Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : En stadsdel väcks till livDela
  1. När jag växte upp i Boyle Heights
    fanns det ingen samhällsanda där.

  2. Det fanns inte så mycket
    att roa sig med.

  3. Till och med biograferna
    hade slagit igen.

  4. Nyheterna rapporterade bara om
    skottlossningarna, gängen, knarket.

  5. Jag minns att folk såg ner på området.
    De kallade det för "gettot".

  6. Det fanns mycket vackert där, men folk
    utifrån såg det kanske inte som kultur.

  7. Det spelades alltid mariachi-musik.
    Man såg gatukonst överallt.

  8. Väggkonst var stort.
    Dessvärre stängde allt på kvällarna.

  9. Jag åkte till Universal Citywalk
    eller Santa Monica Promenade-

  10. -för det fanns inget nattliv här.

  11. Det var så trist att jag spenderade en
    massa pengar i de där neonstäderna-

  12. -som inte är riktiga samhällen.

  13. Vilket innebar
    att mina pengar inte hamnade här.

  14. Jag pluggade vidare. Jag bodde i New
    York, San Diego och San Francisco.

  15. Jag skrev "Real Women Have Curves",
    om en syfabrik jag jobbade på.

  16. Jag satte upp pjäsen tjugo gånger-

  17. -och när jag kom hem så hade ordet
    samhällsanda fått en ny innebörd.

  18. Om man kommer hit som papperslös,
    som jag-

  19. -och inte känner
    att man hör hemma nånstans...

  20. Jag kände
    att jag hörde hemma i Boyle Heights.

  21. Min stadsdel skänkte mig en identitet.

  22. Jag ville ha en teater och sätta upp
    nyskrivna pjäser som hyllade området.

  23. Jag ville att folk skulle få höra
    positiva saker om vår stadsdel.

  24. Mamma, vad gör du?

  25. Jag hade ingen affärsplan, utan jag
    gick på instinkt och improviserade.

  26. Men folk i området reagerade så här:
    "Jaha, det är en teater."

  27. "Ett rum
    med några sittplatser och en scen."

  28. Så på så sätt var folk väldigt öppna.

  29. Skådisar var lätt att hitta. Det finns
    många bra latinamerikanska skådisar-

  30. -men de får inga chanser,
    för det skrivs ingenting för dem.

  31. Så vi hade fullt med begåvat folk
    som ville vara med.

  32. Det var en idé som låg rätt i tiden.
    Det var ett slags renässansrörelse.

  33. Inom konstvärlden pratar man mycket
    om "kreativ platsutveckling" just nu.

  34. Tanken är
    att om man har en kreativ plats-

  35. -så växer
    andra kreativa platser fram där.

  36. Boyle Heights
    var ett judiskt område tidigare.

  37. Mina mor- och farföräldrar bodde här.
    En del av dem är begravda här.

  38. Jag växte upp i Westside. Mitt
    förhållande till Boyle Heights var-

  39. -att jag körde hit och åt en taco ibland,
    och kände mig jättemodig.

  40. För 15-20 år sen grundade pastor
    Greg Boyle Homeboy Industries-

  41. -och gängproblematiken i området
    minskade.

  42. När jag kom hem efter att ha jobbat
    i Washington hade Gold Line kommit-

  43. -och jag klev av tåget
    vid Mariachi Plaza.

  44. En vit kille från Westside -
    de kunde ha stängt mig ute helt.

  45. I stället blev jag bjuden på en kopp
    kaffe. Och sen var jag helt såld.

  46. Jag öppnade ett bibliotek - Libros
    Schmibros - på engelska och spanska.

  47. Det hade varit lättare
    att bara ge bort en massa böcker-

  48. -men jag ville förmedla böckernas
    värde, så vi skapade ett system-

  49. -där man köper ett årskort
    för fem dollar.

  50. Man får ha boken i tre veckor,
    och så får man behålla en bok.

  51. En bok som låntagarens syskon,
    föräldrar och morföräldrar kan läsa.

  52. Libros har blivit ett slags mötesplats.

  53. Vi ser hur folk som inte känner
    varandra skickar böcker mellan sig.

  54. När jag ser en hel familj samlas
    kring två exemplar av samma bok-

  55. -en på engelska och en på spanska -
    så blir jag så himla glad.

  56. Biblioteket ligger på Mariachi Plaza.

  57. En del tror att de bara spelar
    för att det är kul, men så är det inte.

  58. Vi uppskattar musiken, men de
    försöker faktiskt försörja sina familjer.

  59. Jag kom hit för 30 år sen. Då fanns det
    redan mariachimusiker här.

  60. Det finns mariachimusik
    för alla tillfällen. För bröllop-

  61. -för bröllopsdagar
    och naturligtvis för begravningar.

  62. När vår organisation Omula var ny
    hade vi över 200 medlemmar.

  63. En mariachis jobb
    är inte bara att tjäna pengar.

  64. En mariachis jobb
    är att skapa glädje, att fira.

  65. Det är därför man anlitar oss, för
    att fira en händelse. Det är vårt jobb.

  66. Det är viktigt för mig att min bar
    Eastside Luv ligger vid Mariachi Plaza-

  67. -för när jag gifte mig 1993
    hittade jag några mariachimusiker här-

  68. -som förgyllde mitt bröllop.

  69. På 80-talet bodde det mest mexikaner
    och mexikanska amerikaner här-

  70. -och så är det fortfarande.
    Jag ville inte ha en bar-

  71. -uteslutande
    för mexikaner eller för amerikaner.

  72. Jag ville ha en bar
    för mexikanska amerikaner.

  73. Företagen som frodas här
    och lyckas överleva-

  74. -är de som fyller
    de mexikanska amerikanernas behov.

  75. Man dricker en öl, och lägger
    kanske märke till våra ljuskronor-

  76. -föreställande ratten på en "lowrider".

  77. Plasten på våra möbler kanske
    påminner folk om deras mormödrar.

  78. Man kan få en michelada
    med en saladito i-

  79. -och om man växte upp i östra
    Los Angeles så fattar man den grejen.

  80. Inga kvällar är sig lika. Vi anordnar
    många konst- och kulturevenemang.

  81. Bland annat kan man sjunga
    med mariachiband - "mariachioke".

  82. Vad får kvällens första sångare?
    Gratis öl!

  83. En favorit är "Morrisseyoke",
    där folk får sjunga karaoke-

  84. -till The Smiths eller Morrissey. Jag vet
    inte varför mexikanska amerikaner-

  85. -dras till Morrissey, men så är det,
    och det här gör vi en gång i månaden.

  86. En kille översätter alla Morrisseysånger
    han sjunger till spanska.

  87. Han är jättebra, och det känns
    som att se en mexikansk Morrissey.

  88. Jag ser mig som ett slags organisatör-

  89. -och varje dollar känns som en applåd.

  90. Det är som en bekräftelse. "Fortsätt
    med det du gör. Vi vill stödja dig."

  91. "Vi tror på det du gör."

  92. Konst- och kulturutrymmena i Boyle
    Heights stöttar den lokala ekonomin-

  93. -genom att man lockar folk både från
    trakten och från omgivande områden-

  94. -som gynnar affärsrörelserna
    i anslutning till kulturevenemangen.

  95. Vi är kända som en plats
    för uruppföranden av pjäser.

  96. Jag var en av organisationerna
    som tände gnistan-

  97. -men det fanns även andra aktivister
    som ville göra nåt för området-

  98. -och nu brinner en låga som
    lockar till sig ännu fler konstnärer.

  99. Boyle Heights har hamnat på kartan-

  100. -för folk med bättre ekonomi
    än de som bor i området-

  101. -och det skapar en viss oro.

  102. Det hemska G-ordet: gentrifiering.

  103. Byggherrarna är till och med
    kring Mariachi Plaza och nosar.

  104. De har "upptäckt" oss,
    men vi har ju varit här hela tiden.

  105. Ni är inga Columbus.

  106. Om de försöker se vad som pågår
    och bidrar till det-

  107. -i stället för att bara säga "Det här är
    mitt område. Jag gör anspråk på det"...

  108. De struntar i vår utveckling.

  109. Hur kan ett område dra nytta av
    resurser som inte fanns tidigare-

  110. -och samtidigt bibehålla sin integritet,
    och själva karaktären som de boende-

  111. -var med och skapade?

  112. Frågan är hur vi håller lågan levande
    för konst- och kulturlivet-

  113. -samtidigt som konstnärerna som
    ligger bakom den här utvecklingen-

  114. -tillåts vara kvar.

  115. Boyle Heights historia gör området
    unikt, men nånting som är universellt-

  116. -är att folk bryr sig, och värdesätter
    samhällsanda mer än förtjänst.

  117. Vad händer när fokus flyttas
    från förtjänst till samhällsanda?

  118. Då omges man plötsligt
    av underbara, modiga människor.

  119. Människor som lever sina drömmar.
    Man omges av drömskapare.

  120. Premiärerna brukar vara slutsålda,
    för alla vill vara med och fira med oss.

  121. Vi presenterar pjäsen...

  122. Ha så kul!

  123. Mamma, vad gör du?

  124. I mitt eget hem?
    Som jag så gärna delar med min familj.

  125. Om jag ser en enda rynka i den där
    spegeln kommer jag att döda dig!

  126. Om man börjar se andra människors
    värde blir ens eget liv värdefullt.

  127. När man ligger för döden säger man
    inte: "Jag borde köpt ett större hus."

  128. Utan: "Jag borde ha älskat mer,
    och jag borde ha uttryckt min kärlek."

  129. När folk byter jakten på pengar
    mot samhällsanda och gemenskap-

  130. -så har man en konstnärlig renässans,
    för den sker i ens själ, i ens hjärta.

  131. Och sen sprider den sig.

  132. Översättning: Mattias R. Andersson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Bebyggelsesociologi, Förenta staterna, Gentrifiering, Los Angeles, Samhällsvetenskap, Sociala strukturer, Sociologi, Stadsliv, Stadssociologi, Storstäder
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2015

Vad håller tweenisarna på med och hur når vi dem?

Sabina Kapetanovic studerar ungdomar och deras utveckling. Hon ingår i ett forskningsprojekt som heter Lordia, ett projekt som följer 1500 elever från årskurs 6 till och med andra året på gymnasiet. Åldern mellan barn och ungdom kallas ibland att man är en Tweenie. Under denna period testas många gränser. Det kan vara alkohol, kriminalitet och olika riskbeteende. Hur når vi dessa ungdomar? Inspelat den 26 november 2015 på Nalen i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & allmänhet, Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Om terrorism

Vad ska man göra åt terrorismen i världen? Varför finns den? Morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.