Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : Färgens kraftDela
  1. Medlemmarna i kollektivet Boa Mistura
    träffades 2001 när de var 15 år gamla.

  2. Sen dess utgör de en multidisciplinär
    grupp som brinner för det de gör.

  3. "Boa Mistura" betyder "bra blandning" på
    portugisiska. Alla har olika bakgrund.

  4. Vi har alla olika yrken.

  5. Det är arkitekter, formgivare
    och reklamare.

  6. Graffitin är
    den gemensamma nämnaren.

  7. Graffiti innebär
    att man målar på väggar.

  8. De är de mest påtagliga
    stödjande elementen i en stad.

  9. När man utbildat sig och mognat känns
    det meningsfullt att arbeta i staden.

  10. Vi tror att konsten kan förändra platser-

  11. -och även
    att den förbättrar människors vardag.

  12. Vi vill skapa engagemang, inspirera
    och leta efter saker-

  13. -som kan förändra vardagen i staden.

  14. Ett tidigt internationellt projekt-

  15. -var ett samarbete med arkitektbyrån
    Ecosistema Urbano i Hamar i Norge.

  16. Invånarna skulle få tillbaka ett torg
    som hade förvandlats till parkering.

  17. Vi klädde torget i en tröja.

  18. Det var en norsk tröja med norskt
    mönster. Det var det vi såg där.

  19. Det blev väldigt lyckat.

  20. Torget kunde sen användas på olika sätt.
    På helgerna hade man marknad där.

  21. De utgick från vårt mönster
    när de placerade ut sina bord och stånd.

  22. Det visade att ett tunt lager färg
    kan förändra det offentliga rummet.

  23. Vi blir inspirerade av platsen
    och de människor som finns där.

  24. Vi åker till platsen
    utan att veta speciellt mycket om den.

  25. Under de första dagarna pratar vi
    med folk och promenerar runt.

  26. Vi funderar på var vi kan göra nåt
    och vad vi kan göra. Platsen får avgöra.

  27. I exempelvis Madrid
    arbetar vi mycket med svart, svart bläck.

  28. I Algeriet jobbade vi i kasbahn,
    den "vita staden".

  29. Där ville vi ge staden den vita färg
    som en gång funnits där.

  30. 2011 åkte vi till Kapstaden i Sydafrika.

  31. Vi fick chansen att jobba i ett township,
    ett av de största i hela Sydafrika.

  32. Där hade man en cykelskola
    i en container.

  33. Läraren tyckte att vi skulle göra nåt där
    och att grabbarna kunde hjälpa till-

  34. -för de var disciplinerade
    och vana att samarbeta.

  35. Alla var med och målade den.
    Det blev en fin och magisk upplevelse.

  36. Den resan förändrade våra liv.

  37. När invånarna själva får vara med
    och förändra sin miljö-

  38. -så ger det dem en känsla
    av att det är deras plats.

  39. De känner att de äger den
    och lägger beslag på den.

  40. Vi blir då en ursäkt, nåt som inspirerar,
    och det blir början på en förändring.

  41. Från och med då började de förlägga
    sina projekt till utsatta områden.

  42. I São Paolo, i Brasilien,
    var de i en av Brasilândias favelor.

  43. De bodde hemma hos en familj.
    Då föddes projektet "Luz nas vielas".

  44. I den typen av områden
    finns det inga gemensamma utrymmen.

  45. Den här favelan var dessutom belägen
    på en bergssluttning.

  46. Från de övre delarna till de nedre
    kommer man via gränder och trappor.

  47. Där finns det en massa märkliga platser.
    Det är här man tillbringar vardagen.

  48. Här leker barnen, här langar man knark
    och här ute vistas man.

  49. Det var där vi skulle jobba.

  50. Eftersom vi inte hittade en stor vägg
    att jobba med, så använde vi anamorfos.

  51. Vi brukar använda den tekniken
    när det är mer komplicerade ytor.

  52. Det blev bra, för vi var där när barnen
    hade sommarlov. Det var i januari.

  53. De målade med stort entusiasm.

  54. FASTHET

  55. ÖMHET

  56. KÄRLEK

  57. När man får dem som bor i ett samhälle
    att delta i skapandet av ett verk-

  58. -så blir verket mer fulländat.

  59. När en invånare i staden
    målar sin gata, så sluts cirkeln.

  60. Vi blir ofta ett medel.

  61. Vi bidrar med en idé och en riktning
    som man kan utgå ifrån.

  62. Då blir konsten i staden
    en social konst och en konst för alla.

  63. Vi ger oss av när projektet är klart.

  64. Om de har deltagit i förändringsarbetet,
    så kommer de att hålla den levande.

  65. Stadsdelen El Chorrillo
    ligger nära centrum-

  66. -men som då var ett nergånget område.

  67. Det pågick strider där och flera gäng
    härjade och besköt varann.

  68. En gång när vi bodde där
    beslöt vi oss för-

  69. -att vi skulle måla
    en av husfasaderna i den stadsdelen.

  70. Den gången var det de
    som bodde i huset som hjälpte oss.

  71. Från att vara ett av
    El Chorrillos fulaste hus blev det ett hus-

  72. -som var mer färgglatt och självlysande
    än nåt annat hus där.

  73. Färg påverkar inte bara enskilda
    människor, utan också hela områden.

  74. Det är med hjälp av färg
    som vi försöker förändra platser.

  75. Boa Mistura har jobbat med
    att förändra platser sen 2001.

  76. Men i Madrid har de sin bas-

  77. -och det är där som några
    av deras mest personliga verk finns.

  78. Saluhallen Cebada,
    som har ett fint läge mitt i staden-

  79. -har förfallit under senare år.

  80. De som äger den vill göra nåt
    som förmedlar att de faktiskt lever än.

  81. Vi prioriterade kupolerna
    och målade dem i olika färger.

  82. Arbetet tog tre veckor.

  83. Vi fick ta hjälp av klättrare,
    för geometrin försvårade det hela.

  84. Vi skrev ordet "färg"-

  85. -för det är det som vi tycker
    att vår stad saknar. Det var för lite färg.

  86. Vi får en förfrågan.

  87. Den kan vara kopplad till en plats
    eller ett område.

  88. Uppdragsgivaren har de resurser-

  89. -som krävs
    för att projektet ska bli hållbart.

  90. Om ingen ger oss i uppdrag
    att göra det projekt som vi vill göra-

  91. -så gör vi det med egna medel.

  92. Så var det när Boa Mistura deltog-

  93. -i arbetet med att förändra stadsdelen
    San Cristóbal de los Ángeles i Madrid.

  94. Gruppen hade då bjudits in av kollektivet
    Basurama och andra organisationer-

  95. -som redan hade börjat arbeta
    med att väcka liv i området.

  96. Vår del i det projektet blev slutetappen-

  97. -av en lång process som Basurama
    hade inlett i San Cristóbal.

  98. Den stadsdelen ligger
    i ett slitet område med många problem.

  99. Vi jobbade under motorvägsbron.

  100. När man nu hade insett
    vilka möjligheter den platsen hade-

  101. -så kopplades vi in under en helg-

  102. -och åstadkom, med färg och hjälp från
    dem som bodde där, en förändring.

  103. Man har ställt upp gungor-

  104. -och så har man haft olika evenemang,
    även en TEDx. Det var under den bron.

  105. Boa Mistura ligger bakom
    projektet "Madrid, te comería a versos"-

  106. -men de kan inte ta på sig det,
    då det är olagligt att skriva på gator.

  107. De skulle kunna få
    tusentals euro i böter.

  108. En morgon var Madrids
    övergångsställen dekorerade med poesi.

  109. Det var en magisk upplevelse
    att se-

  110. -att Madrid och dess invånare
    plötsligt hade fått den här presenten.

  111. Som Madridbo och åskådare tycker jag
    att det är fint att såna saker kan uppstå-

  112. -och att sångare, poeter och konstnärer
    går ihop och ger Madrid en present.

  113. Sånt behövs där.

  114. SOV MINDRE OCH DRÖM MER

  115. LÅT DET DRAG SOM DU VÅRDAR
    MEST VARA DITT LEENDE

  116. Madrid inspirerar oss. Det är där vi bor.

  117. Jag älskar verkligen den här staden.

  118. Men där finns också mycket fientlighet.

  119. Under många år har det varit en karg
    och svår plats att jobba på.

  120. Alla uttryck i det offentliga rummet
    har censurerats med grått.

  121. Madrid har förändrats mycket,
    och till det bättre.

  122. Det är många grupper-

  123. -som är entusiastiska
    och gör positiva saker för staden.

  124. Vi bidrar med det vi kan,
    det viss säga med färg och målning.

  125. Men det är många kollektiv
    som gör intressanta saker.

  126. De gör den mer mänsklig
    och mer av allt möjligt.

  127. Boa Mistura kommer att fortsätta fylla
    gatorna med budskap och färg.

  128. De kommer att fortsätta inspirera,
    väcka entusiasm-

  129. -och förvandla dystra platser
    till ljusa och glada utrymmen.

  130. De kommer att fortsätta sprida skratt.

  131. Mitt jobb är min passion.

  132. Jag är lyckligt lottad
    som får göra och uppleva det jag vill.

  133. Jag har ingen aning om
    vad som händer i framtiden.

  134. Vi lever här och nu
    och tar vara på varje stund.

  135. Vi hoppas att vår och Madrids framtid
    är fylld av inspiration-

  136. -och resor under vilka vi får träffa
    människor som sätter färg på vardagen.

  137. Översättning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper
Ämnesord:
Arkitektur, Madrid, Offentliga platser, Spanien, Stadsliv, Stadsplanekonst, Stadsplanering (estetik), Storstäder
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Konsten att hantera kulturkrockar

Ståuppkomikern Marika Carlsson föreläser om hur hon använder humorn som vapen för att berätta om sina egna upplevelser av rasism och utanförskap. Vad krävs för att räknas som en självklar del av ett samhälle och vad är det som skapar känslan av att inte riktigt höra till? Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Ånger

Vad ångrar du i livet? Är det vettigt att ångra det man gjort och inte gjort? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss