Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : FinalMaterialDela
  1. I en tid då odemokratiska krafter
    breder ut sig i samhället-

  2. -är det viktigt att alla barn,
    alla vuxna, alla tillsammans-

  3. -tar det demokratiska uppdraget
    på allvar.

  4. Vi har rätten att berätta vår mening
    utan att nån skrattar bort det.

  5. Lyssnar ni på varandra
    eller turas ni bara om att prata?

  6. "Retorikmatchen" handlar om att få
    modet att tala, viljan att lyssna-

  7. -rätten att göra sin röst hörd och
    förstå att alla är värda att höra på.

  8. Dagens fantastiska tal
    ger mig hopp om framtiden.

  9. För det är våra deltagare - alla
    elever där ute - som är vår framtid.

  10. Jag heter Nassim Al Fakir, och i dag
    ska vi ta reda på vilket finallag-

  11. -som tar hem guldet
    i "Retorikmatchen" 2017.

  12. UR presenterar "Retorikmatchen"!

  13. Det är guldet vi tävlar om i dag.
    Låt mig presentera finallagen.

  14. Först Hamza och Nadra
    och deras klass från Centrumskolan!

  15. Nu är det final. Jag visste inte
    att vi skulle komma så här långt.

  16. Det bästa med "Retorikmatchen" är
    att man har fått så många vänner.

  17. Jag och Liv från Lund har blivit
    jättenära kompisar.

  18. Vi har t.o.m. drömfångare som vi har
    när vi kanske talar till juryn.

  19. Så det känns inte lika nervöst.
    Det känns som om de är här.

  20. Om vi vinner har vi bestämt att
    hela klassen ska åka till Liseberg.

  21. Som ett minne innan vi slutar.
    Vi slutar med varandra snart.

  22. Och Victoria och Robin och deras
    klass från Musikugglan i Karlskrona!

  23. -Final i "Retorikmatchen".
    -Det känns pirrigt och spännande.

  24. Jag vet inte vad jag ska säga.

  25. Det är en häftig känsla när man går
    in. Man känner sig som president.

  26. Man vill ju alltid komma etta.
    Men kommer vi tvåa är vi ändå nöjda.

  27. Att vi har tagit oss till finalen
    är stort.

  28. Vad härligt att ha er här!
    Visst känns det bra?

  29. Välkommen Hamza och Nadra
    och Victoria och Robin.

  30. Ni har hela säsongen varit
    representanter för klassen.

  31. Ni har jobbat med många tal ihop.

  32. Nu har ni i publiken era klasser.
    En applåd till och för varandra!

  33. Fortsätt applådera för vår jury
    Frida, Elinor och Jonathan!

  34. Det känns så himla mäktigt med final.
    Det är en viss spänning.

  35. Dags för finalen
    i "Retorikmatchen" 2017!

  36. Årets finaldebatt handlar om
    antalet lovdagar i svenska skolan.

  37. Ska de bli färre eller
    är det bra som det är?

  38. "Lilla aktuellts" programledare
    Aida Pourshahidi håller i debatten.

  39. Här är det viktigt
    att lagen har starka argument.

  40. Men det är också viktigt att de
    lyssnar så att de kan bemöta varann.

  41. För att leda den här debatten
    välkomnar vi in Aida Pourshahidi!

  42. Kom in!

  43. -Tack, tack!
    -Mår du bra?

  44. -Ja.
    -Har du gjort nåt liknande förut?

  45. Inte riktigt så här. Jag är spänd.

  46. -Har du några förväntningar?
    -Jag hoppas på vassa argument.

  47. Sen hoppas jag på
    att få bli lite rörd.

  48. Kan ni ge mig gåshud? Vi får se.

  49. Du är annars på "Lilla aktuellt".
    Jag behöver inte presentera dig mer.

  50. Gör dig beredd och ställ dig där.

  51. Och själva ämnet är ju
    färre lovdagar i skolan.

  52. För och emot. Vi har lottat vem som
    är för och emot färre lovdagar.

  53. Centrumskolan är för färre lovdagar.

  54. Musikugglan är emot. Är ni med
    på det? - Aida, du har ordet.

  55. Ni är väldigt välkomna
    till dagens debatt.

  56. Centrumskolan och Musikugglan-

  57. -ska debattera antalet lovdagar.

  58. Vi börjar med att höra
    vad Centrumskolan har att säga.

  59. Ett år består av 365 dagar,
    där 176 dagar är helger och lov.

  60. Vi utnyttjar alltså bara halva året-

  61. -till vår otroliga möjlighet till
    en gratis och kvalitativ utbildning.

  62. Utbildning är en av bästa vägarna
    ut ur fattigdom och utsatthet.

  63. Det är därför väldigt viktigt...
    Utbildning är en av de bästa...

  64. Nej. Vänta.

  65. Bortkastad tid när barn i den övriga
    världen kämpar för en utbildning.

  66. Bortkastad tid när 774 miljoner
    i den övriga världen-

  67. -kämpar för att få en utbildning.

  68. Bortkastad tid för dig, mig och alla.

  69. Vi borde ta vara på vår utbildning
    och ha färre lovdagar i skolan.

  70. Tack, Centrumskolan. - Musikugglan,
    jag vänder mig till er. Vad säger ni?

  71. Lovdagarna ska ligga kvar.

  72. Hjärnforskning från Karolinska
    visar att återhämtning är viktigt.

  73. Laddas inte mobilen,
    kan du inte lägga in nya appar.

  74. Om vi inte får ladda på loven,
    kan vi inte lägga in ny kunskap.

  75. Loven behövs för att vi ska
    träffa dem vi tycker om.

  76. Tiotusentals unga
    mår psykiskt dåligt.

  77. Mer umgänge med familjen minskar
    depression. Då är loven livsviktiga.

  78. Så låt lovdagarna ligga kvar.

  79. Centrumskolan, vad säger ni
    om det som Musikugglan sa?

  80. Ett år består av 106 dagar helg
    i bara lördagar och söndagar.

  81. Det är nästan en tredjedel av året.
    Är det inte nog med återhämtningstid?

  82. Skoldagen är 6 timmar. Man har 18
    timmar varje dag att återhämta sig.

  83. Alltså behövs inte alla lov
    under läsåret.

  84. Musikugglan, vad säger ni?

  85. Vi förstår hur ni tänker
    angående färre lovdagar.

  86. Vi tycker att det är bättre
    att satsa på kvalitet före kvantitet.

  87. Estland, Portugal och Finland
    ligger högt i Pisa-resultaten.

  88. De har 1-3 veckor längre sommarlov.

  89. Alltså är lov en framgångsfaktor.

  90. Det är dags
    att runda av den här debatten.

  91. Centrumskolan,
    jag vill be om era avslutande ord.

  92. Utbildning är en av de bästa vägarna
    ut ur fattigdom.

  93. En möjlighet för barn som växer
    till ett bra liv.

  94. Detta får vi gratis i Sverige.

  95. Så varför inte utnyttja mer än bara
    halva året till att utbilda oss-

  96. -och bli en av dem som gör världen
    till en bättre plats för alla?

  97. Kasta inte bort tiden.
    Inför färre lovdagar i skolan.

  98. Vad säger ni till sist, Musikugglan?

  99. Barnets bästa
    ska vara i främsta rummet.

  100. Enligt Bris vill 80 % av alla sju-
    åringar umgås mer med sina föräldrar.

  101. Hur stor användning har vårt framtida
    samhälle av oladdad arbetskraft?

  102. Så låt oss ladda våra batterier.
    Låt lovdagarna ligga kvar.

  103. Tack så mycket. - Med de orden
    sätter vi punkt för den här debatten.

  104. Det finns mycket att säga om det här.
    Än är sista ordet inte sagt.

  105. Tack så mycket, Hamza och Nadra
    och Victoria och Robin!

  106. Aida, sätt dig här med juryn.

  107. -Hur kändes det?
    -Jag är superimpad.

  108. Jag visste att alla skulle vara
    pålästa, men så mycket fakta!

  109. Juryn, ta över.

  110. Det är lätt att tro om man aldrig har
    haft en debatt att det är superlätt.

  111. Men det är inte superlätt
    att hålla och genomföra en debatt.

  112. Ni var jättebra. - Hamza, du tappade
    bort dig lite. Det gör man ibland.

  113. Du fångar upp det jättebra.

  114. Centrumskolan höll en tydlig röd tråd
    i hela debatten.

  115. Att inte kasta bort sin utbildning.

  116. Att det finns en massa tid
    att återhämta sig på.

  117. Det var jättesnyggt och väldigt bra
    att inte gå åt sidan.

  118. Utan: "Det här är vår linje.
    Den håller vi." Det gjorde ni bra.

  119. Musikugglan, ni hade en jätterolig
    liknelse: mobiltelefonen.

  120. "Hur bra är det med en urladdad
    mobil" är en superbra liknelse.

  121. Sånt kan folk prata mer om.
    Bra politiskt trick.

  122. De olika argumenten
    som lyfts i debatten...

  123. Musikugglan har stor pondus i
    hur ni levererar era argument.

  124. Ni lyfte även
    kvalitet före kvantitet.

  125. Ni plockade fram tre länder
    som har fler sommarveckor.

  126. Centrumskolan hade ett läge att bryta
    ner det argumentet, men det står.

  127. Ni pratar mycket om att utbildning
    är vägen ut ur fattigdomen.

  128. Ni säger också att det är
    176 lovdagar. En tredjedel är helger.

  129. Det borde vara tillräckligt med tid
    för att ladda upp batterierna.

  130. Det var min observation så här långt.

  131. Det är läckert att ni håller
    er linje, Centrumskolan.

  132. Ni har med tiden som redan finns
    för återhämtning.

  133. Sen jämför ni det
    och blickar ut mot världen.

  134. Ni säger att så här är det inte
    i hela världen.

  135. Det blir ett snyggt argument
    som jag inte hade tänkt på direkt.

  136. Det är bra om man i anslaget säger
    nåt så att publiken inte tänker-

  137. -"det här är för- och motargumenten"
    och så blir man inte förvånad.

  138. Musikugglan, ni har det snygga
    med mobilladdaren.

  139. Men ni har också
    det med hjärnforskningen.

  140. KI har visat att man behöver tid för
    återhämtning. Det är starkt logos.

  141. -Så tack.
    -Tack så mycket juryn och lagen.

  142. Juryn och Aida, ni ska rösta. Vi har
    asken och lappar med skolornas namn.

  143. Är det Centrumskolan som tar hem
    debatten eller Musikugglan?

  144. -Ni har en röst var. - Jonathan.
    -Jättekul att ha debatt.

  145. Det är ett av mina favoritmoment.

  146. Jättekul! Jättebra jobbat från båda
    finalisterna. De är så duktiga.

  147. -Elinor, vad säger du?
    -Jag är full av beundran.

  148. Jag önskar att debatterna vi går in i
    kommande år är lika bra som den här.

  149. Det är svårt att välja.
    Det är ju final.

  150. -Jag väljer.
    -Frida, vad väljer du?

  151. Tack. - Starka lag, det här.

  152. Det känner man. Vi har ett val.

  153. -Aida?
    -Jättesvårt. Okej.

  154. Jag ska göra rätt. Jag fick gåshud.

  155. Den var där på båda.
    Det här gör det inte lättare för mig.

  156. -Jag har...
    -Där smugglar du ner den i lådan.

  157. Nu vill vi veta hur ni har valt.

  158. Men vi väntar till slutet av pro-
    grammet. Nu börjar sista tävlingen.

  159. I Vi har en dröm ska lagen uppdatera
    Martin Luther Kings berömda tal.

  160. Han hade en dröm. Hur ser lagens
    drömmar för vår framtid ut?

  161. Drömmar kan vara luddiga.
    Det gäller att göra visionen tydlig.

  162. Man måste använda ett målande språk-

  163. -så att vi kan se drömmen tydligt.

  164. Victoria och Robin,
    nu ska ni hålla ert sista tal.

  165. -Vad ska ni tala om?
    -Rätten till sin egen kropp.

  166. Var står ni?

  167. På vår skola
    framför elever och föräldrar.

  168. Det här ska filmas så att det kan
    spridas i Sverige och i världen.

  169. Då säger jag varsågod.

  170. Nån som håller fast dig
    mot din vilja.

  171. Nån bakom skärmen
    som vill se dig utan kläder.

  172. Min blick och kropp säger nej,
    men jag får inte fram ett ord.

  173. Jag är fast i osynliga bojor.

  174. Bakom mina ögonlock
    ryms en ocean av tårar.

  175. Vi har en dröm att alla ska ha
    rätt till sin egen kropp.

  176. Enligt Barnkonventionen är det alla
    barns rätt att skyddas mot övergrepp.

  177. Men i dag utsätts enligt Rädda barnen
    fem barn per klass för övergrepp.

  178. Vi har en dröm
    att de fem ska bli noll.

  179. Nu är det dags. Vi måste prata om
    det här. Först då kan det förändras.

  180. Vi är inte nöjda förrän stora som små
    respekterar ett nej-

  181. -och vet att tystnad inte betyder ja.
    Vi har en dröm som måste bli sann.

  182. Vi har en dröm att alla
    ska ha rätt till sin egen kropp.

  183. Tack för det här talet.

  184. Det är ett starkt tal och ett väldigt
    hemskt tema som ni har valt.

  185. Det är mycket allvar
    i det ni pratar om.

  186. Det kommer fram dels i ert actio,
    alltså hur ni framför talet.

  187. Ni pratar allvarligt
    och tyst i början-

  188. -och sen stegras tempot genom talet.

  189. Det var så Martin Luther King gjorde.
    Det passar temat bra.

  190. Men också att ni har starka bilder.

  191. Ni säger: "Bakom mina ögonlock
    ryms en ocean av tårar."

  192. Det är ett starkt sätt att säga
    hur hemskt det kan kännas i kroppen.

  193. Det är såna starka stilfigurer
    vi vill åt i retoriken.

  194. De som säger nånting om innehållet.
    Tack.

  195. Man brukar säga att ett bra tal
    ska vara som en berg- och dalbana.

  196. Det känner man.

  197. Man dras in av den väldigt starka
    inledningen då man känner obehag.

  198. Men så finns hoppet också
    som kommer i er starka vändning-

  199. -när ni säger: "Vi har en dröm."

  200. Det är bra att ni ger er på
    det svåra att förklara-

  201. -att det att vara tyst inte är ett
    ja. Det kallas för "frozen fright".

  202. Det är ganska svårt att prata om.
    Det är jättesvårt juridiskt.

  203. "Min blick och kropp säger nej,
    men jag får inte fram ett ord."

  204. Och: "Tystnad betyder inte ja."

  205. Det är bra att ni pratar om det.
    Det är jättesvårt att beskriva det-

  206. -och jättebra att ni tar upp det
    och målar ut att tystnad inte är ja.

  207. -Jättebra!
    -Tack.

  208. Tack så mycket, juryn
    och Victoria och Robin!

  209. Nu kan ni gå och sätta er.
    - Välkommen upp, Hamza och Nadra.

  210. Nu ska ni hålla ert Vi har
    en dröm-tal. Vad ska ni tala om?

  211. Att det sprids mycket rasistiska
    saker på sociala medier.

  212. Var är ni när ni håller talet?

  213. I aulan på vår skola
    framför elever och lärare.

  214. Är ni redo? Då säger jag "kör".

  215. Vi har en dröm där våra hudfärger
    inte definierar det som finns inuti.

  216. På Facebook ser vi rasistiska inlägg
    hela tiden.

  217. Men kollar vi upp från telefonerna,
    märker vi att det finns bland oss.

  218. Vi har en dröm där du inte ska bli
    dömd eller kränkt för den du är.

  219. I Barnkonventionen står det att du
    ska få känna och tro på det du vill.

  220. Varför påminner vi varandra om
    att det inte räcker?

  221. Vi har en dröm
    där vi börjar stå upp för varandra.

  222. -För de tysta.
    -För de svaga.

  223. För alla födda under samma himmel och
    solstrålar som fick oss att blunda.

  224. Och våga drömma. För vi har en dröm!

  225. -Om inte vi står upp, vem?
    -Om inte nu, när?

  226. Det här är... Ni har ett par gånger
    den här säsongen lyckats golva oss.

  227. Ni gör det igen.
    Det här är otroligt starkt.

  228. Vi efterfrågar ibland
    ett språk som är nyskapande.

  229. Vi vill att det inte ska vara tjatigt
    eller nånting som nån har sagt förut.

  230. Ibland kan man tänka: "Allt är redan
    sagt. Alla ord är redan sagda."

  231. Men ni gör det som är nytt.

  232. "För de tysta, för de svaga."

  233. "För alla födda under samma himmel
    och solstrålar"-

  234. -"som fick oss
    att blunda och våga drömma."

  235. Det har ni och er klass hittat på.
    Det är poesi.

  236. Jag börjar nästan gråta. Nu får nån
    annan prata medan jag skärper mig.

  237. Jag håller med.

  238. Det är poesi. Det där stycket
    är verkligen makalöst fint.

  239. Ni fångar också
    Martin Luther Kings förmåga-

  240. -att hitta starka stilfigurer
    som bara byggs vidare steg för steg.

  241. Fast ni gör det till nåt helt eget.
    Jättejättefint. Supersuperfint.

  242. Jag är imponerad över avslutningen
    som ni bygger.

  243. När ni säger "våga drömma", blundar
    och sen säger "vi har en dröm"-

  244. -är det verkligen snyggt. Det är
    också snyggt att ni avslutar med:

  245. "Om inte vi står upp, när?"
    Då är det som om ni fortsätter på-

  246. -Martin Luther Kings arv
    och bygger vidare på hans retorik.

  247. Tack!

  248. Tack så mycket, juryn.
    - Tack så mycket, Hamza och Nadra!

  249. Två fantastiska tal.
    Nu ska ni lägga era sista röster.

  250. Ni har asken framför er och två
    lappar med skolornas vardera namn på.

  251. Ni måste göra ett val. Ett val var.

  252. Jonathan.

  253. -Ja...
    -Ni är lite tagna allihop, ser jag.

  254. Verkligen. Det var det jag drömde om.

  255. Att verkligen få bli
    så där härligt rörd av grym retorik.

  256. -Elinor, du ska också göra ett val.
    -Jag får typ snyta mig i lådan.

  257. Ja. Nej, Gud...

  258. Jag är så imponerad
    över bägge skolorna-

  259. -och allt arbete som de har lagt ner.

  260. Den sista rösten lägger du, Frida.

  261. Min dröm är
    att tal alltid ska vara så här bra.

  262. -Så där.
    -Där är den sista rösten lagd.

  263. Det betyder att vi ska ta reda på
    vem som vinner "Retorikmatchen" 2017.

  264. Centrumskolan eller Musikugglan?
    Det får vi reda på nu.

  265. Nu står båda lagen här.
    Centrumskolan, Hamza och Nadra.

  266. Musikugglan, Victoria och Robin.
    - Lite nervöst, eller hur?

  267. Jag säger till båda lagen:

  268. Ni är de två bästa retoriska
    klasserna nu i Sverige i årskurs sex.

  269. Att komma så långt är fantastiskt.

  270. Men det som står på spel-

  271. -är så klart äran att ta guldmedaljen
    i "Retorikmatchen" 2017-

  272. -denna guldmikrofon
    och 10 000 kr till hela klassen.

  273. Vi ska dela ut sju poäng.
    Först till fyra är det som gäller.

  274. Nu ska jag läsa upp juryns röster.

  275. Vi ska börja med
    att dela ut poäng för Debatten.

  276. På Jonathans röst läser jag...

  277. ...Centrumskolan. 1-0 till
    Centrumskolan mot Musikugglan.

  278. På Elinors lapp läser jag...

  279. ...Centrumskolan.

  280. 2-0 till Centrumskolan
    mot Musikugglan.

  281. På Fridas lapp läser jag...

  282. ...Musikugglan.

  283. 2-1 för Centrumskolan
    mot Musikugglan.

  284. Jag ska även läsa upp Aidas röst,
    som då ledde debatten.

  285. Hon valde...

  286. ...Musikugglan.

  287. Just nu står det 2-2
    mellan Centrumskolan från Växjö-

  288. -mot Musikugglan från Karlskrona.

  289. Nu ska jag läsa upp rösterna för
    det visionära talet Vi har en dröm.

  290. På Jonathans röst står det...

  291. ...Musikugglan.

  292. Det står alltså nu 3-2
    till Musikugglan.

  293. Det betyder att nu kan det avgöras.

  294. Först till fyra är det som gäller.
    Står det Musikugglan på nästa lapp-

  295. -är det Musikugglan som tar hem
    guldet i "Retorikmatchen" 2017.

  296. På Elinors lapp står det...

  297. ...Centrumskolan. Det står 3-3.

  298. Det kommer att avgöras
    på den sista lappen.

  299. Vinnaren av "Retorikmatchen" 2017
    är...

  300. ...Centrumskolan!

  301. Det betyder att vinnaren
    av "Retorikmatchen" 2017-

  302. -alltså är Centrumskolan från Växjö.
    Stort grattis, Hamza och Nadra!

  303. Publiken och klassen är med.

  304. Och även en stor applåd till tvåan.

  305. Väl kämpat,
    Musikugglan från Karlskrona!

  306. Det är slut för säsongen.
    Tack så jättemycket, allihop!

  307. I "Retorikmatchen" är tala guld.
    - Stort grattis! - En applåd!

  308. Går du i femman
    eller är lärare i årskurs fem?

  309. Vill du
    att din klass är med nästa år?

  310. Anmäl er
    på ur.se/retorikmatchen2018.

  311. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Final

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Retorikmatchen 2016

Bronsmatch

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

En midsommarnattsdröm

Fyra unga vänner irrar runt i skogen i sommarnatten. De förvirras av det övernaturliga skogsväsendet Puck, förblindas och drabbas av stora känslor av kärlek och hat. I gryningen hittar de till slut rätt i kärlekens och vänskapens snårskog. Pjäsen tillhör en av William Shakespeares mest kända komedier.

Fråga oss