Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : BronsmatchMaterialDela
  1. I dag tävlar vi om bronset
    i Sveriges viktigaste retoriktävling.

  2. Under året har lag tävlat i
    att hålla tal.

  3. I dag möts Campus Manilla och Inter-
    nationella Engelska Skolan (IES).

  4. Det som står på spel är en pallplats
    och 5 000 kr som går till klassen.

  5. Jag heter Nassim al Fakir. Vi tävlar
    om bronset i "Retorikmatchen 2017"!

  6. UR presenterar "Retorikmatchen"!

  7. Den som härskar över språket
    har makten i samhället.

  8. Därför måste vi kommunicera bättre-

  9. -och kritiskt granska
    det vi hör, ser och läser.

  10. I dag i "Retorikmatchen"
    tävlar vi om bronset.

  11. -Lagen som tävlar är:
    -Campus Manilla.

  12. -Jag heter Sara.
    -Jag heter Caspar.

  13. Nu är vi i bronsmatchen. Det är surt
    att inte komma till final.

  14. -Men det är bara att köra.
    -Man vinner 5 000 också.

  15. -Dem kommer vi att vinna.
    -Och Internationella Engelska Skolan.

  16. -Jag heter Liv.
    -Jag heter Ivar.

  17. Det är synd att vi förlorade
    semifinalen, men vi åkte upp igen.

  18. Nadra och Hamza var jättesnälla. Jag
    fick den här drömfångaren av Nadra.

  19. Vårt bästa är allt vi kan göra.
    Vi hoppas att det går hela vägen.

  20. Otroligt kul att se er här igen!
    Det är dags för bronsmatchen!

  21. Välkomna Liv och Ivar från Lund
    och Sara och Caspar från Stockholm.

  22. Ni får en stor applåd!

  23. Fortsätt att applådera för juryn!
    Frida, Ellinor och Jonathan!

  24. Nu är det dags att köra i gång. - Jag
    säger "retorik", ni säger "matchen".

  25. -Nu startar vi i gång "Retorik"...
    -..."matchen"!

  26. Lagen har skrivit ett tal
    åt Tobbe trollkarl.

  27. Han har vunnit pris
    som årets programledare.

  28. Nu ska han ta emot priset
    på en tv-sänd gala.

  29. Det är många klurigheter för lagen.

  30. De har skrivit talet till nån annan.

  31. De har gästerna på galan
    och tittarna att ta hänsyn till.

  32. Det är fest och kul,
    men man vill samtidigt beröra.

  33. För att starta i gång bronsmatchen
    ska vi börja med Talskrivarna.

  34. En stor applåd till dagens gäst.
    - Välkommen in, Tobbe Blom!

  35. -Kom och sätt dig!
    -Hej, hej!

  36. -Hur känns det?
    -Fantastiskt roligt.

  37. -Du har vunnit ett pris.
    -Äntligen!

  38. Två lag har skrivit ett tal till dig.

  39. -Har du varit med om det förut?
    -Nej. Jag har aldrig vunnit nåt.

  40. Jag är som ett barn på julafton. Det
    känns som om jag ska få presenter.

  41. -Vad har du för förväntningar?
    -Att två fantastiska tal levereras.

  42. Kanske bevingade ord, modell "yes,
    we can". Förväntningarna är där.

  43. Jag kollar på lagen. Jag tror
    att de kommer att överraska dig.

  44. -Kan du jämföra detta med nåt annat?
    -Nej.

  45. Mer än att det är härligt att bara få
    en massa fina talpresenter.

  46. Det är dags att vi sätter i gång.
    - Välkommen upp, Sara och Caspar!

  47. Kom och ställ er.

  48. Känner ni er redo? Då är det dags.
    Det här är till Tobbe. Varsågod.

  49. Wow! Jag trodde aldrig att jag skulle
    stå här som årets programledare.

  50. Om jag skulle trolla fram min lycka,
    får den inte plats i rummet.

  51. Jag har kommit så långt.

  52. Det började 1990
    med dr Albans musikvideo.

  53. Sen dess har jag varit med i bl.a.
    "Idol", "Talang" och "Let's dance".

  54. Jag är tacksam över den möjligheten.

  55. Livet har gått upp och ner. Som när
    vigsellokalen brann före bröllopet.

  56. Men tack vare mina älskade barn,
    mina kollegor, min fantastiska fru-

  57. -och mina tittare - stora som små -
    står jag här lyckligare än nånsin.

  58. Med kaninen i hatten tar jag mig
    vidare till nästa äventyr.

  59. -Tobbe, hur känns det?
    -Jag blir lite rörd. - Jättefint.

  60. Jag ser det på dig. Man blir
    lite chockad. Vad härligt! Underbart.

  61. Juryn, vad säger ni rent retoriskt?

  62. Det här är er uppdragsgivare. Han är
    så rörd att han inte kan prata.

  63. Så ni har lyckats beröra honom.
    Det är fantastiskt.

  64. Vi ska titta på det som retoriker.

  65. Min första feedback är
    att ni har gjort bra research.

  66. De som lyssnar på talet känner inte
    alla till Tobbes bakgrund.

  67. Ni har med att han har jobbat med
    dr Alban, "Idol" och "Talang".

  68. Alla som lyssnar vet inte om det.
    Det är jättebra att ni får in det.

  69. Jag håller med.
    Det är ett jättefint tal.

  70. Jag gillar stilfiguren "trolla fram
    lyckan i rummet". Då är den fysisk.

  71. Och sen också i slutet:
    "Med kaninen i hatten..."

  72. Ni tar trollkarlsmetaforerna
    och använder dem jättebra.

  73. Tack så mycket, juryn.
    - Tack så mycket, Caspar och Sara!

  74. Välkommen upp, Liv och Ivar från
    Internationella Engelska Skolan!

  75. Nu ska ni hålla ert tal till Tobbe.
    Känner ni er redo?

  76. -Tobbe, är du redo också?
    -Mycket.

  77. Wow!
    Kan ni också känna magin i luften?

  78. Precis som magin jag kände när jag
    gjorde "Återvinn eller försvinn".

  79. Ett program om
    att ta hand om vår värld.

  80. Att förstå hur vi kan krympa
    våra sopor är lättare att förstå-

  81. -än att trolla fram en kanin. Vi kan
    alla dra vårt strå till stacken.

  82. Min son Sigge föddes för tidigt.

  83. Vi var oroliga för
    att han inte skulle klara sig.

  84. Lika orolig är jag för vår värld.

  85. Men precis som jag och min fru
    har vårdat vår son-

  86. -ska vi vårda vår värld.

  87. Vi kan klara det tillsammans.
    Då kan vi inte bara förändra världen.

  88. -Då kan vi förvandla världen.
    -Tack, alla barn! Mina och andras.

  89. För detta är inte bara min stora dag.
    Det är vår stora dag.

  90. Detta är ett pris till oss alla.

  91. Tack så mycket, Ivar och Liv!
    - Tobbe Blom?

  92. Jag är superrörd!
    Jag var inte alls beredd på det här.

  93. -Gud, vad bra ni är! Fantastiskt!
    -Två skolor som har jobbat med talen.

  94. Juryn, vad säger ni?

  95. Väldigt härligt tal även här.
    Tobbe är nöjd. Då är vi också nöjda.

  96. Om man tittar på det retoriskt
    skulle jag vilja berömma er för-

  97. -att ni har framförandet i er hand.

  98. Man vet när det börjar och slutar.

  99. Det är svårt som talare att få till
    schvungen att talet tar slut.

  100. Det ska alla helst förstå.
    Det lyckas ni med.

  101. En sak som jag vill ta upp är att ni
    har tagit saker ur Tobbes karriär-

  102. -och gjort det till ett tv-program.

  103. Det gör att ni hittar på lite grann.

  104. Inom retoriken ska man helst
    jobba med det som finns.

  105. Å andra sidan gör ni ett politiskt
    tal, vilket skapar en extra nivå.

  106. Ni lyfter upp Tobbes miljöengagemang.
    Det lyfter hela syftet med talet-

  107. -så att det blir mycket större.
    Det är faktiskt ganska snyggt.

  108. De tacktal som blir ihågkomna
    och sprids på sociala medier-

  109. -är ofta de där man tar möjligheten
    att nå många och säger nåt politiskt-

  110. -och säger nåt mer. Det var häftigt
    att ni plockade upp det.

  111. -Tack!
    -Tack så mycket, Liv och Ivar!

  112. Underbart! - Ja, juryn. Vilket lag
    hade det bästa talet till Tobbe?

  113. Internationella Engelska Skolan
    eller Campus Manilla? - Jonathan?

  114. Det är bronsmatch.
    Det märks att vi har-

  115. -två av de bästa retoriska stjärnorna
    i Sverige i den åldersklassen.

  116. Det är svårt.

  117. Du gör ändå ett snabbt val.
    - Ellinor?

  118. Jag tycker att det är lite härligt
    att titta på Tobbe-

  119. -som kommer in och inte vet
    vad som ska drabba honom.

  120. Sen kan inte du prata.

  121. Bägge skolorna lyckades väldigt bra
    med att fånga Tobbe i dag.

  122. -Men jag gör ändå ett val.
    -Frida?

  123. -Vad säger du?
    -Ja...så här.

  124. Bra. Nu vill vi veta era val.

  125. Men du har också en röst, Tobbe.
    Nu ska du gå ut och tänka till-

  126. -vilket av talen som du tyckte
    var bäst och plugga in det.

  127. Du kommer tillbaka i slutet av
    programmet. Det som du läser upp...

  128. -På så sätt ger du ett poäng.
    -Jag förstår.

  129. Tobbe, du får gå ut
    och så syns vi senare i programmet.

  130. Hur Tobbe har valt och juryn röstat
    får vi reda på lite senare.

  131. Nu till nästa tävling.

  132. Lagen ska hålla ett hyllningstal
    till en vetenskapsperson.

  133. De har fått välja vem och
    i vilken situation de håller talet.

  134. I hyllningstalet står en persons bra
    egenskaper eller gärningar i centrum.

  135. Lyckas de med det? Finns det exempel-

  136. -så att vi känner den här personens
    storhet och blir imponerade?

  137. Liv och Ivar, ni är först ut
    att hålla ert hyllningstal.

  138. Ni har valt Marie Curie. Varför det?

  139. Många kvinnor har bidragit till
    historien. Få har fått kredd för det.

  140. Fyra personer i världen har fått
    två Nobelpris. Hon är en av dem.

  141. Ni håller ert tal framför era elever
    och lärare på en årlig temadag.

  142. Pi-dagen, som handlar om vetenskap.

  143. -Är ni redo?
    -Ja.

  144. Då säger jag varsågod.

  145. Barn hör ofta
    att vi ska inse våra begränsningar.

  146. Vi ska tänka, göra och bete oss rätt.

  147. En som vägrade att se begränsningar
    är hon som fick inte bara ett...

  148. Utan två Nobelpris
    i ämnen där män än i dag styr.

  149. Marie Curie gjorde det
    som ansågs omöjligt.

  150. Hon fick Nobelpris tjugo år innan
    vi kvinnor i Sverige fick rösträtt.

  151. Marie Curie lyser lika starkt som
    de radioaktiva ämnen hon upptäckte.

  152. Det ledde till att vi kan rädda liv.

  153. Som strålbehandling som botar cancer,
    men också energi från kärnkraft.

  154. Marie sa: "Nothing in life is to be
    feared, it's only to be understood."

  155. Vi är inte rädda för livet,
    vi lär utav det.

  156. Vi ser inte begränsningar, utan låter
    tankarna föra oss in på nya vägar.

  157. Så som Marie lyste vägen för oss.

  158. -"Nothing in life is to be feared."
    -"It's only to be understood."

  159. Jag har tjatat om retorik-rys.
    Det var inte färdigt med det.

  160. Jag fick en liten rysning i ryggen.
    Det var jättebra. Jättefint.

  161. När ni pratar om Marie Curie
    och tiden som hon verkade i-

  162. -är det ibland svårt att förstå
    hur stor hon var.

  163. I år får inga kvinnor Nobelpriset.
    Få kvinnor har fått Nobelpriset.

  164. Ni sätter det i jämförelse.
    Ni säger så här:

  165. "Hon fick Nobelpris tjugo år innan
    vi kvinnor i Sverige fick rösträtt."

  166. Ett bra sätt att sätta det
    i sitt sammanhang. Man förstår:

  167. "Hon var verkligen före sin tid."

  168. Det är bra inom retoriken att sätta
    nåt i jämförelse med nåt annat-

  169. -för att vi som lyssnar ska förstå.

  170. "Hon var före sin tid", säger inget.
    Men det här säger nånting. Bra!

  171. Hon är före vår tid. Ni lyfte upp
    att även i dag är det så-

  172. -att de områdena är mansdominerade.

  173. Få kvinnor får Nobelpriset
    som jobbar inom kemi och fysik.

  174. Det är bra att ni gör det aktuellt.

  175. Nånting som jag skulle vilja lyfta
    som var fint-

  176. -är att ni
    gjorde hennes upptäckter konkreta.

  177. Strålbehandling från cancer
    och värme som lyser upp våra hem.

  178. Det blir mycket lättare då att ta
    till sig vad upptäckterna betyder.

  179. Det var bra.

  180. Talet är fullt av små stilfigurer
    som ni använder genom hela talet.

  181. De bästa stilfigurerna är de som
    flyter, så att man knappt märker dem.

  182. De bara är där. Det är så snyggt
    att ni använder stilfigurer-

  183. -på ett sätt så att de förstärker
    talet och inte tar uppmärksamheten.

  184. Det gillade jag.

  185. Tack så mycket, juryn!
    - Tack så mycket, Liv och Ivar!

  186. Välkommen upp, Sara och Caspar!

  187. De ska också hylla
    en vetenskapsperson.

  188. -Ni har valt samma. Varför det?
    -Hon är stor inom vetenskapen.

  189. En viktig förebild för oss kvinnor.

  190. Ni ska hålla ert tal på en Nobel-
    middag i Blå hallen. Härligt!

  191. Då säger jag: varsågod.

  192. För 150 år sen
    föddes en flicka i Warszawa-

  193. -som skulle bli framgångsrika du.

  194. Du öppnade vetenskapens värld
    för oss tjejer. Du blev en förebild.

  195. Som när jag stod upp för oss tjejer.

  196. Du fortsatte att kämpa
    när nära och kära gick bort.

  197. -Du fortsatte att kämpa för studier.
    -Och när du mådde dåligt i kroppen.

  198. Du blev den första kvinna
    som vann Nobelpriset.

  199. Du blev en av två
    som vann priset i två ämnen.

  200. -Först i fysik, sen i kemi.
    -Du var modig.

  201. Som du sa: "Det man lärt sig
    att förstå fruktar man inte längre."

  202. Tack för att du visade vägen. Tack
    för att strålbehandling räddar liv.

  203. Marie Curie,
    du var en strålande kvinna.

  204. Tack så jättemycket
    för det här talet!

  205. Jag ska faktiskt berömma er
    för nåt som kan låta litet.

  206. Rytmen i ert tal som ni använder.
    Ni är så himla...

  207. Det är nästan som en... Det är
    som om ni har beat-poesi på gång.

  208. Ni lyckas få fram
    en suggestiv berättarteknik-

  209. -när ni har den här rytmen i talet.
    Supersnyggt!

  210. Det som jag tycker är bäst är att ni
    håller talet som om hon vore där.

  211. Tilltalet. Jag vet inte om publiken
    märkte det. Talet är i du-form.

  212. "Du fortsatte att kämpa."
    "Du öppnade." "Du var modig."

  213. Det är 150 år sen hon föddes.
    Det var längesen hon dog.

  214. Hon är inte där
    om hon inte är där i anden.

  215. Men vi säger att hon inte är där.

  216. Men det ger ett personligt tilltal.

  217. Det känns som om ni håller talet
    till henne. Du-formen ger nåt extra.

  218. Det var väldigt fint att ni valde
    det tilltalet. Bra och modigt!

  219. Ni har erövrat språket och använder
    det på ett kreativt sätt.

  220. Ni har en stor repertoar
    av olika saker att välja bland.

  221. Frida pratade om att det blir
    rytmiskt och att det är en bra sak.

  222. Det är anaforerna i talet
    kombinerat med besjälningsfiguren-

  223. -som Ellinor pratade om.
    Ni tilltalar Marie Curie direkt.

  224. Så väldigt, väldigt bra! Tack!

  225. Tack så mycket, juryn.
    - Tack så mycket, Sara och Caspar!

  226. Därmed lämnar jag över till juryn.
    Ni har avgörandet i era händer.

  227. Asken framför er
    och två lappar med skolornas namn på.

  228. Det är de sista lapparna
    som ni ska lägga i.

  229. Vem tar hem bronset? Det avgör vi nu.
    - Jonathan, vad säger du?

  230. Vilken ära att få lyssna på dessa tal
    genom hela säsongen.

  231. -Det är alltid lika kul. Verkligen.
    -Där gör du ditt val.

  232. -Ellinor?
    -Det...

  233. Lyssna på er själva. Det har varit
    en sån fantastisk utveckling.

  234. De är så otroligt mycket duktigare.

  235. De har varit duktiga hela vägen,
    men de har verkligen avancerat.

  236. Jag hoppas när de lyssnar tillbaka
    att de hör det själva.

  237. -Frida?
    -Jag håller med. Väldigt hög nivå.

  238. Man märker
    att det här är en bronsmatch.

  239. Nu måste du göra det sista valet.
    Där gör du det.

  240. Det betyder att det är dags
    att ta reda på-

  241. -vem som tar hem bronset
    i "Retorikmatchen 2017".

  242. Campus Manilla eller
    Internationella Engelska Skolan?

  243. Avgörandets stund är inne.
    Nu står båda lagen här.

  244. Sara och Caspar från Campus Manilla
    och Liv och Ivar från IES.

  245. Det som står på spel är förutom äran
    bronset i "Retorikmatchen 2017"-

  246. -och 5 000 kr till hela klassen.

  247. Sju poäng ska vi dela ut.
    Först till fyra gäller.

  248. Då vinner man.
    I asken har jag juryns röster.

  249. Innan jag läser upp Ellinors,
    Fridas, och Jonathans röster...

  250. ...ska vi ta in Tobbe Blom!
    - Tobbe Blom, välkommen in!

  251. För du ska också ge ett poäng.
    Du har valt ett av deras tacktal.

  252. -Det var inte lätt.
    -Hur har du tänkt?

  253. Jag blev väldigt rörd.
    - Tack för superfina tal.

  254. Det var överväldigande, verkligen.

  255. Jag gick på känsla.

  256. Det var nånting som berörde snäppet
    mer än det andra. Jag gick på det.

  257. Det tal som du nu läser upp
    är den skola som får ett poäng.

  258. Varsågod och ställ dig.

  259. Wow!

  260. Kan ni också känna magin
    här i luften i kväll?

  261. Precis som magin jag kände när jag
    gjorde "Återvinn eller försvinn"-

  262. -med barnen i Södertälje.

  263. Ett program om att ta hand om vår
    värld och inte dränka den i sopor.

  264. Att förstå hur vi kan krympa våra
    sopor till en bråkdel av vad de är-

  265. -är inte alls lika svårt att förstå
    som att trolla fram en kanin.

  266. Med små, medvetna val
    kan vi skapa nånting annat.

  267. Min son Sigge föddes
    tio veckor för tidigt.

  268. Vi var så oroliga
    att han inte skulle klara sig.

  269. Lika orolig är jag för
    vad som händer med vår värld i dag.

  270. Men som vi har vårdat vår son och
    sett honom växa sig frisk och stark-

  271. -måste vi vårda vår värld så att den
    kan fortsätta vara frisk och stark.

  272. Vi kan göra det,
    men vi måste göra det tillsammans.

  273. Då kan vi inte bara förändra,
    utan förvandla världen.

  274. Jag vill säga: tack, alla barn!

  275. Mina och alla andra.

  276. För det här är inte bara min stora
    dag. Det här är vår stora dag.

  277. Det här är ett pris till oss allihop.
    Tack så mycket!

  278. Tack så mycket, Tobbe!
    - En stor applåd! Tobbe Blom!

  279. Det här betyder
    att Tobbe Blom har gett sitt poäng-

  280. -till Internationella
    Engelska Skolan.

  281. 1-0 till Internationella Engelska
    Skolan. Nu ska vi läsa juryns röster.

  282. Jag börjar med Jonathans röst
    för Talskrivarna.

  283. Han ger ett poäng till...

  284. ...Internationella Engelska Skolan.

  285. 2-0.

  286. Ellinors röst går till...

  287. ...Campus Manilla! 2-1
    till Internationella Engelska Skolan-

  288. -mot Campus Manilla.
    På Fridas röst står det...

  289. ...Campus Manilla! Det står två lika.

  290. Nu ska jag läsa upp
    rösterna för hyllningstalet.

  291. På Jonathans lapp står det...

  292. ...Internationella Engelska Skolan.

  293. Det står 3-2
    till Internationella Engelska Skolan.

  294. Det är först till fyra som gäller.
    Nästa lapp kan alltså vara avgörande.

  295. På nästa lapp, som är från Ellinor,
    läser jag...

  296. ...Internationella Engelska Skolan!
    Vi har en vinnare i bronsmatchen-

  297. -i "Retorikmatchen 2017"! Grattis
    Internationella Engelska Skolan!

  298. Liv och Ivar får en jätteapplåd
    av publikens jubel!

  299. Applådera även för Sara och Caspar
    från Campus Manilla!

  300. Vi har alltså en vinnare
    denna bronsmatch.

  301. Liv och Ivar från Internationella
    Engelska Skolan tog hem bronset.

  302. Än en gång, en till applåd!
    Wow! Vad säger man?

  303. Nästa vecka är det final.
    Hoppas att vi syns då.

  304. Glöm inte bort: I "Retorikmatchen"
    är tala guld. - Kom fram, juryn.

  305. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Retorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Amor och Psyke

I myten om Amor och Psyke väcker den unga flickan Psyke skönhetsgudinnan Venus avund. Venus skickar sin son Amor för att hämnas. Amor blir istället förälskad i Psyke, men kan inte visa sig för henne. Psyke vill inte leva i blind kärlek och utsätts för en rad prövningar. Hon beger sig till underjorden för att till slut återfödas och återförenas med Amor. Mytens äldsta kända ursprung är antikens Grekland och nedtecknades under romartiden. Huvudpersonerna har blivit mest kända hos oss under namnen Amor och Psyke, så dessa namn används i denna version av den kända myten. Myten har även påverkat många senare sagor.