Titta

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Om UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Föreläsningar och samtal om porrens påverkan på ungdomar, folkhälsan och sexualiteten. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Till första programmet

UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet : Porr ur ett folkhälsoperspektivDela
  1. Det är mig och mina tjejkompisar
    det drabbar-

  2. -och det är mina killkompisar som
    har kollat på porr sen de var tolv.

  3. Vi har fantastiska panelister:
    Marcus Svensson-

  4. -som är jämställdhetsstrateg
    från Trollhättans kommun.

  5. Vi har Meghan Donevan,
    som kommer från Reality Check-

  6. -som ni fick höra om tidigare.
    Ni får applådera sen för alla.

  7. Vi har Tess Mellberg,
    som är lärare i livskunskap-

  8. -och Linnéa Claeson,
    som är både handbollsproffs-

  9. -och grundare
    av Instagram-kontot Assholes online.

  10. Så klart så har vi även proffs-
    moderatorn Olga Persson från Unizon.

  11. Porr ur ett folkhälsoperspektiv.
    Jag ska poängtera en sak.

  12. Då vi arrangörer är moderatorer,
    så kommer ju vi med lite inspel.

  13. Det är därför vi har
    moderatorsrollen. Vi ramar in.

  14. Vi tror att ett folkhälsoperspektiv
    först kräver en feministisk analys.

  15. Jag vill att det ska vara tydligt
    i den här panelen och på konferensen-

  16. -för man kan ha ett folkhälsoper-
    spektiv utan en feministisk analys.

  17. Jag tänkte börja med dig, Meghan,
    i det operativa som ni nu tar fram.

  18. Gail Dines pratade om
    att ta fram ett "parents program"-

  19. -och ett program
    för hälso- och sjukvården-

  20. -och ni ska då ta fram ett online-
    program för den som konsumerar porr.

  21. Precis. Det finns olika saker
    som Reality Check vill göra.

  22. Vi vet att vi är begränsade,
    för vi har bara tre år på oss.

  23. Vi fick pengar från Arvsfonden
    för att göra det här projektet.

  24. Det är helt fantastiskt att de tar
    den ställningen, så det känns skönt.

  25. Men en del handlar om att ta fram
    material och redskap för lärare-

  26. -och andra yrkesverksamma som jobbar
    med barn, och sen för föräldrar.

  27. Just nu gör vi en kartläggning
    av vad det finns för material.

  28. Det finns material i USA, så vi är
    taggade på att höra mer från Gail.

  29. Vi ska snacka mycket med henne.

  30. Sen finns det material i Australien,
    så vi vill dels fylla luckorna.

  31. Det finns många aktörer
    som tar ställning och gör nåt nu-

  32. -men många lärare och föräldrar
    vill ha verktyg att ta med hem-

  33. -och det är vad vi ger dem.

  34. Sen har vi också tänkt göra
    ett sorts reboot-program.

  35. Det finns... Maria Ahlin visade det
    i sina slides, och Gail Dines också.

  36. Fight the New Drug i USA. De har
    skapat ett reboot-program online-

  37. -som hjälper dem
    som vill sluta kolla på porr sluta.

  38. Det vill vi göra ihop med andra,
    för vi har begränsade resurser.

  39. Vi har 1000 Möjligheter, som har
    jobbat med den engelska versionen.

  40. Men om vi tar nånting utifrån, så
    anpassar vi det till svensk kontext-

  41. -så det finns många här
    som faktiskt är med i projektet-

  42. -och sitter i expertreferensgruppen,
    så vi vill göra det här tillsammans.

  43. Så det var lite kort om det.

  44. Då tänkte jag gå över till Tess, för
    lärare önskar sig konkret material.

  45. Vi som jobbar med det här vet att
    konkreta material kan bli en fälla.

  46. Det är svårt att ha
    "one fix for everything".

  47. Du har ju mer ett pågående samtal
    med eleverna i ämnet livskunskap.

  48. Ja, vi pratar jättemycket sex.
    Jättemycket sex, pratar vi.

  49. -Och då kommer porr in?
    -Absolut, det gör det.

  50. I alla andra ämnen, men av nån
    anledning inte i sexualkunskap-

  51. -så utgår man från elevernas
    förkunskaper. Vad måste jag bemöta?

  52. Som sexualkunskapslärare
    så måste man ju tänka-

  53. -att innan och parallellt
    med att jag träffar eleverna-

  54. -pågår det en alternativ inlärning
    hela tiden, mer än vad vi träffas.

  55. Jag måste ta ställning till det
    om jag vill vara trovärdig.

  56. Det skulle vara omöjligt utan det,
    så vi pratar ganska mycket.

  57. Framför allt pratar vi sex
    som nånting väldigt positivt.

  58. Annars blir man inte trovärdig,
    om man bara pratar om risker.

  59. "Du kan bli gravid,
    du kan få sjukdomar."

  60. Men om man vågar prata om sex som
    nånting positivt, vad det kan ge...

  61. Vad kan man få av de här härliga
    sexuella erfarenheterna och mötena?

  62. Det är grunden. Det blir svårt
    att prata porr på ett kritiskt sätt-

  63. -om du inte har det där andra först,
    så vi pratar först genus rätt länge.

  64. Sen pratar vi positivt runt sex-

  65. -och sen pratar vi i fem-sex veckor
    om sexuellt våld och lagen och så.

  66. Porr kommer in
    i nästan alla de delarna-

  67. -dels för att vi pratar om det, dels
    för att eleverna har frågor om det.

  68. De vågar ställa fler frågor
    om man delar upp dem utifrån kön.

  69. Just när det gäller porr, då man
    förväntas tycka olika utifrån kön-

  70. -så blir det bättre frågor
    i könsuppdelade grupper.

  71. Annars delar jag sällan upp,
    men där främjar det samtalet.

  72. Vad har du haft för stöd
    i att driva det här, då?

  73. Marcus har nämnt förut att Tess...
    Han är ju med på en politisk nivå.

  74. Tess är unik i det här. Alla lärare
    arbetar inte så aktivt med frågan.

  75. Då kanske inte problemet skulle vara
    så gigantiskt som vi har hört om här.

  76. -Vem bestämde det här?
    -Det var en rektor som sa...

  77. Då jobbade jag inom våldsprevention,
    och då pratade vi inte bara om porr.

  78. Många här i publiken var också med.

  79. Då pratade jag med rektorn, som sa:
    "Det där borde ju alla lära sig."

  80. "Kan inte du komma till min skola
    och lära alla mina elever det?"

  81. Så det är ju en ledningsfråga.

  82. Man måste vilja prioritera det
    och ge det tid.

  83. Jag har en lyxsituation som lärare-

  84. -för att jag har fria händer,
    jag behöver inte sätta betyg.

  85. Det är skönt för mig, och eleverna
    behöver inte heller säga rätt saker.

  86. Så man har tagit en satsning-

  87. -och valt att fokusera på preventiv
    elevhälsa, förebyggande elevhälsa.

  88. Prata... Det finns ett beslut
    uppifrån att det är viktigt.

  89. Sen förvaltar jag det och
    försöker göra det så bra som möjligt-

  90. -men det hade inte gått
    om ingen hade tagit beslutet.

  91. Du är en av dem som kan fatta såna
    beslut, i alla fall i din kommun...

  92. Hörs jag nu?
    Nja, riktigt så enkelt är det inte.

  93. Jag kan göra allt jag kan för att
    såna som Tess ska få göra sitt jobb-

  94. -men när jag nu har chansen
    vill jag säga att skolans styrning...

  95. Kommuner är drivare av skolor,
    precis som friskolekoncerner är det-

  96. -men styrningen lyssnar på Skolverket
    och Utbildningsdepartementet.

  97. Så de upplever ofta oss
    som nånting som vill in i skolan-

  98. -och ska alla komma in,
    så blir det ingen undervisning.

  99. Fast vi vet ju att det är sånt här
    skolan ska handla om.

  100. Skolan finns ju för att
    vi alla ska kunna leva tillsammans.

  101. Så jag kan ta med mig det här hem
    och i alla forum prata om det-

  102. -skapa liknande tillfällen som här,
    men jag behöver rikspolitikens hjälp-

  103. -för att komma in på de arenor
    som vi faktiskt vill in på.

  104. Hur ska vi komma dit, då? Man undrar
    ju varför de inte jobbar med det här.

  105. Varför är det inte obligatoriskt inom
    våldsprevention att jobba mot porr?

  106. Det är fascinerande,
    den extrema tystnaden kring detta.

  107. Lärarna utbildas ju inte i det.

  108. Vem vill att lärare ska prata om
    det här utifrån egna erfarenheter?

  109. Nej, det låter ju inte klokt.
    Det måste ingå i lärarutbildningen.

  110. Nyligen togs mäns våld mot kvinnor in
    på socionom- och läkarutbildningen-

  111. -men inte på lärarutbildningen.

  112. Det trots att vi vet att våldet
    börjar tidigt, så man häpnar ju.

  113. Men det har väl att göra med-

  114. -att skolan har varit ansatt
    av politik de senaste femton åren.

  115. Skolan levererar inte,
    det är PISA-resultat och så vidare.

  116. Den regering vi har är nog försiktig
    med att säga en sak till till skolan-

  117. -men då får jag ju ta röst
    och säga det, tänker jag.

  118. Tess är ju undantaget. Det är
    ett fantastiskt arbete, det hon gör-

  119. -men det borde vara obligatoriskt.

  120. På skolan på andra sidan gatan
    så kanske det aldrig tas upp.

  121. Precis som ni sa är det aldrig
    nån vuxen som har pratat om det.

  122. Det är ju helt ofattbart korkat.

  123. Nån som verkligen har tagit röst är
    Linnéa Claeson, på många olika sätt-

  124. -men framför allt
    när det gäller att "outa" förövarna-

  125. -killarna och männen som har ett
    språkbruk från porrindustrins värld.

  126. Du kan väl berätta om ditt konto?
    Alla kanske inte känner till det.

  127. På mitt konto Assholes online lägger
    jag upp vad snubbar skriver till mig-

  128. -och vad jag svarar dem.
    Det är mycket humor och allvar.

  129. Ibland hämnas jag, lägger upp deras
    penisbilder på deras Facebook-wall.

  130. Jag skickar det till deras familj...
    Ja, jag tycker också att det är kul.

  131. Jag pluggar juridik, så jag vet att
    det finns problem, men det är roligt.

  132. Det finns vissa kamper som man
    måste ta, oavsett konsekvenserna.

  133. Hur kom du fram till det här, då?
    Hur började detta?

  134. Det började bara med
    att jag började med internet.

  135. Jag tillhör den generation där alla
    killar som var tolv kollade på porr.

  136. Siffrorna vi har sett, det är mig
    och mina tjejkompisar det drabbar-

  137. -och det är mina killkompisar som
    har kollat på porr sen de var tolv.

  138. Alla mina tjejkompisar
    fick sexuella kränkningar.

  139. Gubbar försökte köpa sex
    och lura oss att skicka bilder.

  140. Killar i vår skola skrev grejer.

  141. Jag tycker väl att det är skit,
    helt enkelt, och vill lyfta frågan.

  142. Jag fick lära mig att ignorera det
    eller "ta det som en komplimang"...

  143. Man blir bara
    så jävla less på att höra det.

  144. De tafsade på oss när vi var sex,
    drog oss i bh-banden när vi var tolv-

  145. -och nu skickar de kukbilder,
    förföljer oss eller våldtar oss.

  146. Det normaliseras tidigt
    och blir värre och värre-

  147. -men lösningen
    ska fortfarande vara att ignorera.

  148. Jag tycker att det är skit
    och att vi har fått nog-

  149. -och jag är jävligt trött på att
    jämställdhetsarbete ska ta lång tid.

  150. Det har ju hänt en hel del,
    kan man väl ändå säga, de sista åren-

  151. -med tjejers frigörelse.
    Du är ju verkligen ett bevis på det.

  152. Varför ligger grabbarna
    så mycket efter, då?

  153. När du beskriver din bild
    och berättar om det här-

  154. -så säger jättemånga äldre kvinnor:
    "Så här var det förr i tiden också."

  155. Varför killarna är så långsamma? Ja.

  156. Jag tror
    att det handlar om hur vi uppfostras-

  157. -till att vara empatiska,
    bry oss om vår omvärld-

  158. -och prata om känslor
    med våra tjejkompisar.

  159. Det utvecklar oss
    och gör oss medvetna om vår omvärld.

  160. Det gör att det bara är kvinnor här,
    nästan, som bryr sig om unga.

  161. Vad fan, bryr sig inte pappor om sina
    barn? Var är de? Jag blir förbannad.

  162. Nej, men...
    Som jobbar i ideell sektor...

  163. Det handlar om att vi har lärt oss
    att bry oss om vår omgivning-

  164. -för det är det kvinnor gör,
    medan snubbar ska prestera och köra.

  165. Det tror jag får konsekvenser
    för hur mycket man engagerar sig.

  166. När man snackar med killar så tycker
    de ofta att det är rimliga åsikter-

  167. -men det är inte de som
    arrangerar konferenser, demonstrerar-

  168. -eller hjälper människor på flykt,
    oavsett om det är kvinnor eller män.

  169. En sak skaver när man
    pratar om folkhälsoperspektivet:

  170. Att vi måste problematisera porren.
    "Vi måste prata med unga om porren."

  171. Allt det som alla säger, "bryta
    tystnaden"... Det låter ju fint.

  172. Men vi måste göra nåt åt
    själva grundproblematiken.

  173. Att killar fortsätter begå övergrepp,
    att porrindustrin finns i vår värld-

  174. -på paddor, på mobiler, och hur man
    kan få ihop de här två perspektiven.

  175. För om vuxna som inte menar
    att porr är mäns våld mot kvinnor-

  176. -står och pratar med barn i skolan
    om att "porr kan vara lite härligt"-

  177. -så hjälper det inte oss,
    så vad är det vi ska prata om?

  178. Hur kan vi få ihop
    hela det här perspektivet?

  179. Det blir nog viktigt
    att ta upp i den politiska debatten.

  180. Vi behöver göra flera saker
    på flera olika sätt.

  181. Jag tänkte på idrottens roll,
    som var uppe i en tidigare debatt.

  182. Du har verkligen blivit en förebild
    för många unga tjejer och killar.

  183. Vem blir nästa kille
    som kan bli förebild för unga killar?

  184. Om vi nu tänker att killar
    behöver en manlig förebild.

  185. Gärna nån i fotbollen eller hockeyn.

  186. Känner du nån, eller,
    som vi kan terrorisera med det här?

  187. Det bästa vore väl
    om Zlatan gjorde det.

  188. Kung Zlatan: "Jag är feminist
    och tycker att det här är skit."

  189. Män lyssnar ju på män,
    och han har stort inflytande.

  190. Jag tycker generellt att idrottare
    ska ta sitt inflytande på allvar-

  191. -och försöka göra nåt gott av det,
    men absolut, jag kan ringa runt.

  192. Zlatan har väl inte gjort
    några framsteg, tycker jag.

  193. Och det tycker jag är svindåligt.
    Man kan förvänta sig mer av honom.

  194. Gör nåt vettigt av ditt inflytande.
    Var inte bara skön i tv. Eller oskön.

  195. Det tycker jag, men jag
    pratar idrottsstjärnor generellt.

  196. En lagkapten i Sverige ska stå för
    de värderingar vi påstår oss stå för-

  197. -men vi måste också prata struktur.

  198. Pojkar tillåts uppfostras i miljöer
    som vi egentligen inte står för.

  199. Många pojkar växer upp med en dator,
    och vi vet hur spelvärlden ser ut.

  200. Många pojkar växer upp i idrottslag,
    som har en problematisk machokultur.

  201. Många killar går yrkesprogram, där
    vi vet att det finns en machokultur-

  202. -och där nedsättande kommentarer
    om kvinnor och tjejer är vardagsmat.

  203. Där måste vi komma in,
    och det är där vi är som mest sällan.

  204. Vi är ofta så här,
    vi som redan är övertygade.

  205. Vi måste in i de miljöerna
    om vi ska komma vidare.

  206. Är det för att vi inte vill till-
    räckligt mycket som vi inte gör det?

  207. Vi vill, men vi släpps inte in.
    Dörren är ganska stängd.

  208. Det kan vi sitta och prata om,
    men vi måste få dörrarna att öppnas.

  209. Politiken har piskor och morötter,
    så det är bara att börja jobba.

  210. Och idrotten
    får ju mycket statsbidrag-

  211. -så de har ett enormt samhällsansvar
    med allas våra gemensamma pengar.

  212. Det finns en nationell strategi för
    att bekämpa mäns våld mot kvinnor-

  213. -där porrindustrin faktiskt nämns
    vid två tillfällen, tror jag det är.

  214. Som ett exempel
    i definitionen av våldet-

  215. -och som en arena som vi måste
    motverka i våldspreventionsarbetet-

  216. -men vi har inget åtgärdsprogram än.
    Regeringen har inte tagit det klivet.

  217. Men vi kan säga till alla här inne-

  218. -att vår jämställdhetsminister
    ska träffa Gail Dines i morgon.

  219. Hoppas att Gail kan påverka henne
    som hon påverkar alla hon möter-

  220. -så att vi får
    de här politiska incitamenten.

  221. Ert projekt, Meghan, behövs ju,
    men det är för Arvsfondspengar.

  222. Hur gick snacket med Arvsfonden?
    Jag är bara lite fascinerad.

  223. Tyckte de att det här behövdes,
    eller behövde ni övertyga dem?

  224. Jag var själv lite förvånad
    över att de gav oss pengar-

  225. -för i ansökan var vi väldigt tydliga
    med porrens skadeverkningar-

  226. -både vad gäller konsumtionssidan
    och produktionssidan.

  227. Men sen började de snacka med oss,
    så då tänkte vi att vi hade en chans.

  228. Sen gav de oss pengarna,
    och vi fick träffa vår handläggare.

  229. Hon har jobbat på Regeringskansliet
    med prostitution, så det var därför.

  230. Det är som sagt väldigt häftigt.

  231. Om några personer vågar ta den här
    ställningen, så påverkar det många.

  232. Och apropå vad du sa om...

  233. Mäns våld mot kvinnor och porr-
    industrin är en viktig sak för oss.

  234. Projektet ägs av Talita,
    den bästa organisationen nånsin-

  235. -som erbjuder
    akut och långsiktigt stöd-

  236. -till kvinnor som utsatts för pro-
    stitution, porr och människohandel.

  237. Vi ser en tydlig koppling
    mellan prostitution och porr.

  238. Precis som Maria Ahlin nämnde...

  239. De tjejer
    som har utnyttjats i porrindustrin-

  240. -uppger att det är ännu mer skadligt
    för att övergreppet lever kvar.

  241. Risken är att om vi enbart
    fokuserar på konsumtionssidan-

  242. -så kan man påstå
    att om vi bara hittar de få killar-

  243. -som hamnar i riskzonen för att få
    ett porrberoende eller begå brott-

  244. -så löser sig allt, men man måste
    komma ihåg att det inte är fantasi.

  245. Till skillnad från våldsfilmer
    så är det verkliga personer-

  246. -som tvingas utföra
    de här sexuella handlingarna.

  247. Vi kommer att svika unga
    om vi inte berättar den sanningen:

  248. Hur det påverkar dem,
    och hur det kan påverka andra.

  249. Vissa kommer kanske att ändra sitt
    beteende för att det påverkar dem-

  250. -men andra kommer att gå så långt
    att de slutar titta helt och hållet-

  251. -för att barn, kvinnor och även män
    tvingas göra vissa saker.

  252. Vi vill ta det här helhetsgreppet
    inom det här projektet.

  253. Vi vet att barn är
    de största idealisterna i världen-

  254. -så vi sviker dem om vi inte tar tag
    i det här, och även de mest utsatta.

  255. Det är jätteviktigt, det som du sa.
    Det här är faktiskt inte på låtsas.

  256. Fantasi sker i huvudet, det här
    är riktiga människor som utnyttjas.

  257. Därför är jämförelsen
    med videovåldsdebatten...

  258. Alla får ju såna kommentarer.
    "Det är som videovåldsdebatten."

  259. Att alla som ser det blir våldsamma.

  260. För det första är videovåldet
    spelfilm med skådespelare och så-

  261. -och sen är det en helt irrelevant
    invändning ur en genusanalys-

  262. -för de här killarna som tittar
    på våldsfilmer mår inte heller bra.

  263. Så alla de här argumenten skulle vi
    kunna brotta ner hur lätt som helst.

  264. Vi har en färdig plan
    som vi kan ge till regeringen.

  265. Vi kan skriva ihop den till i morgon,
    så får Gail ta med sig den.

  266. Jag vill höra från Tess
    angående föräldrarna.

  267. Om man lyfter på locket och pratar
    om det här blir föräldrarna oroliga.

  268. Har de haft invändningar?
    "Ska skolan prata om porr?"

  269. Helt ärligt så berättar nog inte
    eleverna att vi pratar om det.

  270. Så jag är inte... Nu sitter jag här
    och det spelas in, så snart vet de.

  271. Men det ärliga svaret är
    att de flesta nog inte berättar.

  272. De föräldrar som blir upprörda...
    Jag har fått lite upprörd respons-

  273. -men då är det ofta de tycker att
    det är för tidigt för sexualkunskap.

  274. Det är inte just porren som har varit
    problemet, utan mer sexualkunskapen.

  275. "De är ju så små,
    de är bara fjorton."

  276. Det finns en vilja att beskydda-

  277. -från nåt det är för sent för.

  278. Det kanske var lite mer logiskt
    innan internets totala explosion.

  279. Då var det en mer logisk tanke
    att man ville hindra och skydda-

  280. -men nu finns
    inte ens den logiken kvar.

  281. De ser saker hela tiden. Alla mina
    elever tittar på "Game of Thrones"-

  282. -och de är ju inte stora,
    de är tolv, tretton, fjorton.

  283. Eller "alla", men många. En bild av
    att det går att stoppa och skydda...

  284. Det går inte.
    Inte på det sätt som de tänker sig.

  285. Och då måste man ju prata.

  286. Jag brukar säga: "De frågar mig
    eller googlar. Vad vill du helst?"

  287. "Prova att googla. Se om det
    verkar vara ett bättre alternativ."

  288. Gud, vilka bra slutord på den här
    panelen! Så kan man alltså svara!

  289. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Porr ur ett folkhälsoperspektiv

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett panelsamtal om pornografins påverkan ur ett folkhälsoperspektiv. Medverkande: Linnéa Claeson, handbollsproffs och grundare av Assholes online, Tess Mellberg, lärare i livskunskap och sexualkunskap, Marcus Svensson, jämställdhetsstrateg Trollhättans kommun, och Meghan Donevan, Reality Check. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sexualkunskap
Ämnesord:
Pornografi, Sexologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Hur porrindustrin kapat vår sexualitet

Gail Dines, professor i sociologi, talar om pornografins påverkan på samhället och hur den har ändrat den sexuella upplevelsen för unga människor som växer upp med tillgång till internet, sociala medier och porr som en stor del av sin vardag. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Porrens roll vid sexualbrott mot barn

Caroline Engvall, journalist och författare, berättar om pornografins roll vid sexualbrott mot barn, om hämndporr och vad som kan bli konsekvenserna för unga som befinner sig på nätet och får en knuff av vuxna personer att gå över gränsen. Vi får höra även höra barn och ungas berättelser om hur de utsatts för hot och övergrepp. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Arbetet med pornografins konsekvenser

Ett panelsamtal om vad som möter dem som arbetar med porrens påverkan och konsekvenser. Medverkande: Nina Rung, kriminolog och barnrättsexpert, Jonas Lönnroth, behandlare av sexualbrottslingar vid kriminalvården, och Mikis Kanakaris, verksamhetsutvecklare 1000 möjligheter och Locker room. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Hur porr påverkar ungas hälsa

Maria Ahlin, grundare av Freethem och författare till boken "Visuell drog", talar om ungas relation till porr utifrån ett folkhälsoperspektiv. På vilket sätt kan porr inverka på barn och ungas hälsa i form av attityder, relationer och sexualitet? Påverkas hjärnan av porrkonsumtion? Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Porren - elefanten i rummet

Porr ur ett folkhälsoperspektiv

Ett panelsamtal om pornografins påverkan ur ett folkhälsoperspektiv. Medverkande: Linnéa Claeson, handbollsproffs och grundare av Assholes online, Tess Mellberg, lärare i livskunskap och sexualkunskap, Marcus Svensson, jämställdhetsstrateg Trollhättans kommun, och Meghan Donevan, Reality Check. Moderator: Olga Persson. Inspelat den 9 maj 2017 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Unizon.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobelföreläsningar 2015

Satoshi Omura, medicin

Professor Satoshi Omura är en av tre Nobelpristagare i medicin 2015. När han lyckades isolera speciella bakterier från jordprover la han grunden till läkemedlet Avermectin som är en effektiv parasitdödare. Medicinen kan användas mot parasitsjukdomarna flodblindhet och elefantiasis. Inspelat den 7 december 2015 i Aula Medica, Karolinska institutet i Solna. Arrangör: Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

G-punkten - finns den?

För en del är den en gynekologisk myt, andra ser dess existens som bevisad. Rönen kring g-punkten delar både forskarvärlden och kvinnor i allmänhet. Ännu idag kommer nya teser fram.