Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : SemifinalMaterialDela
  1. I "Retorikmatchen"
    tävlar sjätteklassare i hela landet-

  2. -i konsten att tala
    och viljan att lyssna.

  3. Alla vet hur det känns.

  4. -Det är en av våra tuffaste känslor.
    -Skam.

  5. Känner ni igen känslan av rädsla,
    med ökad puls och häftigare andning?

  6. Våra föräldrar har visat vad hårt
    arbete ger och hur stolthet känns.

  7. Sluta med pojk- och flickavdelningar.

  8. Barn föds som personer utan normer.

  9. På spel står UR:s pris Guldmikrofonen
    och 10 000 kronor till klassen.

  10. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkommen till den andra semifinalen!

  11. UR presenterar:

  12. "Retorikmatchen"!

  13. Aristoteles sa:

  14. "Det bästa sättet att lära sig tala
    är att efterlikna andra goda talare."

  15. Vi har två lag
    att verkligen försöka efterlikna.

  16. De tävlar om den sista finalplatsen,
    och lagen är...

  17. Centrumskolan i Växjö.

  18. Hej. Vi heter Hamza och Nadra
    och tävlar för det här gänget!

  19. Det som är bra med Hamza är att
    han bryr sig om och hjälper andra.

  20. Han bryr sig inte om det är en kille
    eller tjej - han bjuder in alla.

  21. Det som är bra med Nadra är
    att ser hon någon ensam på rasten-

  22. -så frågar hon om den vill vara med
    och leka eller spela fotboll.

  23. Internationella Engelska Skolan
    i Lund.

  24. Vi heter Liv och Ivar
    och tävlar för det här gänget!

  25. Ivar är snäll, omtänksam,
    väldigt lugn och rolig.

  26. Men inte så att det blir för mycket.
    Bara tryggt.

  27. Liv är snäll och smart.
    Man känner sig lugn när hon är med.

  28. Hon blir aldrig sur,
    och så bryr hon sig om andra.

  29. Kul att se er här igen.

  30. Välkomna, Hamza och Nadra från Växjö
    och Liv och Ivar från Lund.

  31. Härligt. Applådera även för vår jury.

  32. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  33. Då startar vi semifinal nummer två.

  34. Beskriv prylen.

  35. Deltagarna ska beskriva olika prylar
    för varandra-

  36. -men de får inte använda ordet
    för prylen de beskriver.

  37. De som får ihop flest ord vinner.

  38. Härligt. Vi startar.

  39. Liv och Ivar, ni vet vad som gäller.

  40. -Vem ska beskriva prylen?
    -Jag.

  41. Liv, kom och ställ dig där.
    Ivar är också beredd.

  42. 45 sekunder gäller,
    och tiden startar nu.

  43. -Du lyssnar i dem.
    -Hörlurar.

  44. Stor.
    Det finns honungs- och vatten...

  45. Vattenmelon. Melon.

  46. -En kung har det på huvudet.
    -Krona.

  47. -Du slår med detta.
    -Tennisracket.

  48. -Du kan åka skidor och...
    -Skateboard.

  49. -På en...
    -Snowboard.

  50. -Voff!
    -Hund.

  51. -Lång, grön...
    -Gurka.

  52. -På fötterna. Inte strumpor.
    -Skor.

  53. Pass.

  54. -Du gör mos av det.
    -Äppelmos.

  55. -En annan sorts mos.
    -Potatis.

  56. Härligt!
    Liv, gå och ställ dig vid Ivar.

  57. -Frida, hur gick det här.
    -Oj, vad stressigt och snabbt.

  58. Jättebra jobbat.
    Ni lyckades beskriva nio prylar.

  59. Härligt. Ni kan gå och sätta er.

  60. Välkomna upp, Hamza och Nadra.

  61. Ni ska göra samma sak.
    Vem beskriver prylen?

  62. -Jag.
    -Hamza, ställ dig här.

  63. -Är Nadra redo?
    -Ja.

  64. Du har 45 sekunder på dig,
    och tiden startar nu.

  65. -Man har den på huvudet.
    -En keps.

  66. Man har den runt halsen och ner hit.

  67. -Sjal. Halsduk.
    -Nej. Pass.

  68. -De är på bilen. Den rullar på dem.
    -Ratt.

  69. Pass.

  70. De finns i Afrika. De är gula.
    En frukt.

  71. Mango.

  72. De är långa.

  73. Det är... Pass.

  74. Man har det på naglarna.

  75. Det är stressigt.
    Hamza, ställ dig vid Nadra.

  76. Vi vänder blicken till juryn
    och Frida.

  77. Oj, vad stressigt och svårt det är.

  78. Det är svårare när man står där
    än när man bara lyssnar.

  79. Ni lyckades få in en pryl.

  80. Nu har vi kommit i gång.

  81. Första poängen går till Liv och Ivar,
    och vi går till tävling nummer två.

  82. Klassens miljötips.

  83. Lagen ska hålla ett miljötal.

  84. Det ska både vara informativt
    och tydligt uppmana till förändring.

  85. Lyckas de beskriva problemet
    och komma med en lösning?

  86. Finns det fakta och egna exempel?

  87. Vi måste ta hand om miljön.
    Annars går världen under.

  88. Jag källsorterar och försöker
    att inte överdosera tvättmedel-

  89. -men jag kan göra mer.

  90. Hamza och Nadra har skrivit ett tal
    om att inte kasta ätbar mat.

  91. Det är jättebra för miljön.
    Är ni redo?

  92. -Ja.
    -Perfekt. Jag säger varsågoda.

  93. Varje år kastar vi mat
    för 1 500 kronor per person.

  94. Det låter inte så mycket-

  95. -men i mitt hemland Somalia räcker
    det till en persons mat i två år-

  96. -rent vatten för 1 800 personer
    under en vecka-

  97. -eller att femton undernärda barn
    kan få mat i en månad.

  98. Bara i Växjö
    kastar vi 1 800 ton mat varje år.

  99. Det är som fem X 2000-tåg
    som bara svischar förbi.

  100. Tillverkningen av mat som vi slänger
    motsvarar 700 000 bilars utsläpp-

  101. -och bidrar till en fjärdedel
    av vår klimatpåverkan.

  102. Tänk till innan ni slänger mat.
    Frys in varor innan de blir gamla.

  103. Titta inte på bäst före-datum
    utan om det är ätbart.

  104. När du slänger mat
    finns det andra som behöver den.

  105. Att äta är en mänsklig rättighet -
    att ta hand om maten vår skyldighet.

  106. Bra jobbat.

  107. Jag vill framhålla starten.
    Det slog verkligen an något.

  108. Ni sa: "Varje år kastar vi mat
    för 1 500 kronor per person."

  109. Jag tänkte:
    "Det låter inte så mycket."

  110. Och ni sa:
    "Det låter inte så mycket..."

  111. "Va?! Har ni läst mina tankar?"

  112. "I Somalia räcker det till mat
    för en person i två år."

  113. Då kände jag... Då skämdes jag lite.

  114. Ni lyckas med det man ska göra
    när man håller tal.

  115. Att verkligen fånga lyssnarna.
    Jättesnyggt.

  116. -Bra jobbat.
    -Tack.

  117. Jag vill också lyfta er struktur,
    som är lite sinnrik.

  118. Ni börjar med den enskilda personen.
    "Så här mycket slänger en person."

  119. Sen pratar ni om Växjö,
    alltså ert närområde-

  120. -och sen pratar ni om hela Sverige.

  121. Det är smart att gå från litet
    till större till ännu större.

  122. Dock: Ta inte in för mycket fakta.

  123. Det hade räckt med en på varje nivå.

  124. Ni stakar er lite på siffrorna.

  125. Kanske hade man fått välja
    en fakta till varje.

  126. Då hade vi kunnat komma ihåg lättare,
    men annars supersnygg struktur.

  127. Förmodligen är det så.

  128. Hade ni minskat
    på hur komplicerat talet var-

  129. -så hade det varit lättare
    att komma ihåg.

  130. Då är det förmodligen lätt för er
    att framföra också.

  131. Nu är det mycket...
    Det är okej att vara nervös-

  132. -men det är mycket nervös energi
    i ert framförande.

  133. Då är det svårt att få innehållet
    hela vägen in till vårt hjärta.

  134. Väldigt bra innehållsmässigt, men
    ni behöver bli tryggare i leveransen.

  135. -Tack.
    -Tack, juryn.

  136. Tack, Hamza och Nadra.
    Ni kan sätta er.

  137. Välkomna upp, Liv och Ivar
    från Internationella Engelska Skolan.

  138. Ni har också skrivit ett tal
    för att rädda miljön.

  139. Det handlar mer om er närmiljö
    - att man inte ska ta bilen.

  140. -Är ni redo?
    -Ja.

  141. Där är juryn. Varsågoda.

  142. År 2117.

  143. Jag ska till skolan och ska precis ut
    genom luftslussen när mamma ropar.

  144. "Glöm inte gasmasken!"

  145. Men redan i dag, 2017, får cirka
    500 ungdomar bara här i Stockholm-

  146. -astma och andningsbesvär
    p.g.a. bilavgaser.

  147. I flera städer
    bär människor andningsmasker utomhus.

  148. Ta inte bilen.

  149. I vår stad ser man inte längre
    glada ansikten - bara gasmasker.

  150. I går skulle vi äta glass.

  151. Vi hann inte ens beställa klart
    förrän glassarna var gråa.

  152. Ta inte bilen.

  153. Avgaserna får temperaturen att stiga.

  154. Lite värme kan låta fantastiskt, men
    isar smälter och städer svämmas över.

  155. Så ta inte bilen.

  156. Försurning av marken.
    Övergödning av sjöar och hav.

  157. Är det vår framtid?

  158. Nej! Gå, cykla eller åk kollektivt.

  159. Ta inte bilen!

  160. Tack så mycket för det här talet.

  161. John Ajvide Lindqvist, en av
    Sveriges mer kända skräckförfattare-

  162. -säger att det läskiga inte är
    det som är långt bort och monster.

  163. Det är det som är nära,
    men som ändå känns obehagligt.

  164. Ni har en bra bild:
    när ni ska äta glass.

  165. Innan ni har hunnit få glassen
    har den blivit grå av alla avgaser.

  166. -Det är en sådan läskig, hemtam bild.
    -Jättebra.

  167. Jag vill plocka upp gasmasken.
    När man ska använda attribut-

  168. -får man diskutera det i klassen.

  169. "Tillför det något
    eller stjäl det från budskapet?"

  170. I det här fallet
    har ni tagit rätt beslut.

  171. Det bidrar verkligen.
    Det stjäl inte från ert budskap.

  172. Ni är väldigt trygga i ert actio.

  173. Det gör att man hör varje ord
    och följer med genom hela talet.

  174. Talet hette Miljötipset,
    och jag hade velat ha lite mer tips-

  175. -på hur vi kan göra med bilen.

  176. Är det kortare sträckor
    som vi inte ska ta bilen för?

  177. Lite mer där,
    så hade ni höjt talet en nivå till.

  178. -Tack så mycket.
    -Tack.

  179. Tack, juryn och Liv och Ivar.
    Ni kan sätta er.

  180. Jag lämnar över ordet till juryn.
    Ni ska rösta.

  181. Ni har boxen
    och lappar med skolornas namn.

  182. Ni får välja en.

  183. Hade Internationella Engelska Skolan
    eller Centrumskolan det bättre talet?

  184. -Jonathan börjar.
    -Det var ganska svårt.

  185. Starkare innehåll
    mot ett starkare framförande.

  186. Det är alltid svårt.
    Vad är viktigast?

  187. Du gör ett val.
    - Elinor Falkman.

  188. Ja...
    Titta bort, så lägger jag ner båda.

  189. -Jag får inte det, va?
    -Nej.

  190. Du är så hård. Det är jättesvårt.

  191. Det märks att det är semifinal
    och att de är bäst i Sverige.

  192. -Det märks.
    -Jag kunde inte hålla med mer.

  193. Superbra tal. Super, super.

  194. -Du måste göra ett val.
    -Ja.

  195. Där gör Frida sitt val.

  196. Som vanligt vill man veta
    hur de tänker-

  197. -men vi väntar tills efter sista
    tävlingen, som vi börjar med nu.

  198. Rädda världen!

  199. Klasserna fick i uppgift-

  200. -att välja ett av de globala målen
    för hållbar utveckling.

  201. De ska hålla ett informativt tal
    med hjälp av storytelling.

  202. Det är traditionen att berätta
    en historia med känslor och bilder.

  203. De ska berätta om målet så enkelt
    att vi kan återberätta det för andra.

  204. Lyckas de,
    utan att slarva med faktan?

  205. De globala
    pratade vi om förra veckan också.

  206. Ledare från hela världen har
    kommit fram till sjutton globala mål.

  207. De kommer få bort
    den extrema fattigdomen.

  208. Ojämlikheter kommer minska
    och klimatkrisen försvinna.

  209. Det är ju fantastiskt, men ska
    de uppnås så måste vi känna till dem.

  210. Därför vänder jag mig
    till Liv och Ivar-

  211. -som har fokuserat
    på något av de här globala målen.

  212. -Vilket?
    -Mål nummer sex.

  213. -Vad är det?
    -Rent vatten och sanitet.

  214. -Är ni redo?
    -Ja.

  215. Då får ni hålla ert tal. Varsågoda.

  216. När jag var liten och
    aldrig ville gå ur den varma duschen-

  217. -berättade mamma sagan om hur en hel
    värld rymdes i en droppe rent vatten.

  218. Jag fantiserade om allt liv
    i vattendroppen och i de stora haven.

  219. Hur vattnet funnits sen begynnelsen
    och förhoppningsvis för all framtid.

  220. Två tredjedelar av jordens yta
    består av vatten.

  221. Ändå är vatten en bristvara
    för cirka 700 miljoner människor.

  222. Folk dör av vattenbrist och sjukdomar
    som sprids genom förorenat vatten.

  223. Länder krigar om att få tillgång
    till rent vatten.

  224. Rent vatten behövs
    för ett hälsosamt liv.

  225. Det kan vi alla påverka, och
    FN har fastslagit i ett av sina mål-

  226. -att alla har rätt till rent vatten.

  227. Mängden vatten är konstant.
    Låt oss hålla det rent.

  228. Vi kan skapa ringar
    som ger en bra förutsättning-

  229. -och ett gott liv
    för alla på vår blåa planet.

  230. Vi har pratat om storytelling
    och satt er berättarteknik på prov.

  231. Det är jättesnyggt i början av talet
    med din mammas berättelse-

  232. -om hela världen i en droppe vatten.
    Där löste ni uppgiften väldigt bra.

  233. Jag håller med.

  234. En sak som är svår när man pratar
    om miljö och globala mål-

  235. -är att det är abstrakt
    och svårt att sätta fingret på.

  236. Det blir det bitvis här.

  237. Det här att alla kan påverka
    och skapa ringar på vattnet.

  238. Där hade jag önskat exempel.

  239. Har något land gjort det här bra?

  240. Finns det exempel
    på hur det här görs bra-

  241. -så att vi kan skapa oss en bild
    av hur vi kan jobba vidare?

  242. Det hade jag önskat.

  243. Jag håller med båda.

  244. Snygg början,
    sen blir det lite abstrakt.

  245. Jag hade velat ha lite: "Det behövs
    toaletter och reningsverk."

  246. "I Sverige
    har vi så här många reningsverk."

  247. Något för att förstå på ett
    mer konkret plan vad ni är ute efter.

  248. Men superbra energi,
    och jag gillar ert samspel.

  249. -Tack.
    -Tack, juryn.

  250. Tack, Liv och Ivar. Ni kan sätta er.
    Det var ert sista tal.

  251. Välkomna upp, Hamza och Nadra.

  252. Ni har också fokuserat
    på ett av de globala målen.

  253. -Vilket?
    -Mål fyra: god utbildning för alla.

  254. -Är ni redo?
    -Ja.

  255. Varsågoda.

  256. Mitt namn är Malala. Jag fick inte
    gå i skolan för att jag är tjej.

  257. Jag gick ändå. De sköt mig i huvudet.

  258. Utbildning var inte självklart
    för våra föräldrar.

  259. Det är inte självklart
    för 774 miljoner människor-

  260. -som inte kan läsa eller skriva.

  261. -Delmål fyra ska göra det självklart.
    -Mitt namn är Malala.

  262. Jag vill att barnen
    till dem som sköt mig får utbildning.

  263. Utbildning ger oss kunskap
    om jämställdhet, hälsa och välstånd.

  264. Utbildning är en väg ut ur fattigdom.

  265. Utbildning ger oss möjligheten
    att påverka och rädda världen.

  266. Mitt namn är Malala.
    Jag vann fredspriset-

  267. -för min kamp
    för barns rätt till utbildning.

  268. Om en tjej kan förändra världen, tänk
    då vad 130 miljoner tjejer kan göra.

  269. Tänk vad 774 miljoner kan göra.

  270. Tänk vad du kan göra.

  271. -Jag är Malala.
    -Jag är Malala.

  272. -Utbildning är för alla.
    -Var Malala!

  273. Det här är jättebra. Jag fick
    både retorikrys och tårar i ögonen.

  274. Det här är
    varför vi jobbar med det här.

  275. Det här är jättebra.

  276. Det som tittarna och lyssnarna
    inte ser-

  277. -när man bara blir förtrollad,
    är klassens hårda arbete.

  278. Det ni har bidragit med.

  279. Dispositionen och strukturen-

  280. -är nog det mest avancerade
    i "Retorikmatchen" hittills i år.

  281. Vi pratade om storytelling.
    Man kan berätta en historia i början.

  282. Ni lyfter in historien hela vägen
    så att berättelsen blir hela talet.

  283. Ni är Malala hela vägen.

  284. Man kan ju välja det här.
    Ni säger att ni är Malala.

  285. Det är ju skådespel, och då måste man
    äga det och göra det helt ut.

  286. Det är svårt, men det klarar ni.

  287. Ni är verkligen det,
    och det gör ni fullt ut.

  288. -Bra jobbat. Jag är så imponerad.
    -Tack.

  289. Ni fick lite kritik av mig
    i första talet om er nervösa energi.

  290. Här fungerade er energi väldigt bra.

  291. Det här ni gör
    rent framförarmässigt...

  292. När den ena pratar
    tittar den andra ner.

  293. Det händer något där
    som drar in fokus ännu mer.

  294. Det passar jätteväl med talet.
    Jag är jätteimponerad.

  295. Jag håller med.

  296. Det är superbra
    att ni håller personifikationen.

  297. Det är när man går in i en annan roll
    - en person eller ett djur.

  298. Ni går in i Malala och är henne,
    och ni håller det genom hela talet.

  299. Ni tappar det inte. Det är vanligt,
    och då blir det lite rörigt.

  300. Ni håller det här och det är
    stringent, trots avancerad struktur.

  301. -Jag fick retorikrys. Tack.
    -Tack, juryn.

  302. Tack, Hamza och Nadra.
    Ni kan sätta er.

  303. Ni har gjort ert sista tal
    denna semifinal.

  304. Det är dags. Ni har boxen framför er
    och avgörandet i era händer.

  305. Ni har lappar med skolornas namn
    och ska välja en.

  306. -Jonathan börjar, som vanligt.
    -Yes. Det är kul med semifinal.

  307. Bland det bästa är
    att oavsett vem som går vidare-

  308. -så får jag höra det andra laget igen
    i bronsmatchen.

  309. Den som inte vinner
    går vidare till bronsmatchen.

  310. Du har gjort ditt val.
    - Elinor, nu är det du.

  311. Jag rekommenderar alla
    att jobba med retorik.

  312. Man kan ju inte vilja göra
    något annat än det här.

  313. Varför skulle man vilja det?
    Det är så bra och kul!

  314. -Sista rösten, Frida.
    -Jag känner mer hopp inför framtiden.

  315. Inte bara för de globala målen,
    utan för att våra deltagare tar över.

  316. Härligt.

  317. Där är sista rösten lagd.

  318. Det är dags att ta reda på
    vem som tar den sista finalplatsen.

  319. Blir det Centrumskolan eller
    Internationella Engelska Skolan?

  320. Avgörandet.

  321. Avgörandets stund är inne. Vi ska se
    vem som tar den sista finalplatsen.

  322. Blir det Hamza och Nadra från Växjö
    eller Liv och Ivar från Lund?

  323. Vi ska dela ut sju poäng, så
    det är först till fyra som vanligt.

  324. Ett poäng vet vi redan.
    Det första har delats ut.

  325. Internationella Engelska Skolan
    vann ju Beskriv prylen.

  326. Just nu står det 1-0.

  327. Nu ska jag läsa upp
    resultatet från juryn.

  328. Jag börjar med resultatet
    för Rädda världen.

  329. På Jonathans lapp står det...

  330. "Centrumskolan".

  331. Det står alltså 1-1.

  332. På Elinors lapp står det...

  333. "Centrumskolan".

  334. Det står 2-1 till Centrumskolan
    mot Internationella Engelska Skolan.

  335. På Fridas lapp står det...

  336. "Centrumskolan".

  337. Nu står det 3-1 till Centrumskolan
    mot Internationella Engelska Skolan.

  338. Vi byter tal och tar reda på
    resultatet för Klassens miljötips.

  339. Jag ser ju att det står 3-1,
    och det är först till fyra.

  340. Står det "Centrumskolan" på nästa
    lapp så går Centrumskolan till final.

  341. "Internationella Engelska Skolan".

  342. 3-2 till Centrumskolan
    mot Internationella Engelska Skolan.

  343. Det är fortfarande i gång.

  344. På Elinors lapp står det...

  345. "Internationella Engelska Skolan".
    Det är oerhört spännande.

  346. Det står alltså 3-3,
    och vi har ett enda poäng kvar.

  347. Den skola som jag läser upp
    tar alltså den sista finalplatsen.

  348. På Fridas lapp - den sista lappen -
    läser jag...

  349. "Centrumskolan".

  350. Det betyder att vi får se och höra
    Centrumskolan ännu en gång-

  351. -i finalen i "Retorikmatchen".
    Stort grattis!

  352. Men Internationella Engelska Skolan
    får vi möta nästa vecka.

  353. Då tävlar ni om bronset.
    Lycka till med det.

  354. Applåd till båda lagen!

  355. Fantastiskt bra jobbat.
    Vilken fantastisk andra semifinal.

  356. Det är slut för i dag.

  357. Vi ses nästa vecka,
    och då är det alltså bronsmatch.

  358. Hej då, och glöm inte
    att i "Retorikmatchen" är tala guld.

  359. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen

2017
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
2018
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Internationella Engelska skolan från Lund och Södermalmsskolan från Kristinehamn. Lagen tävlar i det nya momentet "Ordförrådet" samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal, det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Munken Maximilian Kolbe som offrade sitt liv i Auschwitz och räddningskåren hyllas. Medan skärpning önskas när det gäller att förbjuda plastpåsar och fotbollsmatchernas läktarkultur. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möter Campus Manilla från Stockholm Båstad Montessori. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra heter "Skärp er!" och är ett tal riktat till vuxna. Båstad Montessori hyllar sin lärare Susanne och riktar sitt "Skärp er!" till vuxnas användande av mobiltelefonen. Campus Manilla hyllar Anne Frank och i "Skärp er!" ber de vuxenvärlden sluta lägga så mycket press på barnen. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Kasamarks skola från Umeå och Pauliskolan från Helsingborg. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet och håller två tal var. Det ena talet är ett hyllningstal och det andra ett skärp er-tal riktat till vuxna. Pauliskolans husmödrar hyllas och bloggaren Therese Lindgren för sitt arbete med psykisk ohälsa, miljö och djur. Skärp er-talen riktar sig till vuxna som förstör planeten med bilåkande och flyg och till föräldrar och deras mobilvanor. Det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Ormstaskolan från Vallentuna och Lycée Français Saint Louis från Stockholm. Lagen tävlar i momentet Ordförrådet samt håller två tal vardera, ett hyllningstal och ett skärp er-tal riktat till vuxna. Ormstaskolan håller sitt hyllningstal till organdonatorer och riktar sitt skärp er! till vuxna som röker. Lycée Français Saint Louis hyllar medborgarrättskämpen Rosa Parks och håller ett skärp er-tal till föräldrar som bestämmer för mycket. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Det är dags för den första semifinalen. I talet Rättvisan har klasserna skrivit om jämställdhet mellan könen. Vi får höra ett tal om orättvisorna mellan dam- och herrfotbollen och ett om de skeva könsstereotyperna som finns i dataspelsvärlden. I talet Framtiden har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen får vi bland annat höra ett tal om de unkna förväntningar som finns på killar och tjejer på skoldanserna och om hur man redan på förskolan gör stor skillnad mellan pojkar och flickor. I talet "framtiden" har de tävlande lagen skrivit en bokidé som utspelar sig 2050. Det vinnande laget tar sig till final.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Lagen har fått i uppdrag att vara talskrivare. De ska skriva ett tacktal åt programledaren Fab Freddie. Dessutom ska de hålla varsin hisspitch, hinna övertyga någon under en hissfärd - ofta kortare än en minut. Temat är att få en stiftelse att skänka pengar till deras projekt. Vinnarlaget blir trea i Retorikmatchen 2018.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2018

Final

Avsnitt 10 av 10

Det är dags för final i Sveriges viktigaste retoriktävling!. Vi får höra deltagarnas framtidsdrömmar i det visionära talet Vi har en dröm, som är en uppdatering av Martin Luther Kings berömda tal. De tävlande blir också naturkrafter som skäller ut människorna i talet Naturens röst. Det som står på spel är UR:s Retorikpris, Guldmikrofonen, och 10 000 kronor till klassen.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler
2019
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 1

Avsnitt 1 av 10

Tolv utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Här ger lagen allt för att bli något av de åtta lag som kommer att gå till kvartsfinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Slutaudition del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tolv lagen som kommer att gå vidare till kvartsfinal. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klasskassan.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I säsongens första kvartsfinal möts Båstad Montessori från Båstad och Campus Manilla från Stockholm. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna är de första som går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Det är dags för säsongens andra kvartsfinal. Det är Internationella Engelska Skolan från Lund som möter Södermalmsskolan från Kristinehamn. Ett tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berätta för juryn om varför just den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna går till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Det är dags för kvartsfinal nummer tre och det är Östermalmsskolan från Umeå som möter Nova Montessoriskola från Kungsbacka. De har fått skriva tal om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa och de har även fått i uppdrag att skriva en baksidestext till en modern saga. Avsnittets lekfulla moment är Ordförrådet. Vinnarna går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Det är säsongens sista kvartsfinal och i den möts Västra Ramlösa skola från Helsingborg och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. Tal har skrivits om valfri artikel ur barnkonventionen i momentet Barnens bästa. De har även fått i uppgift att hitta på en uppfinning i momentet Uppfinningen och berättar för juryn om varför den behövs. Avsnittets lekfulla moment är Ord på rad. Vinnarna är de sista som går vidare till årets semifinaler.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I säsongens första semifinal möts Nova Montessoriskola från Kungsbacka och Kyrkenorumskolan från Stenungsund. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett fotbollslag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna går vidare till final.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I säsongens andra semifinal möts Campus Manilla från Stockholm och Södermalmsskolan från Kristinehamn. De tävlande har fått skriva ett peptalk ämnat till ett basketlag i halvtid. De har även skrivit tal om hur det känns att vara tolv år idag till uppgiften I mina skor. Lagen kommer även att tävla i Rimrappen. Vinnarna tar den sista platsen i finalen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Det har blivit dags för bronsmatch i Retorikmatchen 2019. De tävlande lagen från Nova Montessoriskola i Kungsbacka och Södermalmsskolan från Kristinehamn, har skrivit tal där de tar upp något de tycker är orättvist i världen, i momentet Rättvisan. De har även skrivit varsitt hyllningstal till någon de anser bör hyllas, i momentet Hyllningstalet. De kommer också att tävla i momentet Ord på bokstav. Vinnarna tar tredjeplatsen och får 5000 kr till sin klasskassa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2019

Final

Avsnitt 10 av 10

Det har äntligen blivit dags för final. Kyrkenorumskolan från Stenungsund ställs emot Campus Manilla från Stockholm. De tävlande ska hålla två tal var. I det ena ska de tala som om de är naturen i momentet Naturens röst. Det ena laget är Polarisen och det andra laget är Regnskogen. Det andra talet är momentet Vi har en dröm. Här ska de tävlande utgå från Martin Luther Kings "I have a dream"-tal men tala utifrån sig själva, sina drömmar och visioner. Vinnarna får 10 000 kr till klasskassan och guldmikrofonen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Dimman

Frihetskämpen och den förrymda slaven Frederick Douglass har avslöjats och satts i arrest ombord. Matilda känner att något är fel, till och med hennes docka Mirabell kan känna det. Vad är det för skrämmande dimma som väller in över skeppet? Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.