Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : KvartsfinalMaterialDela
  1. I Retorikmatchen tävlar
    sjätteklassare i att hålla tal.

  2. I varje program möts två lag från
    två skolor. Bara ett lag går vidare.

  3. Till sist står ett lag som vinnare
    av UR:s retorikpris guldmikrofonen-

  4. -och 10 000 kronor. Gör er redo
    för Retorikmatchen 2017!

  5. UR presenterar...

  6. ...Retorikmatchen!

  7. Tycker ni
    att det är jobbigt att hålla tal?

  8. Känns det som om hjärtat
    håller på att lämna din kropp?

  9. Jag minns första gången jag blev så
    nervös att jag trodde att det syntes.

  10. Det finns ett sätt att bli av med
    de här nerverna: öva, öva, öva.

  11. Det är vad våra deltagare har gjort.

  12. I dag har vi två lag som tävlar
    om den sista semifinalplatsen.

  13. -De två lagen är...
    -...Musikugglan i Karlskrona.

  14. -Jag heter Robin.
    -Och jag Victoria. Vi tävlar för dem!

  15. Robin pratar tydligt och högt,
    får fram sitt budskap-

  16. -och är bra på att beskriva saker.

  17. Victoria har bra kroppsspråk,
    så det är lätt att förstå henne.

  18. Man får bilder i huvudet, också.

  19. Och Internationella engelska skolan
    i Gävle.

  20. -Jag heter Carl-Adam.
    -Och jag Ronja. Vi tävlar för dem!

  21. Calle är en bra talare.
    Han ger aldrig upp.

  22. Han är alltid glad
    och gör alltid sitt bästa.

  23. Om Ronja skulle tappa bort sig
    i texten, vilket inte händer så ofta-

  24. -så är hon snabbt tillbaka
    där hon var.

  25. Det där med att prata tydligt och
    kroppsspråk passar ihop bra på henne.

  26. Tack!

  27. Äntligen ska vi slåss
    om den sista semifinalplatsen.

  28. Välkomna, Victoria och Robin
    från Musikugglan i Karlskrona-

  29. -och Ronja och Carl-Adam från Inter-
    nationella engelska skolan i Gävle!

  30. Och välkommen juryn! Frida Buhre,
    Elinor Falkman och Peter Nitschke!

  31. Peter, du hoppar in
    i stället för Jonathan.

  32. -Hur känns det den här veckan?
    -Bra.

  33. De har varit snälla mot mig i juryn.

  34. Kul att du är här.
    Nu ska vi starta i gång. Nu kör vi.

  35. Nu ska de tävlande komma på ett ord
    som rimmar med det ord Nassim säger.

  36. Här prövas deltagarnas kvickhet,
    ordförråd och förmåga att lyssna.

  37. -Victoria och Robin, är ni redo?
    -Ja.

  38. Nu kör vi i gång rimrappen.

  39. -När jag säger "blå", säger ni...?
    -"Blå."

  40. -När jag säger "reta", säger ni...?
    -"Speta."

  41. -När jag säger "mina", säger ni...?
    -"Lina."

  42. -När jag säger "tjur", säger ni...?
    -"Hur."

  43. -När jag säger "mugg", säger ni...?
    -"Plugg."

  44. -När jag säger "stol", säger ni...?
    -"Kjol."

  45. -När jag säger "bil", säger ni...?
    -"Fil."

  46. -När jag säger "tokig", säger ni...?
    -"Lokig."

  47. Och där är det slut!

  48. Tack! Jag vänder mig till Frida.
    - Hur gick det för dem?

  49. Bra rimmat, Musikugglan.

  50. Ni fick inte rätt
    på första och sista ordet.

  51. Ni rimmade "blå" med "blå".
    Det får man inte rätt för.

  52. Däremot "reta" och "speta".
    Det finns faktiskt "speta".

  53. Det kan vara en väldigt smal person
    eller en väldigt smal sticka.

  54. -Totalt blir det sex poäng.
    -Bra jobbat!

  55. Tack, Victoria och Robin
    från Musikugglan i Karlskrona!

  56. Kom, Carl-Adam och Ronja från Inter-
    nationella engelska skolan i Gävle!

  57. Ni ska ha fler än sex poäng
    för att vinna.

  58. -Är ni redo att rimrappa?
    -Ja.

  59. -Då kör vi i gång.
    -Jag börjar.

  60. -När jag säger "katt", säger ni...?
    -"Hatt."

  61. -När jag säger "matta", säger ni...?
    -"Katta."

  62. -När jag säger "hej", säger ni...?
    -"Mej."

  63. -När jag säger "glassa", säger ni...?
    -"Hassa."

  64. -När jag säger "munk", säger ni...?
    -"Sunk."

  65. När jag säger "upp", säger ni...?

  66. -När jag säger "bok", säger ni...?
    -"Lok."

  67. När jag säger "öga", säger ni...?

  68. -Och där är det slut.
    -Alltså...!

  69. Bra! Jag vänder mig till juryn.
    - Frida, hur gick det här?

  70. Det här var klurigt. Men bra kämpat!

  71. "Hassa" och "sunk" är inga ord.
    Dem får ni tyvärr inga poäng för.

  72. -Totalt blev det fyra poäng.
    -Vi har en vinnare.

  73. Första poängen denna sista
    kvartsfinal går till Musikugglan!

  74. Nu ska de tävlande lagen
    hålla en redovisning om känslor.

  75. Redovisningar kan vara tråkiga,
    där talaren bara rabblar fakta-

  76. -och inte tar in oss som lyssnar
    eller pratar så att vi blir nyfikna.

  77. Men fakta kan också vara
    underhållande. Det hoppas vi på här.

  78. Är lagen kreativa? Blir vi lyssnare
    intresserade? Vill vi veta mer?

  79. Nu ska Ronja och Carl-Adam
    hålla sin redovisning om tacksamhet.

  80. Först ska vi hälsa på klassen
    i Gävle.

  81. Alla som gillar hundar byter plats!

  82. Det roligaste ögonblicket
    när man håller ett tal-

  83. -är när man säger
    det man vill förmedla.

  84. När man säger att det är
    det här vi vill, vårt budskap-

  85. -och man känner att man kan klara
    det här tillsammans.

  86. Det är roligast
    när man övat på det flera gånger-

  87. -och man har misslyckats
    några gånger, men så sätter man det-

  88. -och kan andas ut.

  89. Jag vill jättegärna bli marinbiolog
    eller marinarkeolog.

  90. Vi har bara upptäckt 3 % av havet.
    Det är jättemycket kvar att upptäcka.

  91. Det vore fantastiskt
    att upptäcka en egen art.

  92. Då måste man ha många presentationer
    om vad den är och hur den fungerar.

  93. Då är det viktigt att kunna retorik-

  94. -så man kan framföra det man vill
    och nå ut i världen.

  95. Jag vill bli jägmästare.

  96. Man kan göra många olika saker
    i det yrket, som att äga mycket mark.

  97. Då bör man kunna argumentera bra:

  98. "Den här jorden vill jag ha.
    Du får den där." Och så där.

  99. Vår största styrka är
    att vi alltid har superroligt.

  100. Det blir inte en lugn stund.
    Vi skämtar och skrattar.

  101. -Det går bra.
    -Ja, det går bra.

  102. Ronja och Carl-Adams redovisning
    handlar om tacksamhet.

  103. Varsågoda.

  104. Varje dag hör vi er klaga
    om olika saker i skolan.

  105. Maten är äcklig, lärarna är stränga
    och fotbollarna har dåligt med luft.

  106. Varför måste vi gå i skolan?
    Vi har ju inte jaktkunskap i skolan.

  107. Jag kan lika gärna hoppa över den.

  108. Du kommer inte att få något jobb då.
    Var tacksam att vi har skolan!

  109. Inget jobb - inga pengar.

  110. Då kan du inte gå i skolan,
    för du inte kan lära dig.

  111. Skiter björnen i skogen? Klart
    jag är tacksam att jag kan läsa!

  112. Visste du att tigrar visar tacksamhet
    genom att blinka?

  113. Nej.

  114. -Hur känner du dig när du är tacksam?
    -Glad, nöjd och varm i hela kroppen.

  115. Forskning visar att tacksamhet
    ger både bättre betyg och hälsa.

  116. Vi vill få bättre betyg och hälsa,
    genom att...

  117. ...tacka våra lärare!

  118. -Vi vill avsluta med ett viktigt ord:
    -"Tack!"

  119. Bra jobbat! Det var ett jättekul tal
    med mycket humor.

  120. Min absoluta favorit i det här talet
    var den sista delen.

  121. Inom retoriken pratar man om logos,
    etos och patos.

  122. Här lyckas ni verkligen
    med patos och logos.

  123. Ni säger att ni blir nöjda,
    glada och varma i hela kroppen-

  124. -och det är en känsla
    vi kan känna igen. Det är patos.

  125. Sen går ni över i logos,
    och pratar om forskning.

  126. Det är ju logos. Jättebra.

  127. Sen går ni över och smörar
    för lärarna. Det är alltid bra.

  128. Sen knyter ni ihop det snyggt
    på slutet när ni säger tack.

  129. -Superbra.
    -Tack.

  130. Jag vill berömma att ni har gjort
    precis det vi bad om.

  131. Redovisningar kan vara tråkiga
    och ett upprabblande av fakta.

  132. Vi vill ha nåt som får oss att haja
    till. "Det hade jag inte hört förr!"

  133. Ni har det när ni säger att tigrar
    visar tacksamhet genom att blinka.

  134. Jag hade aldrig kunnat gissa det.
    Jag ska berätta det för min familj.

  135. Det var verkligen super.

  136. Ett minus: hänvisar man till forsk-
    ning ska man säga vilken forskning.

  137. Vem som har skrivit det eller
    varifrån det kommer, åtminstone.

  138. Jag gillar verkligen
    det här gnället i början:

  139. "Maten är äcklig,
    fotbollarna har dålig luft."

  140. Vi gillar det,
    för vi känner igen oss i det.

  141. När vi känner igen oss
    blir vi engagerade.

  142. Det är kul att ni bjuder på det
    och skojar på er egen bekostnad.

  143. Man blir ofta mer trovärdig
    genom att göra så här.

  144. Man får ett bättre, starkare etos.

  145. Vi får en relation till er
    som pratar. Ni blir mer personliga.

  146. -Bra jobbat.
    -Tack!

  147. Tack, juryn, Ronja och Carl-Adam!
    Ni kan gå och sätta er.

  148. Nu ska Victoria och Robin från Musik-
    ugglan ha sin redovisning om ilska-

  149. -men först ska vi hälsa på
    hela klassen hemma i Karlskrona.

  150. Vi har bra sammanhållning, stöttar
    varann och har kul tillsammans.

  151. -När vi skriver talet är det kul.
    -Och att samarbeta.

  152. När vi är klara och ska läsa upp det
    känns det bra.

  153. Man känner att alla har gjort jobbet.
    Inte bara vi som framför det.

  154. Bra, Robin!

  155. Det är kul när folk tittar på en,
    lyssnar och ställer frågor efteråt.

  156. Det är roligt när man känner
    att de tycker att det är intressant.

  157. Innan vi började med retorik var det
    läskigt att prata inför klassen.

  158. Jag var rädd att säga fel. Men nu när
    vi har börjat är det mycket enklare.

  159. Kom igen nu!

  160. Det går nog bra i kvartsfinalen.
    Vi har ett väldigt bra tal.

  161. Vi stöttar alltid varandra. Det är
    jätteroligt att vi kommit så långt.

  162. Victoria och Robins redovisning
    handlar om ilska.

  163. Varsågoda och kör.

  164. -Är du arg?
    -Vad ser det ut som?!

  165. Har du blivit orättvist behandlad?
    Är du besviken? Har nån varit elak?

  166. Alla de sakerna kan göra dig arg.
    Perfektionister blir oftare arga.

  167. Om du blir arg ökar produktionen av
    adrenalin. Du pratar högt och snabbt.

  168. Pulsen ökar, och hjärtat slår
    snabbare. Musklerna spänns av ilska.

  169. Det var först på 1600-talet
    som "arg" fick betydelsen "ilsken".

  170. Innan dess hette det "argher", och
    betydde "feg", "usel" eller "dålig".

  171. Vissa kan inte kontrollera sin ilska,
    och kan få utbrott som en vulkan.

  172. Andra kan hålla sig utåt,
    men vara arg som en varg inombords.

  173. Jag är inte perfektionist!

  174. Det kanske beror på min röda mössa?
    Rött kan göra dig arg.

  175. Åh, tack!

  176. Tack för det här talet. Igen ett tal
    med mycket humor och inlevelse.

  177. Jättebra användning av fakta,
    skulle jag säga.

  178. Ni har olika typer av fakta: vad som
    händer i kroppen när man är arg...

  179. Det här med adrenalinet
    och blodet som pumpar och så.

  180. Ni har också historiska fakta,
    vad "arg" har betytt historiskt.

  181. Det är roligt att ni väger in
    från olika sfärer, olika områden.

  182. Det tyckte jag var toppen.

  183. Verkligen, men det är också
    en del av er utmaning.

  184. Ni kanske har lite för mycket fakta,
    för det går bitvis lite fort.

  185. Om man hittar en massa
    spännande fakta så måste man sålla.

  186. Man tänker "allt det här vill jag ha
    med", men man måste välja bort lite.

  187. Talet hade tjänat på att välja bort
    några grejer och utveckla andra.

  188. Jag gillar att ni är crazy
    och tar ut svängarna.

  189. Ni spelar roller, interagerar
    och ni har en mössa ni slänger av.

  190. Det är kul när man vågar.

  191. Grunden i att bli duktig på retorik
    är att testa saker och experimentera.

  192. Stor eloge för att ni gör det.
    Det tyckte jag var klockrent. Bra!

  193. Tack juryn, Victoria och Robin.
    Ni kan gå och sätta er.

  194. Nu har vi hört två redovisningstal,
    och ni ska lägga era röster.

  195. Ni har asken framför er, och två
    lappar med Musikugglan på ena lappen-

  196. -och Internationella engelska skolan
    på andra. Ni har en röst var.

  197. -Peter, du börjar. Vad väljer du?
    -Svårt...

  198. Bra samspel i båda, mycket humor...
    Så det är svårt.

  199. -Jag väljer ändå...
    -Du gör ett val.

  200. Och Elinor, vad känner du?

  201. Jag tycker att det är svårt.

  202. -Frida, du måste också välja.
    -Yes.

  203. Bra tal, men det här var skarpare.

  204. Vi vill veta hur de har valt, men vi
    väntar till slutet av kvartsfinalen.

  205. Nu kommer den sista tävlingen.

  206. Här ska man hålla ett förändringstal,
    som är upplysande och uppläxande.

  207. Men att läxa upp nån och
    nå verklig förändring är en utmaning.

  208. Det görs bäst med starka argument och
    tydliga exempel på vad som är fel-

  209. -och gärna med en bild av
    hur saker och ting skulle kunna vara.

  210. Min sons favoritjacka är glittrigt
    paljettig, och från tjejavdelningen.

  211. Killar kan ju inte gilla
    glittriga kläder.

  212. Det verkar i alla fall så
    när man köper barnkläder.

  213. Nu ska Victoria och Robin från Musik-
    ugglan i Karlskrona hålla ett tal-

  214. -där ni ska klaga lite
    på svenska klädkedjor.

  215. Ni vill avskaffa
    tjej- och killavdelningar.

  216. Är ni redo? Då säger jag "kör!".

  217. Vi vill att ni slutar
    med pojk- och flickavdelningar.

  218. Barn föds utan inbyggda normer.

  219. Tänk på pojken som vill ha klänning,
    men inte vågar köpa den.

  220. Han är rädd för vad alla ska tycka.

  221. Vill alla tjejer visa upp sin kropp,
    bara för att de inte har nån snopp?

  222. Att känna sig obekväm med sig själv
    kan leda till psykisk ohälsa.

  223. Fyra av tio samtal som går till BRIS
    handlar om psykisk ohälsa.

  224. Ni kan påverka. Blanda pojk- och
    flickkläder så får alla större utbud.

  225. Normerna suddas ut och vi får mer att
    välja på. Det tjänar ni pengar på.

  226. Möblera om i butiken. En liten för-
    ändring för er, men en stor för oss.

  227. För alla barn, nu och i framtiden.

  228. Ni kan påverka!
    Låt barnen växa upp som personer.

  229. Sluta med pojk- och flickavdelningar!

  230. Tack så mycket, Victoria och Robin.

  231. Det här talet är näst intill
    helgjutet, dispositionsmässigt.

  232. Det kan låta tråkigt, men det är
    oerhört viktigt när man skriver tal-

  233. -att man tänker på ordningen
    som saker och ting kommer i.

  234. Först säger ni ett problem
    som ni beskriver på personlig nivå.

  235. Sen lyfter ni problemet till allmän
    nivå, med logos med fakta från BRIS.

  236. Sen levererar ni en lösning
    på problemet till oss som lyssnar.

  237. Dispositionen gör det
    oerhört lätt att följa med.

  238. Man är med på alla steg.
    Det tyckte jag var toppen.

  239. Det jag tyckte var bra är det Frida
    kallade "det personliga problemet":

  240. "Tänk på pojken som vill ha klänning,
    men inte vågar köpa den."

  241. "Han är rädd för vad alla ska tycka."

  242. "Vill alla tjejer visa upp sin kropp,
    bara för att de inte har nån snopp?"

  243. Det är ett rim, som är
    en retorisk figur. Mycket snyggt!

  244. En jättefin, tydlig bild.

  245. Det är sånt man kan återberätta och
    som är väldigt tankeväckande. Bra!

  246. Ni följde upp bilden med en stark
    argumentation och en tydlig lösning.

  247. I argumentationen
    har ni flera bra saker:

  248. Normerna suddas ut, mer att välja på,
    tjäna pengar... Bra målgruppsanalys!

  249. Tänk på dem ni vill övertyga. Det här
    är argument som kan bita på dem.

  250. Jättefint att ni får lösningen
    att kännas väldigt enkel.

  251. Det är bara att flytta om i butiken.

  252. Det är ganska lätt gjort, och
    det blir mycket bättre för barnen.

  253. Det var riktigt snyggt. Jättefint.

  254. Tack så mycket, Robin och Victoria!

  255. Kom, Ronja och Carl-Adam från Inter-
    nationella engelska skolan i Gävle!

  256. Ni ska också hålla
    ett "skärp er"-tal om klädkedjorna.

  257. Ni vill avskaffa
    tjej- och killavdelningarna.

  258. Är ni redo? Då säger jag "varsågod!".

  259. Nu får det räcka! Det är viktigt
    att stå upp för sina egna åsikter.

  260. Alla ska behandlas lika, oavsett kön.

  261. Ni verkar tänka helt annorlunda.

  262. Varför ska ni bestämma vilka kläder
    flickor och pojkar ska bära?

  263. Kläderna har inte kön.
    Det är ni som sätter det på dem.

  264. Varför ska vi delas in i fack-

  265. -där flickor är docksöta och snälla,
    och pojkar hårda och tuffa?

  266. Den normen måste brytas! Vi är barn-

  267. -med olika drömmar, intressen,
    visioner och klädsmak.

  268. Alla ska kunna känna sig trygga,
    utan att bli retade för "fel" kläder.

  269. Alla ska få vara den de är,
    och vill vara.

  270. Ni påstår att kunderna
    vill ha olika avdelningar-

  271. -men det är ni vuxna
    som måste tänka om.

  272. Ni ska vara förebilder och rusta oss
    för framtiden, med god moral.

  273. Var är er moral,
    som motsätter er jämställdhet?

  274. Avskaffa tjej- och killavdelningar.

  275. -Ge oss det vi vill ha.
    -En tro på allas lika värde!

  276. Det här talet
    har en väldigt stark inledning.

  277. "Nu får det räcka", börjar ni.

  278. Sen säger ni: "Det är viktigt
    att stå upp för sina egna åsikter."

  279. "Alla ska behandlas lika,
    oavsett kön."

  280. Det kan ingen säga nåt emot.
    Det håller ju alla med om.

  281. Det är bra att enas om nåt sånt.

  282. Även om vi är företagsledare
    som jobbar i de här olika butikerna-

  283. -så håller vi ju med om det.

  284. Sen siktar ni på vår moral. "Ni vill
    inte stå på andra sidan av det här."

  285. Starkt att börja
    med ett sånt starkt påstående-

  286. -som ni påstår att vi står emot.
    Jättebra!

  287. Jag håller med Elinor om att
    det är starkt. Ni är arga på oss.

  288. Ni känns arga på riktigt. Jättefint!

  289. Det ni kan tänka på, som är
    en varningsgrej: tänk lite mer pepp.

  290. Om man attackerar lite för hårt
    och säger till de som lyssnar-

  291. -vad de tänker,
    kan de gå i försvarsställning.

  292. I ert nästa tal
    kan ni ha mer inspirerande exempel.

  293. "Hur kan vi göra det här bättre?"
    Peka på möjligheterna.

  294. Fint engagemang annars, tycker jag.

  295. "Ni ska vara förebilder", sa ni. Bra!

  296. Inspirerande saker man säger
    för att peppa oss att göra skillnad.

  297. Snyggt! Bra jobbat.

  298. Ni är väldigt stöttande mot varandra.

  299. När den andra talar, då tittar ni
    på varann och är hela tiden med.

  300. Sen tar ni över, tittar fram igen
    och möter oss med ögonkontakt.

  301. Det gör att man känner
    att ni stöttar varandra i det här-

  302. -och att ni håller talet som grupp.
    Det stärker ert etos, helt enkelt.

  303. Tack, Ronja och Carl-Adam.
    Ni kan sätta er.

  304. Då vänder jag mig till juryn
    för sista gången denna kvartsfinal.

  305. Ni har asken framför er,
    och avgörandet i era händer.

  306. Lappar med skolorna på. Internation-
    ella engelska skolan och Musikugglan.

  307. Ni har en röst var. Peter börjar.
    Vilken lapp blir det?

  308. Det är svårt, men det blir den här.

  309. Vi ser inte vad det står, så klart.
    Det är det som är poängen.

  310. Elinor Falkman.

  311. Så himla bra tal! Jag hoppas att
    alla de här klädkedjorna har tittat.

  312. Jag hoppas verkligen det.

  313. De fick bra argument för hur
    de kan tjäna mer pengar i framtiden.

  314. Tror du så, till och med? - Frida?

  315. -Det är sista poängen du skrev nu.
    -Den kanske är avgörande. Kanske!

  316. Jag sa det själv den här gången.
    Jag får alltid den.

  317. Kul! Nu ska vi ta reda på vem det är-

  318. -som tar den sista semifinalplatsen
    i Retorikmatchen 2017!

  319. Avgörandets stund är inne.
    Vem tar den sista semifinalplatsen?

  320. Blir det Victoria och Robin
    från Musikugglan i Karlskrona-

  321. -eller Ronja och Carl-Adam
    från Internationella engelska skolan-

  322. -i Gävle?

  323. Vi ska dela ut sju poäng.
    Först till fyra är det som gäller.

  324. Ett poäng vet vi ju faktiskt redan.

  325. Jag tar fram lappen
    där det står "Musikugglan".

  326. Ni vann ju rimrappen. Just nu
    står det 1-0 till Musikugglan.

  327. Nu ska jag läsa upp
    resterande poäng från juryn.

  328. Vi börjar med redovisningen.
    På första lappen, från Peter, står...

  329. Ett poäng till...

  330. ...Musikugglan!
    Just nu står det alltså 2-0-

  331. -mellan Musikugglan och Internation-
    ella engelska skolan från Gävle.

  332. På nästa lapp, som är från Elinor,
    står det...

  333. ..."Internationella engelska skolan"!

  334. 2-1 till Musikugglan.

  335. På nästa lapp, som är från Frida,
    står det...

  336. ..."Internationella engelska skolan"!

  337. 2-2. Det är en spännande
    sista kvartsfinal, det här.

  338. Nu ska jag dela ut poängen
    för "skärp er"-talet.

  339. Första poängen kommer från Peter.
    Där står det...

  340. ..."Musikugglan"!
    3-2 till Musikugglan.

  341. Eftersom det var försten till fyra
    kan nästa lapp vara avgörande.

  342. Om det står "Musikugglan"
    på nästa lapp så har vi en vinnare.

  343. Nästa lapp är från Elinor,
    och där står det...

  344. ..."Musikugglan"!

  345. Det betyder att vi har en vinnare!

  346. Direkt till semifinal är Musikugglan!

  347. Ett stort grattis!
    Musikugglan från Karlskrona!

  348. Fortsätt applådera!

  349. Applådera för Internationella
    engelska skolan från Gävle också!

  350. Wow! Det är jubel här i studion!

  351. Vi har en vinnare av den sista semi-
    finalplatsen i Retorikmatchen 2017:

  352. Musikugglan från Karlskrona!

  353. Nästa vecka
    är det första semifinalen. Hej då!

  354. Glöm inte bort:
    i Retorikmatchen är tala guld!

  355. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Geografens testamente - Norden - syntolkat

Slätternas och strändernas rike

Holger återförenas äntligen med sin gamla vapendragare Mortensen. Han tycks ha skaffat sig farliga fiender i Köpenhamn, men hinner ikapp Holger med sin nya sportbil. Resan går över Själland och Fyn, längs Jyllandskusten för att sluta vid Skagen - Jyllands nordligaste punkt. Holger och Mortensen dansar schottis på ett danskt värdshus och blir smärtsamt påminda om skillnaden mellan ebb och flod vid Vadehavet. Del 2 av 10.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Stora ord

Om solidaritet med Elias

Elias Arvidsson samlar saker och pengar han ger bort till nyanlända och hemlösa. Vi följer med när Elias åker till flyktingförläggningen och spelar pingis. Vad är egentligen solidaritet? Hör också en dramatisering med skådespelarna David Hofvander, Agnes Sjölund, Jörgen Thorsson och Jan Ärfström.