Titta

UR Samtiden - Monster genom tiderna

UR Samtiden - Monster genom tidernaDela
  1. Det har aldrig hänt
    att så små barn kan redogöra-

  2. -för nåt som enligt Bibeln
    är en symbol för djävulen-

  3. -och de säger:
    "Det är så häftigt med drakar!"

  4. Det händer saker i Sävar,
    strax utanför Umeå.

  5. I ett löparlopp som anordnades 2013-

  6. -så sprang de som vanligt,
    svettiga och stressade-

  7. -men de blev ännu mer svettiga
    och stressade när de upptäckte-

  8. -de här personerna i spåret.

  9. Det här var en nyhet i Sävar-

  10. -att man anlitade zombier
    för att skynda på loppet-

  11. -så att de skulle springa
    ännu snabbare och få bättre tider.

  12. Det är ett intressant tecken i tiden.
    Det kallas för Zombie Run.

  13. Det kommer från filmens värld.
    "Zombies, run!" Ta skydd, de kommer!

  14. Det har också anordnats i Stockholm,
    för första gången förra året.

  15. Det kan ha varit tidigare. Det här
    har kommit för att stanna i Sverige.

  16. Och såna här "zombie runs"
    finns naturligtvis utomlands.

  17. De går tillbaka till nånting
    som heter "Zombie Walk".

  18. Det började år 2001 i USA.

  19. Man var ett gäng ungdomar
    som växte i antal-

  20. -och blev ca 1 000-2 000, och så hade
    man en parad utklädda till zombier-

  21. -och skrämde slag på folk, för man
    tog den offentliga miljön i anspråk.

  22. Det spred sig sen till Australien.

  23. Vi har haft det i Sverige,
    i Norden och i Europa.

  24. Det är ett tecken i tiden.
    Zombien är så himla het-

  25. -inom monsterforskning
    och inom monsterfaunan.

  26. Jag kan nämna filmer
    som "Resident Evil" från 2002-

  27. -som i och för sig
    är ett gammalt dataspel.

  28. "Zombie Apocalypse" från 2011.
    Zombieapokalypser är en egen genre.

  29. Vi har tv-serien "The Walking Dead",
    med mera.

  30. De har kommit för att stanna.
    Vi går vidare.

  31. När jag visar den här bilden
    för mina studenter på universitetet-

  32. -så blir det en paus,
    och så hör man hur de suckar.

  33. Det är märkligt,
    för när jag var liten-

  34. -så var jag livrädd för vampyrer.
    Jag suckade inte - jag skrek.

  35. Nånting har hänt från det
    att jag växte upp på 70-talet.

  36. Det här är Alexander Skarsgård
    som sexig vampyr i "True Blood".

  37. Det är också ett tecken i tiden.

  38. Vampyrer är inte lika heta i dag
    som zombierna-

  39. -men de var brännande heta
    för bara några år sen-

  40. -och under hela 2000-talet.

  41. I tv-serien "Buffy the Vampire
    Slayer" hade man vampyrdräpare-

  42. -som inte bara är män, utan också
    kvinnor. Den gick 1997-2003.

  43. Och svar ja, jag såg den.
    Jag var fixerad vid Buffy.

  44. Jag hoppades in i det sista
    att hon skulle få sin Spike.

  45. Den här härliga, manliga vampyren.
    Och det sista avsnittet-

  46. -kan tolkas på lite olika sätt.
    Filmer som "Blade" och "Twilight".

  47. Vampyren har etablerat ett grepp
    om inte bara yngre tv-tittare-

  48. -utan också alla vi andra.

  49. I Sverige har vi ju
    en klassisk förortsvampyr-

  50. -med filmen "Låt den rätte komma in"
    från 2008.

  51. Den bygger på John Ajvide Lindqvists
    skräckroman med samma namn.

  52. Vi tar nummer tre: varulv.

  53. Den är inte lika brännande
    som zombien och vampyren-

  54. -men den finns, och den finns med
    hela tiden, lite i bakgrunden.

  55. Det är monstrens arbetarklass.

  56. En underdog bland monstren,
    bokstavligen.

  57. Oftast är det en man, och han har...
    Inte här i "Harry Potter"-

  58. -men i andra varulvsfilmer
    har mannen ofta snickarbyxor-

  59. -och en T-shirt eller bar överkropp.

  60. Det ska väl finnas
    nåt symboliskt sexigt i det-

  61. -men det är också praktiskt, för
    det är ju en besvärlig förvandling.

  62. Då är det bra att ha lite pösiga
    byxor när man ska bli en varulv.

  63. Det här är från "Harry Potter
    och fången från Azkaban", 2004.

  64. Men vi har en film som "The Wolfman"
    från 2010, och "Twilight"-filmerna-

  65. -där varulvar också är med.

  66. Den klassiska filmen, "En amerikansk
    varulv i London" från 1981.

  67. Ja, jag såg den. John Landis.

  68. Jag har aldrig sett nåt så skrämmande
    som den varulvsförvandlingen.

  69. Man såg i detalj
    hur fingrar och allting förändrades.

  70. Förut böjde man sig ner bakom
    en buske eller stod bakom ett träd-

  71. -och så kom man fram som en varulv.
    Nu fick man se hela förloppet.

  72. Michael Jacksons dansvideo "Thriller"
    kom samma år eller året efter.

  73. "En amerikansk varulv i Paris", 1997.
    Varulven är också här för att stanna.

  74. Och sen har vi den här vackra,
    undersköna monsterbesten.

  75. Min personliga favorit. Den är i alla
    fall med på min topp fem-lista.

  76. Draken.
    Den finns naturligtvis på film.

  77. "The Hobbit", där vi har
    draken Smaug, en klassisk drake.

  78. Drakar finns i dataspel, i böcker,
    och de finns som konst och grafik.

  79. Draken är väldigt intressant
    på många sätt.

  80. Det är ett av våra äldsta fabeldjur.
    Den är lika gammal, cirka 5 000 år-

  81. -som fågel Fenix och enhörningen.

  82. Och draken finns i alla kulturer.

  83. Den har funnits
    i alla större civilisationer.

  84. Sydamerika, Mellanamerika, Nord-
    amerika. Australien, i en viss form.

  85. I Afrika, i Asien och i Europa.

  86. Draken kan också se ut så här.

  87. Det här är en snäll drake. Drakarna
    behöver inte vara farliga och hemska.

  88. De kan tämjas
    och vara en människas vän.

  89. Till och med favoritdjuret för barn.

  90. Min pojke är sex år nu och hade
    en drakfrenesi för två år sen-

  91. -så han var bara fyra år då,
    och han kunde alla de här drakarna.

  92. "Draktränaren" heter den filmen,
    och den handlar om Dräggö-

  93. -där det bor vikingar som har drakar,
    som har olika styrkor.

  94. Det är en film av Dreamworks-

  95. -och det kom även
    en massa bonusmaterial.

  96. Bland annat
    om hur man tränar sin drake.

  97. Där talas det om 20-30 olika typer av
    drakar, och min pojke kunde allihop.

  98. En sommardag för två år sen-

  99. -frågade jag honom
    vilket hans favoritmonster var.

  100. Då sa han att det var drakar.
    Det är ett tecken i tiden.

  101. En fyraåring talar om för mig
    att det finns 20-30 olika drakar.

  102. Att så små barn kan redogöra-

  103. -för nånting som enligt Bibeln
    är en symbol för djävulen-

  104. -och tycker att drakar
    är så himla häftiga... Vad har hänt?

  105. Det är det vi ska tala om i kväll.
    Vad betyder det?

  106. Vad har det för mening
    att zombier, vampyrer-

  107. -varulvar och drakar
    med flera monsterkaraktärer-

  108. -befolkar populärkulturen på ett sätt
    som vi aldrig har sett tidigare?

  109. Aldrig förr har det funnits
    så många monster som det finns i dag.

  110. Och det måste betyda nånting.

  111. Ni kommer att få ett svar, men det
    får ni i slutet av föreläsningen.

  112. Allra först ska vi ställa
    lite tunga frågor.

  113. Hur forskar man om monster? Kan man
    forska om nånting som inte finns?

  114. Om nånting fiktivt? Ja, det kan man.

  115. Jag är inte ensam om att göra det.
    Det finns många fler-

  116. -som har gjort det.

  117. En person som har betytt oerhört
    mycket för att introducera monster-

  118. -som ett eget forskningsområde,
    är den här personen.

  119. Nästan alla känner nog igen honom-

  120. -eller har en aning om
    vem det kan vara.

  121. Det är Tolkien.
    Han är ju egentligen mer känd-

  122. -för sina sagor.
    "Sagan om ringen" och "Bilbo".

  123. Peter Jacksons filmatiseringar
    av hans böcker-

  124. -har ju slagit alla kassarekord.

  125. Det kan komma fler filmer,
    men det finns en konflikt-

  126. -mellan Tolkiens son Christopher
    och Hollywood-företagen.

  127. Han menar att man har missbrukat
    hans författarskap.

  128. Tolkien höll en föreläsning 1936-

  129. -den 25 november, i London,
    i The British Academy.

  130. Han kallade föreläsningen för
    "The Monsters and the Critics".

  131. Han kunde vara ganska bestämd, men
    samtidigt kunde han vara lite blyg.

  132. Han mumlade ofta, och jag
    har alltid sympatiserat med honom.

  133. När han kom in i föreläsningssalen
    hade han precis skrivit om alverna-

  134. -och hade de alviska språken i
    huvudet, och så började han tala det.

  135. Studenterna förstod ingenting,
    och han sa surt: "Förstår ni inte?"

  136. Han var en speciell person,
    som levde i olika världar-

  137. -som befruktade varandra -
    vetenskap och saga.

  138. I det här talet säger han nåt
    märkligt, och jag ska läsa upp det.

  139. "Man har sagt om 'Beowulfkvädet'
    att dess svaghet ligger i"-

  140. -"att de oviktiga sakerna placeras i
    centrum och de viktiga i periferin."

  141. "Det är ytterst orättvist
    mot poemet"-

  142. -"men påfallande sant
    om litteraturen om det."

  143. Det är för svårt att förstå inne-
    börden bara så där. I den här salen-

  144. -satt det lärda, gråhåriga män som
    alla var specialister på ett poem-

  145. -som hette "Beowulfkvädet".

  146. Tillkommet nån gång 800-1 000 e.Kr.
    Det finns i ett exemplar.

  147. Jag ska visa en sida ur det
    efter att jag talat klart om Tolkien.

  148. De har använt det här poemet-

  149. -som en historisk källa
    för anglosaxisk tid.

  150. De hade forskat om Beowulf och andra
    hjältar som lever i en hall.

  151. Sen kommer det tre monster.
    Två träsklevande drakar-

  152. -och en riktig eldsprutande drake,
    som Beowulf slår ner och bekämpar.

  153. Det här tyckte Oxford- och
    Cambridge-professorerna störde-

  154. -när poemet skulle vara en historisk
    källa. "Var Beowulf en engelsman?"

  155. Så pratade de. Och så sa Tolkien:
    "Hur är det med draken Grendel?"

  156. "Hur ska vi förstå den?"
    Vi läser det en gång till.

  157. "Man har sagt om att dess svaghet
    ligger i att de oviktiga sakerna"-

  158. -"placeras i centrum
    och de viktiga i periferin."

  159. "Det är ytterst orättvist mot poemet,
    men sant om litteraturen om det."

  160. De blev rosenrasande på Tolkien.

  161. Han menade att man skulle forska om
    monstren. Drakarna i berättelsen-

  162. -var de mest intressanta. "Glöm det
    där att det är en historisk källa."

  163. Och han startade nånting som sen
    exploderade under efterkrigstiden.

  164. I Sverige dröjde det
    fram till 90-talet-

  165. -innan vi började forska om monster -
    då började litteraturvetarna med det.

  166. Det har arbetat sig in bland
    historikerna, men vi är få om det.

  167. Det är väldigt synd, för det borde
    bedrivas mer forskning om monster.

  168. Det här är en sida ur poemet.

  169. Den är värd att uppmärksamma, för
    det som beskrivs i "Beowulfkvädet"-

  170. -låna den, köp den, läs den,
    för den är otroligt intressant...

  171. Den börjar: "Lyss, vi har sport om
    spjutbäradaners folkdrottars död..."

  172. "Lyss" betyder lyssna.
    Redan där fångas läsaren in-

  173. -i en otroligt raffinerad berättelse,
    där monstren spelar huvudrollen-

  174. -och inte birollen.

  175. De här monstren symboliserar kaos,
    den otämjda, råa, vilda naturen-

  176. -som hotar civilisationen,
    hallen där Beowulf lever.

  177. Han är hövding, han blir sen kung-

  178. -och besegrar alla monster,
    men dör i kampen mot det sista.

  179. Vi går vidare
    i vår jakt på forskning om monster.

  180. Vad är ett monster? Nu är vi inne
    i föredragets abstrakta del.

  181. Snart blir det nöjesbilder,
    men nu är det den abstrakta delen.

  182. Vad är ett monster? Själva termen
    "monster" är intressant i sig.

  183. Det kommer från latinets "monstrare"-

  184. -som betyder "att visa" och "monere",
    "att påminna om", "att varna".

  185. Monstrum var således
    ett järtecken, ett omen.

  186. En kalv född med två huvuden
    var nånting skrämmande-

  187. -för den sa nånting om att tiden var
    ur led. Nåt hemskt kommer att ske.

  188. Ett omen, ett järtecken.
    Det här togs upp av kristendomen-

  189. -och fördes vidare in i
    den moderna tiden-

  190. -och vi har vår term monster.
    Det är en västerländsk term.

  191. I andra civilisationer har man
    naturligtvis andra termer.

  192. Det är viktigt att komma ihåg.
    Det finns två huvudteman här.

  193. Det ena är kroppar. Monster är
    kroppar och har kulturellt innehåll.

  194. Vi projicerar saker på monster.
    Det andra är att de markerar gränser.

  195. De säger "hit, men inte längre".
    Latinets "hic sunt dracones"-

  196. -stod på kartor på slutet
    av 1500-talet och 1600-talet-

  197. -"här finns drakar" - den här delen
    av världen känner vi inte till.

  198. Då skrev man "här bor drakar". Man
    markerade en gräns mot det okända-

  199. -det lite skrämmande.

  200. De markerar också gränser
    genom att vara en empirisk anomali.

  201. En varulv ska inte existera, men
    ändå gör den det. I fiktionen, då.

  202. Då blir den skrämmande. "Du finns
    ju inte" - en empirisk anomali.

  203. Den provocerar och överträder
    gränser. Monster är normbrytare.

  204. Där har ni ett svar på frågan varför
    monster är så intressanta i dag.

  205. Allt som provocerar eller bryter
    mot en norm är attraherande.

  206. En liten bonusgrej: Oavsett om ni
    är unga, gamla eller mittemellan-

  207. -så är det bra att kunna termer. Nån
    säger: "Jag läser en skräckroman."

  208. Då säger ni: Nej, det där är en
    gotisk roman, inte en skräckroman."

  209. Då vinner ni respekt.

  210. Skräck är en normal värld-

  211. -där ett monster dyker upp
    som ett hot, som i "Beowulfkvädet".

  212. Då behöver man en hjälte
    som har ihjäl monstret.

  213. Så att brottet mot det normala
    försvinner-

  214. -så att ordningen återställs.

  215. Det är som en deckare: Vem är
    mördaren? Nån måste döda monstret.

  216. I gotikens värld är allt osäkert.
    Monster, spöken-

  217. -hemska, historiska brott, med
    gengångare som påminner oss om det-

  218. -är delar av helheten.
    Vi kan få bort spöket-

  219. -men filmen slutar med
    att gardinen fladdrar till.

  220. Eller att det spökar nån annanstans.

  221. Vi får inte bort dem. Gotiken
    behöver inte innehålla skräck.

  222. Man har en olustkänsla
    när man läser en gotisk bok.

  223. Nu blir det fördjupning
    på temat monster som kropp.

  224. Monster är kroppar,
    alternativ kroppslighet-

  225. -som väcker fruktan
    eller nyfikenhet och begär.

  226. Det verkar lite konstigt.
    Exempel: "freaks" - Gonzales.

  227. Jag ska med ett äkta historiskt fall
    förklara hur monster-

  228. -har väckt både fruktan
    och begär och åtrå.

  229. Ni kan snabbt bli monsterexperter
    och röra er i alla tider-

  230. -och titta på tavlor, läsa
    litteraturen och tänka så här:

  231. Den vanligaste formen för ett monster
    är hybriden - att man blandar former.

  232. Och så är monster stora.
    De är kraftiga och hotfulla-

  233. -i sin fysiska uppenbarelse.

  234. Monster kan också väcka äckel.

  235. Att se en kropp styckas,
    huvudet skiljs från kroppen.

  236. Tortyr - det finns en trend i många
    skräckfilmer i dag med tortyr-

  237. -inte sällan sexuell sådan.
    Jag tycker inte om den.

  238. Sen kan de också väcka äckel
    , i synnerhet inför tanken-

  239. -på att nån annan
    tar din kropp i besittning- "Aliens".

  240. Den klassiska scenen
    som alltid dyker upp-

  241. -med monstret
    som plötsligt spränger fram ur magen.

  242. Det är en klassisk scen.

  243. Nu ska jag ta det här
    med att väcka begär.

  244. Då ska vi gå tillbaka till år 1594.

  245. Den italienske naturvetenskapsmannen
    Aldrovandi-

  246. -besökte år 1594
    några vänner i Bologna-

  247. -och bland gästerna fanns
    en markisinna som hette Isabella.

  248. Hon hade med sig några roliga saker,
    enligt deras sätt att se på det.

  249. Han skriver om en märklig flicka-

  250. -som visades upp, denne Aldrovandi.

  251. "Förutom näsborrarna och läpparna var
    flickans ansikte helt täckt av hår."

  252. "Håret på pannan var längre
    och strävare än det på kinderna"-

  253. -"men mjukare
    än på resten av kroppen."

  254. "Hårig på främre delen av ryggen.
    Ett strävt, gult hår upp på länden."

  255. Flickan visades upp för gästerna. De
    fick ta på henne, de klädde av henne.

  256. Hon var sex år gammal.

  257. Med henne fanns
    också hennes tolvåriga storasyster.

  258. Hon var också helt hårig
    på ansiktet och kroppen.

  259. Det var helt normalt
    att agera på det här sättet.

  260. De var "freaks", och man fick göra
    vad man ville med dem. De var köpta.

  261. De var barn till den här mannen,
    och det finns historiskt material-

  262. -för att skriva
    hela familjen Gonzales historia.

  263. Från pappan, Petrus,
    som hittades på...

  264. En av Teneriffa-öarna.

  265. Man hittade honom i en grotta.

  266. Han var helt hårig,
    förutom på vissa kroppsdelar.

  267. Det är ingen sjukdom,
    utan en genetisk mutation-

  268. -som ger bäraren av genuppsättningen
    en kraftig hårväxt-

  269. -på hela eller delar av kroppen.

  270. Han skänktes av spanjorerna
    till den franska kungen-

  271. -och han gifte sig
    med en "vanlig" kvinna.

  272. Han hamnade på hovet och fick servera
    bröd varje morgon till kungen-

  273. -och han lärde sig
    latin och grekiska. Det var komiskt-

  274. -att en grottmänniska
    kunde tala latin.

  275. De hade byggt
    en liten grotta åt honom.

  276. Han fick sju barn, och sex av dem
    led av samma genuppsättning.

  277. Flickorna var två av barnen,
    och de skänktes och såldes vidare.

  278. De ritades av, man skrev om dem,
    de gjorde sensation i Europa.

  279. De väckte åtrå, nyfikenhet, äckel.

  280. Man blev både rädd och nyfiken.
    Monster kan ha den effekten.

  281. Det sista temat...
    Snart ska vi luta oss tillbaka lite.

  282. Monster som gränsvarelser
    och gränsmarkörer.

  283. Det ena var kroppen, det andra gräns.

  284. Man brukar säga
    att monster är visuella metaforer.

  285. Det är en bra term att kunna
    om man går på skräckfilm.

  286. "En intressant visuell metafor,
    när han slet av huvudet..."

  287. En visuell metafor för det avvikande.

  288. Monster bryter alltid mot normen,
    antingen i hur de ser ut-

  289. -eller i vad de gör -
    vad de tänker, vad de säger-

  290. -var de lever. De är normbrytare.

  291. Och de bevakar gränser. Och det
    kan handla om moraliska gränser.

  292. Hannibal Lecter
    i "När lammen tystnar"-

  293. -är ju inget monster på utsidan, men
    han bryter ju inte bara mot lagen-

  294. -utan också mot tabun, när han äter
    upp sina offer. Han är ett monster.

  295. Han överträder flera gränser
    i sitt sätt att vara.

  296. De är farliga väktare
    och de är fiender till människan.

  297. Som regel -
    det finns alltid undantag.

  298. Jag ska ge ett exempel
    på ett monster som gränsvarelse-

  299. -och gränsmarkör. Det är den här.

  300. Njut av den här fina bilden.

  301. Den är hämtad
    ur medeltida bestiarier.

  302. Jag skrev en bok om det, och det var
    där mitt intresse för monster föddes.

  303. Jag gjorde en studie över medeltida
    bestiarier, det vill säga djurböcker-

  304. -som skrevs från 1100-talet
    ungefär till mitten av 1300-talet.

  305. Majoriteten är skrivna på latin, en
    del är skrivna på olika folkspråk.

  306. Forntyska, och det har även
    funnits på fornsvenska.

  307. Fornfranska, det finns två fragment
    kvar på fornisländska.

  308. I de här djurböckerna
    så presenteras alla världens djur-

  309. -tillsammans med fabeldjur.
    Man gör ingen skillnad mellan dem.

  310. Draken samsas med hästar, kossor,
    giraffer, kameler och elefanter.

  311. Alla är lika exotiska
    och lika vanliga.

  312. De såg naturen
    på ett annat sätt än vi.

  313. För dem var allt i naturen
    en skapelse av Gud.

  314. Gud hade skapat monster,
    inte djävulen.

  315. Det hade han gjort av en anledning,
    och det fick man ju fundera över.

  316. Och så skrev man djurböcker. Alla
    djur har en symbolisk betydelse.

  317. Skatan är tjuvaktig.

  318. Gud skapade skatan som tjuvaktig.
    Det finns ingen evolution-

  319. -utan Gud skapade allting så,
    och så ser det ut.

  320. Det intressanta med draken är att...
    I vanliga fall i bestiarierna-

  321. -så sitter den fyrkantiga bilden
    högst upp, med texten under-

  322. -med förklaringarna,
    men när de kommer till draken...

  323. Jag trodde inte det var sant. "De
    är ju monsterexperter", tänkte jag.

  324. Snacka om att de förstod monster.

  325. Monster blandar former
    och bryter gränser.

  326. Att den blandar former -
    draken är ju en kombination-

  327. -av rovfågel, reptil - orm-

  328. -och rovdjur - lejon. Den blandar
    formerna, och det är tydligt här.

  329. Och man kan inte sätta den i en bur.

  330. Den skär rakt igenom satsytan-

  331. -och svansen hänger utanför.
    Så gör de inte med de andra djuren.

  332. Det är så... Det är gjort med kärlek.

  333. Man älskade sina monster
    på medeltiden.

  334. Nu kommer den intressanta
    och viktiga frågan:

  335. Hur länge har vi haft monster
    i vår historia?

  336. Nu kommer en konstpaus.
    Jag ska ta en klunk.

  337. Här är världens äldsta monster.

  338. Det kanske inte ser så skrämmande ut.
    Den är nån decimeter hög, inte mer.

  339. Det kallas för lejonmannen.
    35 000 år gammal är den-

  340. -och hittades i en grotta i Tyskland.
    Några människor under istiden...

  341. När större delen av Europa låg under
    is, och det fanns neandertalare-

  342. -så satt en homo sapiens sapiens
    och karvade i mammutben-

  343. -och tillverkade den här.
    Det är en fantastisk tanke.

  344. Och den blandar former. Det är
    ett lejonhuvud och en människokropp.

  345. "Hur vet du att det är ett monster?"
    Ja, allt handlar om definitioner.

  346. "Var den skrämmande?"
    Ja, det tror jag.

  347. Lejonet som avbildas är inget gulligt
    zoo-lejon som barnen får titta på-

  348. -utan det här är grottlejon, och de
    var en realitet på den här tiden.

  349. Grottlejonet var betydligt större
    än ett vanligt lejon.

  350. I dag vet forskarna att människan
    utrotade den här arten.

  351. Den var farlig för människan. Så
    det är inte en gullig framställning.

  352. Om det är en gudom, en shaman eller
    kanske en förvandlingsprocess...

  353. Det kanske är ett monster
    som shamanen ser-

  354. -i sina visioner - där finns det
    olika tolkningar och möjligheter.

  355. Det finns inget enkelt svar.
    Men det är vårt äldsta monster.

  356. Det är dessutom
    vår äldsta djurframställning.

  357. Om vi går vidare
    till den fornegyptiska kulturen-

  358. -så kommer ni att märka
    att det är som att...

  359. "Har inte Bo
    redan varit inne på det här?"

  360. Jo. Man kan ju tycka att det finns
    hur många monster som helst.

  361. I olika former. Men det går
    att se ett språk i dessa former.

  362. En grammatik för det monstruösa.
    Hybridformer och gränsmarkeringar.

  363. I det här fallet ser ni det forna
    Egyptens helveteshund Ammit.

  364. Den kombinerar lejon
    med flodhäst och krokodil.

  365. Flodhästar är farliga - det vet alla
    som har varit på safariresor.

  366. Man ska inte simma i sjöar
    med flodhästar eller krokodiler-

  367. -och finns det lejon i närheten
    så ska man inte gå ur bilen.

  368. Och det visste egyptierna också,
    för det var en realitet för dem.

  369. Faunan i en kultur
    återspeglas alltid i dess monster.

  370. Det är inte så konstigt.
    Logiken och språket är detsamma.

  371. Här avbildas vad som sker efter
    döden. Den avlidne är klädd i vitt.

  372. Anubis leder den avlidne
    fram till vågen.

  373. I den ena vågskålen ligger en fjäder.
    Ma'ats fjäder.

  374. I den andra vågskålen
    ligger den avlidnes hjärta.

  375. Ma'at var ett begrepp som fångade in
    Egyptens hela livsprincip.

  376. Allt du gjorde skulle ske
    enligt Ma'at. Det var en grundtanke-

  377. -om harmoni i samhället. Det onda
    mot det goda, för mycket, för lite.

  378. Det styrde gudarna, kosmos och allt
    du gjorde. Matlagning, tankar - allt.

  379. När du dog vägdes ditt hjärta,
    för där fanns dina synder lagrade.

  380. Och dina goda gärningar. Om hjärtat
    väger lite tyngre än fjädern-

  381. -så får Ammit ditt hjärta,
    och då är du förlorad för alltid.

  382. Vi är kvar i Egypten. Jag blir
    så glad när jag ser honom.

  383. Jag vill så gärna prata om honom,
    för han är en...

  384. ...3 000 år gammal Pokémon,
    kan man säga.

  385. Det här är Bes. Den kvinnliga
    varianten heter Beset.

  386. Ofta avbildas han
    med händerna så här-

  387. -och så håller han ormar i händerna.
    Det här är en grotesk dvärg-

  388. -som finns avbildad i hieroglyferna-

  389. -och han finns uthuggen i reliefer.

  390. Han finns även som nackstöd,
    som man sov på.

  391. Det var bra att ha Bes
    och andra monsterdräpare där-

  392. -för att skrämma bort monster.
    De fyllde just den funktionen.

  393. Den här står som en gränsmarkering
    i ett tempelområde.

  394. "Hit, men inte längre", säger Bes
    till demonerna och monstren.

  395. Det är precis som med Pokémon.

  396. Om du ska besegra en Pokémon-

  397. -så använder du en starkare Pokémon.
    Det är en gammal grundtanke.

  398. Både Ammit och Bes
    arbetar i nåns tjänst.

  399. Ammit arbetade i gudarnas tjänst,
    och Bes arbetade för människorna.

  400. När du sov slapp du mardrömmar,
    för i mardrömmarna kom demonerna in.

  401. Hade man Bes under huvudkudden
    kunde man sova gott.

  402. Då är vi framme vid medeltiden igen.

  403. Då kommer vi
    till medeltida djurböcker.

  404. Den här är så stilig. Det finns
    en värdighet i det här monstret.

  405. Det här monstret heter mantikora.

  406. Det är inte lika het och känd i dag.

  407. "Sandman"-serien,
    som kanske några känner till...

  408. Härligt. Ja, det är bra.

  409. Signerade, dessutom.
    Vi tar det efter.

  410. Det är ju Gaimans kultklassiker.
    Där finns det en mantikora.

  411. Den dyker upp ibland i
    ungdomsfantasy, men inte så mycket.

  412. Den för en borttynande tillvaro.
    Den är utrotningshotad.

  413. Det är synd. Mantikoran
    var dock stor på medeltiden-

  414. -och i djurböckerna framställs den
    på det här vackra sättet.

  415. Den kombinerar en människa
    med ett lejon och en skorpion-

  416. -vilket inte syns här -
    svansen ska vara en gadd.

  417. Hantverkarna som gjorde bilderna
    som fanns över texten på latin...

  418. Konstnärerna som gjorde bilderna
    var inte latinkunniga-

  419. -utan de tog emot beställningar-

  420. -och nån kan ju ha slarvat
    när man gjorde beställningen.

  421. I texten står att den är röd,
    och det är den ju inte här.

  422. Så där har nåt hänt.
    Men beställaren var väl nöjd ändå.

  423. Människohuvudet
    beskrivs väldigt noga.

  424. Den har tre rader med tänder,
    som den kunde röra i sidled.

  425. Det behövdes,
    för den älskade att äta små barn.

  426. Den skulle kunna tugga sig igenom
    armen och komma åt benmärgen.

  427. Ett sånt här odjur hade knappast
    några positiva symboliska innebörder-

  428. -för medeltidsmänniskan - det här
    var ett monster, en djävulsgestalt.

  429. På medeltiden hade vi det här också.

  430. Jag tar ett steg och hoppas
    att jag inte hamnar ur bild.

  431. Om man reser i England... Jag
    gjorde det och tittade på det här.

  432. Allt finns redan undersökt.
    Det finns nördar överallt.

  433. I England är det väldigt speciellt i
    katedralerna och de större kyrkorna.

  434. Längst fram i koret
    finns det små "misericordia".

  435. Det ska vara ett litet skämt,
    för det betyder "barmhärtighet".

  436. De finns längst fram vid koret, och
    där kom abbotarna och biskoparna-

  437. -som hade mässan,
    och mässan höll på väldigt länge...

  438. Man fick inte sätta sig ner,
    det var en synd-

  439. -men de här gamla gubbarna hade ont
    i benen, så de måste få vila.

  440. Så de lade sin kappa över de här,
    och så fick de vila ut.

  441. Då har man undersökt vad de har
    suttit på. Vad är det som avbildas-

  442. -under dessa små "misericordia"?

  443. Och vad hittar man,
    om inte en massa olika monster?

  444. Vid det allra heligaste, längst
    fram i koret, där Jesus hänger.

  445. När Europa är som allra mest
    religiöst och kristet.

  446. Längst fram finns de!
    Och då ser vi en siren.

  447. Sirenen, "sirena" på latin, är inte
    riktigt identisk med en sjöjungfru.

  448. Sjöjungfrun tillhör en annan genre.

  449. Sirenen kallas även för "meritrix".

  450. Det är latinets och den kanoniska
    lagens term för prostituerad.

  451. Det var så man såg på sirenen -
    hon lockade sjömännen i fördärvet.

  452. De ville ha henne,
    och så hoppade de i.

  453. I fjärde delen
    av "Pirates of the Caribbean"-

  454. -så försöker man fånga en siren.
    De lockar ner sjömännen-

  455. -drar ner dem och äter upp dem.
    En symbol för den farliga kvinnan-

  456. -kvinnlig sexualitet och kvinnligt
    begär. Det satt herrarna på-

  457. -när mässan pågick.

  458. Så här kunde det också se ut.
    En fladdermus.

  459. Redan på medeltiden
    en symbol för djävulen.

  460. Varför gjorde man så?

  461. Det finns inte
    ett enkelt och tydligt svar på det.

  462. Det finns många olika svar.
    Att man tryckte ner dem.

  463. Man använde sin... Man var
    väldig barnsliga på medeltiden-

  464. -och man älskade att skämta om rumpor
    och vad man kunde göra med dem.

  465. Forskarna har tolkat det som att
    man med bakdelen visade sitt förakt-

  466. -gentemot monstren.

  467. Men det är väldigt nära koret. Jag
    tror att det är en del av en helhet.

  468. Ondskan fanns, och monster fanns
    för att de spelade en roll.

  469. Det blev en påminnelse
    för de som sitter på dem-

  470. -att det vi lyssnar på
    är det viktiga.

  471. Det är det här vi ska hålla i schack.

  472. Det är det som vi hör i predikan
    som jag ska till mig i hjärtat.

  473. Men det finns inte
    ett enkelt svar på det.

  474. Se där, ja. Där kom du. Okej...

  475. Om vi tittar i reseskildringar
    från medeltiden...

  476. "The Travels of Sir John Mandeville"
    skrevs på 1100-talet-

  477. -men kom ut i olika versioner -
    man kopierade verket för hand.

  478. Det vi ser... Nu börjar ni uppfatta
    vissa karaktäristiska egenskaper-

  479. -och ett speciellt tänkande.
    Ingen civilisation.

  480. De rör sig i ett gränsland. De
    är primitiva - de har inga kläder.

  481. Därmed bryter de mot en norm.

  482. De bryter även
    mot den fysiska normen.

  483. De ser inte mänskliga ut.
    En av dem har huvudet på bröstet.

  484. En annan ligger på marken,
    och har bara en fot.

  485. Jag återkommer till varför han ligger
    på marken. Och en cyklop till höger.

  486. Han har en klubba, som är
    ett tecken på att man är primitiv.

  487. På medeltiden var det civiliserade
    vapnet svärdet eller spjutet.

  488. Så det här är en primitiv gestalt.
    Mannen på marken är en enfoting.

  489. De var extremt snabba, sa man.

  490. Man åberopade antika auktoriteter,
    Plinius d.ä., med flera.

  491. Augustinus skriver om cykloper,
    enfotingar och huvudlösa.

  492. Det finns hundhuvuden också. Det här
    är de monstruösa människoraserna.

  493. Det finns hundratals av dem. De
    befolkar ytterkanten av kristenheten.

  494. Man kan se det på kartor också.
    De lever där ute i marginalen.

  495. Marco Polos resor.
    Vad ser han på sina resor?

  496. Inte bara mongoler och kineser.
    Han ser drakar.

  497. Titta vad vackert målade de är
    i det här 1400-talsmanuskriptet.

  498. Man verkligen älskar sina monster.

  499. Här anar vi civilisationen.

  500. Längst upp till vänster
    ser vi staden.

  501. Men drakarna lever inte i staden.
    De hör hemma i skogen.

  502. I miljön där det är farligt.

  503. "Här finns drakar", som man skrev i
    slutet på 1500-talet och 1600-talet.

  504. Här har vi också en fascinerande bild
    över det monstruösa.

  505. Sir Geoffrey Luttrell
    var lord av Irnham i England-

  506. -och beställde på 1330-talet-

  507. -ett handmålat exemplar av psaltaren-

  508. -och han bad prästerna i sin kyrka
    att när han dog-

  509. -så skulle de läsa högt ur den och
    ställa den till allmänt beskådande.

  510. Ni ser ett uppslag - alla
    de andra uppslagen är likadana.

  511. I marginalen är det fullt av...

  512. Ibland är det vardagsscener, men
    det är fullt av monstruösa figurer.

  513. Och de är i marginalen.
    De är i gränsen.

  514. Precis som med draken i bestiariet-

  515. -så låter man här
    applicera monsterteori.

  516. Det monstruösa finns hela tiden med
    oss, till och med i en helig skrift.

  517. De finns i marginalen,
    och de blandar former-

  518. -på det mest vackra men skrämmande
    sätt som man kan tänka sig.

  519. Det symboliserar kaosmakter som blott
    böner och gudsfruktan håller stången.

  520. De speglar en hotfull,
    korrupt och våldsam tid.

  521. Samtidigt är de en drömvärld, ett
    slags psykoanalytisk fantasiskapelse.

  522. Man ska också komma ihåg att
    drakar, gripar, djävlar och demoner-

  523. -var verkliga
    för medeltidens människa.

  524. Det var inte populärkultur
    - det var verklighet.

  525. Det ska man tänka på. Och sen
    var det naturligtvis underhållning.

  526. Här kan vi se en liten detalj.

  527. Bilden visar en drakliknande varelse,
    en hybrid-

  528. -och bredvid draken
    sitter två kvinnor.

  529. Den ena kvinnan håller upp
    en spegel åt den andra.

  530. Hon gör sig fin
    och har håret utsläppt.

  531. Det är en symbol
    för kvinnlig fåfänga-

  532. -som ansågs mer förkastlig
    än manlig dito.

  533. Männen led av högmod, men de gick
    att rädda. Inte kvinnorna-

  534. -som enligt medeltidens sätt
    att se på det var förtappade.

  535. Den här kombinationen säger nånting
    om hur man uppskattade sina monster.

  536. Monstren finns inte bara där ute. De
    är ett sätt att förstå oss människor.

  537. Vad vi ska och inte ska tänka på.
    Men trodde man verkligen på dem?

  538. Ja, för som jag har visat här nu,
    från lejonmannen till medeltiden-

  539. -så fanns bevisen överallt.

  540. Vi kan fortsätta i veckor och bara
    visa bilder på olika föremål-

  541. -eller citera ur texter med monster.
    Det var inte bara underhållning.

  542. Man trodde att de fanns.

  543. Går man till den kristna perioden
    så var monstren en del av Guds plan.

  544. De finns i Bibeln. Den stora draken
    ska svepa med sin stjärt över himlen-

  545. -så att alla stjärnor faller ner.
    Den draken var en realitet-

  546. -även om den inte hade dykt upp ännu.
    Sen kan man ställa sig frågan-

  547. -om frågan är rätt ställd.

  548. Det här är ju på medeltiden.

  549. Linné har inte fötts. Vi har ingen
    klassifikation med olika arter-

  550. -underarter, familjer och grupper.
    Naturen är ännu inte naturen i sig.

  551. Den är nånting som Gud har skapat-

  552. -och den finns där konstant,
    utan förändring. Det kommer senare.

  553. Trodde man på deras existens?
    Absolut. Är frågan rätt ställd? Ja.

  554. På 1500-talet levde monstren vidare,
    och under hela tidig modern tid.

  555. Här ser man födelsen
    av det politiska monstret.

  556. Det politiska monstret föddes
    i den bittra fejden-

  557. -mellan protestanter och katoliker.
    Det här är från protestantiskt håll.

  558. Man åberopar sig på att monstrum
    är järtecken. Nånting visar sig-

  559. -som säger att världen är ur led.
    Den här påveåsnan till höger-

  560. -hittades i början på 1500-talet
    i en tysk stad.

  561. "Titta, så här går det
    när den katolska kyrkan får råda."

  562. "Den är ju deformerad.
    Vi måste reformera den."

  563. "Gud säger att nånting är fel." Och
    så den underbara bilden på munken-

  564. -där en demon använder
    munkens huvud och feta hals-

  565. -eftersom munkarna inte lever som de
    lär - de är ju tjocka, inte smala!

  566. Han spelar på honom
    som om han vore en säckpipa.

  567. Nu hoppar vi
    ända fram till 1800-talet.

  568. Nu går vi in för landning
    mot min fråga-

  569. -som besvaras på 2000-talet.
    Det här är Notre Dame.

  570. Den byggdes mellan år 1163
    och år 1250 i gotisk stil.

  571. Det ni ser är gargoyles,
    monstruösa vattenkastare.

  572. Behornade, bevingade demoner.
    Vilken härlig medeltid, eller hur?

  573. Det är bara det
    att på västra fasaden-

  574. -så finns de medeltida originalen.

  575. På den östra sidan finns det
    54 stycken från 1800-talet.

  576. De här tillverkades under 1800-talet-

  577. -eftersom katedralen
    behövde repareras och restaureras.

  578. Då såg man till att göra medeltida
    original som de borde ha sett ut-

  579. -och gärna lite bättre.
    Är inte det en väldigt talande bild-

  580. -för hela 1800-talets upptäckt
    av den "mörka" medeltiden?

  581. Nån mörk medeltid fanns aldrig,
    men på 1800-talet ansåg man det.

  582. Det finns massor med intressanta
    historier om de här vattenkastarna.

  583. Folk älskade dem
    när de kom på 1830-talet.

  584. Victor Hugo lät
    i "Ringaren i Notre Dame" från 1831-

  585. -Quasimodo kasta sig omkring
    i de här vattenkastarna.

  586. Och Victor Hugo var medlem
    i det estetiska smakrådet-

  587. -som tyckte till
    om hur Notre Dame skulle se ut.

  588. Man skapar en bild av en medeltid
    som aldrig har funnits.

  589. 1800-talet
    blir också skräckens tidevarv.

  590. Här föds den moderna skräckromanen.
    Här är vampyrernas århundrade.

  591. Demonernas tid. Dr Jekyll och mr
    Hyde. Alla kommer de på 1800-talet.

  592. Som den här: "Frankenstein".

  593. Eller Frankensteins monster.
    1818 kom den.

  594. Mary Shelley.

  595. Hon skrev många saker, men det
    var den här hon blev känd för.

  596. Den slog fullkomligt.
    Alltså, det är...

  597. Harry Potter är väl att ta i, men...

  598. Den hade en enorm påverkan
    på samhället.

  599. Jag kanske ska dra historien.
    Frankenstein-

  600. -har blivit en term för ett monster,
    men det är ju vetenskapsmannen.

  601. Sen gör han en varelse,
    som blir Frankensteins monster.

  602. I början
    är det Frankenstein som är monstret.

  603. Varelsen föds inte ond.
    Han är oskriven.

  604. Men alla blir rädda för honom, och
    Frankenstein tar avstånd från honom.

  605. Han ägnar hela boken
    åt att komma ikapp sin skapare-

  606. -och säga: "Varför skapade du mig?
    Jag kunde ha varit din Adam"-

  607. -"men du gjorde mig till din..."
    Din Nemesis.

  608. Din Lucifer.
    Det är en bra filosofisk fråga.

  609. Monstren återkommer gärna
    till sina skapare och säger:

  610. "Du skapade mig.
    Nu får du betala priset."

  611. Då är han ett monster,
    för han har dödat oskyldiga-

  612. -men han föddes inte som ett monster.

  613. Så här kunde det låta
    i det engelska parlamentet-

  614. -år 1824.

  615. Den engelska utrikesministern
    George Canning-

  616. -gör följande inlägg i en debatt
    om emancipationen av slavar.

  617. "Att släppa loss slaven i sin
    mannaålders fulla mognad och kraft"-

  618. -"med dennes fulla utvecklade
    fysiska passion"-

  619. -"men med ett icke färdigt förstånd,
    vore att ge liv åt en varelse"-

  620. -"som uppvisar stora likheter
    med den storslagna fiktionen"-

  621. -"i en nyligen utkommen roman."

  622. Det är "Frankenstein" -
    boken blev politik.

  623. Man talade om ett slavuppror med Nat
    Turner, men det går jag inte in på.

  624. Vi går vidare bland klassikerna.
    "Dr Jekyll och Mr Hyde" från 1886.

  625. "Ett skrik följde, han raglade till,
    grep tag i bordet och höll sig fast."

  626. "Stirrade med blodsprängda ögon,
    flämtade med vidöppen mun."

  627. "Jag tyckte mig se en förändring:
    Han tycktes svälla."

  628. "Hans ansikte blev svart och dragen
    tycktes mjukna och förvandlas."

  629. "I nästa ögonblick hade jag
    kastat mig med ryggen mot väggen"-

  630. -"med armarna höjda för att skydda
    mig från detta mirakel. En sån fasa!"

  631. "'Gud!', skrek jag, om och om igen"-

  632. -"för där, inför mina ögon, blek och
    skakad och till hälften medvetslös"-

  633. -"och trevande framför sig likt
    en man som ryckts ur dödens käftar"-

  634. -"där stod Henry Jekyll."

  635. Det är en fenomenal episod-

  636. -i skräckens historia
    när han ser förvandlingen.

  637. Det som var så speciellt
    med den här boken-

  638. -var att man inte längre
    kunde se på en varelse-

  639. -om det är ett monster eller ej.
    Du kan bära det inom dig själv.

  640. Nånting har hänt från Frankensteins
    monster och bakåt i tiden-

  641. -till det vi såg 1886.

  642. 1888 sker också-

  643. -de hemska morden i London
    med Jack the Ripper.

  644. Han blev också en kultfigur,
    och det har skrivits mycket om honom.

  645. Han finns i olika skräckvarianter.
    Allt det här är tecken i tiden.

  646. Det viktorianska samhället
    och dubbelmoralen.

  647. Dubbelmoralen möter vi i den tredje
    klassikern, "Dorian Grays porträtt".

  648. Dorian Gray, en vacker yngling-

  649. -vill förbli vacker, skön och ung och
    leva det där livet som vi alla vill-

  650. -när man är ung och inte vill åldras.
    Så han sluter en pakt med djävulen.

  651. Tavlan av honom däremot åldras,
    och allt han gör-

  652. -alla hans synder och brott -
    påverkar bilden.

  653. Ni får själva läsa hur den slutar.

  654. Av de här stora klassiska romanerna
    så är det den här och nästa roman-

  655. -som verkligen står sig i dag.

  656. Det här är från en filmatisering
    av Oliver Parker år 2009.

  657. Han gör Dorian Gray till ett offer
    för en förtryckande far-

  658. -och Dorian Gray
    måste föra en psykologisk kamp-

  659. -för att kunna befria sig sina
    traumatiska barndomsminnen.

  660. Här har vi den sista bilden,
    när jag nu ska dra ihop säcken.

  661. Det här är ju Dracula,
    världens mest kända skräckgestalt.

  662. Vampyren. Och det var ju
    Bram Stokers roman från 1897.

  663. En av skräcklitteraturens
    odödliga klassiker.

  664. Här spelas huvudrollen
    av Bela Lugosi.

  665. Han fick jämt spela den här rollen,
    och det sägs-

  666. -att han även begravdes i såna
    här kläder. Han var Dracula.

  667. Christopher Lee fick också spela
    Dracula och olika vampyrer.

  668. Och så går vi tillbaka
    till Skarsgård i "True Blood".

  669. Vad har hänt? Bram Stokers "Dracula"-

  670. -som är en lysande roman...

  671. Han är ju ful, det står det ju.
    Han stinker död!

  672. Han är vidrig!
    Men han tjusar kvinnorna-

  673. -med sin övernaturliga förmåga.
    Även män, för den delen.

  674. Om man tittar på
    hur han har filmatiserats...

  675. Vampyren är inte sexig, även om vissa
    såg Bela Lugosi som en riktig karl.

  676. Men nånting har skett.

  677. När jag växte upp på 70-talet -
    jag är född 1970-

  678. -då var hjälten den som satte pålen
    i hjärtat på vampyren.

  679. I dag är det tvärtom.

  680. Det är därför mina studenter suckar
    när de ser Skarsgård.

  681. Då går vi till svaret. Jag ser svaret
    till varför det finns-

  682. -så otroligt mycket monster i
    populärkulturen i dag i tre svar.

  683. Det ena handlar om identitet.

  684. Därför att ungdomar har...
    Jag talar om ungdomskulturer-

  685. -där monstren verkligen har anammats.

  686. Det finns en kommersiell anledning
    till alla monster.

  687. Det säljer väldigt bra.
    Men det förklarar inte allt.

  688. Identitet - ungdomar
    har alltid velat göra revolt.

  689. Det ingår i uppväxten-

  690. -och då väljer man det avvikande
    för att bryta mot normerna.

  691. "Det är så förlegat, farsan.
    Det är så ute!"

  692. Vad är det som är så ute?

  693. Jo, att monstren ska vara skrämmande.
    Man identifierar sig med vampyren.

  694. Vampyren är ju odödlig
    och har övernaturliga krafter.

  695. Vampyren gör som den vill
    och sätter sina egna gränser.

  696. "Ingen heterosexuell normativitet
    ska tala om för mig"-

  697. -"vad jag ska göra
    eller med vem jag ska..."

  698. "Jag gör vad jag vill." Det är temat
    i många av de här filmerna.

  699. Sen finns det många vampyrer
    som lever fullkomligt vanliga liv.

  700. De är goda samhällsmedborgare.
    I amerikanska filmer är det viktigt-

  701. -att det finns "family values".
    De är kristna och troende.

  702. Det där med korset funkar inte
    längre. Det försvann med Anne Rice-

  703. -och hennes "Interview
    with the Vampire" från 1976.

  704. De kristna grejerna är helt borta.

  705. De försöker leva vanliga liv.
    De dricker djurblod-

  706. -de röstar, betalar skatt
    och går i kyrkan-

  707. -och de försöker lära sina barn att
    nu ska vi leva på det här sättet.

  708. Och så gör vampyren uppror genom
    att söka sig till en vanlig kille-

  709. -som inte är vampyr.

  710. Identitetsproblematiken
    är väldigt framträdande och tydlig.

  711. Monster är ett sätt att slå
    en äldre generation på käften.

  712. Men det förklarar inte heller allt.
    Det finns en narcissism i det här-

  713. -att man är odödlig, att man är
    som en ointaglig fästning.

  714. Det finns också en rädsla och en
    ångest inför en ny världsordning.

  715. Då menar jag inte det som sker nu.
    Glöm inte bort terrorattacken 2001.

  716. Efter det kom det massor med
    zombiefilmer, -serier och -böcker-

  717. -som skildrar en apokalyps.

  718. En liten grupp människor
    slår sig samman för att överleva-

  719. -och för att stoppa hotet. Sen har
    zombiegestalten faktiskt förändrats.

  720. Det finns flera i dag
    som identifierar sig med zombier-

  721. -på samma sätt som med en vampyr.

  722. De tycker att det är kul
    med rollspel som Zombie Walk.

  723. De finns en tendens
    till att zombier kan börja tänka.

  724. Ja, varför vill man vara en hjärndöd,
    människoätande varelse?

  725. Är det inte kul att ha lite här uppe
    och kunna reflektera över tillvaron?

  726. Men det kanske kan vara skönt
    att få vara så ibland.

  727. Men nu börjar de kunna återskapa
    sina minnen och känna kärlek.

  728. Och på en ännu djupare nivå så
    speglar monster en kulturell ängslan-

  729. -en kulturell ångest, som är kopplad
    till en snabb samhällsutveckling-

  730. -inom många områden, i synnerhet
    kommunikationsteknologin.

  731. Där det har skett så stora
    förändringar bara på tio år-

  732. -att man undrar
    när man ska plantera in chippet.

  733. Vad händer egentligen i vår värld?

  734. När såna här stora frågor dyker upp-

  735. -så sker det parallellt med
    att man får monster.

  736. Jag sa inte det då, men 1800-talet
    var en revolutionerande tidsålder.

  737. Det modernas framväxt,
    det industrialiserade samhället.

  738. Dracula i romanen åker segelfartyg-

  739. -och bor i slott
    och tillhör en gammal feodaladel.

  740. En utsugarklass, om ni så vill.

  741. Van Helsing, som åker för att
    ha ihjäl monstret, han tar tåget.

  742. Det är en symbol i romanen. Det sker
    nånting vid vissa tider i världen.

  743. Vi befinner oss i en kanske...

  744. Kanske den stora förändringsfasen
    i mänsklighetens historia.

  745. En var när homo sapiens vandrade
    ut ur Afrika för 100 000 år sen-

  746. -och när de slog sig ner
    för 10 000 år sen.

  747. Industrialiseringen och den stora
    samhällsförändringen på 1800-talet-

  748. -och nu en teknologisk förändring,
    med ekonomiska och politiska kriser.

  749. Möjligen finns det liv på andra
    planeter. "Vad då för liv?"

  750. Genast sitter Hollywoodskaparna
    så här och skriver.

  751. "Aliens, men vi behöver nåt nytt!"
    "Sätt ett lejonhuvud på honom."

  752. "Bra! Lejonhuvud på människokropp
    har jag aldrig sett tidigare."

  753. Det är mitt tips om framtiden. Tack
    för att jag prata monster med er.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

UR Samtiden - Monster genom tiderna

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Zombies, vampyrer och drakar är populärare än någonsin. Vad är det som lockar fram så många monster i populärkulturen? Historikern Bo Eriksson har sina teorier och berättar här om monstrens historia i folktro, böcker och film. En späckad timme för alla monsterdiggare! Inspelat den 1 mars 2017 på Fanfaren, Farsta. Arrangör: Stockholms universitet.

Ämnen:
Övrigt
Ämnesord:
Drakar, Etnologi, Folkseder, Folktro, Monster, Monster i filmen, Monster i litteraturen, Socialantropologi, Vampyrer, Zombier
Utbildningsnivå:
Högskola

Mer Övrigt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pikaia

Ett fjärrstyrt hot

Japansk animé. Vince och Hannah har återvänt till jorden och den kambriska explosionen för att hitta dna från en Haplophrentis. Den fjärrstyrda Anomalocaris hotar uppdraget men Vince transformerar sig biometriskt till en haj. Medan haj-Vince distraherar Anomalocaris transformerar sig Hannah till en spindel och hittar det dna som vännerna letat efter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tripp, Trapp, Träd

Myran i skogen

Programledare Baura Magnusdottir sitter vid trädet och lyssnar på djurlåtar och sagor. Reine Brynolfsson berättar sagan "Myran" av Bisse Falk, med bilder av Henning Trollbäck. Berättelsen handlar om myrans liv när den bär hem mat till stacken. Petra Hellsing sjunger "Låten om gräshoppan" av Klas Widén. Figge Norling spelar Ben Rangel som bor i underjorden och får besök av en hungrig myra. Han försöker lista ut vad myror äter.