

  50. Om hon kan förklara sig
    blir orden mycket bättre.

  51. Jag försöker prata med henne om det
    är nåt som har hänt, men hon vägrar.

  52. Ja, efteråt.
    Som sjuåring med de svårigheterna-

  53. -är hon för liten
    för att reflektera.

  54. Snacka inte om det som har varit.
    Fånga upp det när det händer.

  55. Har du fått nåt du kan använda?

  56. Ja, absolut. Jag har några saker
    som jag ska testa nu.

  57. -Tack för att du ringde.
    -Jättebra, tack så mycket. Hej då.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn
Ämnesord:
Barnpsykologi, Psykologi, Ungdomspsykologi, Utagerande barn, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolforum

Modigare vardag

Rädsla, oro och stress håller oss tillbaka och får oss att må sämre. Författarna Carl Lindeborg och Sovia Sivertsdotter talar om våra vanligaste vardagsspöken och var de kommer ifrån. Med mental träning kan man möta rädslorna och utveckla modet. Ett seminarium från Skolforum.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Tonåring som vägrar gå till skolan

En mamma är orolig för sin son som inte varit i skolan på flera år. De har testat olika skolformer, men ingenting har fungerat. Hur ska pojken få tillbaka motivationen att plugga igen? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo handleder på telefon.