Titta

Så funkar Sverige

Så funkar Sverige : KällkritikDela
  1. Åh! Nu börjar det.

  2. Uppe på norra halvklotet, nästan
    vid nordpolen, ligger ett land.

  3. Många har aldrig hört talas om det.
    Det är vårt land. Det är Sverige.

  4. I dag kan vem som helst lägga upp
    bilder, texter eller filmer på nätet.

  5. Man kan nå
    en massa människor på en gång.

  6. Och man kan bli nådd
    av nästan vem som helst.

  7. Hur vet man vad som är sant
    och vad som inte är det?

  8. Och varför är det viktigt
    att ta reda på det?

  9. Sverige är en demokrati.

  10. En grundläggande rättighet är att ta
    del av vad andra tycker och tänker.

  11. Vi kan läsa tidningar,
    ta del av nyheter, reklam och fakta-

  12. -och höra olika människors åsikter.

  13. Men vi har ett ansvar att ta reda på
    om det vi hör verkligen är sant.

  14. Du har nog hört vuxna säga att det
    är viktigt att vara källkritisk.

  15. Att man ska ta reda på vem som är
    källan. Om man kan lita på den.

  16. Ett exempel:

  17. På vikingatiden bodde man i små byar.

  18. De flesta levde hela livet i byn
    och visste inte mycket om världen.

  19. Men en del av de vuxna männen
    gav sig i väg med sina båtar.

  20. När de kom tillbaka
    berättade de om vad de varit med om.

  21. Att de seglade till jordens kant
    och mötte en drake som sprutade eld!

  22. Om du hade levt på vikingatiden hade
    du kanske trott att det fanns drakar-

  23. -fast du aldrig sett nån
    med egna ögon.

  24. Det var så man fick information om
    världen runt omkring. Nån berättade.

  25. Ibland var det sant,
    ibland var det mest lögner och skryt.

  26. Det var alltid en person
    som berättade.

  27. Sen kunde berättelser och information
    spridas på helt nya sätt.

  28. Man började trycka böcker.

  29. På 1700-talet fick vi tidningar.

  30. För 100 år sen uppfanns radion.

  31. 1956 kom TV till Sverige.

  32. I slutet av 1900-talet började man
    koppla ihop datorer i hela världen.

  33. Det var början till Internet.

  34. I dag finns det massor av berättelser
    och information omkring oss.

  35. Och det vi ser och hör
    påverkar hur vi uppfattar världen.

  36. Vad vi tänker, tycker och tror.

  37. För att demokratin ska fungera
    måste du värdera det du ser och hör-

  38. -och bedöma
    om du ska tro på det eller inte.

  39. Det är viktigt för vår demokrati.

  40. Du har rätt att ha en åsikt.

  41. Då gäller det att ha koll på fakta,
    och tänka efter.

  42. Vem är det som berättar? Och varför?
    Kan det verkligen vara sant?

  43. Så att din åsikt verkligen är din,
    och ingen annans.

  44. Så funkar Sverige!

  45. -Bra, va?
    -Jo...

  46. Men... Hade verkligen vikingarna
    horn på sina hjälmar?

  47. Textning: Elin Csisar
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Samhällskunskap
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Källkritik, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Så funkar Sverige

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Det svenska samhället

Avsnitt 1 av 10

Om allt vi har i Sverige: vägar, sjöar, bussar, skolor, sjukhus ... Och hur smart det är att ha saker tillsammans, som till exempel gatubelysning och vattenledningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Demokrati

Avsnitt 2 av 10

I Sverige får vi säga vad vi vill så länge vi inte kränker någon. Och alla får vara med och bestämma. Det kallas demokrati. Det är inte demokrati överallt i världen och det har inte alltid varit det i Sverige.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Lagar

Avsnitt 3 av 10

Vi berättar om varför vi har lagar. Vad händer om man bryter mot en lag, och kan lagar ändras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Grundlagarna

Avsnitt 4 av 10

Vi berättar om grundlagarna och varför de är viktiga. Kan Sverige förändras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Yttrandefrihet

Avsnitt 5 av 10

I Sverige har vi yttrandefrihet och tryckfrihet. Vad betyder det? Får man säga precis vad som helst?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Källkritik

Avsnitt 6 av 10

Vi förklarar vad källkritik är och varför det är viktigt. Vad har källkritik med demokrati att göra?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Politik

Avsnitt 7 av 10

Vi förklarar hur den svenska demokratin fungerar i praktiken och vad skillnaden mellan riksdag och regering är. Hur går det till när det är val?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Skatt

Avsnitt 8 av 10

Vi berättar om vad skatt är. Hur kan det vara gratis att gå i skolan? Vem betalar för allt i samhället?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Sverige och världen

Avsnitt 10 av 10

Hur påverkas Sverige av vad som händer i andra länder? Kan Sverige påverka andra länder?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - syntolkat

Datorer

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Programmera mera

Dataspel

Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är dataspel.

Fråga oss