Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Sluta med blöjaDela
  1. En mamma undrar hon bäst får
    sin femåring att sluta med blöja.

  2. Vi har lyckats nu
    att han är torr på nätterna.

  3. Hemma går han på toaletten och
    kissar, men att bajsa fungerar inte.

  4. På förskolan
    kissar och bajsar han i blöja.

  5. Hur kommer det sig att det funkar att
    kissa hemma, men inte i förskolan?

  6. På förskolan blir han helt låst
    när vi ska gå in på toaletten.

  7. De har ett skötbord på samma toalett.
    När han ska vara där-

  8. -är det bara skötbordet som gäller.
    Kanske för att toaletten saknar dörr.

  9. Han har stor integritet. Han vill
    inte att man tittar när han kissar.

  10. -Han vill vara själv på toaletten.
    -Är det förskolans enda toalett?

  11. Nej, det finns personaltoalett. Men
    där får han inte gå enligt förskolan.

  12. Säger han till hemma
    när han behöver kissa?

  13. Ja. Vi behöver påminna honom. Annars
    blir det panik. "Jag måste kissa!"

  14. Säger han till när han behöver bajsa?

  15. Då säger han att han vill ha blöja.
    Han vill titta på paddan i sitt rum.

  16. Han är ganska stor.
    Vi är uppe på den största storleken-

  17. -och den sitter som ett korvskinn.

  18. Jag tänker
    att det är en tvåstegsraket.

  19. Målet är att han på sikt
    gör allt på toa överallt.

  20. Det är inte det
    som vi ska sträva mot precis nu.

  21. Första steget är att han inte har på
    sig blöjan, men bajsar på den ändå.

  22. "Det är okej att du bajsar på blöjan
    på ditt rum, men ha inte på den."

  23. "Den är för liten nu."
    Sen skulle jag prata med förskolan-

  24. -om att han kan få ett ställe
    där han kan stänga dörren.

  25. Vill de inte det, går man vidare till
    förvaltningen. Det får inte sabotera.

  26. Skolan har som uppdrag att se till
    att den här utvecklingen händer.

  27. De får inte motarbeta utvecklingen.

  28. Det viktigaste är att han vänjer sig
    vid att kunna sitta på en toalett-

  29. -utan att det känns jobbigt
    eller att han blir stressad.

  30. Där kan man sitta en stund.
    Kommer det inget, gör det ingenting.

  31. Då har man suttit där en stund.
    Och läsa kiss- och bajsböcker.

  32. Att prata om andra som bajsar.
    Det kan man göra.

  33. Då lägger man det utanför honom.

  34. Inte de böcker som driver på det,
    utan mer såna-

  35. -som inte handlar om att bajsa på toa
    utan bara om bajs.

  36. Vi ska få en lättsam upplevelse
    av det. Det är viktigt.

  37. "Du får ha blöja så länge du behöver,
    men du blir lite för stor för dem."

  38. "Därför måste vi hitta ett annat
    sätt. Vi vet att du löser det här."

  39. "Var inte orolig för att du alltid
    kommer att ha blöja. Du löser det."

  40. "Men det vore bra om du kan bajsa
    på blöjan i stället för i blöjan."

  41. Och sen kanske flytta ut det
    i badrummet, i stället för hans rum.

  42. Då gör det inget
    om han står upp utan blöja.

  43. Vi har bestämt oss för att backa,
    att han får ha sina rutiner.

  44. Han får också gärna ha paddan på
    toaletten. Det är inte hela världen.

  45. Då kan den vara en avledande manöver.
    Av en slump kanske det bara händer.

  46. Så att han märker: "Oj, det funkar!"

  47. Sen är det ju jättekonstigt att det
    kommer nåt ur kroppen på det viset.

  48. Det tycker alla barn.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn
Ämnesord:
Barnets fysiska utveckling, Barnpsykologi, Barns utveckling, Medicin, Pediatrik, Psykologi, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Förskolesummit 2017

Om barnkonventionen blir lag

Barnkonventionen ska vara vägledande för arbetet i förskolan. Men om barnkonventionen blir lag innebär det inte att barns rättigheter per automatik kommer att tas tillvara. Dock blir det ett bra tillfälle att extra lyfta barnperspektivet och barns rättigheter, säger Agneta Widerståhl, Stockholms stads barnombudsman. Inspelat på Stockholms universitet den 14 juni 2017. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.